Generalkonferanse
Dypt i vårt hjerte
Generalkonferansen april 2020


Dypt i vårt hjerte

Herren prøver å hjelpe oss – alle sammen – å få hans evangelium dypere ned i vårt hjerte.

Søstre og brødre, for en strålende tid vi lever i. Når vi feirer begynnelsen av gjenopprettelsen, er det også passende å feire den vedvarende gjenopprettelsen som vi er vitne til. Jeg fryder meg sammen med dere over å leve i denne tiden. 1 Herren fortsetter å gjøre alt som er nødvendig, gjennom sine profeter, for å hjelpe oss å forberede oss til å motta ham. 2

Noe av det som er nødvendig, er det nye initiativet for barn og ungdom. Mange av dere kjenner programmets vektlegging av å sette seg mål, nye emblemer for tilhørighet og Til styrke for ungdom-konferanser. Men vi må ikke la disse overskygge vårt syn på prinsippene programmet er bygget på, og deres hensikt: å bidra til å få Jesu Kristi evangelium dypt inn i våre barns og ungdommers hjerte. 3

Jeg tror at når vi lærer å se disse prinsippene klarere, vil vi se på dette som mer enn et program for medlemmer i alderen 8 til 18 år. Vi vil se hvordan Herren prøver å hjelpe oss – alle sammen – å få hans evangelium dypere ned i vårt hjerte. Jeg ber om at Den hellige ånd vil hjelpe oss å lære sammen.

Relasjoner – “Vær sammen med dem” 4

Det første prinsippet er relasjoner. Ettersom de er en så naturlig del av Jesu Kristi Kirke, glemmer vi noen ganger hvor viktige relasjoner er i vår vedvarende reise til Kristus. Vi forventes ikke å finne eller følge paktens sti alene. Vi trenger kjærlighet og støtte fra foreldre, andre familiemedlemmer, venner og ledere som også går på stien.

Slike relasjoner krever tid. Tid til å være sammen. Tid til å le, leke, lære og utføre tjeneste sammen. Tid til å verdsette hverandres interesser og utfordringer. Tid til å være åpne og ærlige med hverandre mens vi gjør vårt beste for å bli bedre sammen. Disse relasjonene er et av hovedformålene med å samles som familier, quorumer, klasser og forsamlinger. De er grunnlaget for effektiv omsorgstjeneste. 5

Eldste Dale G. Renlund ga oss en nøkkel til å utvikle disse relasjonene da han sa: “For å tjene andre effektivt må vi se dem … med vår himmelske Faders øyne. Først da kan vi begynne å fatte den sanne verdien av en sjel. Først da kan vi føle kjærligheten vår himmelske Fader har til alle sine barn.” 6

Å se andre slik Gud gjør, er en gave. Jeg oppfordrer alle til å søke denne gaven. Når våre øyne åpnes for å se, 7 vil vi også kunne hjelpe andre til å se seg selv slik Gud gjør. 8 President Henry B. Eyring understreket kraften i dette da han sa: “Det som betyr mest, er hva [andre] lærer av [dere] om hvem de egentlig er og hva de virkelig kan bli. Jeg tipper at de ikke lærer det så mye av forelesninger. De vil forstå det ved å føle hvem dere er, hvem dere tror de er og hva dere tror de kan bli.” 9 Å hjelpe andre å forstå sin sanne identitet og hensikt er en av de største gaver vi kan gi. 10 Å se andre og oss selv slik Gud gjør, knytter våre hjerter “sammen i enighet og i kjærlighet”. 11

Med stadig økende verdslige krefter som trekker i oss, trenger vi den styrke som kommer av kjærlige relasjoner. Så når vi planlegger aktiviteter, møter og andre sammenkomster, la oss huske at en overordnet hensikt med disse sammenkomstene er å bygge opp kjærlige relasjoner som forener oss og bidrar til å få Jesu Kristi evangelium dypere ned i vårt hjerte. 12

Åpenbaring, handlefrihet og omvendelse – “Koble dem til himmelen”. 13

Det er ikke nok bare å være knyttet sammen. Det er mange grupper og organisasjoner som oppnår samhold rundt en rekke forskjellige saker. Det samholdet vi søker, er imidlertid å være ett i Kristus, å koble oss til ham. 14 For å koble vårt hjerte til himmelen trenger vi individuelle åndelige opplevelser, slik eldste Andersen nettopp talte så veltalende til oss om. 15 Disse opplevelsene kommer når Den hellige ånd bringer Guds ord og kjærlighet til vårt sinn og hjerte. 16

Denne åpenbaringen kommer gjennom Skriftene, spesielt Mormons bok, inspirerte ord fra levende profeter og andre trofaste disipler, og ved den milde, lave røsten. 17 Disse ordene er mer enn blekk på en side, lydbølger i våre ører, tanker i vårt sinn eller følelser i vårt hjerte. Guds ord er åndelig kraft. 18 Det er sannhet og lys. 19 Det er slik vi hører ham! Ordet innleder og øker vår tro på Kristus og gir oss et ønske om å bli mer lik Frelseren – med andre ord å omvende oss og følge paktens sti. 20

I april i fjor hjalp president Russell M. Nelson oss å forstå omvendelsens sentrale rolle på denne åpenbaringsreisen. 21 Han sa: “Når vi velger å omvende oss, velger vi å forandre oss! Vi lar Frelseren omforme oss til den beste versjonen av oss selv … [Vi velger] å bli mer lik Jesus Kristus!” 22 Denne forandringsprosessen, drevet av Guds ord, er det som kobler oss til himmelen.

Grunnlaget for president Nelsons oppfordring om å omvende oss er handlefrihetens prinsipp. Vi må velge omvendelse selv. Evangeliet kan ikke tvinges inn i vårt hjerte. Som eldste Renlund sa: “Vår himmelske Faders mål med oppdragelsen er ikke å få sine barn til å gjøre det som er rett; det er å få sine barn til å velge å gjøre det som er rett.” 23

I programmene som ble erstattet av Barn og ungdom, var det mer enn 500 forskjellige krav å oppfylle for å motta forskjellige anerkjennelser. 24 I dag er det i bunn og grunn ett. Det er en invitasjon til å velge å bli mer lik Frelseren. Vi gjør dette ved å motta Guds ord gjennom Den hellige ånd og la Kristus forandre oss til den beste versjonen av oss selv.

Dette er langt mer enn en øvelse i målsetting eller selvforbedring. Mål er ganske enkelt et redskap som hjelper oss å få kontakt med himmelen ved åpenbaring, handlefrihet og omvendelse – å komme til Kristus og motta hans evangelium dypere i vårt hjerte.

Engasjement og offer – “La dem lede” 25

Til slutt, for å få Jesu Kristi evangelium dypt ned i vårt hjerte må vi engasjere oss i det – gi vår tid og våre talenter til det og ofre for det. 26 Vi ønsker alle å leve et meningsfylt liv, og dette gjelder spesielt den oppvoksende generasjon. De ønsker en sak.

Jesu Kristi evangelium er den største sak i verden. President Ezra Taft Benson har sagt: “Gud har befalt oss å bringe dette evangelium til hele verden. Det er den sak som må forene oss i dag. Bare evangeliet vil frelse verden fra den fryktelige ulykke dens selvødeleggelse vil føre til. Bare evangeliet vil forene mennesker fra alle raser og nasjonaliteter i fred. Bare evangeliet vil bringe glede, lykke og frelse til menneskehetens familie.” 27

Eldste David A. Bednar har lovet: “Når vi styrker ungdommene ved å innby dem og la dem handle, vil Kirken gå fremover på mirakuløse måter. 28 Altfor ofte har vi ikke invitert og latt ungdommene ofre for denne store Kristi sak. Eldste Neal A. Maxwell sa: “Hvis [våre] unge er skuffet [over Guds verk], er det mer sannsynlig at de er overveldet av verden.” 29

Barne- og ungdomsprogrammet fokuserer på å styrke ungdommene. De velger sine egne mål. Quorums- og klassepresidentskaper settes i sin rette rolle. Menighetens ungdomsråd fokuserer, akkurat som menighetsrådet, på arbeidet med å frelse og opphøye sjeler. 30 Quorumer og klasser begynner sine møter med å rådføre seg om hvordan arbeidet Gud har gitt dem, skal utføres. 31

President Nelson sa til Kirkens ungdom: “Om du velger det, om du ønsker det … kan [du] være en stor del av noe stort – noe praktfullt – noe majestetisk! … Dere er blant de aller beste Herren noen gang har sendt til denne jorden. Dere har kapasitet til å bli smartere og visere, og ha mer innflytelse på verden enn noen tidligere generasjon!” 32 Ved en annen anledning sa president Nelson til ungdommene: “Jeg har full tillit til dere. Jeg er glad i dere, og det er Herren også. Vi er hans folk – engasjert i hans hellige verk.” 33 Unge mennesker, kan dere føle den tillit president Nelson har til dere og hvor viktige dere er for dette arbeidet?

Foreldre og voksne ledere, jeg oppfordrer dere til å se ungdommene slik president Nelson gjør. Når ungdommene føler deres kjærlighet og tillit, når dere oppmuntrer og lærer dem hvordan de kan lede – og så lar være å stå veien for dem – vil de forbløffe dere med sin innsikt, sine evner og sitt engasjement for evangeliet. 34 De vil føle gleden ved å velge å engasjere seg i og ofre for Kristi sak. Hans evangelium vil trenge dypere ned i deres hjerte, og arbeidet vil gå fremover på mirakuløse måter.

Løfte og vitnesbyrd

Jeg lover at når vi fokuserer på disse prinsippene – relasjoner, åpenbaring, handlefrihet, omvendelse og offer – vil Jesu Kristi evangelium synke dypere ned i alle våre hjerter. Vi vil se gjenopprettelsen gå videre til sin endelige hensikt, Israels forløsning og opprettelsen av Sion 35 , hvor Kristus vil regjere som kongers konge.

Jeg bærer vitnesbyrd om at Gud fortsetter å gjøre alt som er nødvendig for å forberede sitt folk til den dagen. Måtte vi se hans hånd i dette strålende verk idet vi alle gjør vårt beste for å “[komme] til Kristus og bli fullkommengjort i ham”. 36 I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Se Lære og pakter 45:12. President Nelson sa: “Bare tenk på spenningen og betydningen av det hele: Hver profet siden Adam har sett vår tid. Og hver profet har snakket om vår tid, da Israel ville bli samlet, og verden vil bli forberedt til Frelserens annet komme. Tenk på det! Av alle mennesker som noensinne har levd på denne jorden, er vi blant dem som får oppleve denne siste, største begivenheten. Er ikke det spennende?” (“Sions ungdom, kom nå alle” [verdensomspennende andakt for ungdom, 3. juni 2018], HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org).

    Eldste Jeffrey R. Holland har sagt:

    “For en fantastisk tid å leve!

    Jesu Kristi evangelium er den sikreste, mest pålitelige og mest givende sannhet på jorden og i himmelen, i tid og evighet. Ingenting – ingen verdens ting, ikke noe menneske og ingen innflytelse – vil hindre denne kirken i å utføre sin misjon og realisere sin fremtid som ble erklært fra før verdens grunnvoll ble lagt … Det er ingen grunn til å være redd eller usikker på fremtiden.

    Til forskjell fra enhver annen æra før oss, vil ikke denne evangelieutdeling oppleve et institusjonelt frafall. Den vil ikke oppleve tap av prestedømsnøkler. Den vil ikke bli fratatt åpenbaring fra den allmektige Guds røst … Hvilken tid å leve i!

    Så om dere ikke har lagt merke til det, er jeg optimistisk med hensyn til de siste dager … Ha tro. Reis dere. Vær trofaste. Og få mest mulig ut av den bemerkelsesverdige tiden vi lever i!” (Facebook-innlegg, 27. mai 2015; se også “Frykt ikke, bare tro” [tale til Kirkens skoleverks religionslærere, 6. feb. 2015], broadcasts.ChurchofJesusChrist.org).

  2. Se Johannes 1:12.

  3. Kort tid etter at vi ble kalt som Unge menns generalpresidentskap, drøftet president Henry B. Eyring med oss de unike utfordringene og mulighetene Kirkens ungdom står overfor i dag. Han rådet oss til å fokusere på de tingene som ville bidra til å få Jesu Kristi evangelium dypt inn i deres hjerte. Dette rådet har vært et fyrtårn for oss som Unge menns presidentskap.

  4. Se “Vær sammen med dem”, ChurchofJesusChrist.org/callings/aaronic-priesthood-quorums/my-calling/leader-instruction/be-with-them.

  5. Se Mosiah 18:25; Moroni 6:5.

  6. Dale G. Renlund, “Med Guds øyne”, Liahona, nov. 2015, 94; se også Moses 1:4–6.

    President Thomas S. Monson sa: “Vi har et ansvar for å se enkeltpersoner ikke som de er, men heller som de kan bli. Jeg vil be dere innstendig om å tenke på dem på denne måten” (“Se andre slik de kan bli”, Liahona, nov. 2012, 70).

    Eldste Neal A. Maxwell sa: “Altfor ofte gjør en ung persons ytre manglende overholdelse av Kirkens normer, tilsynelatende konfronterende spørsmål eller uttrykte tvil at han raskt blir merket. Resultatet kan bli avstand og noen ganger at de forlater Kirken. Ekte kjærlighet liker ikke merkelapper!” (“Unto the Rising Generation”, Ensign, april 1985, 9).

  7. Se 2 Kongebok 6:17.

  8. Stephen L. Richards sa som medlem av Det første presidentskap: “Den høyeste form for dømmekraft er den som oppfatter noe hos andre og avdekker for dem deres bedre natur, det gode som er medfødt hos dem” (i Conference Report, april 1950, 162; i David A. Bednar, “Et årvåkent blikk”, Liahona, des. 2006, 14). Se også 2 Kongebok 6:17.

  9. Henry B. Eyring, “Teaching Is a Moral Act” (tale ved Brigham Young University, 27. aug. 1991), 3, speeches.byu.edu; uthevelse tilføyd; se også Henry B. Eyring, “Hjelp dem å sikte høyt”, Liahona, nov. 2012, 60–67.

  10. Se Moses 1:3–6.

  11. Mosiah 18:21; se også Moses 7:18.

  12. “Unge menn som har sterke, positive relasjoner med en aktiv [siste dagers hellig] familie, jevnaldrende og ledere, som hjelper dem å utvikle en relasjon til sin himmelske Fader, vil med størst sannsynlighet holde seg aktive. Spesifikke programelementer – som søndagens undervisningsmateriell, [Unge menns] aktivitetsprogram og forventninger til personlige prestasjoner … kan ha liten effekt uten disse relasjonene … Det viktige spørsmålet er ikke hvor fullstendig spesifikke programelementer gjennomføres, men hvordan de bidrar til positive relasjoner som styrker [siste dagers hellige] unge menns religiøse identitet” (“Vær sammen med dem”, ChurchofJesusChrist.org/callings/aaronic-priesthood-quorums/my-calling/leader-instruction/be-with-them).

  13. Se “Koble dem til himmelen”, ChurchofJesusChrist.org/callings/aaronic-priesthood-quorums/my-calling/leader-instruction/connect-them-with-heaven.

  14. Se Johannes 15:1–5; 17:11; Filipperne 4:13; 1 Johannes 2:6; Jakobs bok 1: 7; Omni 1:26; Moroni 10:32.

  15. Skriftene er fulle av eksempler på dette. Her er bare to: 1 Nephi 2:16; Enos 1:1–4.

  16. Se Lukas 24:32; 2 Nephi 33:1–2; Jakob 3:2; Moroni 8:26; Lære og pakter 8:2–3.

  17. Se 2 Timoteus 3:15–16; Lære og pakter 68:3–4; 88:66; 113:10.

  18. Se 1 Tessalonikerbrev 1:5; Alma 26:13; 31:5; Helaman 3:29; 5:17; Lære og pakter 21:4–6; 42:61; 43:8–10; 50:17–22; 68:4.

  19. Se Johannes 6:63; 17:17; Alma 5:7; Lære og pakter 84:43–45; 88:66; 93:36.

  20. Se Johannes 15:3; 1 Peter 1:23; Mosiah 1:5; Alma 5:7, 11–13; 32:28, 41–42; 36:26; 62:45; Helaman 14:13.

  21. Se 2 Nephi 31:19–21; 32:3, 5.

  22. Russell M. Nelson, “Vi kan gjøre bedre og bli bedre”, Liahona, mai 2019, 67.

  23. Dale G. Renlund, “Velg i dag”, Liahona, nov. 2018, 104.

  24. Dette tallet omfatter kravene til speiderprogrammene, som inntil nylig var en del av Kirkens aktivitetsprogram for gutter og unge menn, hovedsakelig i USA og Canada. I områder som ikke deltok i speiding, var antall krav mer enn 200. I tillegg var de forskjellige aktivitetsprogrammene for gutter, jenter, unge menn og unge kvinner strukturert annerledes, noe som gjorde hele opplevelsen mer kompleks for familier.

  25. Se “La dem lede”, ChurchofJesusChrist.org/callings/aaronic-priesthood-quorums/my-calling/leader-instruction/let-them-lead.

  26. Se Omni 1:26; 3 Nephi 9:20; 12:19; Lære og pakter 64:34. “En religion som ikke krever at man ofrer alt, har aldri tilstrekkelig kraft til å frembringe den tro som er nødvendig for liv og frelse” (Lectures on Faith [1985], 69).

  27. Ezra Taft Benson, The Teachings of Ezra Taft Benson (1988), 167; i Forkynn mitt evangelium: En veiledning i misjonærarbeidet (2019), 13; se også Russell M. Nelson, “Sions ungdom, kom nå alle”, HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org.

  28. Møte med eldste David A. Bednar; se også “Årlig lederskapsopplæring for tempelarbeid og slektshistorie 2020”, 27. feb. 2020, ChurchofJesusChrist.org/family-history.

  29. Neal A. Maxwell, “Unto the Rising Generation”, 11. Eldste Maxwell fortsatte: “Hvor mange quorumspresidentskaper for diakoner og lærere begrenser sine oppgaver til bare å kalle på en til å holde bønn eller dele ut nadverden? Brødre, disse er virkelig spesielle ånder, og de kan gjøre betydningfulle oppgaver hvis de får en sjanse!”

  30. Se Generell håndbok: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, 2.2, ChurchofJesusChrist.org.

  31. Flere ressurser er tilgjengelige i Evangeliebibliotek for å hjelpe ungdommene å lede, blant annet “Ressurser for quorums- og klassepresidentskaper”, “Bruk av Kom, følg med meg – for quorumer i Det aronske prestedømme og Unge kvinners klasser, ” og i ressursene for klasser i Unge kvinner og quorumer i Det aronske prestedømme i “Kall på menighets- eller grensplan”.

  32. Russell M. Nelson, “Sions ungdom, kom nå alle”, HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org. Under samme andakt sa president Nelson: “Vår himmelske Fader har holdt tilbake mange av sine edleste ånder – kanskje jeg kan si sitt flotteste team – til denne siste fasen. Disse edle åndene – disse flotte spillerne, disse heltene – er dere!”

  33. Russell M. Nelson, åpningsord i “Barn og ungdom: Ansikt til ansikt med eldste Gerrit W. Gong”, 17. nov. 2019, broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.

  34. President Nelson sa: “Vi må la de unge få lede, spesielt de som er kalt og beskikket til å tjene i quorums- og klassepresidentskaper. Prestedømsmyndighet skal ha blitt delegert til dem. De vil lære hvordan de skal motta inspirasjon i ledelsen av sine klasser eller quorum” (i “Barn og ungdom – Introduksjonsvideopresentasjon”, 29. sept. 2019, ChurchofJesusChrist.org).

    Eldste Quentin L. Cook har sagt: “Ungdommene våre blir bedt om å ta mer individuelt ansvar i yngre alder – uten at foreldre og ledere overtar det ungdommene kan klare selv” (“Justeringer for å styrke ungdom”, Liahona, nov. 2019, 40).

  35. President George Q. Cannon har sagt: “Gud har holdt tilbake ånder til denne evangelieutdeling som har mot og besluttsomhet til å møte verden og alle den ondes krefter, synlige og usynlige, for å forkynne evangeliet og holde fast på sannheten og opprette og bygge opp vår Guds Sion, uten å frykte noen konsekvenser Han har sendt disse ånder i denne generasjon for å legge Sions grunnvoll for aldri mer å bli overvunnet, og for å oppreise en slekt som vil være rettferdig, og som vil ære Gud og fremfor alt hedre ham og være lydig mot ham i enhver situasjon” (“Remarks”, Deseret News, 31. mai 1866, 203); se også Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 186.

  36. Moroni 10:32.