Generalkonferanse
Gå fremover i tro
Generalkonferansen april 2020


Gå fremover i tro

Jeg velsigner dere med fred og med økt tro på Herren.

Mine kjære brødre og søstre, nå som vi nærmer oss slutten av denne historiske konferansen, uttrykker vi vår takknemlighet til Herren. Musikken har vært enestående og budskapene inspirerende.

Under denne konferansen har vi opplevd mange høydepunkter. På dette 200-årsjubileet har vi introdusert en erklæring til verden angående virkeligheten av gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium i dets fylde.

Vi hedret gjenopprettelsen med Hosianna-ropet.

Vi avduket et nytt symbol som viser vår tro på Herren Jesus Kristus og som skal brukes til visuell gjenkjennelse av Kirkens offisielle informasjon og materiell.

Vi har innbudt alle over hele verden til en dag med faste og bønn, om at den aktuelle pandemien kan kontrolleres, omsorgspersoner beskyttes, økonomien styrkes og livet normaliseres. Denne fasten vil finne sted på Langfredag, den 10. april. Og for en storartet fredag det vil bli!

Neste søndag er første påskedag, når vi igjen skal feire vår Herre Jesu Kristi forsoning og oppstandelse. På grunn av hans forsoning vil den gave han gir i form av oppstandelse bli til del til alle som noensinne har levd. Og den gave han gir i form av evig liv vil bli dem til del som er skikket, ved sin trofasthet mot ordinanser og pakter som er inngått i hans hellige templer.

De mange inspirerende delene av denne generalkonferansen i april 2020 – og den hellige uke som vi nå begynner på – kan sammenfattes av to guddommelig forordnede ord: “Hør Ham”.1 Vi ber om at deres fokus på vår himmelske Fader, som uttalte disse ordene, og på hans elskede Sønn Jesus Kristus, vil være det som er mest minneverdig for dere av alt som har funnet sted. Vi ber om at dere vil forplikte dere på nytt til virkelig å høre, lytte til og gi akt på Frelserens ord.2 Jeg lover at redusert frykt og større tro vil følge.

Takk for deres beslutning om å gjøre deres hjem til et ekte troens tilfluktssted, der Herrens ånd kan dvele. Vårt pensum for studium av evangeliet, Kom, følg med meg, vil fortsette å velsigne dere. Deres konsekvente innsats i denne bestrebelsen – også i de øyeblikkene når dere føler at dere ikke er spesielt fremgangsrike – vil forandre deres liv, deres familie og verden. Vi vil bli styrket når vi blir enda taprere som Herrens disipler, idet vi forsvarer og representerer ham, uansett hvor vi er.

La oss så snakke om templer. Vi har 168 innviede templer over hele verden. Andre er i forskjellige stadier av planlegging og oppføring. Når planer om å oppføre et nytt tempel blir bekjentgjort, blir det en del av vår hellige historie.

Det kan kanskje virke underlig å bekjentgjøre nye templer når alle våre templer er stengt for en periode.

For over hundre år siden forutså president Wilford Woodruff tilstander som våre i dag, slik det er nedtegnet i hans innvielsesbønn for Salt Lake tempel, holdt i 1893. Noen av dere har kanskje nylig sett utdrag fra denne bemerkelsesverdige bønnen i sosiale medier.

Hør denne inntrengende bønnen fra en mektig Guds profet: “Når ditt folk ikke skal få mulighet til å komme inn i dette hellige hus … og de er undertrykt og i vanskeligheter, omgitt av besværligheter … og skal vende sitt ansikt til dette ditt hellige hus og be deg om utfrielse, om hjelp, at din kraft må rekkes ut på deres vegne, bønnfaller vi deg om å se ned fra din hellige bolig i barmhjertighet … og lytte til deres rop. Eller når ditt folks barn i årene som kommer skal adskilles, fra dette sted av noen årsak … og de skal rope til deg fra dypet av sin lidelse og sorg om at du må gi dem lindring og utfrielse, ber vi deg ydmykt om å … gi akt på deres rop, og gi dem de velsignelser de ber om.”3

Brødre og søstre, i tider med vår nød når templer er stengt, kan dere likevel benytte dere av kraften i deres tempelpakter og begavelse når dere overholder deres pakter. Bruk denne tiden når templene er stengt til å fortsette å leve et tempelverdig liv, eller å bli tempelverdig.

Snakk om tempelet med din familie og dine venner. Fordi Jesus Kristus står sentralt i alt vi gjør i tempelet, vil du tenke mer på ham når du tenker mer på tempelet. Studer og be om å lære mer om den kraft og kunnskap du har blitt begavet med – eller som du vil bli begavet med i fremtiden.

I dag har vi gleden av å bekjentgjøre planer om å oppføre åtte nye templer på følgende steder: Bahía Blanca i Argentina, Tallahassee i Florida, Lubumbashi i Den demokratiske republikken Kongo, Pittsburgh i Pennsylvania, Benin City i Nigeria, Syracuse i Utah, Dubai i De forente arabiske emirater, og Shanghai i Folkerepublikken Kina.

På alle de åtte stedene vil Kirkens arkitekter samarbeide med lokale embedsmenn, slik at tempelet vil harmonisere med og være et vakkert tilskudd til hvert samfunn.

Planen for et tempel i Dubai kommer som svar på deres elskverdige oppfordring, som vi anerkjenner med takknemlighet.

Bakgrunnen for planen for Shanghai er svært viktig. I mer enn to ti-år har tempelverdige medlemmer i Folkerepublikken Kina reist til Hong Kong Kina tempel. Men i juli 2019 ble dette tempelet stengt for lenge planlagt og sårt tiltrengt renovering.

I Shanghai vil et beskjedent flerbruks møtested gi kinesiske medlemmer mulighet til å fortsette å delta i tempelets ordinanser – i Folkerepublikken Kina – for dem og deres forfedre.4

I hvert land lærer denne Kirken sine medlemmer å hedre, adlyde og oppholde loven.5 Vi underviser om familiens betydning, om å være gode foreldre og eksemplariske borgere. Fordi vi respekterer lovene og bestemmelsene i Folkerepublikken Kina, sender ikke Kirken proselytteringmisjonærer dit. Vi vil heller ikke gjøre det nå.

Utflyttede og kinesiske forsamlinger vil fortsette å møtes separat. Kirkens juridiske status der forblir uforandret. I en innledende fase av fasilitetens bruk, vil man bare komme inn etter avtale. Herrens hus i Shanghai vil ikke være et reisemål for turister fra andre land.

Disse åtte nye templene vil være til velsignelse for mange mennesker på begge sider av dødens slør. Templer er kronjuvelen i gjengivelsen av Jesu Kristi evangeliums fylde. I Guds godhet og gavmildhet bringer han tempelets velsignelser nærmere sine barn overalt.

Etter hvert som gjenopprettelsen fortsetter vet jeg at Gud fortsatt vil åpenbare mange store og viktige ting angående sitt rike her på jorden.6 Dette riket er Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

Kjære brødre og søstre, jeg vil uttrykke min kjærlighet til dere. I denne perioden med spenning og usikkerhet, og med den myndighet som er meg gitt, vil jeg gi dere en apostolisk velsignelse.

Jeg velsigner dere med fred og med økt tro på Herren.7

Jeg velsigner dere med et ønske om å omvende dere og bli litt mer lik Ham for hver dag.8

Jeg velsigner dere så dere kan vite at profeten Joseph Smith er profeten for gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium i dets fylde.

Skulle det være sykdom blant dere eller deres nærmeste, etterlater jeg en velsignelse for helbredelse, i overensstemmelse med Herrens vilje.

Jeg velsigner dere med dette og uttrykker igjen min kjærlighet til hver og en av dere, i Jesu Kristi hellige navn. Amen.