Generalkonferanse
Åpne himmelen for hjelp
Generalkonferansen april 2020


Åpne himmelen for hjelp

La oss sette vår tro på Herren Jesus Kristus i virksomhet!

For et unikt og vidunderlig møte dette har vært! Tusen takk, kjære Laudy og Enzo. Dere representerer Kirkens fantastiske unge kvinner og unge menn svært godt.

Mine kjære brødre og søstre, vi har hørt mye i dag om Kirkens gjenopprettelse – den samme kirke som vår Frelser Jesus Kristus opprettet under sitt jordiske virke. Denne gjenopprettelsen begynte om våren for 200 år siden da Gud Faderen og hans Sønn Jesus Kristus viste seg for den unge Joseph Smith.

Ti år etter dette ekstraordinære synet ble profeten Joseph Smith og fem andre kalt som grunnleggere av Herrens gjenopprettede kirke.

Denne lille gruppen som var samlet den 6. april 1830, har vokst til en verdensomspennende organisasjon med mer enn 16 millioner medlemmer. Det gode denne kirken utfører over hele verden for å lindre menneskelig lidelse og oppløfte menneskeheten er viden kjent. Men dens viktigste formål er å hjelpe menn, kvinner og familier å følge Herren Jesus Kristus, holde hans bud og kvalifisere seg til den største av alle velsignelser – evig liv sammen med Gud og sine kjære.1

Når vi feirer begivenheten som ble innledet i 1820, er det viktig å huske at selv om vi ærer Joseph Smith som en Guds profet, er ikke dette Joseph Smiths kirke, og det er heller ikke Mormons kirke. Dette er Jesu Kristi Kirke. Han har forordnet nøyaktig hva hans Kirke skulle kalles: “For slik skal min kirke kalles i de siste dager, ja, Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige”.2

Jeg har tidligere talt om en nødvendig kursendring i måten vi bruker Kirkens navn på.3 Siden den gang har mye blitt gjort for å gjennomføre denne kursendringen. Jeg er svært takknemlig til president M. Russell Ballard og hele De tolv apostlers quorum, som har gjort så mye for å lede denne innsatsen, så vel som dem som er knyttet til et annet initiativ som jeg vil bekjentgjøre i kveld.

Kirkens ledere og avdelinger, beslektede enheter og millioner av medlemmer – og andre – bruker nå Kirkens riktige navn. Kirkens offisielle stilmanual er justert. Kirkens hovednettsted er nå ChurchofJesusChrist.org. Adresser til e-post, domenenavn og sosiale mediekanaler er oppdatert. Vårt kjære kor er nå Tabernakelkoret på Temple Square.

Vi har gjort denne ekstraordinære innsatsen fordi at når vi fjerner Herrens navn fra Hans kirke, fjerner vi uforvarende Ham som det sentrale fokus i vår tilbedelse og i vårt liv. Når vi påtar oss Frelserens navn i dåpen, forplikter vi oss til å vitne – ved våre ord, tanker og handlinger – at Jesus er Kristus.4

Tidligere lovet jeg at hvis vi ville “gjøre vårt beste for å gjenopprette det riktige navnet på Herrens kirke, vil han hvis kirke dette er, utøse sin kraft og sine velsignelser over de siste dagers hellige i større grad enn vi noensinne har sett”.5 Jeg fornyer dette løftet i dag.

For å hjelpe oss å minnes Ham og identifisere Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige som Herrens kirke, gleder vi oss over å introdusere et symbol som vil markere Jesu Kristi sentrale plass i hans kirke.

Dette symbolet omfatter Kirkens navn inne i en hjørnesten. Jesus Kristus er hovedhjørnestenen.6

Bilde
Ord med hjørnesten

I midten av symbolet finner vi en fremstilling av Thorvaldsens marmorstatue Kristus. Den skildrer den oppstandne, levende Herre som strekker seg ut for å omfavne alle som vil komme til ham.

På symbolsk vis, står Jesus Kristus under en buegang. Buegangen minner oss om den oppstandne Frelser som kommer ut fra graven på den tredje dag etter sin korsfestelse.

Bilde
Kirkens nye symbol

Dette symbolet skulle føles kjent for mange, ettersom vi lenge har identifisert det gjengitte evangelium med den levende, oppstandne Kristus.

Symbolet vil nå bli brukt som en visuell identifikator på offisiell litteratur, nyheter og begivenheter i Kirken.7 Det vil påminne alle om at dette er Frelserens kirke og at alt vi gjør som medlemmer av hans Kirke dreier seg om Jesus Kristus og hans evangelium.

Nå, mine kjære brødre og søstre, i morgen er det Palmesøndag, som eldste Gong så veltalende har undervist. Så går vi inn i den spesielle uken som ender med påskehøytiden. Som Jesu Kristi etterfølgere, som lever i en tid da covid-19-pandemien har satt hele verden i opprør, la oss ikke bare snakke om Kristus eller forkynne om Kristus eller bruke et symbol som representerer Kristus.

La oss sette vår tro på Herren Jesus Kristus i virksomhet!

Som dere vet, adlyder medlemmer av Kirken fasteloven en dag hver måned.

Læren om faste er gammel. Den har blitt praktisert av bibelske helter fra tidenes morgen. Moses, David, Esra, Nehemja, Ester, Jesaja, Daniel, Joel og mange andre fastet og forkynte om faste.8 Gjennom Jesajas skrivelser sa Herren: “Er ikke dette den faste jeg finner behag i, at dere løser ugudelighetens lenker, sprenger åkets bånd, slipper undertrykte fri?”9

Apostelen Paulus formante de hellige i Korint til “å leve i bønn”.10 Frelseren selv erklærte at visse ting ikke “[farer] ut uten ved bønn og faste”.11

Jeg sa nylig i en video på sosiale medier: “Som lege og kirurg har jeg stor beundring for medisinske fagfolk, forskere og alle som arbeider døgnet rundt for å hindre utbredelsen av covid-19”.12

Nå, som president for Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige og en Jesu Kristi apostel, vet jeg at Gud “har all makt, all visdom og all forståelse. Han fatter alle ting, og han er et barmhjertig Vesen som gir frelse til dem som vil omvende seg og tro på hans navn”.13

Så, i tider med dyp nød, som når sykdom når pandemiske proporsjoner, er det mest naturlige for oss å gjøre, å påkalle vår himmelske Fader og hans Sønn – Mesterlegen – til å vise sin vidunderlige kraft til å velsigne jordens innbyggere.

I mitt videobudskap innbød jeg alle til å delta i faste søndag 29. mars 2020. Mange av dere så kanskje videoen og sluttet dere til fasten. Noen har kanskje ikke det. Nå trenger vi fortsatt hjelp fra himmelen.

Så i kveld, mine kjære brødre og søstre, i Mosiahs sønners ånd, som henga seg til mye faste og bønn,14 og som en del av vår generalkonferanse i april 2020, innkaller jeg til en ny verdensomspennende faste. Til alle hvis helse tillater det: La oss faste, be og forene vår tro igjen. La oss ydmykt be om lindring fra denne globale pandemien.

Jeg innbyr alle, også dem som ikke tilhører vår tro, til å faste og be på langfredag 10. april, om at den aktuelle pandemien kan kontrolleres, helsepersonell må bli beskyttet, økonomien styrket og livet normalisert.

Hvordan faster vi? Over to måltider eller en periode på 24 timer er standard. Men du bestemmer hva som vil innebære et offer for deg, idet du husker det høyeste offer Frelseren gjorde for deg. La oss forene vår tro for å be om helbredelse over hele verden.

Langfredag vil være den fullkomne dag for å la vår himmelske Fader og Hans Sønn høre oss!

Kjære brødre og søstre, jeg uttrykker min dype kjærlighet til dere, sammen med mitt vitnesbyrd om at det verk vi er engasjert i, er guddommelig. Dette er Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Han står ved roret og rettleder alt vi gjør. Jeg vet at han vil besvare sitt folks bønner. Dette vitner jeg om i Jesu Kristi hellige navn. Amen.