2010–2019
Hengellinen kyky
Lokakuun 2019 yleiskonferenssi


Hengellinen kyky

Jeesuksen Kristuksen uskollisina opetuslapsina te voitte saada henkilökohtaista innoitusta ja ilmoitusta, joka on yhdenmukaista Hänen käskyjensä kanssa ja joka on räätälöity teitä varten.

Kun olin tänä kesänä lähdössä eräältä Nuorten Naisten leiriltä, yksi suloinen nuori nainen ojensi minulle viestin. Viestissä hän kysyi: ”Mistä voin tietää, milloin Jumala yrittää kertoa minulle jotakin?” Rakastan hänen kysymystään. Sielumme kaipaa olla yhteydessä taivaalliseen kotiimme. Haluamme tuntea itsemme tarpeellisiksi ja hyödyllisiksi. Mutta toisinaan meidän on vaikea erottaa toisistaan omia ajatuksiamme ja Hengen lempeitä vaikutelmia. Profeetat – muinaiset ja nykyiset – ovat opettaneet, että jos jokin ”kutsuu ja houkuttelee tekemään hyvää, se tulee Kristukselta”1.

Presidentti Russell M. Nelson on esittänyt yksinkertaisen, voimallisen kutsun: ”Rakkaat veljeni ja sisareni, pyydän teitä kasvattamaan hengellistä kykyänne vastaanottaa ilmoitusta. – – Päättäkää tehdä se hengellinen työ, jota vaaditaan, jotta pääsette osallisiksi Pyhän Hengen lahjasta ja kuulette Hengen ääntä useammin ja selvemmin.”2

Haluan tänä aamuna sydämeni pohjasta puhua teille neljästä tavasta kasvattaa hengellistä kykyänne vastaanottaa ilmoitusta.

1. Järjestäkää tietoisesti aikaa ja tilaa kuulla Jumalan ääni

Kun käytätte tahdonvapauttanne ja järjestätte joka päivä aikaa päästäksenne lähelle Jumalan ääntä, varsinkin Mormonin kirjassa, niin ajan mittaan Hänen äänensä tulee teille selkeämmäksi ja tutummaksi.

Sitä vastoin häiriötekijät ja melu, jotka täyttävät maailman ja meidän kotimme ja elämämme, voivat vaikeuttaa Hänen äänensä kuulemista. Nämä häiriötekijät voivat täyttää mielemme ja sydämemme niin, ettei meiltä jää tilaa Pyhän Hengen lempeille kuiskauksille.

Profeetta Joseph Smith opetti, että useimmiten Jumala ilmoittaa itsensä ”ihmisille yksityisesti heidän huoneessaan, erämaassa tai pellolla, ja yleensä se on tapahtunut ilman melua tai hälinää”3.

Saatana haluaa pitää meidät erossa Jumalan äänestä pitämällä meidät pois näistä hiljaisista paikoista. Jos Jumala puhuu hiljaisella, vienolla äänellä, niin teidän ja minun pitää päästä lähelle, jotta kuulemme Häntä. Kuvitelkaapa, mitä tapahtuisi, jos pyrkisimme yhtä innokkaasti pysymään yhteydessä taivaaseen kuin pysymään yhteydessä langattomaan verkkoon! Valitkaa joka päivä jokin aika ja hetki ja kuunnelkaa Jumalan ääntä. Ja pitäkää kiinni tästä pyhästä tapaamisesta täsmällisesti, sillä hyvin paljon riippuu siitä!

2. Toimikaa viipymättä

Kun saatte kehotuksia ja sitten toimitte vakaasti, Herra voi käyttää teitä. Mitä enemmän toimitte, sitä tutummaksi Hengen ääni käy. Tunnistatte yhä useammin Jumalan johdatuksen ja sen, että Hän on ”halukas – – ilmoittamaan mielensä ja tahtonsa”4. Jos viivyttelette, saatatte unohtaa kehotuksen tai menettää tilaisuuden auttaa jotakuta Jumalan puolesta.

3. Pyytäkää tehtävä Herralta

Rukous, johon taivaallinen Isä tuntuu olevan innokas vastaamaan, on pyyntömme, että meidät ohjataan jonkun luo, joka tarvitsee apuamme. Presidentti Henry B. Eyring on opettanut meitä tavoittelemaan ilmoitusta kysymällä Jumalalta, keitä me voimme auttaa Hänen puolestaan. ”Jos esitätte sellaisia kysymyksiä, Pyhä Henki tulee ja tunnette innoitusta asioista, joita voitte tehdä muiden ihmisten hyväksi. Kun menette ja teette niitä asioita, te teette Herran työtä, ja kun teette Herran työtä, te olette oikeutettuja saamaan Pyhän Hengen lahjan.”5

Te voitte rukoilla ja pyytää Herralta jonkin tehtävän. Kun teette niin, Hän voi käyttää tavallisia taitojanne toteuttaakseen epätavallisen työnsä.

Kuva
Sisar Craigin isoisä Fritz Lundgren

Isoisäni Fritz Hjalmar Lundgren muutti pois Ruotsista, kun hän oli 19-vuotias. Hän saapui Amerikkaan yksin, mukanaan matkalaukku ja kuuden vuoden koulusivistys. Vaikka hän ei osannut yhtään englantia, hän matkusti Oregoniin ja työskenteli siellä metsurina, ja sitten myöhemmin isoäitini ja äitini kanssa hän liittyi kirkkoon. Hän ei koskaan johtanut seurakuntaa, mutta uskollisena kotiopettajana hän toi aktiivisiksi kirkossa yli 50 eri perhettä. Kuinka hän teki sen?

Isoisän kuoleman jälkeen kävin läpi laatikollisen hänen papereitaan ja löysin kirjeen, jonka oli kirjoittanut eräs mies, joka oli palannut kirkkoon isoisän rakkauden ansiosta. Kirjeessä luki: ”Veli Fritzin salaisuus on uskoakseni se, että hän on aina tekemässä taivaallisen Isän työtä.”

Tuo kirje oli veli Wayne Simonisilta. Isoisä kävi hänen luonaan ja tutustui perheen jokaiseen jäseneen. Aikanaan isoisä sanoi heille, että heitä tarvittiin, ja kutsui heidät kirkkoon. Mutta sinä sunnuntaina veli Simonisilla oli aamulla noustessaan pulma – hän ei ollut saanut talonsa kattoa korjatuksi, ja sille viikolle oli luvattu sadetta. Hän päätti, että hän menisi kirkkoon, kättelisi isoisää, ja palaisi sitten kotiin korjaamaan katon. Hänen perheensä voisi osallistua sakramenttikokoukseen ilman häntä.

Hänen suunnitelmansa toimi hienosti, kunnes katolla ollessaan hän kuuli jonkun kiipeävän tikkaita. Hän kertoi: ”Kun käänsin katseeni, – – tikkaiden yläpäässä seisoi veli Fritz. Hän vain hymyili leveästi. Alkuun minua nolotti ja tunsin olevani kuin pieni lapsi, joka oli jäänyt kiinni lintsaamisesta. Sitten – – tunsin suuttuvani. [Mutta veli Fritz vain] riisui puvun takkinsa ja ripusti sen tikkaille. Kun hän kääri valkoisen paitansa hihat, hän kääntyi puoleeni ja sanoi: ’Veli Simonis, onko sinulla toista vasaraa? Tämän työn täytyy olla hyvin tärkeää, koska muutoin et olisi jättänyt perhettäsi, ja jos se kerran on niin tärkeää, haluan auttaa sinua.’ Kun katsoin häntä silmiin, näin vain ystävällisyyttä ja Kristuksen kaltaista rakkautta. Suuttumukseni hävisi. – – Laskin työkaluni käsistäni sinä sunnuntaina ja seurasin hyvää ystävääni tikkaita alas ja takaisin kappeliin.”

Isoisä oli saanut tehtävänsä Herralta, ja hän tiesi, että hänen oli määrä etsiä kadonneita lampaita. Aivan kuten ne neljä miestä, jotka kantoivat halvaantuneen ystävänsä katolle ja sitten laskivat hänet alas, jotta Jeesus Kristus parantaisi hänet6, samoin isoisän tehtävä vei hänet katolle. Herra lähettää ilmoitusta niille, jotka pyrkivät auttamaan muita.

4. Uskokaa ja luottakaa

Luin äskettäin pyhistä kirjoituksista eräästä toisesta suuresta lähetyssaarnaajasta, joka sai tehtävänsä Herralta. Aaron oli opettamassa lamanilaisten kuningasta, joka ihmetteli, miksei myös Aaronin veli Ammon ollut tullut opettamaan häntä. ”Ja Aaron sanoi kuninkaalle: Katso, Herran Henki on kutsunut hänet toisaalle.”7

Henki puhui sydämelleni: meillä jokaisella on erilainen tehtävä suoritettavana, ja toisinaan Henki saattaa kutsua meidät ”toisaalle”. On monia tapoja rakentaa Jumalan valtakuntaa liittoja solmivina, liitot pitävinä Jeesuksen Kristuksen opetuslapsina. Hänen uskollisina opetuslapsinaan te voitte saada henkilökohtaista innoitusta ja ilmoitusta, joka on yhdenmukaista Hänen käskyjensä kanssa ja joka on räätälöity teitä varten. Teillä on elämässä ainutlaatuisia kutsumuksia ja tehtäviä, ja teille annetaan yksilöllistä johdatusta niiden täyttämiseen.

Nefillä, Jeredin veljellä ja myös Mooseksella oli iso vesialue ylitettävänä – ja he kukin tekivät sen eri tavalla. Nefi ”[käsitteli] puita taidokkaasti”8. Jeredin veli rakensi aluksia, jotka olivat ”tiiviitä kuin astia”9. Ja Mooses ”[kulki] meren poikki kuivaa maata pitkin”10.

Heistä jokainen sai henkilökohtaista ohjausta, joka oli räätälöity juuri heitä varten, ja jokainen luotti Herraan ja toimi. Herra on tietoinen niistä, jotka ovat kuuliaisia, ja Nefin sanojen mukaisesti Hän valmistaa keinon, jolla voimme toteuttaa sen, mitä Hän käskee11. Huomatkaa, että Nefi puhuu pelkästään keinosta – ei jostakin tietystä keinosta.

Jääkö meiltä huomaamatta tai laiminlyömmekö henkilökohtaisia tehtäviä Herralta, koska Hän on valmistanut erilaisen keinon kuin se, jota odotamme?

Isoisäni johdatettiin epätavalliseen paikkaan – puvussa katolle sunnuntaina. Luottakaa siihen, että Jumala johtaa teitä, vaikka keino näyttäisikin erilaiselta kuin olitte odottaneet tai vaikka se olisikin erilainen kuin muilla.

Myöhempien aikojen pyhiä on monenlaisia, mutta ”kaikki ovat Jumalalle yhdenvertaisia” – mustat ja valkoiset, orjat ja vapaat, miehet ja naiset, naimattomat ja naimisissa olevat, rikkaat ja köyhät, nuoret ja vanhat, elinikäiset kirkon jäsenet ja uudet käännynnäiset.12 Riippumatta siitä, keitä te olette tai minkä kanssa kamppailette, teidät on kutsuttu Herran pöydän ääreen.13

Kun Isän tahdon tavoittelemisesta ja tekemisestä tulee päivittäisen elämänne malli, teitä ohjataan tietenkin muuttumaan ja tekemään parannusta.

Kirkon uusi ohjelma lapsille ja nuorille on rakennettu sille pohjalle, että opitaan tavoittelemaan ilmoitusta, saadaan selville, mitä Herra haluaisi meidän tekevän, ja sitten toimitaan tuon ohjauksen mukaan. Jokainen meistä voi iästä tai olosuhteista riippumatta pyrkiä tavoittelemaan, vastaanottamaan ja toimimaan. Kun noudatatte tätä iankaikkista mallia, joka on asetettu meidän aikaamme varten, niin te pääsette lähemmäksi Jeesusta Kristusta – Hänen rakkauttaan, Hänen valoaan, Hänen ohjaustaan, Hänen rauhaansa ja Hänen parantamistaan ja kaiken mahdolliseksi tekevää voimaansa. Ja te kasvatatte hengellistä kykyänne tulla päivittäin välineeksi Hänen käsissään Hänen suuren työnsä toteuttamisessa. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.