Kirkens præsidenters lærdomme
Kapitel 26: Forberedelse til vor Herres komme


Kapitel 26

Forberedelse til vor Herres komme

»Bered Herrens vej, og gør hans stier rette, for timen for hans komme er nær« (L&P 133:17).

Fra Joseph Fielding Smiths liv

Præsident Joseph Fielding Smith fortalte en gang en gruppe sidste dages hellige, at »han bad for, at verden ville ende.« Han sagde: »Hvis det skete i morgen, så ville jeg blive glad.« Som svar på den udtalelse sagde en kvinde højt nok til, at de andre kunne høre det. »Åh, det håber jeg ikke,« sagde hun.

Da præsident Smith senere fortalte om denne oplevelse, sagde han:

ȯnsker I ikke, at verden skal ende?

Mange folk har den forkerte forståelse af, hvad der menes med, at verden skal ende …

Når Kristus kommer, vil der være en ende på verden … Der vil ikke være nogen krig, ingen virvar, misundelse, løgn; der vil ikke være nogen ugudelighed. Mennesket vil så lære at elske Herren og holde hans befalinger, og hvis de ikke gør det, så vil de ikke forblive der. Det er enden på verden, og det er det, som Frelseren bad for, da hans disciple kom til ham og sagde: ›Lær os at bede.‹ Hvad gjorde han? Han lærte dem: ›Vor Fader, du som er i himlene! Helliget blive dit navn, komme dit rige, ske din vilje som i himlen således også på jorden‹ (se Matt 6:9-10).

Det er det, som jeg beder for. Herren bad for, at verden ville ende, og det gør jeg også.«1

I sine prædikener og skrivelser citerede Præsident Smith ofte profetier fra skriften om de sidste dage, om Joseph Smiths rolle med at forberede Herrens vej og Frelserens komme til jorden i herlighed. Han udtrykte sine dybe følelser omkring disse profetier i indvielsesbønnen til templet i Ogden i Utah:

»Som du ved, o vor Gud, så lever vi i de sidste dage, hvor tidens tegn bliver vist, hvor du fremskynder dit værk i dets tid, og hvor vi allerede har en, der råber i ørkenen: Ban Herrens vej, gør hans stier jævne (se Matt 3:3) …

O vor Fader, vi længes efter den dag, hvor Fredsfyrsten skal komme, hvor jorden skal hvile, og retfærdighed igen skal findes på hendes overflade, og det er vores bøn, udgydt af vores ydmyge og angerfulde hjerte, at vi kan udholde dagen og blive fundet værdige til at bo sammen med ham, som du har udvalgt til at stå som Kongernes Konge og Herrernes Herre, ham hvem herligheden og æren og magten tilhører både nu og for evigt.«2

Billede
Frontal head and shoulders portrait of Jesus Christ. Christ is depicted wearing a pale red robe with a white and blue shawl over one shoulder. Light emanates from His face.

»Vi længes efter den dag, hvor Fredsfyrsten skal komme.«

Joseph Fielding Smiths lærdomme

1

Herrens komme er nær.

Vi nærmer os hastigt Herrens store dag, tiden for »fornyelse«, hvor han vil komme i himlens skyer og hævne sig på de ugudelige og forberede jorden på en regeringsperiode med fred for alle, der er villige til at rette sig efter hans love (se ApG 3:19-20).3

Der er sket meget … for at indprente det faktum hos de trofaste medlemmer af Kirken, at Herrens komme er nær. Evangeliet er blevet gengivet. Kirken er blevet organiseret fuldt ud. Præstedømmet er blevet overdraget til mennesket. De forskellige uddelinger fra begyndelsen er blevet åbenbaret, og deres nøgler og myndigheder er givet til Kirken. Israel er blevet og er ved at blive indsamlet til Zions land. Jøderne er ved at vende tilbage til Jerusalem. Evangeliet bliver forkyndt i hele verden som et vidne til alle nationer. Der bliver bygget templer, og i dem bliver der udført ordinancer for de døde såvel som for de levende. Børnenes hjerte er vendt mod deres fædre, og børnene søger efter deres døde. Pagterne, som Herren har lovet at indgå med Israel i de sidste dage, er blevet åbenbaret, og tusindvis af det indsamlede Israel har indgået dem. Således går Herrens værk fremad, og alt dette er tegn på vor Herres forestående genkomst …

Profeternes ord bliver hastigt opfyldt, men de bliver opfyldt på så naturlig en måde, at de fleste af os ikke ser det.

Joel lovede, at Herren ville udgyde sin ånd over alle mennesker. Sønnerne og døtrene skulle profetere, de gamle skulle have drømme, og de unge skulle se syner (se Joel 3:1-2) …

Blandt tegnene på de sidste dage var en øget læring. Daniel fik befaling om at »… holde ordene skjult og forsegle bogen (med hans profetier) til tidens ende. Mange skal flakke om [på den dag],« sagde han, »men kundskaben skal blive stor« (Dan 12:4). Flakker folket ikke om i dag på en måde, som de ikke har gjort tidligere i verdenshistorien? …

Er kundskaben ikke blevet stor? Har der nogensinde været en tid i verdenshistorien, hvor så megen kundskab er blevet udøst ud over folket? Men desværre er Paulus’ ord sande – at folket altid vil »lære, men aldrig lærer sandheden at kende« (2 Tim 3:7) …

Har vi ikke hørt utallige rygter om krige? (se L&P 45:26). Har vi ikke haft krige, sådanne krige, som verden ikke har set før? Er der ikke i dag tumult blandt landene, og har deres herskere ikke problemer? Er riger ikke blevet væltet og store ændringer blevet foretaget blandt landene? Hele jorden er i bevægelse. Hver dag er der rapporter om jordskælv forskellige steder (se L&P 45:33) …

Men den gamle verden fortsætter desuagtet med sine gerninger og giver ikke særlig meget agt på alt det, Herren har sagt, og på alle de tegn og tilkendegivelser, der er blevet givet. Menneskene forhærder deres hjerte og siger: »… Kristus udsætter sit komme indtil jordens ende« (L&P 45:26).4

For ikke så længe siden blev jeg spurgt, om jeg kunne sige, hvornår Herren kommer. Jeg svarede: »Ja,« og jeg svarer også »ja« nu. Jeg ved, hvornår han kommer. Han kommer i morgen. Det har vi hans ord for. Lad mig læse det:

»Se, nu hedder det i dag, indtil Menneskesønnen kommer, og sandelig er det en offerdag og en dag, på hvilken mit folk skal betale tiende; for den, der betaler tiende, skal ikke opbrændes ved hans komme.«

Se, dette er en tale, der siger nok om tiende.

»For efter i dag kommer opbrændingen – dette er at sige det på Herrens måde – for sandelig siger jeg: I morgen skal alle de stolte og de, som handler ugudeligt, være som stubbe; og jeg vil opbrænde dem, for jeg er Hærskarers Herre; og jeg vil ikke skåne nogen, der forbliver i Babylon« (L&P 64:23-24).

Jeg siger altså, at Herren kommer i morgen. Så lad os være beredte.5

Billede
The resurrected Jesus Christ (wearing white robes with a magenta sash) standing above a large gathering of clouds. Christ has His arms partially extended. The wounds in the hands of Christ are visible. Numerous angels (each blowing a trumpet) are gathered on both sides of Christ. A desert landscape is visible below the clouds. The painting depicts the Second coming of Christ. (Acts 1:11)

»Vi nærmer os hastigt Herrens store dag, tiden for ›fornyelse‹, hvor han vil komme i himlens skyer.«

2

Der vil komme en dom, når Kristus kommer.

Den lignelse, Herren fortalte om hveden og ukrudtet, henviste til de sidste dage. Ifølge beretningen var der en mand, som såede god sæd i sin mark, men mens han sov, kom fjenden og såede ukrudt på samme mark. Da man kunne begynde at se bladene, ville husbondens folk gå ud og luge ukrudtet bort, men Herren befalede dem at lade både hveden og ukrudtet vokse op sammen, indtil det var modent til høst, så de ikke trak den sarte hvede op, når de ødelagde ukrudtet. Når høsten var forbi, kunne de samle hveden og binde ukrudtet sammen, så det kunne brændes. I sin forklaring af denne lignelse siger Herren til sine disciple, at »høsten er verdens ende, og høstfolkene er engle« (se Matt 13:24-30, 36-43; L&P 86).6

Ukrudtet og hveden vokser op sammen og har vokset på den samme mark i alle disse år, men den dag er nær for hånden, da hveden vil blive opsamlet, og ukrudtet ligeledes vil blive samlet for at blive brændt, og der vil komme en udskillelse af de retfærdige fra de ugudelige. Det påhviler enhver af os at holde Herrens bud, omvende os fra vore synder, vende os til retfærdighed, hvis der i vores hjerte er behov for omvendelse.7

Opbyg og styrk Kirkens medlemmer i tro på Gud; vi trænger sandelig til det. Der er midt blandt Kirkens medlemmer så mange påvirkninger, der arbejder på at splitte os, og en af dagene i nær fremtid vil der ske en adskillelse af hveden fra ukrudtet, og vi er enten hvede eller ukrudt. Vi kommer til at være på enten den ene eller den anden side.8

Den dag vil komme, hvor vi ikke har denne verden. Den vil blive ændret. Vi vil få en bedre verden. Vi vil få en, der er retfærdig, for når Kristus kommer, så vil han rense jorden.

Læs, hvad der er skrevet i vore skrifter. Læs, hvad han selv har sagt. Når han kommer, vil han rense denne jord fra al dens ugudelighed, og angående Kirken har han sagt, at han vil sende sine engle, og fra hans rige, som er Kirken, skal de tage alt det væk, som fører til frafald (se Matt 13:41).9

[Den] store og frygtelige dag kan ikke være noget andet tidspunkt end Jesu Kristi komme, for at han kan oprette sit rige i magt blandt de retfærdige på jorden og rense jorden for al ondskab. Det vil ikke blive en frygtens dag og forårsage rædsel i de retfærdiges hjerte, men det vil være en frygtens og rædslens dag for de ugudelige. Det har vi lært af vor Frelsers egne ord, da han lærte sine disciple det (se Matt 24; JS-M 1).10

Der vil komme en dom, når Kristus kommer. Vi har fået at vide, at bøgerne skal blive åbnet, og de døde skal dømmes ud fra det, som står skrevet i bøgerne, og blandt de bøger vil livets bog være (se Åb 20:12). Vi skal se dens sider. Vi skal se os selv, nøjagtig som vi er, og med en retfærdig forståelse skal vi indse, at de domme, som er udmålt til os, er retfærdige og sande, enten vi så kommer ind i Guds rige … for at få del i disse herlige velsignelser, eller vi bliver forvist.11

Jeg beder inderligt de sidste dages hellige om at stå fast og være trofaste i udførelsen af enhver pligt, holde Herrens bud og at ære præstedømmet, så vi kan bestå, når Herren kommer – om vi lever eller vi er døde, har ikke noget at sige – så vi kan deltage i denne herlighed.12

3

For at forberede os til Herrens komme skal vi våge og bede og sætte vores hus i orden.

Der er mange begivenheder i verden i dag, som peger på, at Herrens store dag kommer nærmere, hvor Forløseren igen vil vise sig og oprette sit rige i retfærdighed som forberedelse til tusindårsriget. I mellemtiden er det Kirkens medlemmers pligt at søge efter kundskab og forberede sig ved studium og ved tro til at indlede den store og herlige dag.13

Vi skal ikke bekymre os om tidspunktet for Kristi komme, men vi skal våge og bede og være rede.14

Jeg ærgrer mig somme tider over at høre nogle af vore ældster sige i deres taler, at Herren vil komme, når vi alle er retfærdige nok til at modtage ham. Herren har ikke i sinde at vente på, at vi skal blive retfærdige. Når han er rede til at komme, så kommer han – når ugudelighedens bæger er fuldt – og hvis vi til den tid ikke er retfærdige, vil det bare blive værst for os, for vi vil blive regnet blandt de ugudelige, og vi vil blive som avnerne på marken, der vil blive fejet bort fra jorden, for Herren siger, at ugudeligheden ikke kan bestå.15

Skal vi slumre videre i fuldkommen uvidenhed eller ligegyldighed over for alt det, som Herren har givet os som advarsel? Jeg siger til jer: »Våg derfor, for I ved ikke, hvad dag jeres Herre kommer.

Men det ved I, at vidste husets herre, i hvilken nattevagt tyven kommer, ville han våge og forhindre, at nogen brød ind i hans hus.

Derfor skal I også være rede, for Menneskesønnen kommer i den time, I ikke venter det« (Matt 24:42-44).

Må vi give agt på denne advarsel, som Herren har givet os, og sætte vores hus i orden og være forberedt på Herrens komme.16

4

Sidste dages hellige kan være redskaber i Guds hænder til at forberede folk på Herrens komme.

Ville det ikke være helt ekstraordinært mærkeligt, hvis Herren kom og begyndte sin regeringsperiode med fred, tog hævn over de ugudelige, rensede jorden fra synd, men ikke sendte budbringere for at berede vejen for ham? Kunne vi forvente, at Herren ville komme for at dømme verden uden først at komme med en advarsel og sørge for midler til, at alle, som vil omvende sig, kunne undslippe?

Noa blev sendt til verden for at advare dem om syndfloden. Hvis folket havde lyttet til ham, ville de være undsluppet. Moses blev sendt for at føre Israel ind i det forjættede land for at opfylde løfterne til Abraham. Johannes Døber blev sendt for at berede vejen for Kristi komme. I hvert tilfælde kom kaldet ved, at himlene åbnedes. Esajas, Jeremias og andre profeter blev sendt for at advare Israel og Juda, før adspredelsen og fangenskabet kom over dem. Havde de givet agt, ville historien være blevet skrevet helt anderledes. De havde mulighed for at høre, de blev advaret og havde midler til at undslippe, men dem afviste de.

Herren lovede at vise samme interesse for menneskeheden forud for sit andet komme.17

Joseph Smith blev sendt for at forberede vejen for dette andet komme med kundgørelsen af evangeliets fylde og ved at give alle mennesker midler til at undslippe synd og overtrædelse.18

Billede
The Prophet Joseph Smith sitting on his bed in the Smith farm house. Joseph has a patchwork quilt over his knees. He is looking up at the angel Moroni who has appeared before him. Moroni is depicted wearing a white robe. The painting depicts the event wherein the angel Moroni appeared to the Prophet Joseph Smith three times in the Prophet's bedroom during the night of September 21, 1823 to inform him of the existence and location of the gold plates, and to instruct him as to his responsibility concerning the plates.

Da englen Moroni besøgte den unge Joseph Smith, profeterede han om Frelserens andet komme (se JS-H 1:36-41).

Da Johannes var på Patmos, så han i et syn om de sidste dage en »engel flyve midt oppe under himlen; den havde et evigt evangelium at forkynde for dem, der bor på jorden, og for alle folkeslag og stammer, tungemål og folk« (Åb 14:6).

Joseph Smith erklærede, at Moroni, en fordum profet på dette kontinent, og som nu var opstanden, som opfyldelse af dette løfte havde undervist ham i evangeliet, givet ham instruktioner i forbindelse med gengivelsen af alt forud for Kristi komme. Og Herren sagde: »For se, Gud Herren har udsendt den engel, som råber oppe under himlen og siger: Bered Herrens vej, og gør hans stier rette, for timen for hans komme er nær« (L&P 133:17).

Sidste dages hellige accepterer dette som sandt og tror, at der i nyere tid er blevet oprettet kommunikation med himlene, og at »dette evangelium om Riget« bliver sendt ud som et vidne for verden, før Kristus skal komme (se Matt 24:14).19

Det kan godt være, at man regner de sidste dages hellige for at være mærkelige og særegne, fordi de tror, at de er blevet kaldet til at opfylde dette skriftsted (Matt 24:14), men det er i fuld tillid til, at Herren har talt, at de flittigt sender missionærer til alle dele af jorden. Endvidere, når alle lande har hørt dette budskab, således som det er blevet åbenbaret i disse sidste dage, kan vi se frem til vor Herre og Frelser Jesu Kristi komme, for til den tid vil alle lande være blevet advaret af sendebud, som blev sendt til dem ifølge Herrens løfte.20

Evangeliet er for alle folk, og Kirken skal blive oprettet alle steder, i alle lande, ja, selv til jordens ender, før Menneskesønnens andet komme …

Han har løftet sin hånd for anden gang for at indsamle Israel ind i Kirken, og denne gang vil han oprejse forsamlinger af sine hellige i alle lande.21

Fra indvielsesbønnen til templet i Ogden i Utah:

O Fader, fremskynd den dag, hvor retfærdigheden skal sejre, når landenes herskere skal åbne deres grænser for forkyndelsen af evangeliet, når frelsens døre skal åbne sig vidt op for de ærlige og retskafne og gode blandt ethvert folk.

Vi beder for udbredelsen af sandheden, vi beder for missioneringen, vi søger styrke og antal og midler til at forkynde dine evigtvarende sandheder til flere af dine andre børn i hvert folkeslag, blandt hver stamme og hvert tungemål …

Det er vores ønske at være redskaber i dine hænder til at forberede folk til din Søns komme.22

5

Tusindårsriget vil være en tid med fred og en tid med arbejde for Herrens værk.

De retfærdige vil fryde sig, når han kommer, for så vil der komme fred til jorden, retfærdighed til folket og den samme ånd af fred og glæde og lykke, som herskede på dette kontinent i to hundrede år (se 4 Ne 1:1-22), skal igen blive oprettet blandt folket og i sidste ende blive universel, og Kristus skal regere som Herrernes Herre og Kongernes Konge i tusind år. Vi ser frem til denne tid.23

I tusind år skal denne lykkelige fredstid vare, og til den bestemte tid vil alle jordens indbyggere være bragt ind i Kirkens fold.24

Der vil blive undervist meget mere intensivt i evangeliet og med meget større kraft i løbet af tusindårsriget, indtil alle jordens indbyggere har modtaget det.25

I stedet for at være en tid til hvile er tusindårsriget en tid for alle til at arbejde. Der vil ikke findes dovenskab, der vil blive brugt bedre metoder, der vil ikke blive brugt så megen tid på daglige gøremål, og mere tid vil blive tilegnet rigets anliggender. De hellige vil have travlt i templerne, som skal bygges i alle dele af landet. Faktisk vil de have så travlt, at templerne vil være i brug det meste af tiden.26

Der vil være dødelige på jordens overflade i de tusind år på grund af det store arbejde, som skal udføres til frelse for de døde. I løbet af de tusind års fred skal Herrens store værk udføres i templerne, og til de templer skal mennesker drage for at arbejde for dem, som er gået på den anden side, og som venter på at få de ordinancer, som vedrører deres frelse, udført af dem, som stadig lever i dødeligheden på jorden.27

Det er vores pligt at frelse de døde, og det arbejde vil fortsætte gennem tusindårsriget, indtil alle, som er berettiget til denne velsignelse, vil få deres begavelse og blive beseglet.28

Alle de, som er døde i Kristus, skal komme frem fra de døde ved hans komme og skal bo på jorden, ligesom Kristus skal være på jorden i løbet af tusindårsriget. De skal ikke være her hele tiden i de tusind år, men de vil blande sig med dem, som stadig er her i et dødeligt liv. Disse opstandne hellige og Frelseren selv vil komme for at give instruktion og vejledning, for at åbenbare os det, som vi skal vide, for at give os oplysninger om arbejdet i Herrens templer, således at vi kan udføre det arbejde, som er nødvendigt for værdige menneskers frelse.29

Herren har gennem sine tjenere sagt, at i løbet af tusindårsriget vil de, som er gået over på den anden side og har opnået opstandelsen, personligt åbenbare for dem, som stadig er i dødeligheden, alle de oplysninger, som er nødvendige for at fuldføre arbejdet for dem, som har forladt dette liv. Så vil de døde få lov til at tilkendegive, hvad de ønsker og har ret til at modtage. På denne måde vil ingen sjæl blive ignoreret, og Herrens værk vil være fuldkomment.30

Jeg beder hver eneste dag i mit liv om, at Herren vil fremskynde sit værk … Jeg beder for, at verden vil ende, fordi jeg ønsker en bedre verden. Jeg ønsker, at Kristus kommer. Jeg ønsker en regeringsperiode med fred. Jeg ønsker, at tiden, hvor alle mennesker kan leve i fred og i en ånd af tro, ydmyghed og bøn, vil komme.31

Forslag til studium og undervisning

Spørgsmål

  • Hvordan påvirker beretningen i afsnittet »Fra Joseph Fielding Smiths liv« jeres følelser omkring, at verden ender?

  • Hvordan kan profetierne, der bliver nævnt i afsnit 1, hjælpe os med at forberede os på Herrens komme?

  • Gennemgå i afsnit 2 præsident Smiths lærdomme omkring lignelsen med hveden og ukrudtet. Hvad kan vi gøre for at være en del af »hveden«? Hvad kan vi gøre for at hjælpe vores familie og andre?

  • Når vi forbereder os på Herrens komme, hvad tror I så, at »våge og bede« betyder? Hvad tror I, det betyder at »sætte vores hus i orden«? (Se afsnit 3).

  • Præsident Smith bad: »Det er vores ønske at være redskaber i dine hænder til at forberede folk til din Søns komme« (afsnit 4). Hvordan kan vi hjælpe andre til at forberede sig til Herrens komme?

  • Gennemgå afsnit 5. Hvordan kan vi nu få gavn af at vide, hvad der vil ske i tusindårsriget?

Tilknyttede skriftsteder

Sl 102:17; Es 40:3-5; Jak 5:7-8; L&P 1:12; 39:20-21; 45:39, 56-59

Til underviseren

»Den højeste, overbevisende, omvendende kraft ved undervisning i evangeliet tilkendegiver sig, når en inspireret lærer siger: ›Jeg ved gennem Helligåndens kraft, ved Helligåndens åbenbaringer til min sjæl, at de lærdomme, som jeg har belært om, er sande‹« (Bruce R. McConkie, i Undervisning, den største kaldelse, 2000, s. 43).

Noter

  1. The Signs of the Times, 1943, s. 103-105.

  2. »Ogden Temple Dedicatory Prayer«, Ensign, mar. 1972, s. 10-11.

  3. The Restoration of All Things, 1945, s. 302.

  4. I Conference Report, apr. 1966, s. 12-14.

  5. I Conference Report, apr. 1935, s. 98; se også Lærdomme om frelse, red. Bruce R. McConkie, 3 bind, 1977-1980, 3:11.

  6. »Watch Therefore«, Deseret News, 2. aug. 1941, Kirkens sektion, s. 2; se også Lærdomme om frelse, 3:22.

  7. I Conference Report, apr. 1918, s. 156-157; se også Lærdomme om frelse, 3:22.

  8. »How to Teach the Gospel at Home«, Relief Society Magazine, dec. 1931, s. 688; se også Lærdomme om frelse, 3:23.

  9. I Conference Report, okt. 1952, s. 28.

  10. Se »Elias’ komme«, Den danske Stjerne, juni 1972, s. 225.

  11. »The Reign of Righteousness«, Deseret News, 7. jan. 1933, s. 7; se også Lærdomme om frelse, 3:58.

  12. I Conference Report, apr. 1935, s. 99; se også Lærdomme om frelse, 3:40.

  13. Answers to Gospel Questions, saml. Joseph Fielding Smith jun., 5 bind 1957-1966, 5:xii.

  14. »A Warning Cry for Repentance«, Deseret News, 4. maj 1935, Kirkens sektion, s. 6.

  15. »A Warning Cry for Repentance«, s. 8.

  16. I Conference Report, apr. 1966, s. 15.

  17. »A Peculiar People: Modern Revelation – The Coming of Moroni«, Deseret News, 6. juni 1931, Kirkens sektion, s. 8; se også Lærdomme om frelse, 3:13.

  18. »A Peculiar People: Prophecy Being Fulfilled«, Deseret News, 19. sep. 1931, Kirkens sektion, s. 6.

  19. »A Peculiar People: Modern Revelation – The Coming of Moroni«, s. 8; se også Lærdomme om frelse, 3:14.

  20. »A Peculiar People: Prophecy Being Fulfilled«, Deseret News, 7. nov. 1931, Kirkens sektion, s. 6; se også Lærdomme om frelse, 3:15.

  21. I Conference Report, British Area General Conference 1971, s. 176.

  22. »Ogden Temple Dedicatory Prayer«, s. 9, 11.

  23. »The Right to Rule«, Deseret News, 6. feb. 1932, Kirkens sektion, s. 8.

  24. »Priesthood – Dispensation of the Fulness of Times«, Deseret News, 19. aug. 1933, s. 4; se også Lærdomme om frelse, 3:62.

  25. »Churches on Earth During the Millennium«, Improvement Era, mar. 1955, s. 176; se også Lærdomme om frelse, 3:61.

  26. The Way to Perfection, 1931, s. 323-324.

  27. »The Reign of Righteousness«, s. 7; se også Lærdomme om frelse, 3:56.

  28. I »Question Answered«, Deseret News, 13. jan. 1934, Kirkens sektion, s. 8; se også Lærdomme om frelse, 2:140.

  29. »The Reign of Righteousness«, s. 7; se også Lærdomme om frelse, 3:57.

  30. »Faith Leads to a Fulness of Truth and Righteousness«, Utah Genealogical and Historical Magazine, okt. 1930, s. 154; se også Lærdomme om frelse, 3:62.

  31. The Signs of the Times, s. 149.