Generalkonferanse
Kom og finn tilhørighet
Generalkonferansen april 2020


Kom og finn tilhørighet

Vi innbyr alle Guds barn over hele verden til å bli med oss i denne store bestrebelsen.

Mine kjære brødre og søstre, mine kjære venner. Hver uke tilber medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige over hele verden vår kjære himmelske Fader, universets Gud og Konge, og hans elskede Sønn Jesus Kristus. Vi grunner på Jesu Kristi liv og læresetninger – den eneste syndfrie sjel som noensinne har levd, Guds plettfrie lam. Så ofte vi kan tar vi del i nadverden til minne om hans offer og erkjenner at Han er midtpunktet i vårt liv.

Vi elsker ham og vi ærer ham. På grunn av hans dype og evige kjærlighet, led Jesus Kristus og døde for deg og meg. Han åpnet dødens porter, knuste barrierene som adskilte venner og kjære,1 og ga håp til de håpløse, helbredelse til de syke og for at fanger skulle få frihet.2

Til ham innvier vi vårt hjerte, vårt liv og vår daglige hengivenhet. Det er av denne grunn at: “Vi taler om Kristus, vi gleder oss i Kristus, [og] vi forkynner om Kristus, … så våre barn kan vite hvilken kilde de kan se hen til for å få forlatelse for sine synder”.3

Utøvelse av disippelskap

Å være en Jesu Kristi disippel betyr imidlertid mye mer enn å snakke og forkynne om Kristus. Frelseren selv gjenopprettet sin Kirke for å hjelpe oss på veien til å bli mer lik ham. Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er strukturert slik at den sørger for anledninger til å utøve grunnleggende disippelskap. Gjennom vår deltagelse i Kirken, lærer vi å gjenkjenne og handle ifølge Den hellige ånds tilskyndelser. Vi utvikler en tilbøyelighet til å rekke ut en hånd i medfølelse og vennlighet til andre.

Dette er en livslang innsats, og den krever øvelse.

Vellykkede idrettsutøvere bruke utallige timer på å øve på det grunnleggende innen sin idrett. Sykepleiere, nettverksarbeidere, kjernefysiske ingeniører og til og med jeg som en fremadstormende hobbykokk i Harriets kjøkken blir kompetente og dyktige når vi flittig øver på vårt håndverk.

Da jeg var flykaptein trente jeg ofte flygere ved hjelp av en flysimulator – en avansert maskin som replikerer flyopplevelsen. Simulatoren hjelper ikke bare flygere å lære grunnprinsippene for å fly. Den gjør det også mulig for dem å oppleve og reagere på uventede hendelser de kan støte på når de tar kommandoen over det virkelige flyet.

De samme prinsippene gjelder for Jesu Kristi disipler.

Å ta aktivt del i Jesu Kristi Kirke og dens store variasjon av muligheter vil hjelpe oss å bli bedre forberedt til livets skiftende omstendigheter, uansett hva og hvor alvorlige de måtte være. Som medlemmer av Kirken, blir vi oppfordret til å fordype oss i Guds ord gjennom hans profeter, både fordums og de som lever nå. Gjennom oppriktig og ydmyk bønn til vår himmelske Fader, lærer vi å gjenkjenne Den hellige ånds røst. Vi tar imot kall til å yte tjeneste, undervise, planlegge, yte omsorgstjeneste og administrere. Disse anledningene gjør det mulig for oss å vokse i ånd, sinn og karakter.

De vil hjelpe oss å forberede oss til å inngå og holde hellige pakter som vil velsigne oss i dette liv og i livet som kommer etterpå.

Kom og bli med oss!

Vi innbyr alle Guds barn over hele verden til å bli med oss i denne store bestrebelsen. Kom og se! Selv i denne utfordrende tiden med covid-19, møt oss på Internett. Møt våre misjonærer via Internett. Finn ut selv hva denne Kirken handler om! Når denne vanskelige tiden er over, møt oss i vårt hjem og på de steder vi har våre gudstjenester!

Vi innbyr deg: Kom og bidra! Kom og yt tjeneste sammen med oss, yt omsorgstjeneste til Guds barn, følg i Frelserens fotspor og gjør denne verden til et bedre sted.

Kom og finn tilhørighet! Du vil gjøre oss sterkere. Du vil også bli bedre, vennligere og lykkeligere. Din tro vil bli dypere og mer motstandsdyktig – mer i stand til å motstå turbulens og uventede prøvelser i livet.

Hvordan begynner vi? Det er mange mulige måter.

Vi innbyr deg til å lese Mormons bok. Hvis du ikke har et eksemplar, kan du lese den på ChurchofJesusChrist.org4 eller laste ned Mormons bok-appen. Mormons bok er et annet testamente om Jesus Kristus og en ledsager til Det gamle og Det nye testamente. Vi er glad i alle disse hellige Skriftene og lærer fra dem.

Vi innbyr deg til å bruke litt tid på ComeuntoChrist.org for å finne ut hva medlemmer av Kirken underviser om og tror på.

Innby misjonærene til å snakke med deg via Internett eller hjemme hos deg der hvor dette er mulig – de har et budskap om håp og helbredelse. Disse misjonærene er våre dyrebare sønner og døtre som tjenestegjør på mange steder over hele verden ved bruk av sin egen tid og sine egne penger.

I Jesu Kristi Kirke vil du finne en familie bestående av personer som ikke er så annerledes enn deg. Du vil finne personer som trenger din hjelp, og som ønsker å hjelpe deg når du arbeider med flid for å bli den beste versjonen av deg selv – den personen Gud skapte deg til å bli.

Frelserens omfavnelse strekker seg til alle

Du tenker kanskje: “Jeg har gjort feil i livet mitt. Jeg er ikke sikker på at jeg noen gang vil føle tilhørighet til Jesu Kristi Kirke. Gud kan ikke være interessert i en som meg”.

Jesus Kristus, selv om han er “kongenes konge”,5 Messias, “den levende Guds Sønn”,6 bryr seg svært mye om hvert eneste av Guds barn. Han bryr seg uavhengig av en persons stilling – hvor fattig eller rik, hvor ufullkomne eller velprøvd noen er. Under sitt jordiske liv, ga Frelseren tjeneste til alle. De glade og vellykkede, de sønderknuste og fortapte og til dem uten håp. Ofte var de personene han betjente og ga omsorgstjeneste til, ikke fremtredende enkeltpersoner med skjønnhet eller rikdom. Ofte hadde de personene han oppløftet lite å gi til gjengjeld enn takknemlighet, et ydmykt hjerte og et ønske om å ha tro.

Hvis Jesus brukte sitt jordiske liv til å yte omsorgstjeneste til “én av disse mine minste”,7 ville han ikke være glad i dem i dag? Er det ikke en plass i hans Kirke til alle Guds barn? Også til dem som føler seg uverdige, glemt eller alene?

Det finnes ingen terskel for fullkommenhet som du må oppnå for å kunne kvalifisere deg til Guds nåde. Dine bønner trenger ikke være høylydte eller veltalende eller grammatisk korrekte for å nå himmelen.

Gud gjør i sannhet ikke forskjell på folk8 – det verden verdsetter betyr ingenting for ham. Han kjenner ditt hjerte, og han elsker deg uavhengig av din tittel, økonomisk nettoverdi eller antall Instagram-følgere.

Når vi vender vårt hjerte til vår himmelske Fader og kommer nærmere ham, vil vi føle at han kommer nærmere oss.9

Vi er hans kjære barn.

Selv dem som fornekter ham.

Selv dem som, i likhet med et sta, uregjerlig barn, blir sint på Gud og hans kirke, pakker kofferten sin og stormer ut døren og erklærer at de rømmer og aldri kommer tilbake.

Når et barn rømmer hjemmefra, vil han eller hun kanskje ikke legge merke til de urolige foreldrene som ser ut av vinduet. Med et ømt hjerte ser de sin sønn eller datter gå – i håp om at deres dyrebare barn vil lære noe av denne hjerteskjærende erfaringen, og kanskje se på livet med nye øyne – og til slutt vende hjem.

Slik er det med vår kjærlige himmelske Fader. Han venter på at vi skal vende tilbake.

Din Frelser, med tårer av kjærlighet og medfølelse i øynene, venter på at du skal vende tilbake. Selv når du føler deg langt borte fra Gud, vil han se deg. Han vil ha inderlig medynk med deg og løpe deg i møte.10

Kom og finn tilhørighet.

Gud lar oss lære av våre feil

Vi er pilegrimer som vandrer på jordelivets vei i en storslagen leting etter mening og absolutt sannhet. Ofte er alt vi ser veien rett foran oss – vi kan ikke se hvor svingene på veien vil lede hen. Vår kjærlige himmelske Fader har ikke gitt oss alle svarene. Han forventer at vi skal finne ut mange ting selv. Han forventer at vi skal ha tro – også når det er vanskelig å ha det.

Han forventer at vi skal rette ryggen og utvikle litt besluttsomhet – litt ryggrad – og ta et nytt steg fremover.

Det er måten vi lærer og vokser på.

Vil du, helt ærlig, ønske å få hver minste detalj i alle ting lagt foran deg? Vil du, helt ærlig, ønske at alle spørsmål skal bli besvart? Alle bestemmelsessteder kartlagt?

Jeg tror de fleste av oss ville bli svært sliten svært raskt av denne typen himmelsk detaljstyring. Vi lærer livets viktige lærdommer gjennom erfaring. Gjennom å lære av våre feil. Gjennom selv å omvende oss og forstå at “ugudelighet aldri har vært lykke”.11

Jesus Kristus, Guds Sønn, døde for at våre feil ikke skulle fordømme oss og for alltid stanse vår fremgang. På grunn av ham kan vi omvende oss, og våre feil kan bli springbrett til større herlighet.

Du behøver ikke å gå denne veien alene. Vår himmelske Fader har ikke overlatt oss til å vandre i mørket.

Det er derfor han, våren 1820, viste seg sammen med sin Sønn Jesus Kristus for en ung mann, Joseph Smith.

Tenk over dette et øyeblikk! Universets Gud viste seg for mennesket!

Dette var det første av mange møter Joseph hadde med Gud og andre himmelske vesener. Mange av de ord disse guddommelige vesener talte til ham er nedtegnet i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Helliges Skrifter. De er lett tilgjengelig. Alle kan lese dem og selv finne budskapet Gud har til oss i vår tid.

Vi innbyr dere til å studere dem på egenhånd.

Joseph Smith var ganske ung da han mottok disse åpenbaringene. De fleste av dem kom før han var blitt 30 år gammel.12 Han manglet erfaring, og for noen virket han sannsynligvis ukvalifisert til å være Herrens profet.

Allikevel kaller Herren ham – ved å følge et mønster vi finner i alle de hellige Skriftene.

Gud ventet ikke på å finne en fullkommen person til å gjengi sitt evangelium.

Hvis han hadde gjort det, ville han fremdeles ha ventet.

Joseph var ganske lik deg og meg. Selv om Joseph gjorde feil, brukte Gud ham for å oppfylle sine store hensikter.

President Thomas S. Monson repeterte ofte dette rådet “Den Herren kaller, gjør Herren skikket”.13

Apostelen Paulus talte til de hellige i Korint: “Legg merke til det kall dere fikk: Ikke mange vise etter kjødet ble kalt, ikke mange mektige, ikke mange av høy ætt”.14

Herren bruker de svake og enfoldige til å gjennomføre sine hensikter. Denne sannheten står som et vitnesbyrd om at det er Guds kraft, ikke menneskets, som utfører hans verk på jorden.15

Hør ham, følg ham

Da Gud viste seg for Joseph Smith, introduserte han sin Sønn Jesus Kristus, og sa: “Hør ham!”16

Joseph brukte resten av sitt liv på å høre Ham og følge Ham.

I likhet med Joseph begynner vårt disippelskap med vår beslutning om å høre og følge Frelseren Jesus Kristus.

Hvis du ønsker å følge ham, samle din tro og påta deg hans kors.

Du vil oppdage at du har tilhørighet i hans kirke – et sted med varme og imøtekommenhet hvor du kan delta i den store jakten på disippelskap og lykke.

Det er mitt håp at i dette 200-årsjubileet for Det første syn, når vi overveier og lærer om gjenopprettelsen av Jesu Kristi Kirke, vil vi innse at det ikke bare er en historisk begivenhet. Du og jeg spiller en viktig rolle i denne store, vedvarende historien.

Hva er så din og min rolle?

Den er å lære om Jesus Kristus. Å studere hans ord. Å høre ham og følge ham ved å aktivt bidra i dette store verket. Jeg innbyr deg til å komme og finne tilhørighet!

Du må ikke være fullkommen. Du trenger bare å ha et ønske om å utvikle din tro og komme nærmere ham hver dag.

Vår rolle er å elske og tjene Gud og å elske og tjene Guds barn.

Når du gjør det, vil Gud omslutte deg med sin kjærlighet, glede og konkret veiledning gjennom dette liv, selv under de mest alvorlige omstendigheter og til og med forbi.

Dette vitner jeg om, og jeg gir dere min velsignelse i dyp takknemlighet og kjærlighet til hver og en av dere, i vår Frelsers hellige navn, vår Mester – i Jesu Kristi navn. Amen.