Generalkonferanse
Oppfyllelse av profeti
Generalkonferansen april 2020


Oppfyllelse av profeti

Profetiene som har blitt oppfylt ved gjengivelsen av Jesu Kristi evangeliums fylde, er mange.

Mine kjære brødre og søstre, det er en ære å tale på denne historiske generalkonferansen til minne om Joseph Smiths første syn av Gud Faderen og hans Sønn Jesus Kristus i det som uten tvil er en hellig lund. Dette synet var en strålende begynnelse på evangeliets gjengivelse og alt som åpnet seg, fra Mormons bok til gjengivelsen av prestedømmets myndighet og nøkler, organiseringen av Herrens sanne kirke, Guds templer, og profeter og apostler som leder arbeidet i disse siste dager.

Etter guddommelig forordning profeterte Guds profeter i oldtiden, når Den hellige ånd tilskyndet dem, om gjenopprettelsen og det som skulle komme i vår tid, den siste evangelieutdeling og tidenes fylde. Selve arbeidet “oppildnet [de tidlige seernes] sjeler”.1 Gjennom generasjoner forutsa de, drømte de, så de for seg og profeterte de om fremtiden til Guds rike på jorden, det Jesaja kalte et “underlig og forunderlig” verk.2

Profetiene som har blitt oppfylt ved gjengivelsen av fylden av Jesu Kristi evangelium, herunder Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, er mange. I dag vil jeg imidlertid bare fremheve noen av mine favoritter. Disse ble undervist meg av mine kjære Primær-lærere og ved min engleaktige mors kne.

Bilde
Daniel i løvehulen

Daniel, som jaget bort løver ved sin tro på Herren Jesus Kristus og ved inngripen fra Guds tjenende engler, var en som så vår tid i et syn. Daniel tydet en drøm for kong Nebukadnesar i Babylon og profeterte at Herrens kirke ville reise seg i de siste dager som en liten sten “revet løs fra fjellet, men ikke av menneskehender”.3 “Ikke av menneskehender”, med andre ord ved guddommelig inngripen, skulle Herrens kirke tilta i styrke inntil den fyller hele jorden og “i all evighet ikke skal ødelegges … men … stå fast i evighet”.4

Bilde
Daniel tyder en drøm

Det er et sterkt vitnesbyrd at Daniels ord blir oppfylt når medlemmer av Kirken fra hele verden ser og lytter til konferansen i dag.

Den hengivne apostelen Peter beskrev “de tider da alt … blir gjenopprettet … fra eldgamle dager av”.5 Apostelen Paulus skrev at i tidenes fylde ville Gud “samle alt til ett i Kristus”,6 “og hjørnesteinen er Kristus Jesus selv”.7 Jeg følte disse profetiene så sterkt da jeg deltok i innvielsen av Roma Italia tempel. Alle profetene og apostlene bar vitnesbyrd om Jesus Kristus, verdens Forløser, i likhet med Peter og Paulus. Kirken er et levende eksempel på denne gjenopprettelsen, brødre og søstre, og våre medlemmer er vitner om disse guddommelige profetiene for lenge siden.

Bilde
Profeter og apostler i Roma Italia tempel

Josef i Egypt profeterte om de siste dager: “En seer skal Herren min Gud oppreise som skal være en utvalgt seer for mine lenders frukt.”8 “For han skal utføre [Herrens] arbeide.”9 Joseph Smith, gjenopprettelsens profet, var denne seeren.

Åpenbareren Johannes profeterte om en engel fra Den allmektige som bragte sammen viktige elementer av gjenopprettelsen, med disse ordene: “Jeg så en annen engel, som fløy under det høyeste av himmelen. Han hadde et evig evangelium å forkynne for dem som bor på jorden, for alle nasjoner og stammer, tungemål og folk.”10 Moroni var den engelen. Han så vår tid slik det er nedtegnet i Mormons bok. Han viste seg flere ganger og forberedte Joseph Smith til hans tjenestegjerning, herunder oversettelsen av Mormons bok: Et annet testamente om Jesus Kristus.

Bilde
Moroni viser seg for Joseph Smith

Andre profeter forutsa vår tid. Malakias talte om at Elijah skulle vende “fedrenes hjerte til barna, og barnas hjerte til deres fedre”.11 Elijah har kommet, og som følge av dette har vi i dag 168 templer over hele verden. Hvert tempel betjener verdige medlemmer som inngår hellige pakter og mottar velsignede ordinanser på vegne av seg selv og sine avdøde forfedre. Dette hellige verk som beskrives av Malakias, står “sentralt i Skaperens plan for hans barns evige fremtid”.12

Vi lever i den tiden som det ble profetert om. Vi er det folk som har fått i oppdrag å innlede Jesu Kristi annet komme. Vi skal samle Guds barn, de som vil høre og ta imot sannhetene, paktene og løftene i det evige evangelium. President Nelson kaller det “den største utfordringen, den største saken og det største arbeidet på jorden i dag”.13 Jeg bærer vitnesbyrd om dette mirakelet.

Bilde
Innvielsen av Durban Syd-Afrika tempel

Etter oppdrag fra president Russell M. Nelson innviet jeg Durban Syd-Afrika tempel i februar i år. Det var en dag jeg vil huske hele livet. Jeg var sammen med medlemmer som har kommet til evangeliet slik Jeremia profeterte for lenge siden – “én av en by og to av en ætt”.14 Jesu Kristi lære forener oss alle rundt om i verden – som Guds sønner og døtre, som brødre og søstre i evangeliet. Uansett hvordan vi ser ut eller kler oss, er vi ett folk med en Fader i himmelen hvis plan fra begynnelsen var og er at hans familie skal gjenforenes ved å inngå og holde hellige tempelpakter.

Til en liten forsamling av prestedømsbærere i et skolehus i Kirtland i Ohio i 1834 profeterte profeten Joseph: “Det er bare en liten håndfull av prestedømmet dere ser her i kveld, men denne kirken skal fylle Nord- og Syd-Amerika – den skal fylle verden.”15

I de senere år har jeg reist over hele verden for å møte medlemmer av Kirken. Mine brødre i De tolv apostlers quorum har hatt lignende oppgaver. Men hvem kan holde tritt med vår kjære profet, president Nelson, hvis reiser i løpet av hans første to år som Kirkens president har latt ham møte de hellige i “32 land og amerikanske territorier”16 for å vitne om den levende Kristus.

Jeg husker da jeg mottok misjonskallet som ung mann. Jeg ønsket å virke i Tyskland, i likhet med min far, bror og svoger. Jeg ventet ikke på at noen skulle komme hjem, men skyndte meg til postkassen og åpnet kallet. Jeg leste at jeg hadde blitt kalt til Øststatene misjon med hovedkvarter i New York City. Jeg ble skuffet, så jeg gikk inn og åpnet Skriftene for å finne trøst. Jeg begynte å lese i Lære og pakter: “Se, og gi akt, jeg har mange mennesker på dette sted i områdene rundt omkring, og en vid dør skal bli åpnet i traktene rundt omkring i denne østlige del av landet.”17 Denne profetien som ble gitt til profeten Joseph Smith i 1833, var en åpenbaring til meg. Jeg visste da at jeg hadde blitt kalt til nøyaktig den misjonen Herren ønsket at jeg skulle virke i. Jeg underviste om gjenopprettelsen og dens dramatiske begynnelse da vår Fader i himmelen talte til Joseph Smith og sa: “Dette er min elskede Sønn. Hør ham!”18

Jesajas profeti for mer enn 700 år før Jesu Kristi fødsel er av stor betydning for hele Kirken: “Det skal skje i de siste dager, da skal fjellet der Herrens hus står, være grunnfestet på toppen av fjellene … Og alle hedningefolk skal strømme til det.”19

I mitt sinn i dag ser jeg for meg millioner av våre medlemmer og venner som elektronisk er koblet til disse møtene ved hjelp av TV, Internett eller andre midler. Vi setter oss ned som om vi var sammen “på toppen av fjellene”.20 Det var Brigham Young som uttalte de profetiske ordene: “Dette er det rette stedet.”21 De hellige, noen av dem mine egne pionerforfedre, arbeidet for å opprette Sion i Rocky Mountains “ved hans vilje og forgodtbefinnende som dikterer jordens nasjoner”.22

Bilde
Salt Lake tempel under OL i 2002

Jeg står i dag på den hellige grunn som har tiltrukket seg millioner av besøkende. I 2002 var Salt Lake City vertskap for vinter-OL. Tabernakelkoret sang under åpningsseremonien, og Kirken holdt konserter og programmer for gjester og deltagere fra mange, mange nasjoner. Jeg vil alltid huske at jeg så tempelet i bakgrunnen for kveldsnyhetene på TV over hele verden.

Bilde
Ledere fra Kirken og NAACP

I årenes løp har USAs presidenter, konger, dommere, statsministere, ambassadører og embedsmenn fra mange land kommet til Salt Lake City og møtt våre ledere. President Nelson var vert for ledere i National Association for the Advancement of Colored People, en amerikansk organisasjon som kjemper for like rettigheter uten diskriminering på grunn av rase. Jeg husker at jeg sto skulder ved skulder med disse vennene og lederne da president Nelson sammen med dem oppfordret til mer høflighet og etnisk harmoni i verden.23

Mange flere har kommet til Temple Square og sittet i råd med Kirkens ledere. Det siste året, for å nevne noen få, ønsket vi for eksempel velkommen FNs 68. Civil Society-konferanse, en verdensomspennende forsamling og den første av sitt slag utenfor New York City. Vi har møtt Vietnams komité for religionsanliggender og ambassadører fra Cuba, Filippinene, Argentina, Romania, Sudan, Qatar og Saudi-Arabia. Vi tok også imot generalsekretæren for Den muslimske verdensliga.

Det jeg beskriver, er oppfyllelsen av Jesajas profeti om at i de siste dager skal nasjoner strømme til “fjellet der Herrens hus står”.24 Det storslagne Salt Lake tempel står i sentrum av denne prakt og herlighet.

Bilde
Spir på Salt Lake tempel

Det er ikke landskapet som har tiltrukket mennesker, selv om våre omgivelser er praktfulle. Det er kjernen i ren religion som tilkjennegis i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Helliges og dens folks ånd, vekst, godhet og gavmildhet, vår kjærlighet slik Gud elsker og vårt engasjement for en høyere sak, det Joseph Smith kalte “Kristi sak”.25

Vi vet ikke når Frelseren vil komme tilbake, men dette vet vi. Vi må være beredt i hjerte og sinn, verdige til å motta ham og beæret over å være en del av alt som ble profetert for så lenge siden.

Jeg vitner om at president Russell M. Nelson er Herrens profet på jorden, og ved hans side er apostler kalt av Gud, oppholdt som profeter, seere og åpenbarere. Og mine kjære brødre og søstre, gjenopprettelsen fortsetter.

Jeg avslutter med Joseph Smiths profeti, ord jeg vitner om er sanne: “Sannhetens fane er blitt hevet. Ingen vanhellig hånd kan hindre dette verk i å rulle fremover. Forfølgelser kan rase, pøbelen kan slå seg sammen, hærstyrker gå i stilling og bakvaskelser vanære, men Guds sannhet vil gå fremad, djervt, edelt og uavhengig inntil den har gjennomsyret alle kontinenter, gjestet alle himmelstrøk, feiet over ethvert land og runget i ethvert øre, inntil Guds hensikter er fullført og den store Jehova sier at arbeidet er gjort.”26 Jeg vitner om at Joseph Smiths profetier blir oppfylt.

Jeg lover at når dere følger inspirerte råd fra vår kjære profet, president Russell M. Nelson, hans rådgivere, apostlene og andre ledere i Kirken, og når dere gir akt på oldtidens profeter som forutsa vår tid, vil dere bli fylt, dypt i deres hjerte og sjel, med gjenopprettelsens ånd og arbeid. Jeg lover at dere vil se Guds hånd i deres liv, høre hans tilskyndelser og føle hans kjærlighet. I Jesu Kristi navn, med takknemlighet for gjengivelsen av hans evangelium og hans kirke, som tegn på hans makeløse kjærlighet. Amen.