Generalkonferanse
Mormons boks fremkomst
Generalkonferansen april 2020


Mormons boks fremkomst

De historiske fakta og Mormons boks spesielle vitner bekrefter at dens fremkomst virkelig var mirakuløs.

Mens han møtte Kirkens eldster ved en anledning, erklærte profeten Joseph Smith: “Tar du bort Mormons bok og åpenbaringene, hvor er så vår religion? Vi har ingen.”1 Mine kjære brødre og søstre, etter Det første syn er den mirakuløse fremkomsten av Mormons bok den andre grunnleggende milepælen i utfoldelsen av Jesu Kristi evangeliums gjengivelse i denne evangelieutdeling. Mormons bok vitner om Guds kjærlighet til sine barn, om Herren Jesu Kristi uselviske og guddommelige sonoffer og om hans avsluttende tjenestegjerning blant nephittene kort tid etter sin oppstandelse.2 Den vitner også om at levningen av Israels hus skal bli ett ved hans verk i de siste dager, og at de ikke blir forkastet for evig.3

Når vi studerer fremkomsten av denne boken med hellig skrift i disse siste dager, innser vi at hele hendelsesforløpet var mirakuløst – fra da profeten Joseph mottok gullplatene fra en hellig engel til dens oversettelse “ved Guds gave og kraft”,4 dens bevaring og dens utgivelse ved Herrens hånd.

Mormons boks fremkomst begynte lenge før Joseph Smith mottok gullplatene fra engelen Moronis hender. Oldtidens profeter profeterte om at denne hellige boken skulle komme frem i vår tid.5 Jesaja talte om en forseglet bok, og at når den skulle komme frem, ville folk strides om Guds ord. Denne omstendigheten skulle danne rammen som Gud kunne utføre sitt “underlig[e] og forunderlig[e] verk” i og få “vismenns visdom [til å] forgå, og deres forstandige menns forstand [til å] skjule seg”, mens de saktmodige “igjen [skulle] glede seg i Herren, og de fattige blant menneskene [skulle] fryde seg i Israels Hellige”.6 Esekiel talte om at Judas stav (Bibelen) og Efra’ims stav (Mormons bok) skulle bli samlet til ett. Både Esekiel (i Det gamle testamente) og Lehi (i Mormons bok) antyder at de skal “vokse sammen” for å gjøre falske læresetninger til skamme, opprette fred og bringe oss til kunnskap om paktene.7

Om kvelden 21. september 1823, tre og et halvt år etter at han opplevde Det første syn, fikk Joseph besøk tre ganger av engelen Moroni, nephittenes siste profet i oldtidens Amerika, som følge av sine oppriktige bønner. Under deres samtale som varte hele natten, fortalte Moroni Joseph at Gud hadde et fantastisk verk for ham å utføre – oversettelsen og utgivelsen til verden av de inspirerte ordene til oldtidsprofeter på det amerikanske kontinent.8 Dagen etter dro Joseph til stedet, ikke langt fra sitt hjem, hvor platene ble gravd ned av Moroni på slutten av hans liv, mange hundre år tidligere. Der så Joseph igjen Moroni, som ba ham forberede seg til å motta platene i fremtiden.

I løpet av de neste fire årene, 22. september hvert år, mottok Joseph ytterligere instruksjoner av Moroni om kunnskapen om hvordan Herrens rike skulle styres i de siste dager. Josephs forberedelse omfattet også besøk av Guds engler, og slik ble storheten og herligheten av hendelsene som skulle finne sted i denne evangelieutdeling, utfoldet.9

Hans ekteskap med Emma Hale i 1827 var en del av denne forberedelsen. Hun spilte en viktig rolle ved å hjelpe profeten gjennom hele hans liv og virke. I september 1827 ledsaget faktisk Emma Joseph til høyden hvor platene var skjult, og hun ventet på ham mens engelen Moroni overleverte opptegnelsen i Josephs hender. Joseph mottok løftet om at platene ville bli bevart hvis han ville vie all sin innsats til å holde dem trygge inntil de skulle leveres tilbake til Moroni.10

Mine kjære ledsagere i evangeliet, mange av dagens oppdagelser fra oldtiden finner sted under en arkeologisk utgravning eller til og med ved en tilfeldighet under et byggeprosjekt. Joseph Smith ble imidlertid ledet til platene av en engel. Dette i seg selv var et mirakel.

Prosessen med oversettelsen av Mormons bok var også et mirakel. Denne hellige opptegnelsen fra oldtiden ble ikke “oversatt” på den tradisjonelle måten slik forskere oversetter gamle tekster ved å lære et gammelt språk. Vi burde se på prosessen mer som en “åpenbaring” ved hjelp av fysiske redskaper tilveiebragt av Herren enn en “oversettelse” av en som har språkkunnskap. Joseph Smith erklærte at han ved Guds kraft “oversatte … Mormons bok fra hieroglyfer, kunnskapen om disse var tapt for verden, og i denne vidunderlige begivenheten sto [han] alene, en ulært ungdom som måtte kjempe mot verdens visdom og en uvitenhet som hadde tiltatt gjennom 1800 år, med en ny åpenbaring”.11 Herrens hjelp til oversettelsen av platene – eller åpenbaringen, for å si det slik – er også tydelig når man tenker på den mirakuløst korte tiden Joseph Smith brukte på å oversette dem.12

Josephs skrivere vitnet om Guds kraft som ble tilkjennegitt mens de arbeidet med oversettelsen av Mormons bok. Oliver Cowdery sa en gang: “Dette var dager jeg aldri kommer til å glemme. Å sitte og lytte til en stemme som ble veiledet ved inspirasjon fra himmelen, vakte den største takknemlighet i mitt bryst! Dag etter dag fortsatte jeg uavbrutt å skrive fra hans munn etter hvert som han … oversatte … ‘Mormons bok’.”13

Historiske kilder viser at fra det øyeblikk Joseph mottok platene i 1827, ble det gjort forsøk på å stjele dem fra ham. Han bemerket at “det ble gjort de mest iherdige anstrengelser for å ta [platene] fra [ham]”, og at “enhver list som tenkes kunne, ble anvendt i denne hensikt”.14 Til slutt ble Joseph og Emma tvunget til å flytte fra Manchester i New York til Harmony i Pennsylvania for å finne et trygt sted for oversettelsesarbeidet, borte fra mobber og enkeltpersoner som ønsket å stjele platene.15 En historiker sier: “Slik endte den første vanskelige fasen av Josephs vergemål over platene … Likevel var opptegnelsen trygg, og i sin kamp for å bevare dem hadde Joseph utvilsomt lært mye om Guds og menneskets veier som ville komme ham til nytte i den kommende tid.”16

Mens Joseph oversatte Mormons bok, fikk han vite at Herren ville velge vitner til å se platene.17 Dette er en del av det Herren selv fastslo da han sa: “Enhver sak skal stå fast ved to eller tre vitners utsagn.”18 Oliver Cowdery, David Whitmer og Martin Harris, som var noen av Josephs første ledsagere i opprettelsen av Guds forunderlige verk i denne evangelieutdeling, var de første vitnene som ble kalt til å bære et spesielt vitnesbyrd om Mormons bok for verden. De vitnet om at en engel som kom fra Herrens nærhet, viste dem oldtidsopptegnelsen og at de så skrifttegnene som var gravert på platene. De vitnet også om at de hørte Guds røst fra himmelen som erklærte at oldtidsopptegnelsen var oversatt ved Guds gave og kraft. Deretter ble de befalt å vitne om det for hele verden.19

Herren kalte på mirakuløst vis ytterligere åtte vitner til å se gullplatene og til å være spesielle vitner for verden om Mormons boks sannhet og guddommelighet. De vitnet om at de så og omhyggelig gransket platene og deres graverte skrifttegn. Selv midt i motgang, forfølgelse og alle slags vanskeligheter, og selv om noen av dem senere vaklet i sin tro, fornektet aldri disse elleve utvalgte vitnene om Mormons bok sitt vitnesbyrd om at de hadde sett platene. Joseph Smith var ikke lenger alene med kunnskapen om Moronis besøk og gullplatene.

Lucy Mack Smith skrev at hennes sønn kom hjem overveldet av glede etter at vitnene hadde fått se platene. Joseph forklarte for foreldrene: “Jeg føler det som om jeg er blitt befridd fra en byrde som var nesten for tung til at jeg kunne bære den, og det fryder min sjel at jeg ikke lenger skal være helt alene i verden.”20

Joseph Smith møtte mye motstand i forbindelse med trykkingen av Mormons bok da oversettelsen var ferdig. Han klarte å overtale en trykker ved navn Egbert B. Grandin i Palmyra i New York til å trykke den først etter at Martin Harris, i en handling av stor tro og offer, pantsatte gården som sikkerhet for trykkekostnadene. Delvis på grunn av den vedvarende motstanden etter utgivelsen av Mormons bok, solgte Martin Harris trofast 610 mål av gården sin for å betale utgivelseskostnadene. Ved en åpenbaring gitt til Joseph Smith befalte Herren Martin Harris å ikke begjære sin eiendom, og betale trykkekostnaden for boken som “inneholder sannheten og Guds ord”.21 I mars 1830 ble de første 5000 eksemplarene av Mormons bok utgitt, og i dag har mer enn 180 millioner eksemplarer blitt trykt på mer enn hundre språk.

De historiske fakta og Mormons boks spesielle vitner bekrefter at dens fremkomst virkelig var mirakuløs. Likevel er ikke kraften i denne boken bare basert på dens storartede historie, men på dens mektige, enestående budskap som har forandret utallige liv – herunder mitt!

Jeg leste hele Mormons bok for første gang da jeg var ung Seminar-elev. Etter anbefaling fra mine lærere begynte jeg å lese den fra innledningssidene. Løftet på de første sidene av Mormons bok gjenlyder fortsatt i mitt sinn: “[Fordyp deg] … og [spør så] Gud [i tro] … i Kristi navn om [boken er sann]. De som følger denne fremgangsmåten … vil, ved Den Hellige Ånds kraft få et vitnesbyrd om at den er sann og guddommelig.”22

Med dette løftet i sinne, idet jeg oppriktig søkte å få vite mer om dens sannhet og i bønnens ånd, studerte jeg Mormons bok litt etter litt samtidig som jeg gjennomførte de ukentlig tildelte Seminar-leksjonene. Jeg husker det som om det var i går at en varm følelse gradvis begynte å svulme opp i min sjel og fylle mitt hjerte, opplyse min forstand og bli stadig mer herlig, slik Alma beskrev det i sin forkynnelse av Guds ord til sitt folk.23 Denne følelsen ble til slutt til kunnskap som slo rot i mitt hjerte og dannet grunnlaget for mitt vitnesbyrd om de viktige hendelsene og læresetningene som finnes i denne hellige boken.

Gjennom disse og andre uvurderlige personlige erfaringer ble Mormons bok virkelig sluttstenen som opprettholder min tro på Jesus Kristus og mitt vitnesbyrd om læren i hans evangelium. Den ble en av søylene som vitner for meg om Kristi guddommelige sonoffer. Den ble et skjold gjennom hele mitt liv mot djevelens forsøk på å svekke min tro og innpode vantro i mitt sinn, og gir meg mot til frimodig å erklære mitt vitnesbyrd om Frelseren til verden.

Mine kjære venner, mitt vitnesbyrd om Mormons bok kom linje på linje24 som et mirakel til mitt hjerte. Til denne dag fortsetter dette vitnesbyrdet å vokse etter hvert som jeg stadig søker, av et oppriktig hjerte, å få en mer fullstendig forståelse av Guds ord slik det finnes i denne eiendommelige boken med hellig skrift.

Til alle som hører min røst i dag, jeg oppfordrer dere til å være delaktige i Mormons boks fantastiske fremkomst i deres eget liv. Jeg lover dere at når dere ydmykt og konsekvent studerer dens ord, kan dere ta del i dens løfter og rike velsignelser i deres liv. Jeg bekrefter nok en gang det løfte som gjenspeiler seg i dens sider: at hvis dere spør “Gud den evige Fader, i Kristi navn om ikke disse ting er sanne. Og hvis dere spør av et oppriktig hjerte, med ærlig hensikt og har tro på Kristus”, vil han i barmhjertighet “åpenbare sannheten av det for dere ved Den Hellige Ånds kraft”.25 Jeg kan forsikre dere om at han vil gi dere svaret på en svært personlig måte, slik han har gjort for meg og mange andre rundt om i verden. Deres opplevelse vil være like strålende og hellig for dere som Joseph Smiths opplevelser var for ham, så vel som for de første vitnene og for alle som har søkt å motta et vitnesbyrd om denne hellige bokens integritet og pålitelighet.

Jeg bærer vitnesbyrd om at Mormons bok virkelig er Guds ord. Jeg vitner om at denne hellige opptegnelsen “forklarer evangeliets lære, frelsesplanen beskrives, og menneskene får vite hva de må gjøre for å oppnå fred i dette liv og evig frelse i det neste”.26 Jeg bærer vitnesbyrd om at Mormons bok er Guds redskap for å tilveiebringe Israels innsamling i vår tid og hjelpe folk å bli kjent med hans Sønn Jesus Kristus. Jeg bærer vitnesbyrd om at Gud lever og elsker oss, og hans Sønn Jesus Kristus er verdens Frelser, hovedhjørnestenen i vår religion. Jeg sier disse tingene i vår Forløsers, vår Mesters og vår Herre Jesu Kristi hellige navn. Amen.