2010–2019
Voimaa voittaa vastustaja
Lokakuun 2019 yleiskonferenssi


Voimaa voittaa vastustaja

Kuinka löydämme rauhan, muistamme, keitä me olemme, ja voitamme vastustajan kolme keinoa?

Veljet ja sisaret, kiitos kaikesta siitä, mitä teette tullaksenne itse ja auttaaksenne muita tulemaan Jeesuksen Kristuksen todellisiksi seuraajiksi ja päästäksenne osallisiksi pyhän temppelin siunauksista. Kiitos hyvyydestänne. Te olette suurenmoisia. Te olette erinomaisia.

Rukoukseni on, että tunnistamme Pyhän Hengen vahvistavan vaikutuksen, kun opimme täysin ymmärtämään olevamme Jumalan lapsia. Asiakirjassa ”Perhe – julistus maailmalle” sanotaan: ”Kaikki ihmiset – miehet ja naiset – on luotu Jumalan kuvaksi. Jokainen heistä on taivaallisten vanhempien rakas henkipoika tai -tytär, ja sellaisena jokaisella on jumalallinen luonne ja päämäärä.”1 Me olemme ”oivallisia henkiä, jotka oli varattu tulemaan maailmaan aikojen täyttyessä, jotta he olisivat mukana laskemassa suuren myöhempien aikojen työn perustuksia”2. Presidentti Russell M. Nelson on julistanut: ”Henkimaailmassa sinulle opetettiin, että sinun tulisi valmistautua mihin tahansa ja kaikkeen mahdolliseen, mitä kohtaisit näinä myöhempien aikojen viimeisinä päivinä (ks. OL 138:56). Tuo opetus on säilynyt sisimmässäsi!”3

Te olette Jumalan valittuja poikia ja tyttäriä. Teillä on voima voittaa vastustaja. Vastustaja on kuitenkin tietoinen siitä, keitä te olette. Hän tietää teidän jumalallisen perintönne ja pyrkii rajoittamaan maanpäällisiä ja taivaallisia mahdollisuuksianne kolmella keinolla:

  • Pettäminen

  • Häiritseminen

  • Lannistaminen

Pettäminen

Vastustaja käytti pettämisen työkalua Mooseksen aikoina. Herra julisti Moosekselle:

”Katso, sinä olet minun poikani. – –

Minulla on työ sinulle, – – ja sinä olet minun Ainosyntyiseni kaltainen.”4

Pian tämän loistavan näyn jälkeen Saatana yritti pettää Moosesta. On mielenkiintoista, mitä sanoja hän käytti: ”Mooses, ihmisen poika, palvele minua.”5 Petos ei ollut ainoastaan kehotuksessa palvella Saatanaa vaan myös siinä tavassa, jolla hän kuvaili Moosesta ihmisen poikana. Muistakaa, että Herra oli juuri sanonut Moosekselle, että tämä oli Jumalan poika, joka oli luotu Ainosyntyisen kaltaiseksi.

Vastustaja oli hellittämätön yrittäessään pettää Moosesta, mutta Mooses vastusti sanomalla: ”Poistu luotani, Saatana, sillä vain tätä yhtä Jumalaa, joka on kirkkauden Jumala, minä palvelen.”6 Mooses muisti, kuka hän oli – Jumalan poika.

Herran sanat Moosekselle soveltuvat teihin ja minuun. Meidät on luotu Jumalan omaksi kuvaksi, ja Hänellä on meille työ tehtäväksi. Vastustaja yrittää pettää saamalla meidät unohtamaan, keitä me todella olemme. Ellemme ymmärrä, keitä me olemme, niin on vaikea käsittää, mitä meistä voi tulla.

Häiritseminen

Vastustaja yrittää myös käyttää häirintää saadakseen meitä pois Kristuksen luota ja Hänen liittopolultaan. Vanhin Ronald A. Rasband on sanonut seuraavaa: ”Vastustajan tarkoituksena on kääntää huomiomme pois hengellisistä todistuksista, kun taas Herra haluaa valaista meitä ja saada meidät osallistumaan työhönsä.”7

Meidän aikanamme on monia häiriötekijöitä, kuten Twitter, Facebook, virtuaalitodellisuuspelit ja paljon muuta. Nämä tekniikan edistysaskeleet ovat hämmästyttäviä, mutta ellemme ole varuillamme, ne voivat häiritä meitä niin, ettemme täytä jumalallisia mahdollisuuksiamme. Niiden hyödyntäminen oikealla tavalla voi tuoda esiin taivaan voiman ja antaa meidän nähdä ihmeitä, kun pyrimme kokoamaan hajallaan olevaa Israelia kummallakin puolen verhoa.

Olkaamme huolellisia eikä välinpitämättömiä siinä, kuinka käytämme tekniikkaa.8 Etsikää jatkuvasti tapoja, joilla tekniikka voi lähentää meitä Vapahtajaan ja antaa meidän tehdä Hänen työtään valmistautuessamme Hänen toiseen tulemiseensa.

Lannistaminen

Lopuksi vastustaja haluaa, että me lannistumme. Saatamme lannistua, kun vertaamme itseämme muihin tai tunnemme, ettemme täytä odotuksia, edes omiamme.

Kun aloitin tohtoriohjelmassa, tunsin lannistuvani. Ohjelmaan hyväksyttiin sinä vuonna vain neljä opiskelijaa, ja muut opiskelijat olivat eteviä. Heillä oli paremmat koetulokset ja enemmän työkokemusta ylimmissä johtotehtävissä, ja heistä huokui luottamus omiin kykyihinsä. Oltuani ohjelmassa kaksi ensimmäistä viikkoa lannistumisen ja epäilyksen tunteet alkoivat saada jalansijaa miltei musertaen minut.

Päätin, että jos aioin saada tämän nelivuotisen ohjelman suoritetuksi, lukisin Mormonin kirjan joka lukukauden aikana. Joka päivä lukiessani tunnistin Vapahtajan julistuksen, että Pyhä Henki opettaisi minulle kaiken ja palauttaisi mieleeni kaiken.9 Se vahvisti, että olen Jumalan poika, muistutti minua siitä, etten vertaa itseäni muihin, ja antoi minulle luottamusta jumalalliseen tehtävääni menestyä.10

Rakkaat ystäväni, älkää antako kenenkään varastaa onneanne. Älkää verratko itseänne muihin. Muistakaa Vapahtajan rakastavat sanat: ”Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon.”11

Kuinka me siis teemme sen? Kuinka löydämme tämän rauhan, muistamme, keitä me olemme, ja voitamme nämä vastustajan kolme keinoa?

Ensiksi, muistakaa, että ensimmäinen ja suurin käsky on rakastaa Jumalaa sydämestämme, väkevyydestämme, mielestämme ja voimastamme.12 Kaikessa, mitä teemme, kannustimenamme tulee olla meidän rakkautemme Häntä ja Hänen Poikaansa kohtaan. Kun meissä kasvaa rakkaus Heitä kohtaan pitäessämme Heidän käskynsä, meidän kykymme rakastaa itseämme ja rakastaa muita lisääntyy. Alamme palvella perhettä, ystäviä ja naapureita, koska näemme heidät sellaisina kuin Vapahtaja näkee heidät – Jumalan poikina ja tyttärinä.13

Toiseksi, rukoilkaa Isää Jeesuksen Kristuksen nimessä joka päivä, aivan joka päivä.14 Juuri rukouksessa me voimme tuntea Jumalan rakkauden ja osoittaa rakkauttamme Häntä kohtaan. Rukouksessa me ilmaisemme kiitollisuutta sekä pyydämme voimaa ja rohkeutta alistaa oma tahtomme Jumalan tahtoon ja saada johdatusta ja ohjausta kaikessa.

Kehotan teitä rukoilemaan ”Isää koko sydämen voimalla, että täyttyisitte tällä rakkaudella, – – että teistä tulisi Jumalan lapsia; että me hänen ilmestyessään olisimme hänen kaltaisiaan”15.

Kolmanneksi, lukekaa ja tutkikaa Mormonin kirjaa joka päivä, aivan joka päivä.16 Mormonin kirjan opiskeluni sujuu yleensä paremmin, kun luen sitä jokin kysymys mielessäni. Kun luemme kysymys mielessä, me voimme saada ilmoitusta ja ymmärtää, että profeetta Joseph Smith puhui totta julistaessaan: ”Mormonin kirja on virheettömin kaikista kirjoista maan päällä ja – – ihminen pääsee lähemmäksi Jumalaa noudattamalla sen opetuksia kuin minkään muun kirjan avulla.”17 Mormonin kirja sisältää Kristuksen sanoja ja auttaa meitä muistamaan, keitä me olemme.

Lopuksi, nauttikaa rukoillen sakramentti joka viikko, aivan joka viikko. Nimenomaan liitoissa ja pappeuden toimituksissa, kuten sakramentissa, ilmenee elämässämme jumalisuuden voima.18 Vanhin David A. Bednar on opettanut: ”Sakramenttitoimitus on pyhä ja toistuva kutsu tehdä vilpitön parannus ja uudistua hengellisesti. Sakramentin nauttiminen ei itsessään anna syntejä anteeksi. Mutta kun valmistaudumme tunnollisesti ja osallistumme tähän pyhään toimitukseen särkynein sydämin ja murtunein mielin, niin silloin on luvattu, että Herran Henki voi olla aina kanssamme.”19

Kun nautimme nöyrästi sakramentin, me muistamme Jeesuksen kärsimystä siinä pyhässä puutarhassa nimeltä Getsemane ja Hänen uhriaan ristillä. Me ilmaisemme kiitollisuutta Isälle siitä, että Hän lähetti ainosyntyisen Poikansa, meidän Lunastajamme, ja osoitamme halukkuutemme pitää Hänen käskynsä ja muistaa Hänet aina.20 Sakramenttiin liittyy hengellinen valaistuminen – se on henkilökohtaista, se on voimakasta, ja se on tarpeen.

Ystäväni, lupaan, että kun pyrimme rakastamaan Jumalaa koko sydämestämme, kun rukoilemme Jeesuksen Kristuksen nimessä, kun tutkimme Mormonin kirjaa ja rukoillen nautimme sakramentin, niin Herran voimalla me pystymme voittamaan vastustajan petolliset käytännöt, vähentämään häiriötekijöitä, jotka rajoittavat jumalallisia mahdollisuuksiamme, ja vastustamaan lannistumista, joka heikentää kykyämme tuntea taivaallisen Isämme ja Hänen Poikansa rakkautta. Me tulemme ymmärtämään täysin, keitä me olemme Jumalan poikina ja tyttärinä.

Veljet ja sisaret, ilmaisen teille rakkauteni ja lausun teille todistukseni – tiedän, että taivaallinen Isä elää ja että Jeesus on Kristus. Rakastan Heitä. Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on Jumalan valtakunta maan päällä. Meillä on jumalallinen tehtävä koota Israel ja valmistaa maailmaa Messiaan toiseen tulemiseen. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.