Generalkonferanse
Et levende vitne om den levende Kristus
Generalkonferansen april 2020


Et levende vitne om den levende Kristus

Det sentrale budskapet i Mormons bok er å gjengi den sanne kunnskapen om den avgjørende rollen Jesus Kristus har i menneskehetens frelse og opphøyelse.

På en solrik vårdag i 2017 var åpent hus for Paris Frankrike tempel godt i gang da en mann henvendte seg til en av guidene med et sørgmodig uttrykk i ansiktet. Han sa at han bodde like i nærheten og innrømmet at han hadde vært en aktiv motstander av oppføringen av tempelet. Han fortalte at en dag da han kikket ut av vinduet i leiligheten sin, så han en stor kran heise ned en statue av Jesus fra himmelen og sette den forsiktig ned på tempelområdet. Mannen erklærte at denne opplevelsen fullstendig forandret hans følelser overfor vår Kirke. Han innså at vi var Jesu Kristi tilhengere, og tryglet om vår tilgivelse for den tidligere skade han kunne ha forårsaket.

Bilde
Statue blir plassert ved Paris Frankrike tempel

Statuen av Kristus, som pryder tomten ved Paris tempel og andre av Kirkens eiendommer, vitner om vår kjærlighet til Frelseren. Den opprinnelige marmorstatuen er den danske kunstneren Bertel Thorvaldsens verk. Han laget den i 1820 – det samme året som Det første syn. Statuen står i sterk kontrast til de fleste kunstneriske gjengivelser fra denne perioden, som i stor grad skildrer den lidende Kristus på korset. Thorvaldsens verk viser den levende Kristus, som seiret over døden, og som med åpne armer innbyr alle til å komme til ham. Bare naglegapene i hans hender og føtter og såret i hans side vitner om den ubeskrivelige smerten han utholdt for å frelse hele menneskeheten.

Bilde
Frelserens hånd som fremstilt i Kristus-statuen

Kanskje én grunn til at vi som medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige har så stor kjærlighet til denne statuen, er at den minner oss om den beskrivelse som er gitt i Mormons bok av Frelserens besøk på det amerikanske kontinent:

Bilde
Jesus Kristus besøker det amerikanske fastland

“Og se, de så et menneske stige ned fra himmelen. Og han var kledd i en hvit kjortel, og han kom ned og sto midt iblant dem …

Og det skjedde at han rakte ut sin hånd og talte til folket og sa:

Se, jeg er Jesus Kristus …

Jeg har drukket ut den bitre kalk som Faderen har gitt meg, og har forherliget Faderen ved å påta meg verdens synder”.1

Deretter bød han alle menn, kvinner og barn å komme frem og stikke sine hender i hans side og føle naglegapene i hans hender og føtter, og dermed få et personlig vitnesbyrd om at han virkelig var den lenge etterlengtede Messias.2

Denne enestående scenen er høydepunktet i Mormons bok. Alle evangeliets “gode nyheter” finnes i denne fremstillingen av Frelseren som kjærlig rekker ut sine “barmhjertighets armer”3 for å innby hver enkelt å komme til ham og motta velsignelsene ved hans forsoning.

Det sentrale budskapet i Mormons bok er å gjengi den sanne kunnskapen om den avgjørende rollen Jesus Kristus har i menneskehetens frelse og opphøyelse. Dette temaet gjenlyder fra innledningen til og med de siste ordene i det siste kapittelet. Gjennom århundrer med frafall og åndelig forvirring, gikk den dypere betydningen av det Kristus gjorde i Getsemane og på Golgata tapt eller ble fordervet. Hvor begeistret Joseph Smith måtte ha vært da han oversatte 1 Nephi og oppdaget dette vidunderlige løftet: “Disse siste opptegnelser [Mormons bok] … skal stadfeste sannheten av de første [Bibelen] … og skal gjøre kjent de klare og verdifulle ting som er blitt tatt ut av dem, og skal gjøre kjent for alle slekter, tungemål og folk at Guds Lam er sønn av den evige Fader og er verdens Frelser, og at alle mennesker må komme til ham, ellers kan de ikke bli frelst.”4

Tydelige og verdifulle sannheter om Frelserens forsoning gjenlyder gjennom hele Mormons bok. Mens jeg nevner flere av disse sannhetene, oppfordrer jeg deg til å reflektere over hvordan de har forandret eller kan forandre ditt liv.

  1. Jesu Kristi forsoning er en gave som tilbys alle som har levet, som lever , og som vil leve på jorden.5

  2. I tillegg til å bære byrden av våre synder, påtok Kristus seg våre sorger, skrøpeligheter, lidelser og sykdommer og alle plager som er en del av menneskets dødelige tilstand. Det finnes ingen kvaler, ingen smerte eller sorg som han ikke led for oss.6

  3. Frelserens sonoffer gjør det mulig for oss å overvinne de negative konsekvensene av Adams fall, herunder fysisk død. På grunn av Kristus vil alle Guds barn som er født på denne jord, uavhengig av deres rettferdighet, oppleve gjenforeningen av sin ånd og sitt legeme ved oppstandelsens kraft7 og vende tilbake til ham for å “bli dømt etter sine gjerninger”.8

  4. Til sammenligning er det å motta alle velsignelsene ved Frelserens forsoning, betinget av vår flid9 til å etterleve “Kristi lære”.10 I sin drøm så Lehi den “[snevre] og [smale] sti”11 som leder til livets tre. Dets frukt, som representerer Guds kjærlighet uttrykt gjennom Kristi forsonings utsøkte velsignelser, “er meget verdifull og mer ønskelig enn all annen frukt … [og] er den største av alle Guds gaver”.12 For å få tilgang til denne frukten, må vi utøve tro på Jesus Kristus, omvende oss, “lytte til Guds ord”,13 motta nødvendige ordinanser og holde hellige pakter helt til vårt livs slutt.14

  5. Ved sin forsoning vasker ikke Jesus Kristus bare bort våre synder, men han gir også styrkende kraft som kan hjelpe hans disipler å “[avlegge] det naturlige menneske”,15 ha fremgang “linje på linje”,16 og tilta i hellighet17 slik at de en dag kan bli fullkomne vesener i Kristi bilde,18 kvalifisert til å igjen bo sammen med Gud19 og arve alle velsignelser som tilhører himmelens rike.20

En annen trøstende sannhet som finnes i Mormons bok, er at selv om Herrens forsoning er altomfattende og universell i sin rekkevidde, er den en bemerkelsesverdig personlig og privat gave, tilpasset hver enkelt av oss.21 På samme måte som Jesus oppfordret hver av de nephittiske disiplene til å føle sårene sine, døde han for hver enkelt av oss personlig, som om du eller jeg var den eneste person på jorden. Han gir oss en personlig innbydelse om å komme til ham og benytte oss av de vidunderlige velsignelsene ved hans forsoning.22

Jesu Kristi forsonings personlige natur blir enda mer virkelig når vi ser på eksempler fra bemerkelsesverdige menn og kvinner i Mormons bok. Blant dem er Enos, Alma, Zeezrom, kong Lamoni og hans hustru og kong Benjamins folk. Deres omvendelseshistorier og mektige vitnesbyrd gir oss et levende vitnesbyrd om hvordan vårt hjerte kan bli forandret og vårt liv forvandlet gjennom Herrens uendelige godhet og barmhjertighet.23

Profeten Alma stilte sitt folk dette granskende spørsmålet. Han sa: “Hvis dere har erfart en forandring i hjertet, og hvis dere har følt en trang til å synge den forløsende kjærlighets sang, vil jeg spørre dere: Har dere denne følelsen ?”24 Dette spørsmålet er avgjørende i dag, fordi som Herrens disipler, trenger vi hans forløsende kraft til å ledsage oss, motivere oss og forandre oss hver eneste dag.

Almas spørsmål kan også omskrives til å spørre om når var forrige gang du følte den milde innflytelsen fra Frelserens forsoning i ditt liv? Dette skjer når du føler en “[intens] og sødmefylt” glede25 komme over deg som bærer vitnesbyrd til din sjel om at dine synder er tilgitt, eller når smertefulle prøvelser plutselig blir lettere å bære, eller når ditt hjerte blir mildnet og du er i stand til å uttrykke tilgivelse til noen som har såret deg. Eller det kan være hver gang du legger merke til at din evne til å vise kjærlighet til og tjene andre har vokst eller at helliggjørelsesprosessen er i ferd med å gjøre deg til en bedre person, innrettet etter Frelserens eksempel.26

Jeg bærer vitnesbyrd om at alle disse opplevelsene er virkelige og er tegn på at liv kan forandres gjennom tro på Jesus Kristus og hans forsoning. Mormons bok tydeliggjør og utvider vår kunnskap om denne himmelske gaven. Når du studerer denne boken, vil du høre røsten til den levende Kristus som innbyr deg til å komme til ham. Jeg lover at hvis du vil ta imot denne innbydelsen og innrette livet ditt etter hans eksempel, vil hans forløsende innflytelse komme inn i ditt liv. Gjennom Den hellige ånds kraft vil Frelseren forvandle deg dag etter dag “inntil som ved høylys dag”27 når du, som han erklærte, skal “se mitt åsyn og vite at jeg er.”28 I Jesu Kristi navn. Amen.