2010–2019
Tule ja seuraa minua – Herran vastastrategia ja proaktiivinen suunnitelma
Lokakuun 2019 yleiskonferenssi


Tule ja seuraa minua – Herran vastastrategia ja proaktiivinen suunnitelma

Herra valmistaa kansaansa vastustajan hyökkäyksiä vastaan. Tule ja seuraa minua -ohjelma on Herran vastastrategia ja proaktiivinen suunnitelma.

Me riemuitsemme kokoontuessamme yhteen tähän suureen Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon yleiskonferenssiin. On siunaus vastaanottaa Herran mieli ja tahto Hänen profeettojensa ja apostoliensa opetuksissa. Presidentti Russell M. Nelson on Herran elävä profeetta. Kuinka kiitollisia olemmekaan hänen tänään antamistaan innoitetuista neuvoista ja ohjauksesta.

Lisään todistukseni niihin, jotka on lausuttu aiemmin. Todistan Jumalasta, iankaikkisesta Isästämme. Hän elää, rakastaa meitä ja huolehtii meistä. Hänen onnensuunnitelmansa ansiosta me saamme tämän kuolevaisuuden siunauksen ja voimme lopulta palata Hänen luokseen.

Todistan myös Jeesuksesta Kristuksesta. Hän on Jumalan ainosyntyinen Poika. Hän pelasti meidät kuolemasta, ja Hän lunastaa meidät synnistä, kun osoitamme uskoa Häneen ja teemme parannuksen. Hänen ääretön sovitusuhrinsa meidän puolestamme tuo kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän siunaukset. Todellakin – ”Jumalalle kiitos Hänen jumalallisen Poikansa vertaansa vailla olevasta lahjasta” (”Elävä Kristus – apostolien todistus”, Liahona, toukokuu 2017, etukannen sisäpuoli).

Myöhempien aikojen pyhät ympäri maailman ovat siunattuja saadessaan palvella Jeesusta Kristusta Hänen temppeleissään. Yhtä noista temppeleistä rakennetaan parhaillaan Winnipegiin Kanadaan. Vaimollani Anne Mariella ja minulla oli tilaisuus käydä sen rakennustyömaalla tämän vuoden elokuussa. Temppeli on kauniisti suunniteltu, ja siitä tulee valmistuessaan varmasti suurenmoinen. Suurenmoista temppeliä Winnipegissä tai missään muuallakaan ei kuitenkaan voi olla ilman vakaata ja lujaa perustusta.

Jäätymisen ja sulamisen vuorottelu ja sen aiheuttamat routavauriot maaperässä tekivät temppelin perustuksen valmistamisen Winnipegissä haastavaksi. Siksi päätettiin, että tämän temppelin perustus muodostuisi 70:stä sementtiin upotetusta teräspilarista. Nuo pilarit ovat yli 18 metriä pitkiä ja läpimitaltaan 30–50 senttimetriä. Ne porattiin maahan, kunnes ne osuivat kallioperään, joka on noin 15 metriä maanpinnan alla. Tällä tavoin nuo 70 pilaria antavat vankan ja lujan perustuksen tulevalle kauniille Winnipegin temppelille.

Me myöhempien aikojen pyhät tavoittelemme samankaltaista lujaa ja varmaa perustusta elämäämme – hengellistä perustusta, jota tarvitsemme matkallemme kuolevaisuuden halki ja takaisin taivaalliseen kotiimme. Tuo perustus on rakennettu kallioperään, joka on kääntymyksemme Herraan Jeesukseen Kristukseen.

Muistamme Helamanin opetukset Mormonin kirjassa: ”Ja nyt, poikani, muistakaa, muistakaa, että teidän on rakennettava perustuksenne meidän Lunastajamme kalliolle, hänen, joka on Kristus, Jumalan Poika, niin että kun Perkele lähettää väkevät tuulensa, niin, nuolensa pyörretuulessa, – – sillä ei ole valtaa teihin vetääkseen teidät alas kurjuuden ja loputtoman onnettomuuden kuiluun, sen kallion tähden, jolle teidät on rakennettu, joka on varma perustus, perustus, jolle rakentaessaan ihmiset eivät voi sortua” (Hel. 5:12).

Onneksi me elämme aikaa, jolloin profeetat ja apostolit opettavat meille Vapahtajasta Jeesuksesta Kristuksesta. Heidän neuvojensa noudattaminen auttaa meitä rakentamaan lujan perustuksen Kristukseen.

Vuosi sitten, lokakuun 2018 yleiskonferenssin avaussanoissaan, presidentti Russell M. Nelson antoi tämän julistuksen ja varoituksen: ”Kirkon pitkäaikaisena tavoitteena on auttaa kaikkia jäseniä lisäämään uskoaan Herraamme Jeesukseen Kristukseen ja Hänen sovitukseensa, auttaa heitä solmimaan liittoja Jumalan kanssa ja pitämään ne sekä vahvistaa heidän perheitään ja saada ne sinetöidyksi. Tässä monimutkaisessa nykyajan maailmassa se ei ole helppoa. Vastustaja lisää hyökkäyksiään uskoa vastaan sekä meitä ja perheitämme vastaan räjähdysmäisellä vauhdilla. Selviytyäksemme hengellisesti me tarvitsemme vastastrategioita ja proaktiivisia suunnitelmia.” (”Avaussanat”, Liahona, marraskuu 2018, s. 7–8, kursivointi lisätty.)

Presidentti Nelsonin sanoman jälkeen vanhin Quentin L. Cook kahdentoista apostolin koorumista esitteli Tule ja seuraa minua -aineiston yksilöitä ja perheitä varten. Hänen puheensa sisälsi seuraavia seikkoja:

  • ”Uusi kotiopiskeluohjelma Tule ja seuraa minua – – on suunniteltu auttamaan jäseniä oppimaan evankeliumia kotona. – –

  • ’Tämä aineisto on tarkoitettu jokaiselle yksittäiselle jäsenelle ja perheelle kirkossa’ [Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi, 2019, s. VI]. – –

  • Päämääränämme on tasapainottaa kirkossa ja kotona saatuja kokemuksia tavalla, joka lisää suuresti uskoa ja hengellisyyttä sekä syventää kääntymystä taivaalliseen Isään ja Herraan Jeesukseen Kristukseen.” (Quentin L. Cook, ”Syvä ja kestävä kääntymys taivaalliseen Isään ja Herraan Jeesukseen Kristukseen”, Liahona, marraskuu 2018, s. 9–10.)

Tämän vuoden tammikuusta alkaen myöhempien aikojen pyhät ympäri maailman alkoivat opiskella Uutta testamenttia Tule ja seuraa minua -aineisto oppaanaan. Tule ja seuraa minua -aineisto viikoittaisine aikatauluineen auttaa meitä tutkimaan pyhiä kirjoituksia, evankeliumin oppia sekä profeettojen ja apostolien opetuksia. Se on erinomainen lähde meille kaikille.

Mitä näemme tämän maailmanlaajuisen pyhien kirjoitusten tutkimishankkeen tuloksena yhdeksän kuukauden jälkeen? Näemme myöhempien aikojen pyhien kaikkialla kasvavan uskossa ja omistautumisessa Herraan Jeesukseen Kristukseen. Näemme yksilöiden ja perheiden varaavan aikaa läpi viikon Vapahtajamme sanojen tutkimiseen. Näemme parantunutta evankeliumin opetusta sunnuntailuokissamme, kun tutkimme pyhiä kirjoituksia kotona ja kerromme oivalluksistamme kirkossa. Näemme suurempaa iloa ja ykseyttä perheessä, kun olemme siirtyneet pelkästä pyhien kirjoitusten lukemisesta niiden tutkimiseen syvällisellä tavalla.

Etuoikeutenani on ollut tavata monia myöhempien aikojen pyhiä ja kuulla omakohtaisesti heidän kokemuksiaan Tule ja seuraa minua -ohjelmasta. Heidän uskoa ilmaisevat sanansa täyttävät sydämeni ilolla. Tässä on vain muutamia ajatuksia, joita olen kuullut monilta kirkon jäseniltä eri puolilta maailmaa:

  • Eräs isä sanoi: ”Minä nautin Tule ja seuraa minua -ohjelmasta, koska se tarjoaa tilaisuuden todistaa lapsilleni Vapahtajasta.”

  • Eräässä kodissa perheen lapsi sanoi: ”Tämä on tilaisuus kuulla, kun vanhempani lausuvat todistuksensa.”

  • Eräs äiti sanoi: ”Meitä on innoitettu tietämään, kuinka asettaa Jumala ensimmäiselle sijalle. Aika, jota luulimme, ettei meillä ole, on ollut täynnä toivoa, iloa, rauhaa ja menestystä tavoilla, joita emme tienneet mahdollisiksi.”

  • Eräs aviopari huomasi: ”Me luemme pyhiä kirjoituksia aivan eri tavalla kuin olemme lukeneet niitä koskaan ennen. Opimme todella paljon enemmän kuin olemme ikinä aiemmin oppineet. Herra haluaa meidän näkevän asiat eri tavoin. Herra valmistaa meitä.”

  • Eräs äiti huomautti: ”Minusta on ihanaa, että me opimme samoja asioita yhdessä. Aiemmin me luimme niistä. Nykyään me opimme ne.”

  • Eräs sisar mainitsi tämän oivaltavan näkökulman: ”Ennen oli oppiaihe ja pyhät kirjoitukset täydensivät sitä. Nyt meillä on pyhät kirjoitukset ja oppiaihe täydentää sitä.”

  • Eräs toinen sisar huomautti: ”Tunnen eron, kun noudatan ohjelmaa, verrattuna siihen, kun en noudata. Minusta on helpompaa puhua muille Jeesuksesta Kristuksesta ja uskonkäsityksistämme.”

  • Eräs isoäiti sanoi: ”Soitan lapsilleni ja lastenlapsilleni sunnuntaisin, ja me kerromme toisillemme oivalluksia Tule ja seuraa minua -ohjelmasta.”

  • Yksi sisar huomasi: ”Tule ja seuraa minua -ohjelma tuntuu siltä kuin Vapahtaja palvelisi minua henkilökohtaisesti. Se on Hengen innoittama ohjelma.”

  • Yksi isä huomautti: ”Kun käytämme Tule ja seuraa minua -ohjelmaa, olemme kuin israelilaiset merkiten ovenpielemme ja suojellen perheitämme tuhoojan vaikutukselta.”

Veljet ja sisaret, on ilo keskustella kanssanne ja kuulla, kuinka ponnistelunne Tule ja seuraa minua -ohjelman parissa siunaavat elämäänne. Kiitos omistautumisestanne.

Pyhien kirjoitusten tutkiminen Tule ja seuraa minua -aineisto oppaanamme vahvistaa kääntymystämme Jeesukseen Kristukseen ja Hänen evankeliumiinsa. Me emme vain vaihda yhtä tuntia vähemmän sunnuntaisin kirkossa yhteen tuntiin enemmän pyhien kirjoitusten tutkimista kotona. Evankeliumin opiskeleminen on jatkuvaa ponnistelua koko viikon ajan. Kuten yksi sisar oivaltavasti sanoi: ”Tavoitteena ei ole tehdä kirkosta yhtä tuntia lyhyempää vaan tehdä kirkosta kuusi päivää pidempi!”

Miettikää nyt jälleen varoitusta, jonka profeettamme, presidentti Nelson antoi avatessaan lokakuun 2018 yleiskonferenssin.

”Vastustaja lisää hyökkäyksiään uskoa vastaan sekä meitä ja perheitämme vastaan räjähdysmäisellä vauhdilla. Selviytyäksemme hengellisesti me tarvitsemme vastastrategioita ja proaktiivisia suunnitelmia.” (”Avaussanat”, s. 7–8.)

Sitten (noin 29 tuntia myöhemmin) sunnuntai-iltapäivänä hän päätti konferenssin tähän lupaukseen: ”Kun uutterasti työskentelette muovataksenne kotinne evankeliumin oppimisen keskukseksi, – – vastustajan vaikutus teidän elämässänne ja teidän kodissanne vähenee” (”Tulkaamme esimerkillisiksi myöhempien aikojen pyhiksi”, Liahona, marraskuu 2018, s. 113–114).

Kuinka vastustajan hyökkäykset voivat lisääntyä räjähdysmäisesti samaan aikaan, kun vastustajan vaikutus itse asiassa vähenee? Niin voi tapahtua ja tapahtuukin kaikkialla kirkossa, koska Herra valmistaa kansaansa vastustajan hyökkäyksiä vastaan. Tule ja seuraa minua -ohjelma on Herran vastastrategia ja proaktiivinen suunnitelma. Kuten presidentti Nelson opetti: ”Uudella kotiin keskittyvällä ja kirkon tukemalla yhtenäisellä opetusohjelmalla on mahdollisuus hyödyntää perheiden voimaa.” Se kuitenkin vaatii ja tulee vaatimaan parhaat ponnistelumme. Meidän pitää ”noudattaa sitä tunnollisesti ja huolellisesti [muuttaaksemme kotimme] uskon pyhäköksi” (”Tulkaamme esimerkillisiksi myöhempien aikojen pyhiksi”, s. 113).

Presidentti Nelson sanoi nimittäin myös: ”Me jokainen olemme vastuussa henkilökohtaisesta hengellisestä kasvustamme” (”Avaussanat”, s. 8).

Tule ja seuraa minua -aineiston avulla Herra valmistaa meitä ”niitä vaikeita aikoja varten, jotka ovat nyt edessämme” (Quentin L. Cook, ”Syvä ja kestävä kääntymys taivaalliseen Isään ja Herraan Jeesukseen Kristukseen”, s. 10). Hän auttaa meitä rakentamaan sen varman perustuksen, perustuksen, ”jolle rakentaessaan ihmiset eivät voi sortua” (Hel. 5:12) – perustuksen todistukselle, joka on ankkuroitunut lujasti kääntymyksemme kallioperustalle, Herraan Jeesukseen Kristukseen.

Vahvistakoot meitä päivittäiset ponnistelumme pyhien kirjoitusten tutkimisessa, ja osoittautukaamme kelvollisiksi näihin luvattuihin siunauksiin. Rukoilen sitä Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.