Generalkonferanse
“La dette hus bygges til mitt navn”
Generalkonferansen april 2020


“La dette hus bygges til mitt navn”

(Lære og pakter 124:40)

De pakter som mottas og de ordinanser som utføres i templer er avgjørende for helliggjørelsen av vårt hjerte og for den endelige opphøyelse av Guds sønner og døtre.

I Den hellige lund for 200 år siden så og samtalte den unge Joseph Smith med Gud den evige Fader og hans Sønn Jesus Kristus. Av dem lærte Joseph om Guddommens sanne natur og om vedvarende åpenbaring da dette himmelske synet innledet i de siste dager “en husholdning i tidenes fylde.”1

Omtrent tre år senere, etter oppriktig bønn om kvelden den 21. september 1823, ble Josephs soverom fylt med lys til det “var lysere enn det er ved middagstid.”2 En person kom til syne ved sengen hans, kalte den unge gutten ved navn og erklærte at “han var et sendebud sendt til meg fra Guds nærhet, og at hans navn var Moroni.”3 Han ga Joseph instruksjoner om Mormons boks fremkomst.

Så siterte Moroni fra Malakis bok i Det gamle testamente, litt annerledes formulert enn i Kong Jakobs versjon:

“Se, jeg vil åpenbare prestedømmet for dere ved profeten Elijahs hånd før Herrens store og forferdelige dag kommer …

Og han skal plante i barnas hjerte de løfter som ble gitt fedrene, og barnas hjerte skal vendes til fedrene. Var det ikke så, ville hele jorden bli lagt øde ved hans komme.”4

Moronis instruksjoner til Joseph Smith angående Elijahs misjon innledet ikke minst tempelarbeid og slektshistorie i de siste dager og var et viktig element i gjenopprettelsen av alt “som Gud har talt om ved sine hellige profeters munn fra eldgamle dager av.”5

Jeg ber om Den hellige ånds veiledning når vi sammen lærer om paktene, ordinansene og velsignelsene som er tilgjengelige for oss i templene i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

Elijahs gjenkomst

Jeg begynner med å stille et grunnleggende spørsmål: Hvorfor var Elijahs gjenkomst viktig?

Nyere åpenbaring lærer oss at Elijah hadde Det melkisedekske prestedømmes beseglingsmyndighet6 og var den siste profet som hadde denne før Jesu Kristi tid.7

Profeten Joseph Smith forklarte: “Den ånd, den kraft og det kall Elijah hadde, består i at dere har makt til å inneha nøkkelen til … [fylden] av Det melkisedekske prestedømme … ; og … til å motta … alle ordinanser som hører hjemme i Guds rike, selv til å vende fedrenes hjerter til barna og barnas hjerter til fedrene, selv de som befinner seg i himmelen.”8

Denne beseglingsmyndigheten er nødvendig slik at “alt [dere] binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og alt [dere] løser på jorden, skal være løst i himmelen.”9

Joseph forklarte videre: “Hvordan skal Gud komme for å redde denne generasjon? Han skal sende profeten Elijah … Elijah skal åpenbare paktene for å besegle fedrenes hjerter til barna, og barnas til fedrene.”10

Elijah viste seg sammen med Moses på Forklarelsens berg og overdro denne myndighet til Peter, Jakob og Johannes.11 Elijah viste seg også sammen med Moses og Elias i Kirtland tempel den 3. april 1836, og overdro de samme prestedømsnøklene til Joseph Smith og Oliver Cowdery.12

Beseglingsmyndighetens gjengivelse ved Elijah i 1836 var nødvendig for å forberede verden til Frelserens annet komme, og ga støtet til en betydelig voksende og verdensomspennende interesse for slektsforskning.

Forandre, vende og rense hjerter

Ordet hjerte brukes over 1000 ganger i standardverkene. Dette enkle, men betydningsfulle ordet betegner ofte de indre følelsene til en person. Vårt hjerte – summen av våre ønsker, følelser, intensjoner, motiver og holdninger – definerer hvem vi er og avgjør hva vi vil bli. Det sentrale i Herrens verk er å forandre, vende og rense hjerter gjennom evangeliets pakter og prestedømsordinanser.

Vi bygger ikke eller trer inn i hellige templer utelukkende for å ha en minneverdig opplevelse for oss selv eller familien. Men de pakter som mottas og de ordinanser som utføres i templer er avgjørende for helliggjørelsen av vårt hjerte og for den endelige opphøyelse av Guds sønner og døtre.

Å plante i barnas hjerter de løfter som ble gitt til fedrene – ja, Abraham, Isak og Jakob – vende barnas hjerter til deres egne fedre og utføre slektsforskning og stedfortredende ordinanser i tempelet, er arbeid som velsigner personer på begge sider av sløret. Etterhvert som vi blir ivrig engasjert i dette hellige verket, adlyder vi budene om å elske og tjene Gud og vår neste.13 Og slik uselvisk tjeneste hjelper oss virkelig å “hør[e] ham!”14 og komme til Frelseren.15

De helligste pakter og prestedømsordinanser mottas bare i et tempel – Herrens hus. Alt som læres og alt som gjøres i tempelet fremhever Jesu Kristi guddommelighet og hans rolle i vår himmelske Faders plan for lykke.

Innenfra og ut

President Ezra Taft Benson beskrev et viktig mønster som Forløseren benytter i “å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv.”16 Han sa: “Herren arbeider innenfra. Verden arbeider utenfra. Verden vil hente mennesker bort fra slummen. Kristus tar slummen ut av mennesker, og så går de selv bort fra slummen. Verden former mennesker ved å forandre deres omgivelser. Kristus forandrer mennesker, som så forandrer sine omgivelser. Verden former menneskets oppførsel, men Kristus kan forandre menneskets natur.”17

Pakter og prestedømsordinanser er sentrale i denne vedvarende prosessen med åndelig gjenfødelse og forandring. Dette er de midler Herren bruker når han arbeider med hver enkelt av oss innenfra og ut. Pakter som overholdes standhaftig, alltid huskes og skrives “med den levende Guds Ånd … på hjertets kjødtavler”18 gir mening og forvissning om velsignelser båre i jordelivet og i evigheten. Ordinanser som mottas verdig og stadig huskes, åpner himmelske kanaler som guddommelighetens kraft kan strømme gjennom til vårt liv.

Vi drar ikke til tempelet for å gjemme oss eller flykte fra verdens ondskap. Vi kommer isteden til tempelet for å overvinne verdens ugudelighet. Når vi innbyr “guddommelighetens kraft” i vårt liv19 ved å motta prestedømsordinanser og inngå og holde hellige pakter, blir vi velsignet med styrke utover vår egen20 for å overvinne jordelivets fristelser og utfordringer, og å gjøre godt og bli gode.

Ryktet om dette hus skal nå ut

Det første tempelet i denne evangelieutdelingen ble oppført i Kirtland i Ohio og innviet den 27. mars 1836.

I en åpenbaring til profeten Joseph Smith en uke etter innvielsen, erklærte Herren:

“La hele mitt folks hjerter fryde seg, de som med sin styrke har bygget dette hus til mitt navn …

Tusener, ja, tituseners hjerter skal storlig fryde seg på grunn av de velsignelser som skal utøses og den begavelse mine tjenere har mottatt i dette hus.

Og ryktet om dette hus skal nå ut til fremmede land, og dette er begynnelsen til den velsignelse som skal bli utøst over mitt folks hoder.”21

Legg merke til uttrykkene tusener og tituseners hjerter skal storlig fryde seg, og ryktet om dette hus skal nå ut til fremmede land. Dette var imponerende erklæringer i april 1836, da Kirken bare hadde en liten håndfull medlemmer og ett tempel.

I dag i 2020, har vi 168 templer i drift. Ytterligere 49 templer er under oppføring eller har blitt bekjentgjort. Herrens hus blir oppført på “øyene i havet”22, og i land og på steder som tidligere var vurdert av mange som usannsynlig å skulle få et tempel.

Begavelsesseremonien presenteres nå på 88 språk, og vil bli tilgjengelig på mange andre språk etter hvert som templer blir oppført for å velsigne flere av Guds barn. I løpet av de neste 15 årene vil antall språk hvorpå tempelets ordinanser vil være tilgjengelig sannsynligvis være doblet.

I år skal vi bryte grunn og begynne oppføringen av 18 templer. Til sammenligning tok det 150 år å oppføre de første 18 templene, fra organiseringen av Kirken i 1830 til innvielsen av Tokyo Japan tempel av president Spencer W. Kimball i 1980.

Bilde
Seks templer

Tenk på den fremskyndelsen av tempelarbeid som har funnet sted bare i president Russell M. Nelsons liv. Da president Nelson ble født den 9. september 1924, hadde Kirken seks templer i drift.

Bilde
26 templer

Da han ble ordinert til apostel den 7. april 1984, 60 år senere, var det 26 templer i drift, en økning på 20 templer på 60 år.

Bilde
159 templer

Da president Nelson ble oppholdt som Kirkens president, var det 159 templer i drift, en økning på 133 templer i de 34 årene han virket som medlem av De tolvs quorum.

Bilde
Templer i drift og templer som er bekjentgjort

Siden han ble Kirkens president den 14. januar 2018, har president Nelson bekjentgjort 35 nye templer.

96 prosent av de eksisterende templene har blitt innviet i løpet av president Nelsons liv. 84 prosent har blitt innviet siden han ble ordinert som apostel.

Alltid ha fokus på de ting som betyr mest

Som medlemmer av Herrens gjenopprettede kirke står vi helt forundret over det stadig akselererende tempoet i hans verk i de siste dager. Og flere templer kommer.

Brigham Young profeterte: “For å få utført dette arbeidet, må vi ikke bare ha ett tempel, men tusener av dem, og tusener og titusener av menn og kvinner vil gå inn i disse templene og forrette for mennesker som har levd så langt tilbake som Herren skal åpenbare.”23

Forståelig nok er bekjentgjørelsen av hvert nytt tempel en kilde til stor glede og en grunn til å takke Herren. Vårt hovedfokus skulle imidlertid være på paktene og ordinansene som kan forandre vårt hjerte og styrke vår hengivenhet til Frelseren, og ikke bare på stedet eller bygningens skjønnhet.

De grunnleggende forpliktelser som hviler på oss som medlemmer av Herrens gjenopprettede kirke, er (1) å “hør[e] ham!”24 og la vårt eget hjerte bli forandret gjennom pakter og ordinanser, og (2) å gladelig oppfylle det guddommelig forordnede ansvaret med å tilby tempelets velsignelser til hele den menneskelige familie på begge sider av sløret. Med Herrens veiledning og hjelp, vil vi virkelig oppfylle disse hellige plikter.

Oppbyggingen av Sion

Profeten Joseph Smith erklærte:

“Oppbyggingen av Sion er en sak som har interessert Guds folk til alle tider. Det er et emne som profeter, prester og konger har dvelt ved med spesiell glede. Med fryd har de sett frem til den tid vi lever i, oppildnet av en himmelsk og frydefull forventning har de sunget, skrevet og profetert om denne vår tid. Men de døde uten å få oppleve den. Vi er det begunstigede folk som Gud har utvalgt til å frembringe de siste dagers herlighet. Det er gitt oss å se, ta del i og bidra til å fremme de siste dagers herlighet.”25

“Himmelens prestedømme vil forene seg med jordens for å tilveiebringe disse store hensikter … et verk som Gud og engler i generasjoner har sett frem til med glede, som oppildnet de fordums profeters og patriarkers sjeler, et verk som er bestemt til å medføre at mørkets makter blir tilintetgjort og jorden blir fornyet, til Guds herlighet og til den menneskelige families frelse.”26

Jeg vitner høytidelig om at Faderen og Sønnen viste seg for Joseph Smith og at Elijah gjenga beseglingsmyndigheten. Hellige tempelpakter og ordinanser kan styrke oss og rense vårt hjerte når vi “hør[er] ham!”27 og mottar guddommelighetens kraft i vårt liv. Og jeg vitner om at dette siste dagers verk vil ødelegge mørkets makter og tilveiebringe den menneskelige families frelse. Jeg vitner med glede om disse sannheter i Jesu Kristi hellige navn. Amen.