Generalkonferanse
En god grunnvoll for fremtiden
Generalkonferansen april 2020


En god grunnvoll for fremtiden

Måtte vi i årene fremover la forbedringene på Salt Lake tempel bevege og inspirere oss.

Salt Lake tempels historie

La oss reise tilbake til en varm ettermiddag 24. juli 1847 rundt kl. 14.00. Etter en slitsom 111 dager lang reise med 148 medlemmer av Kirken som var den første gruppen som dro vestover, kom Brigham Young, som da var president for De tolv apostlers quorum, syk og svak av flekkfeber, til Saltsjødalen.

To dager senere, mens han kom seg etter sykdommen, ledet Brigham Young flere medlemmer av De tolv apostlers quorum og andre på en oppdagelsesferd. William Clayton skrev: “Ca. 1,2 km nord for leiren kom vi til et vakkert platå, jevnt og pent skrånende mot vest.”1

Bilde
Brigham Young på tempeltomten
Bilde
Brigham Young markerer stedet hvor tempelet skal stå
Bilde
Markerer stedet hvor tempelet skal stå

Mens Brigham Young undersøkte stedet sammen med gruppen, stoppet han plutselig, stakk spaserstokken i bakken og utbrøt: “Her skal vår Guds tempel stå.” En av hans ledsagere var eldste Wilford Woodruff, som sa at denne uttalelsen “gikk gjennom [ham] som et lyn”, og han stakk en gren ned i bakken for å markere stedet president Youngs spaserstokk hadde stukket ut. 162 mål ble utvalgt til tempelet, og det ble bestemt at byen skulle legges ut “helt kvadratisk nord og syd, øst og vest”, med tempelet som midtpunkt.2

På generalkonferansen i april 1851 stemte Kirkens medlemmer enstemmig til støtte for et forslag om å bygge et tempel “til Herrens navn”.3 To år senere, 14. februar 1853, ble tomten innviet av Heber C. Kimball i en offentlig seremoni med flere tusen hellige tilstede, og første spadestikk ble tatt for Salt Lake tempels grunnmur. Noen måneder senere, 6. april, ble tempelets massive hjørnestener lagt ned og innviet med omfattende seremonier med fanebærere og korps og en prosesjon ledet av Kirkens ledere fra det gamle tabernakelet til tempeltomten, hvor taler og bønner ble holdt ved hver av de fire stenene.4

Bilde
Salt Lake tempels grunnmur
Bilde
Brigham Young

Under spadestikkseremonien fortalte president Young at han hadde sett et syn da han første gang satte foten på bakken mens de undersøkte dalbunnen, og sa: “Jeg visste [da] like godt som jeg nå vet at dette var grunnen hvor det skulle reises et tempel – jeg så det for meg.”5

Ti år senere ga Brigham Young følgende profetiske innsikt på generalkonferansen i oktober 1863: “Jeg ønsker å se [tempelet] bygget på en slik måte at det står gjennom tusenårsriket. Dette er ikke det eneste tempelet vi skal bygge. Hundrevis av dem vil bli bygget og innviet til Herren. Dette tempelet vil bli kjent som det første tempelet som de siste dagers hellige bygget i fjellene … Jeg ønsker at dette tempelet … skal stå som et stolt monument over Guds helliges tro, utholdenhet og flid i fjellene.”6

Bilde
Salt Lake tempel under oppføring
Bilde
Salt Lake tempel under oppføring

Når jeg gjennomgår denne korte historien, er jeg dypt imponert over Brigham Youngs seerevner – for det første at han sørget for at Salt Lake tempel, i den grad det var mulig og ved hjelp av byggemetoder som var tilgjengelige på den tiden og på det stedet, skulle bygges på en slik måte at det kunne bestå gjennom hele tusenårsriket, og for det annet at han profeterte om fremtidige templer over hele verden, ja, i hundrevis.

Renoveringen av Salt Lake tempel

I likhet med Brigham Young fører dagens profet tilsyn med Salt Lake tempel og alle andre med stor omsorg. I årenes løp har Det første presidentskap fra tid til annen rådet Det presiderende biskopsråd til å påse at Salt Lake tempels grunnmur er solid. Da jeg virket i Det presiderende biskopsråd, gjennomgikk vi på Det første presidentskaps anmodning hele Salt Lake tempel, herunder en evaluering av de nyeste fremskrittene innen seismisk design og byggeteknikk.

Her er deler av gjennomgangen som ble gitt Det første presidentskap den gangen: “Ved utformingen og byggingen av Salt Lake tempel ble de beste ingeniørarbeider, faglært arbeidskraft, byggematerialer, inventar og andre tilgjengelige ressurser brukt. Siden innvielsen i 1893 har tempelet stått urokkelig og vært et fyrtårn for tro [og] håp og et lys for folket. Det er lagt stor vekt på å drive, rengjøre og holde tempelet i god stand. Den utvendige granitten og de innvendige gulvbjelkene og støttebjelkene er i god stand. Nylige undersøkelser bekrefter at stedet Brigham Young valgte for tempelet, har svært god jord og utmerkede kompakteringsegenskaper.”7

Gjennomgangen konkluderte med at det var behov for normale reparasjoner og forbedringer for å fornye og oppdatere tempelet, herunder utvendige terrasser og overflater, utdaterte forsyningsanlegg og dåpsområder. Det ble imidlertid også anbefalt å vurdere en separat, mer omfattende seismisk oppgradering fra tempelets grunnmur og oppover.

Tempelets grunnmur

Som dere kanskje husker, var president Brigham Young selv svært involvert i byggingen av den opprinnelige tempelgrunnmuren, som har tjent tempelet godt siden den ble fullført for 127 år siden. Den nylig foreslåtte seismiske oppgraderingspakken for tempelet ville bruke fundamentisolasjonsteknologi, noe man ikke engang kunne forestilt seg da det ble bygget. Dette anses som den nyeste, mest moderne ingeniørkunsten for jordskjelvbeskyttelse.

Bilde
Plan for renovering av tempelet
Bilde
Plan for renovering av tempelet

Denne teknologien, som nylig er utviklet, begynner ved selve tempelets grunnvoll og gir et solid forsvar mot skader forårsaket av jordskjelv. Kort sagt styrker den tempelet strukturelt for å stå urokkelig, selv om jorden og omgivelsene rundt det opplever voldsomme rystelser.

Tempelrenoveringen som skulle bruke denne teknologien, ble bekjentgjort av Det første presidentskap i fjor. Under ledelse av Det presiderende biskopsråd begynte byggingen for noen måneder siden, i januar 2020. Den anslås å være fullført om rundt fire år.

Sikre din personlige grunnvoll

Når jeg tenker på de neste fire årene av livet til dette vakre, edle, opphøyede og ærefryktinngytende Salt Lake tempel, ser jeg det mer som en tid med fornyelse enn en tid med stengning! På lignende måte kan vi spørre oss selv: “Hvordan kan denne omfattende fornyelsen av Salt Lake tempel inspirere oss til å gjennomgå vår egen åndelige fornyelse, gjenoppbygging, gjenfødelse, revitalisering eller restaurering?”

Et selvbeskuende blikk kan avsløre at også vi og vår familie kan ha nytte av å utføre nødvendig vedlikeholds- og renoveringsarbeid, om ikke en seismisk oppgradering! Vi kan starte en slik prosess med å spørre:

“Hvordan ser min grunnvoll ut?”

“Hva består de tykkveggede, stabile, sterke hjørnestenene av som er en del av min personlige grunnvoll, som mitt vitnesbyrd hviler på?”

“Hva er de grunnleggende elementene i min åndelige og følelsesmessige karakter som vil gjøre det mulig for meg og min familie å være standhaftige og urokkelige og motstå de voldsomme jordskjelvene som med sikkerhet vil komme i vårt liv?”

Disse hendelsene, som ligner på et jordskjelv, er ofte vanskelige å forutsi og har forskjellige intensitetsnivåer – som å kjempe med spørsmål eller tvil, lidelse eller motgang, eller å jobbe seg gjennom negative reaksjoner på Kirkens ledere, medlemmer, læresetninger eller retningslinjer. Det beste forsvar mot disse ligger i vår åndelige grunnvoll.

Hva kan åndelige hjørnestener i vårt personlige liv og familieliv være? Det kan være enkle, klare og dyrebare prinsipper for etterlevelse av evangeliet – familiebønn, skriftstudium, herunder Mormons bok, tempelbesøk og læring av evangeliet ved hjelp av Kom, følg med meg og hjemmeaften. Andre nyttige ressurser for å styrke din åndelige grunnvoll kan være trosartiklene, familieerklæringen og “Den levende Kristus”.

For meg er prinsippene i spørsmålene som drøftes som en del av å motta en tempelanbefaling, et sterkt grunnlag for en åndelig grunnvoll – spesielt de fire første spørsmålene. Jeg ser på dem som åndelige hjørnestener.

Vi er naturligvis kjent med disse spørsmålene, ettersom president Russell M. Nelson leste dem opp for oss ett for ett på forrige generalkonferanse.

  1. Tror du på, og har du et vitnesbyrd om, Gud den evige Fader, hans Sønn Jesus Kristus og Den hellige ånd?

    Bilde
    Guddommen
  2. Har du et vitnesbyrd om Jesu Kristi forsoning og om hans rolle som din Frelser og Forløser?

    Bilde
    Jesu Kristi forsoning
  3. Har du et vitnesbyrd om gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium?

    Bilde
    Gjenopprettelsen
  4. Oppholder du presidenten for Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige som profeten, seeren og åpenbareren, og som den eneste person på jorden som er bemyndiget til å utøve alle prestedømmets nøkler?8

    Bilde
    Profeter

Kan du se hvordan du kan betrakte disse spørsmålene som verdifulle elementer i din personlige grunnvoll for å hjelpe deg å bygge den opp og forsterke den? Paulus underviste Efeserne om en kirke som var “bygd opp på apostlenes og profetenes grunnvoll, og hjørnesteinen er Kristus Jesus selv. I ham blir hele bygningen føyd sammen og vokser til et hellig tempel i Herren”.9

Bilde
Tempelet med et solid fundament

En av de største gledene i mitt liv er å bli kjent med og inspirert av medlemmer av Kirken over hele verden som er levende eksempler på tro på Jesus Kristus og hans evangelium. De har sterke personlige grunnvoller som gjør det mulig for dem å motstå seismiske hendelser med stabil forståelse, til tross for deres hjertesorg og smerte.

For å vise dette på et mer personlig plan, jeg talte nylig i begravelsen til en vakker, livfull ung hustru og mor (også en venn av vår familie). Hun var en ambisiøs fotballspiller i førstedivisjon da hun møtte og giftet seg med sin mann som studerte til tannlege. De ble velsignet med en vakker og veslevoksen datter. Hun kjempet tappert mot forskjellige former for kreft i seks krevende år. Til tross for den alltid tilstedeværende følelsesmessige og fysiske lidelsen hun opplevde, stolte hun på sin kjærlige himmelske Fader og ble ofte i stor grad sitert av sine sosiale medietilhengere for sitt berømte ordtak: “Gud finnes i detaljene.”

I et av sine innlegg på sosiale medier skrev hun at noen hadde spurt henne: “Hvordan kan du fortsatt ha tro med all den hjertesorgen som omgir deg?” Hun svarte bestemt med følgende ord: “Fordi tro er det som hjelper meg gjennom disse mørke tidene. Å ha tro betyr ikke at det ikke vil skje noe galt. Når jeg har tro, kan jeg tro at det vil bli lyst igjen. Og det lyset vil bli enda sterkere fordi jeg har gått gjennom mørket. Selv om jeg har opplevd mye mørke i årenes løp, har jeg opplevd mye mer lys. Jeg har sett mirakler. Jeg har følt engler. Jeg har visst at min himmelske Fader bar meg. Jeg ville ikke ha opplevd noe av dette hvis livet hadde vært lett. Dette livets fremtid er kanskje ukjent, men min tro er det ikke. Hvis jeg velger å ikke ha tro, velger jeg bare å vandre i mørket. For uten tro er mørket alt som er igjen.”10

Hennes urokkelige vitnesbyrd om tro på Herren Jesus Kristus – hennes ord og handlinger – var til inspirasjon for andre. Selv om kroppen hennes var svak, løftet hun andre så de ble sterkere.

Jeg tenker på utallige andre medlemmer av Kirken, krigere som denne søsteren, som vandrer hver dag i tro og gjør sitt beste for å være sanne og uforferdede disipler av vår Frelser Jesus Kristus. De lærer om Kristus. De forkynner om Kristus. De gjør sitt beste for å etterligne ham. Enten livets dager er på stø eller ustabil grunn, er deres åndelige grunnvoll sterk og urokkelig.

Dette er de hengivne sjeler som forstår den dype betydningen av teksten “så sikker en grunnvoll for hver den som tror” og “til dem som med Jesus i dåpen gjør pakt”.11 Jeg er umåtelig takknemlig for å vandre blant dem som har forberedt en åndelig grunnvoll som er verdig tittelen hellig, og som er sterke og trygge nok til å utholde mange stormer.

Jeg tror ikke vi kan overdrive viktigheten av slik en sikker grunnvoll i vårt eget liv. Selv i tidlig alder blir våre Primær-barn undervist når de synger om denne sannheten:

Den kloke mann bygget huset sitt på fjell,

og med ett falt regnet ned

Det pøsregnet ned og flommet overalt.

Likevel sto huset fast.12

Skriftene underbygger denne grunnleggende læren. Frelseren underviste folket i Amerika:

“Og velsignet er dere hvis dere alltid gjør disse ting, for da er dere bygget på min klippe.

Men den blant dere som gjør mer eller mindre enn dette, er ikke bygget på min klippe, men er bygget på sandgrunn. Og når regnet skyller ned, flommen kommer og vindene blåser og slår imot dem, skal de falle.”13

Det er Kirkens lederes oppriktige håp at den betydelige renoveringen av Salt Lake tempel vil bidra til å oppfylle Brigham Youngs ønske om å se “[tempelet] bygget på en slik måte at det kan stå gjennom tusenårsriket”. Måtte vi i årene fremover la disse forbedringene på Salt Lake tempel bevege og inspirere oss, som enkeltpersoner og familier, slik at også vi – metaforisk sett – vil bli “bygget på en slik måte at [vi] kan stå gjennom tusenårsriket”.

Det vil vi gjøre når vi oppfyller apostelen Paulus’ formaning om å legge “en god grunnvoll for framtiden, for at [vi] kan gripe det sanne liv”.14 Det er min inderlige bønn at vår åndelige grunnvoll må være sikker og standhaftig, at vårt vitnesbyrd om Jesu Kristi forsoning og om hans rolle som vår Frelser og Forløser vil bli vår egen hovedhjørnesten, som jeg vitner om i hans navn, ja, Jesus Kristus. Amen.

Noter

  1. William Claytons dagbok, 26. juli 1847, Kirkehistorisk bibliotek, Salt Lake City.

  2. Se “At the Tabernacle, Presidents Woodruff and Smith Address the Saints Yesterday Afternoon”, Deseret Evening News, 30. aug. 1897, 5; “Pioneers’ Day”, Deseret Evening News, 26. juli 1880, 2; Wilford Woodruffs dagbok, 28. juli 1847, Kirkehistorisk bibliotek, Salt Lake City.

  3. “Minutes of the General Conference of the Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, held at Great Salt Lake City, State of Deseret, April 6, 1851”, Deseret News, 19.april 1851, 241.

  4. Se “The Temple”, Deseret News, 19. feb. 1853, 130; “Minutes of the General Conference”, Deseret News, 16. april 1853, 146; “Minutes of the General Conference”, Deseret News, 30. april 1853, 150.

  5. “Address by President Brigham Young”, Millennial Star, 22.april 1854, 241.

  6. “Remarks by President Brigham Young”, Deseret News, 14. okt. 1863, 97.

  7. Det presiderende biskopsråds presentasjon om Salt Lake tempel for Det første presidentskap, okt. 2015.

  8. Se Russell M. Nelson, “Avslutningsord”, Liahona, nov. 2019, 121.

  9. Efeserne 2:20–21.

  10. Innlegg på sosiale medier av Kim Olsen White.

  11. “Så sikker en grunnvoll”, Salmer, nr. 42.

  12. “En klok mann og en dum mann”, Barnas sangbok, 132; uthevelse i originalen ble fjernet i dette tilfellet.

  13. 3 Nephi 18:12–13; uthevelse tilføyd.

  14. 1 Timoteus 6:19; uthevelse tilføyd.