2010–2019
Rakkaita tyttäriä
Lokakuun 2019 yleiskonferenssi


Rakkaita tyttäriä

Kaiken sen ytimessä, mitä teemme Nuorissa Naisissa, on meidän halumme auttaa teitä saamaan horjumaton usko Herraan Jeesukseen Kristukseen.

Rakkaat sisareni, on ilo olla kanssanne! Me olemme todistamassa ilmoitusten vuodatusta, joka on sekä sielua haastavaa että riemastuttavaa.

Haluaisin aluksi esitellä teille muutamia ystäviä. He ovat nuoria naisia, joiden kyvyt, tavat sekä yksilölliset ja perheen olosuhteet ovat ainutlaatuisia. Kukin heistä on vanginnut sydämeni, kuten olette te kaikki.

Kuva
Bella

Ensiksi, tässä on Bella. Hän pysyy vahvana, vaikka on ainoa nuori nainen seurakunnassaan Islannissa.

Kuva
Josephine

Tässä on omistautunut Josephine, joka on Afrikasta. Hän on uudestaan sitoutunut tutkimaan Mormonin kirjaa joka päivä. Hän saa voimaa ja siunauksia, joita koituu tästä yksinkertaisesta, uskollisesta teosta.

Kuva
Ashtyn

Ja lopuksi, tässä on rakas ystäväni Ashtyn, poikkeuksellinen nuori nainen, joka kuoli syöpään kuusivuotisen taistelun jälkeen. Hänen vahva todistuksensa Jeesuksen Kristuksen sovituksesta kaikuu yhä sydämessäni.

Te kaikki olette merkittäviä nuoria naisia. Te olette ainutlaatuisia, teillä jokaisella on omat lahjanne ja kokemuksenne, ja silti te olette samankaltaisia hyvin tärkeällä ja iankaikkisella tavalla.

Te olette kirjaimellisesti taivaallisten vanhempien henkityttäriä, eikä mikään voi erottaa teitä Heidän rakkaudestaan ja Vapahtajanne rakkaudesta.1 Kun lähestytte Häntä – kulkien eteenpäin vaikka aivan pienen pienin askelin – te löydätte kestävän rauhan, joka painuu sieluunne, kun olette Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen uskollisia opetuslapsia.

Presidentti Russell M. Nelson, hyvin rakas profeettamme, on pyytänyt minua kertomaan joistakin innoitetuista muutoksista, jotka auttavat teitä ”kehittämään pyhiä, henkilökohtaisia [voimavarojanne]”2 ja lisäämään vanhurskasta vaikutustanne. Puhun tänä iltana neljästä muutosten osa-alueesta.

Nuorten Naisten johtoaihe

Ensiksi, kaiken sen ytimessä, mitä teemme Nuorissa Naisissa, on meidän halumme auttaa teitä saamaan horjumaton usko Herraan Jeesukseen Kristukseen3 ja varma tieto jumalallisesta identiteetistänne Jumalan tyttärinä.

Tänä iltana haluaisin ilmoittaa, että Nuorten Naisten johtoaihetta on muokattu. Rukoilen, että tunnette Pyhän Hengen todistavan näiden sanojen totuudesta, kun lausun uuden johtoaiheen:

Minä olen taivaallisten vanhempien rakas tytär4, jolla on jumalallinen luonne ja iankaikkinen päämäärä5.

Jeesuksen Kristuksen opetuslapsena6 pyrin tulemaan Hänen kaltaisekseen7. Tavoittelen henkilökohtaista ilmoitusta ja toimin sen mukaisesti8 ja palvelen muita Hänen pyhässä nimessään9.

Olen Jumalan todistajana kaikkina aikoina ja kaikessa ja kaikkialla.10

Kun pyrin tulemaan kelvolliseksi korotukseen11, vaalin parannuksen lahjaa12 ja pyrin kehittymään joka päivä13. Uskon turvin14 vahvistan kotiani ja perhettäni15, solmin pyhiä liittoja ja pidän ne16 ja saan pyhän temppelin17 toimitukset18 ja siunaukset.

Huomatkaa muutos ”me”-muodosta ”minä”-muotoon. Nämä totuudet koskevat teitä yksilöinä. Te olette taivaallisten vanhempien rakkaita tyttäriä. Te olette liiton tehneitä Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen opetuslapsia. Kehotan teitä tutkimaan ja pohtimaan näitä sanoja. Tiedän, että kun teette niin, te saatte todistuksen niiden totuudenmukaisuudesta. Näiden totuuksien ymmärtäminen muuttaa sitä, miten kohtaatte haasteita. Se, että tunnette identiteettinne ja päämääränne, auttaa teitä sovittamaan tahtonne Vapahtajan tahtoon.

Te saatte rauhaa ja johdatusta, kun seuraatte Jeesusta Kristusta.

Nuorten Naisten luokat

Toinen muutosten osa-alue vaikuttaa Nuorten Naisten luokkiin. Vanhin Neal A. Maxwell on sanonut: ”Hyvin usein se, mitä ihmiset todella tarvitsevat, on olla suojassa elämän myrskyiltä yhteenkuuluvuuden pyhäkössä.”19 Meidän luokkiemme täytyy olla myrskyiltä suojaavia pyhäkköjä, rakkauden ja yhteenkuuluvuuden turvallisia tyyssijoja. Kun nyt pyrimme rakentamaan entistä suurempaa ykseyttä, vahvistamaan ystävyyssuhteita ja kasvattamaan tätä yhteenkuuluvuuden tunnetta Nuorissa Naisissa, me teemme joitakin muutoksia luokkien rakenteeseen.

Yli sadan vuoden ajan nuoret naiset on jaettu kolmeen luokkaan. Tästä lähtien kutsumme Nuorten Naisten johtohenkilöitä ja piispoja miettimään rukoillen kunkin nuoren naisen tarpeita ja järjestämään heidät seurakunnan erityisten olosuhteiden mukaisesti. Tässä on esimerkkejä siitä, miten heidät voidaan järjestää.

  • Jos teillä on vain vähän nuoria naisia, teillä voisi olla yksi Nuorten Naisten luokka, jossa kaikki kokoontuvat yhdessä.

  • Ehkäpä teillä on suuri joukko 12-vuotiaita nuoria naisia ja sitten pieni ryhmä nuoria naisia, jotka ovat vanhempia. Voitte päättää muodostaa kaksi luokkaa: Nuoret Naiset 12 ja Nuoret Naiset 13–18.

  • Tai jos teillä on suuri seurakunta, jossa on 60 nuorta naista, teillä voi olla kuusi luokkaa, yksi kutakin ikävuotta kohti.

Olipa luokkanne järjestetty millä tavoin tahansa, te nuoret naiset olette ratkaisevan tärkeitä ykseyden luomisessa. Olkaa valona ympärillänne oleville. Antakaa sitä rakkautta ja huolenpitoa, jota toivotte saavanne muilta. Rukous sydämessänne osoittakaa edelleen ystävällisyyttä ja olkaa tämä hyvää aikaansaava voima. Kun teette niin, teidän elämänne täyttyy ystävällisyydellä. Teillä on parempi tunne muita kohtaan ja alatte vastaavasti nähdä heidän hyvyytensä.

Nuorten Naisten luokkien nimet

Kolmanneksi, tämän luokkien uudelleen järjestämisen myötä kaikista luokista käytetään yhtenäistä nimitystä ”Nuoret Naiset”.20 Emme enää käytä nimityksiä ”mehiläiset”, ”ruusutytöt” ja ”lehvänsitojat”.

Vahvistakaa luokkien johtokuntia

Viimeinen osa-alue, jota haluan käsitellä, on luokkien johtokuntien tärkeys. Riippumatta siitä, kuinka Nuorten Naisten luokat järjestetään, jokaisessa luokassa tulee olla luokan johtokunta!21 On jumalallisen suunnitelman mukaista, että nuoret naiset kutsutaan johtamaan heidän ollessaan nuoria.

Luokkien johtokuntien roolia ja tarkoitusta on vahvistettu, ja ne on määritelty selkeämmin. Pelastuksen työ on yksi näistä merkittävistä vastuista, varsinkin palvelutyön, lähetystyön, aktivoinnin sekä temppeli- ja sukututkimustyön osalta.22 Niin, tällä tavoin me kokoamme Israelia23 – loistavaa työtä kaikille nuorille naisille, koska he kuuluvat Herran nuorisopataljoonaan.

Kuten tiedätte, kirkon joka tasolla Herra kutsuu johtokuntia johtamaan kansaansa. Nuoret naiset, kuuluminen luokan johtokuntaan saattaa olla ensimmäinen tilaisuutenne osallistua tähän innoitettuun johtamismalliin. Aikuisjohtajat, asettakaa luokkien johtokuntien kutsuminen etusijalle ja sitten johtakaa rinta rinnan heidän kanssaan opastaen ja ohjaten heitä niin, että he voivat onnistua.24 Olipa luokan johtokunnalla minkä verran johtajakokemusta hyvänsä, aloittakaa siitä, missä he ovat, ja auttakaa heitä omaksumaan taitoja ja saamaan varmuutta, jotka siunaavat heitä johtajina. Pysykää heidän lähellään, mutta älkää kaapatko heiltä valtaa. Henki opastaa teitä, kun ohjaatte heitä.

Kuva
Chloe

Saanen kertoa teille kertomuksen, joka havainnollistaa vanhempien ja johtohenkilöiden keskeistä roolia opastajina. Chloe kutsuttiin palvelemaan erään luokan johtajana. Hänen viisas pappeusjohtajansa kannusti häntä pyytämään Herralta apua, kun hän suosittaa nimiä johtokuntaansa varten. Chloe rukoili ja sai varsin nopeasti innoitusta siihen, keitä suosittaa neuvonantajikseen. Kun hän edelleen pohti ja rukoili, kenet kutsua sihteeriksi, Henki ohjasi hänen huomionsa toistuvasti erääseen nuoreen naiseen, joka yllätti hänet, koska tämä nuori nainen kävi harvoin kirkossa tai toiminnoissa.

Koska Chloe tunsi hieman epävarmuutta innoituksen suhteen, hän puhui äitinsä kanssa, joka selitti, että yksi tapa, jolla voimme saada ilmoitusta, ovat toistuvat ajatukset. Chloe tunsi entistä suurempaa varmuutta ja tunsi, että hän voisi suosittaa tätä nuorta naista. Piispa esitti kutsun, ja nuori nainen otti kutsun vastaan. Kun tämä suloinen sihteeri oli erotettu tehtäväänsä, hän sanoi: ”Minusta ei ole koskaan tuntunut, että minulle olisi paikka tai että minua tarvittaisiin missään. En ole tuntenut kuuluvani joukkoon. Mutta tämän tehtävän myötä minusta tuntuu kuin taivaallisella Isällä olisi tarkoitus ja paikka minulle.” Kun Chloe ja hänen äitinsä lähtivät kokouksesta, Chloe kääntyi äitinsä puoleen ja sanoi kyyneleet silmissään: ”Ilmoitus on todellista! Ilmoitus todella toimii!”

Luokkien johtokunnat, Jumala on kutsunut teidät ja uskonut tehtäväksenne johtaa Hänen tyttäriensä ryhmää. ”Herra tuntee sinut. – – Hän valitsi sinut.”25 Teidät on erottanut tehtävään henkilö, jolla on pappeuden valtuus. Tämä tarkoittaa sitä, että kun suoritatte tehtävänne velvollisuuksia, te käytätte pappeuden valtuutta. Teillä on tärkeä työ tehtävänä. Olkaa herkkiä kuulemaan Pyhän Hengen kehotuksia ja toimimaan niiden mukaisesti. Kun teette niin, voitte palvella luottavaisina, sillä te ette palvele yksin!

Luokkien johtajat, me tarvitsemme teidän viisauttanne, ajatuksianne ja tarmoanne uudessa seurakunnan nuorisoneuvostossa, josta vanhin Quentin L. Cook ilmoitti tänään. Te olette keskeinen osa ratkaisua veljienne ja sisartenne tarpeiden täyttämisessä.26

Nämä muutokset luokkien organisaatiossa ja johtamisessa voidaan ottaa käyttöön heti kun seurakunnat ovat siihen valmiita, mutta niiden tulee olla käytössä 1. tammikuuta 2020 mennessä.

Rakkaat sisareni, todistan, että nämä muutokset, joista olen tänään puhunut, ovat innoitettua ohjausta Herralta. Kun otamme tunnollisesti vastaan nämä muutokset, älkäämme koskaan unohtako päämääräämme: vahvistaa päättäväisyyttämme seurata Jeesusta Kristusta ja auttaa muita tulemaan Hänen luokseen. Todistan, että tämä on Hänen kirkkonsa. Kuinka kiitollinen olenkaan siitä, että Hän sallii meidän olla hyvin tärkeä osa Hänen pyhää työtään.

Rukoilen, että sama Henki, joka on ohjannut näitä muutoksia, ohjaa teitä, kun ponnistelette eteenpäin liittopolulla. Tästä todistan Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.