Generalkonferanse
Innledende budskap
Generalkonferansen april 2020


Innledende budskap

Vi skulle søke, på alle måter vi kan, å høre Jesus Kristus, som taler til oss gjennom Den hellige ånds kraft og betjening.

Mine kjære brødre og søstre, når vi nå ønsker dere velkommen til denne historiske generalkonferansen i april 2020 i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, står jeg, av grunner dere kjenner til, foran dere i et tomt auditorium!

Lite visste jeg da jeg lovet dere på generalkonferansen i oktober 2019 at denne konferansen i april ville være “minneverdig” og “uforglemmelig”, at det å tale til en synlig forsamling på færre enn 10 personer, ville gjøre denne konferansen så minneverdig og uforglemmelig for meg! Men kunnskapen om at dere deltar via elektronisk overføring, og korets vakre fremførelse av “It Is Well with My Soul”, gir min sjel stor trøst.

Som dere vet, har tilstedeværelse på denne generalkonferansen blitt strengt begrenset som en del av vår innsats for å være gode, globale borgere og gjøre alt vi kan for å begrense utbredelsen av covid-19. Dette viruset har hatt stor innvirkning over hele verden. Det har også endret våre møter i Kirken, misjonærtjenesten og tempelarbeidet for en periode.

Selv om dagens begrensninger er knyttet til et smittsomt virus, strekker livets personlige prøvelser seg langt utover denne pandemien. Fremtidige prøvelser kan komme fra en ulykke, en naturkatastrofe eller en uventet hjertesorg.

Hvordan kan vi utholde slike prøvelser? Herren har fortalt oss at “hvis dere er beredt, skal dere ikke frykte”.1 Naturligvis kan vi lagre våre egne reserver av mat, vann og sparepenger. Men like viktig er det at vi trenger å fylle våre personlige åndelige lagerhus med tro, sannhet og vitnesbyrd.

Vårt endelige formål i livet er å forberede oss til å møte vår Skaper. Vi gjør dette ved daglig å arbeide med flid for å bli mer lik vår Frelser Jesus Kristus.2 Og vi gjør det når vi omvender oss hver dag og mottar hans rensende, helbredende og styrkende kraft. Da kan vi føle varig fred og glede, selv i vanskelige tider. Det er nettopp derfor Herren har anmodet oss om å stå på hellige steder og “vær[e] urokkelige”.3

I år markerer vi 200-års jubileet for en av de mest betydningsfulle begivenhetene i verdenshistorien – nemlig at Gud Faderen og hans elskede Sønn Jesus Kristus visste seg for Joseph Smith. Under dette enestående synet, pekte vår himmelske Fader på Jesus Kristus og sa: “Dette er min elskede Sønn. Hør ham!”4

Denne formaningen som ble gitt til Joseph er til hver enkelt av oss. Vi skal søke på alle måter vi kan å høre Jesus Kristus, som taler til oss gjennom Den hellige ånds kraft og betjening.

Formålet med denne og alle generalkonferanser er å hjelpe oss til å høre Ham. Vi har bedt, og innbyr deg til å be, om at Herrens Ånd vil være med oss i så stor grad at du kan høre budskapene som Frelseren har spesielt til deg – budskap som vil bringe fred til din sjel. Budskap som vil helbrede ditt sønderknuste hjerte. Budskap som vil opplyse ditt sinn. Budskap som vil hjelpe deg å forstå hva du skal gjøre når du går videre gjennom tider med uro og prøvelser.

Vi ber om at denne konferansen må bli minneverdig og uforglemmelig på grunn av budskapene du vil høre, de unike meddelelsene som vil bli gitt og opplevelsene du vil bli innbudt til å delta i.

For eksempel, på slutten av møtet søndag formiddag vil vi innkalle til en verdensomspennende høytidelig forsamling der jeg vil lede dere i det hellige Hosianna-ropet. Vi ber om at dette vil bli et åndelig høydepunkt for dere når vi uttrykker vår dype takknemlighet til Gud Faderen og hans elskede Sønn ved å prise dem på denne unike måten.

Til denne hellige opplevelsen bruker vi rene hvite lommetørklær. Men hvis du ikke har et, kan du ganske enkelt vinke med hånden. På slutten av Hosianna-ropet, vil forsamlingen sammen med koret synge “Guds ånd som en ild”.5

Mine kjære brødre og søstre, denne konferansen vil bli storslått. Dette året vil bli ekstraordinært når vi fokuserer oppmerksomt på Frelseren og hans gjengitte evangelium. De viktigste varige virkningene av denne historiske konferansen vil være når vårt hjerte forandrer seg, og vi påbegynner en livslang søken etter å høre Ham.

Velkommen til generalkonferansen i april 2020! Jeg vet at Gud vår himmelske Fader og hans Sønn Jesus Kristus er oppmerksomme på oss. De vil være med oss gjennom møtene på disse to strålende dagene når vi søker å komme nærmere dem og ære dem. I Jesu Kristi hellige navn. Amen.