2010–2019
Liittoon kuuluminen
Lokakuun 2019 yleiskonferenssi


Liittoon kuuluminen

Se, että kuulumme Jumalalle ja kuljemme toistemme kanssa Hänen liittopolullaan, on siunausta liittoon kuulumisesta.

Rakkaat veljet ja sisaret, tarina kertoo Alkeisyhdistyksen lapsesta, joka opettelee rukoilemaan. ”Kiitos kirjaimesta A, kirjaimesta B… kirjaimesta G.” Lapsen rukous jatkuu: ”Kiitos kirjaimista Å, Ä, Ö. Rakas taivaallinen Isä, kiitos numerosta 1, numerosta 2.” Alkeisyhdistyksen opettaja on huolissaan mutta viisaasti odottaa. Lapsi sanoo: ”Kiitos numerosta 5, numerosta 6 – ja kiitos minun Alkeisyhdistyksen opettajastani. Hän on ainoa, joka on ikinä antanut minun pitää rukoukseni loppuun.”

Taivaallinen Isä todella kuulee jokaisen lapsen rukouksen. Äärettömässä rakkaudessaan Hän kutsuu meitä tulemaan, uskomaan ja kuulumaan liittoon.

Tämä maailma on täynnä kangastuksia, harhakuvia ja huijauksia. Hyvin monet asiat näyttävät hetkellisiltä ja pinnallisilta. Kun siirrämme sivuun naamiot, teeskentelyn, sosiaalisen median hyväksynnän ja paheksunnan, niin me kaipaamme jotakin enemmän kuin hetkellistä pintakiiltoa, lyhytikäistä yhteyttä tai maailmallista oman edun tavoittelua. Onneksi on olemassa keino saada vastauksia, joilla on merkitystä.

Kun ajattelemme Jumalan suuria käskyjä rakastaa Häntä ja lähimmäisiämme liiton mukaisesti, me emme tee noita asioita muukalaisina tai vieraina vaan Hänen perheensä lapsina.1 Ikivanha paradoksi pitää yhä paikkansa. Luopuessamme liittoon kuulumalla maailmallisesta itsestämme me löydämme parhaan iankaikkisen itsemme ja tulemme sellaisiksi2 – vapaiksi, eläviksi, todellisiksi – ja se määrittelee tärkeimmät suhteemme. Liittoon kuuluminen on sitä, että pyhissä toimituksissa annamme Jumalalle ja toisillemme vakavia lupauksia ja pidämme ne, sillä nuo toimitukset saavat jumalisuuden voiman ilmenemään elämässämme.3 Kun teemme liiton antaa kaiken, mitä olemme, meistä voi tulla enemmän kuin mitä olemme. Liittoon kuuluminen antaa meille paikan, narratiivin, kyvyn kehittyä. Se synnyttää elämään ja pelastukseen johtavan uskon.4

Jumalalliset liitot saavat meidät rakastamaan Jumalaa ja tuntemaan Hänen rakkauttaan ja siten rakastamaan toisiamme ja tuntemaan heidän rakkauttaan. Jumala, taivaallinen Isämme, rakastaa meitä enemmän kuin me rakastamme itseämme, ja Hän tuntee meidät paremmin kuin me tunnemme itsemme. Usko Jeesukseen Kristukseen ja henkilökohtainen muuttuminen (parannus) tuovat laupeuden, armon ja anteeksiannon. Nämä lohduttavat niitä, jotka kohtaavat loukkauksia, yksinäisyyttä ja epäoikeudenmukaisuutta, joita koemme kuolevaisuudessa. Koska taivaallinen Isämme on Jumala, Hän haluaa meidän ottavan vastaan suurimman lahjansa – Hänen ilonsa, Hänen iankaikkisen elämänsä.5

Jumalamme on liiton Jumala. Hänen luontonsa mukaista on ”pitää liitto ja osoittaa armoa”6. Hänen liittonsa kestävät ”niin kauan kuin aika kestää tai maa pysyy tai sen päällä on yksikin ihminen pelastettavana”7. Meitä ei ole tarkoitettu vaeltamaan eksistentiaalisessa epävarmuudessa ja epäilyksessä vaan riemuitsemaan vaalituista liittosuhteista, jotka ovat ”vahvempia kuin kuoleman siteet”8.

Jumalan toimitukset ja liitot ovat vaatimuksissaan yleismaailmallisia ja mahdollisuuksissaan yksilöllisiä. Koska Jumala on oikeudenmukainen, jokainen yksilö kaikkialla minä aikakautena hyvänsä voi saada pelastavat toimitukset. Tahdonvapaus vallitsee – yksilöt valitsevat, ottavatko he vastaan tarjotut toimitukset. Jumalan toimitukset ovat tienviittoja Hänen liittojensa polulla. Me käytämme Jumalan suunnitelmasta lastensa kotiin tuomiseksi nimityksiä lunastussuunnitelma, pelastussuunnitelma ja onnensuunnitelma. Lunastus, pelastus ja selestinen onni ovat mahdollisia, koska Jeesus Kristus ”sai aikaan tämän täydellisen sovituksen”9.

Se, että kuulumme Jumalalle ja kuljemme toistemme kanssa Hänen liittopolullaan, on siunausta liittoon kuulumisesta.

Ensiksi, liittoon kuuluminen keskittyy Jeesukseen Kristukseen, joka on ”uuden liiton välimies”10. Kaikki voi toimia yhdessä meidän parhaaksemme, kun me olemme ”pyhitettyjä Kristuksessa – –, mikä kuuluu Isän liittoon”11. Jokainen hyvä ja luvattu siunaus koituu niille, jotka pysyvät uskollisina loppuun asti. ”Niiden [siunattu] ja [onnellinen tila], jotka pitävät Jumalan käskyt”, on olla ”siunattuja kaikessa, sekä ajallisessa että hengellisessä”, ja ”asua Jumalan luona milloinkaan päättymättömän onnen tilassa”.12

Kun pidämme liittomme kunniassa, meistä saattaa toisinaan tuntua, että olemme enkelien seurassa. Ja me olemmekin – niiden, joita rakastamme ja jotka siunaavat meitä tällä puolen verhoa, ja niiden, jotka rakastavat ja siunaavat meitä verhon toisella puolen.

Äskettäin eräässä sairaalahuoneessa sisar Gong ja minä näimme liittoon kuulumisesta lempeän esimerkin parhaimmillaan. Nuori isä tarvitsi kipeästi munuaissiirrännäistä. Hänen perheensä oli itkenyt, paastonnut ja rukoillut, jotta hän saisi munuaisen. Kun uutinen tuosta hengen pelastavasta munuaisesta oli juuri saatu, hänen vaimonsa sanoi hiljaa: ”Toivon, että se toinen perhe on kunnossa.” Liittoon kuuluminen on apostoli Paavalin sanoin sitä, että ”puolin ja toisin saisimme rohkaisua yhteisestä uskostamme”13.

Elämän polun varrella me saatamme menettää uskon Jumalaan, mutta Hän ei koskaan menetä uskoa meihin. Ikään kuin valo Hänen verannallaan loistaisi aina. Hän kutsuu meitä tulemaan tai palaamaan liittoihin, jotka viitoittavat Hänen valmistamaansa polkua. Hän odottaa valmiina sulkemaan meidät syliinsä silloinkin kun olemme ”vielä – – kaukana”14. Kun katsomme uskon silmin kaavaa, kaarta tai yhdistäviä pisteitä kokemuksissamme, niin näemme Hänen lempeitä armotekojaan ja rohkaisuaan etenkin koettelemuksissamme, murheissamme ja haasteissamme mutta myös iloissamme. Kuinka usein sitten kompastumme tai kaadummekin, niin jos etenemme kohti Häntä, Hän auttaa meitä askel kerrallaan.

Toiseksi, Mormonin kirja on liittoon kuulumisen todiste, jota voimme pitää kädessämme. Mormonin kirja on luvattu väline Jumalan lasten kokoamiseksi ja profetoitu uusi liitto.15 Kun luemme Mormonin kirjaa itseksemme ja muiden kanssa, ääneti tai ääneen, me voimme kysyä Jumalalta ”vilpittömin sydämin, vakain aikein, Kristukseen uskoen” ja saada Pyhän Hengen voimalla Jumalalta vahvistuksen siitä, että Mormonin kirja on totta.16 Tähän sisältyy vahvistus siitä, että Jeesus Kristus on Vapahtajamme, että Joseph Smith on palautuksen profeetta ja että Herran kirkolla on Hänen nimensä – Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko.17

Mormonin kirja puhuu muinaisen ja nykyisen liiton mukaisesti teille, jotka olette Lehin lapsia, ”profeettojen lapsia”18. Teidän esivanhempanne saivat liittoon kuuluvan lupauksen, että te, heidän jälkeläisensä, tunnistaisitte Mormonin kirjassa äänen aivan kuin tomusta.19 Tuo ääni, jonka tunnette lukiessanne, todistaa teidän olevan ”liiton lapsia”20 ja todistaa, että Jeesus on hyvä paimenenne.

Mormonin kirja kehottaa meitä jokaista Alman sanoin tekemään Herran kanssa ”liiton, että [palvelemme] häntä ja [pidämme] hänen käskynsä, jotta hän vuodattaisi Henkeään runsaammin [meidän päällemme]”21. Kun haluamme muuttua paremmiksi – kuten eräs henkilö asian ilmaisi, ”lakata olemasta onnettomia ja olla onnellisia siitä, että olemme onnellisia” – me voimme avautua ohjaukselle, avulle ja voimalle. Liiton avulla meistä voi tulla Jumalalle kuuluvia ja uskollisten uskovien yhteisöön kuuluvia ja voimme saada Kristuksen opissa luvatut siunaukset22 – nyt.

Kolmas liittoon kuulumisen ulottuvuus on palautettu pappeuden valtuus ja voima kaikkien Jumalan lasten siunaukseksi. Tällä taloudenhoitokaudella Johannes Kastaja ja apostolit Pietari, Jaakob ja Johannes ovat tulleet kirkastettuina sanansaattajina Jumalan luota palauttamaan Hänen pappeutensa valtuuden.23 Jumalan pappeus ja Hänen toimituksensa sulostuttavat ihmissuhteita maan päällä ja voivat sinetöidä liittosuhteet taivaassa.24

Pappeus voi siunata kirjaimellisesti kehdosta hautaan – lapselle nimen ja siunauksen antamisesta haudan pyhittämiseen. Pappeuden siunaukset parantavat, lohduttavat ja ohjaavat. Eräs isä oli vihainen pojalleen, kunnes alkoi tuntea anteeksiantavaa rakkautta antaessaan pojalleen lempeän pappeuden siunauksen. Eräs viehättävä nuori nainen, joka oli ainoa kirkon jäsen perheessään, oli epävarma siitä, rakastaako Jumala häntä, kunnes hän sai innoitetun pappeuden siunauksen. Kautta maailman jalot patriarkat valmistautuvat hengellisesti antamaan patriarkallisia siunauksia. Kun patriarkka laskee kätensä päänne päälle, hän tuntee Jumalan rakkauden teitä kohtaan ja ilmaisee sen. Hän julistaa tiedon sukulinjastanne Israelin huoneessa. Hän tuo julki Herralta tulevia siunauksia. Eräs tyypillisen huomaavainen patriarkan vaimo kertoi minulle, kuinka hän ja hänen perheensä luovat Hengelle otollisen ilmapiirin etenkin niinä päivinä, kun heidän isänsä antaa patriarkallisia siunauksia.

Lopuksi liittoon kuulumisen siunaukset tulevat, kun seuraamme Herran profeettaa ja riemuitsemme temppeliliittojen mukaisesta elämästä, mukaan lukien avioliitto. Kun päivittäin valitsemme puolisomme ja perheemme onnellisuuden ennen omaamme, liiton alaisesta avioliitosta tulee taivaallinen ja iankaikkinen. Kun ”minusta” tulee ”me”, me kasvamme yhdessä. Meistä tulee vanhoja yhdessä, meistä tulee nuoria yhdessä. Kun koko elämämme ajan siunaamme toisiamme unohtamalla itsemme, me huomaamme toiveidemme ja ilojemme pyhittyvän ajassa ja iankaikkisuudessa.

Vaikka tilanteet ovat erilaisia, niin kun teemme kaiken voitavamme, parhaimpamme, ja pyydämme ja etsimme vilpittömästi Herran apua matkan varrelle, Hän opastaa meitä omana aikanaan ja omalla tavallaan Pyhän Hengen avulla.25 Avioliiton sisältämät liitot ovat sitovia avioliiton solmineiden yhteisestä valinnasta – muistutuksena Jumalan kunnioituksesta ja meidän kunnioituksestamme tahdonvapautta kohtaan ja Hänen apunsa siunauksesta, kun yksimielisinä tavoittelemme sitä.

Liittoon kuulumisen hedelmät tuntuvat kodeissamme ja sydämissämme yli sukupolvien. Saanen havainnollistaa sitä henkilökohtaisilla esimerkeillä.

Kun sisar Gong ja minä rakastuimme ja aloimme miettiä avioliittoa, opin tahdonvapaudesta ja päätöksistä. Jonkin aikaa opiskelimme kahdessa eri maassa kahdella eri mantereella. Siksi voin rehellisesti sanoa, että suoritin tohtorintutkinnon kansainvälisissä suhteissa.

Kun kysyin: ”Taivaallinen Isä, pitäisikö minun mennä naimisiin Susanin kanssa?”, tunsin rauhaa. Mutta vasta kun opin rukoilemaan vakain aikein: ”Taivaallinen Isä, minä rakastan Susania ja haluan mennä naimisiin hänen kanssaan. Lupaan olla niin hyvä aviomies ja isä kuin pystyn” – vasta silloin kun toimin ja tein parhaat päätökseni, sain voimakkaimmat hengelliset vahvistukset.

Nykyään Gongin ja Lindsayn perheiden sukupuut, kertomukset ja valokuvat FamilySearchissa auttavat meitä löytämään ja muodostamaan yhteyksiä, kun kuulemme eri sukupolvissa elettyjä kokemuksia liittoon kuulumisesta.26 Omia kunnioitettuja esivanhempiamme ovat muun muassa nämä:

Kuva
Alice Blauer Bangerter

Isoisoäiti Alice Blauer Bangerter, jota kosittiin yhtenä päivänä kolme kertaa ja joka pyysi myöhemmin aviomiestään liittämään voikirnuunsa polkimen, jotta hän voisi kirnuta voita, neuloa ja lukea samaan aikaan.

Kuva
Loy Kuei Char

Isoisoisä Loy Kuei Char, joka kantoi lapsiaan selässään ja perheen vähäistä omaisuutta aasin selässä, kun he ylittivät laavakentät Havaijin saarella Havaijissa. Charin suvun sukupolvien mittainen sitoutuminen ja uhraukset siunaavat perhettämme nykyään.

Kuva
Mary Alice Powell Lindsay

Isoäiti Mary Alice Powell Lindsay jäi yksin viiden pienen lapsen kanssa, kun hänen miehensä ja vanhin poikansa kuolivat äkillisesti vain muutaman päivän sisällä. Mummi oli 47 vuotta leskenä ja kasvatti perheensä paikallisten johtajien ja jäsenten palvelevalla tuella. Noiden monien vuosien aikana mummi lupasi Herralle, että jos Herra auttaisi häntä, hän ei milloinkaan valittaisi. Herra auttoi häntä. Hän ei milloinkaan valittanut.

Rakkaat veljet ja sisaret, kaikki hyvä ja iankaikkinen keskittyy Jumalan, iankaikkisen Isämme, ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen sekä Kristuksen sovituksen elävään todellisuuteen, joista Pyhä Henki todistaa. Herramme Jeesus Kristus on uuden liiton välimies. Jeesuksesta Kristuksesta todistaminen on Mormonin kirjaan sisältyvän liiton tarkoitus.27 Palautetun Jumalan pappeuden valtuuden tarkoituksena on valan ja liiton kautta siunata kaikkia Jumalan lapsia, kuten liiton alaisen avioliiton, monta sukupolvea käsittävän perheen ja yksilöllisten siunausten myötä.

Vapahtajamme julistaa: ”Minä olen Alfa ja Oomega, Kristus, Herra; aivan niin, minä olen hän, alku ja loppu, maailman Lunastaja.”28

Hän on ollut meidän kanssamme alussa, Hän on meidän kanssamme kaikessa liittoon kuulumisessamme loppuun asti. Siitä todistan Herran Jeesuksen Kristuksen pyhässä nimessä. Aamen.