Bibliotek
Lektion 99: Romerne 1-3


Lektion 99

Romerne 1-3

Indledning

Paulus skrev et brev til de hellige i Rom og erklærede, at Jesu Kristi evangelium er Guds kraft til frelse. Han forklarede, at ingen kan blive frelst efter deres egne gerninger. De bliver frelst ved Jesu Kristi nåde, hvilket er muligt gennem hans forsoning.

Forslag til undervisningen

Romerne 1:1-17

Paulus erklærer, at Jesu Kristi evangelium er Guds kraft til frelse

Læs følgende udtalelse af ældste Larry Echo Hawk fra De Halvfjerds højt. Forklar, at ældste Echo Hawk som ung mand havde ladet sig hverve til det amerikanske Marinekorps.

Billede
Ældste Larry Echo Hawk

»Jeg mødte min eksercitssergent, en hårdfør krigsveteran, da han sparkede døren til barakken op og kom ind, mens han brølede på et sprog krydret med bandeord.

Efter denne skræmmende introduktion begyndte han i den ene ende af barakken og konfronterede hver eneste rekrut med spørgsmål. Uden undtagelse fandt eksercitssergenten metodisk frem til noget ved hver rekrut, som kunne latterliggøres med højrøstet og vulgært sprog. Han kom ned langs rækken, hvor hver marinesoldat råbte sit svar tilbage, som vi var blevet befalet: ›Javel‹ eller ›Nej, eksercitssergent‹ … Da det blev min tur, kunne jeg opfatte, at han greb min køjesæk og tømte indholdet ud på min madras bag mig. Han gennemgik mine ejendele, kom så hen for at se mig i øjnene. Jeg forberedte mig på hans angreb. I hans hånd lå min Mormons Bog« (»Kom til mig, o Israels hus«, Liahona, nov. 2012, s. 32).

  • Hvordan ville I have det, hvis I stod i ældste Echo Hawks situation?

  • Hvad tror I, at eksercitssergenten gjorde?

  • Har I nogensinde været i en situation, hvor I var bange for, at jeres tro ville blive latterliggjort? (Overvej at bede et par elever om at fortælle klassen om deres oplevelser).

Bed eleverne om, når de studerer Romerne 1, at se efter sandheder, der kan hjælpe dem, når de står overfor latterliggørelse eller forfølgelse på grund af deres tro og standarder.

Præsenter Romerbrevet for eleverne ved at læse følgende afsnit højt:

Romerbrevet er et brev, som Paulus skrev til de hellige i Rom henimod slutningen af sine missionærrejser. Han skrev til de romerske hellige for at forberede dem til sin ankomst, for at tydeliggøre og forsvare sine lærdomme og for at fremme samhørighed mellem jødiske og ikke-jødiske medlemmer af kirken. Rom, det romerske imperiums hovedstad, var gennemsyret af verdslig filosofi og ville være et vanskeligt sted at prædike Jesu Kristi evangelium.

Sammenfat Romerne 1:1-14 ved at forklare, at Paulus begyndte sit brev ved at vidne om Jesus Kristus og udtrykke sit ønske om at besøge de hellige i Rom.

Bed en elev om at læse Romerne 1:15-17 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Paulus underviste de romerske hellige om vedrørende Jesu Kristi evangelium.

  • Hvad sagde Paulus, at Jesu Kristi evangelium er? (Eleverne bør komme frem til noget lignende dette: Jesu Kristi evangelium er Guds kraft til frelse for alle, der udøver tro på Jesus Kristus. Skriv denne sandhed på tavlen. Du kan eventuelt foreslå, at eleverne markerer ord og vendinger i deres skrifter, der lærer os om denne sandhed).

  • Hvad frelser Jesu Kristi evangelium os fra? (Fysisk og åndelig død).

  • Hvorfor må vi udøve tro på Jesus Kristus for at modtage frelsens velsignelser gennem evangeliet? (Jesus Kristus udførte forsoningen, hvilket muliggør vores frelse).

Bed en elev om at læse følgende forklaring for klassen på, hvad det vil sige at tro på Jesus Kristus og udøve tro på ham:

Når Paulus bruger ordene tro og overbevisning, så betyder det ikke blot en intellektuel forståelse af, at Jesus Kristus er Guds Søn, men en helhjertet accept af og tillid til ham som værende den Ene, der ofrede sig for at sone for vore synder. Denne dybe tillid fører til et liv i trofasthed, som viser sig ved omvendelse fra synder, lade sig døbe og forsøge at leve, som Jesus Kristus har belært (se ApG 16:30-33; Rom 6:1-11; 1 Kor 6:9-11). »Tro på Jesus Kristus … kommer til udtryk i et liv i lydighed mod evangeliets love og ordinancer samt villighed til at tjene Kristus« (Guide til Skrifterne, »Frelse«,scriptures.lds.org).

  • Hvordan havde Paulus det med at prædike, at Jesu Kristi evangelium er Guds kraft til frelse for alle, der tror, nu hvor han vidste det? (Han skammede sig ikke (se Rom 1:16)).

  • Hvordan bliver jeres ønske om at fortælle andre om evangeliet påvirket af et vidnesbyrd om evangeliets kraft? (Når eleverne har svaret, så skriv følgende princip på tavlen: Når vi får et vidnesbyrd om, at Jesu Kristi evangelium har kraft til at frelse os, vil vi ikke skamme os over at fortælle andre om det).

  • Hvordan kan dette princip hjælpe jer, når I møder latterliggørelse eller forfølgelse på grund af jeres tro?

Bed en elev om at læse den næste del af ældste Echo Hawks historie højt, og bed eleverne om at lytte efter, hvordan han svarede eksercitssergenten.

Billede
Ældste Larry Echo Hawk

»Jeg forventede, at han ville råbe til mig, i stedet kom han helt hen til mig og hviskede: ›Er du mormon?‹

Som befalet råbte jeg tilbage: ›Javel, eksercitssergent.‹

Igen forventede jeg det værste. I stedet tog han en pause og løftede sin hånd, der holdt om min Mormons Bog, og sagde med meget stille stemme: ›Tror du på denne bog?‹

Igen råbte jeg: »Javel, eksercitssergent.‹« (»Kom til mig, o Israels hus«, s. 32).

  • Hvordan er ældste Echo Hawks svar et godt eksempel på det princip, der undervises om i Romerne 1:16?

Forklar, at eksercitssergenten ikke latterliggjorde ældste Echo Hawk, men han lagde pænt Mormons Bog ned og fortsatte ned ad rækken med rekrutter. Læs resten af ældste Echo Hawks udtalelse højt:

Billede
Ældste Larry Echo Hawk

»Jeg har ofte undret mig over, hvorfor denne hårdføre sergent i Marinekorpset skånede mig den dag. Men jeg er taknemlig for, at jeg uden tøven kunne sige: ›Ja, jeg er medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige‹ og: ›Ja, jeg ved, at Mormons Bog er sand.‹ Dette vidnesbyrd er en dyrebar gave, som jeg har modtaget gennem Helligånden« (»Kom til mig, o Israels hus«, s. 32).

  • Hvornår har I eller nogen, som I kender, vist, at I ikke skammer jer ved at fortælle om Jesu Kristi evangelium?

Bed eleverne om at overveje, hvor stærkt deres vidnesbyrd om Jesu Kristi evangelium er, og hvad de kan gøre for at styrke deres vidnesbyrd. Tilskynd dem til at sætte mål om at gøre dette.

Romerne 1:18-3:23

Paulus belærer om, at hele menneskeheden har syndet og har mistet herligheden fra Gud

Forklar, at nogle af de ikke-jødiske kristne på Paulus tid forsøgte at undskylde umoralsk eller syndig opførsel ved at fremhæve Guds nåde og ignorere hans fuldkomne retfærdighed. Nogle af de jødiske kristne mente også, at overholdelse af moseloven var nødvendig for deres frelse. Paulus forsøgte at korrigere begge disse misforståelser.

Bed nogle elever om at skiftes til at læse højt fra Romerne 1:18-32. Bed klassen om at følge med og lægge mærke til, hvilke synder, Paulus sagde, der var fremherskende på hans tid. Du er måske nødt til at hjælpe eleverne med at forstå ord og vendinger i vers 18-32 for at hjælpe dem til at forstå de advarsler, som Paulus gav til de romerske hellige. Overvej for eksempel at stille følgende spørgsmål:

  • Hvad tror I, at »dyrkede og tjente skabningen i stedet for skaberen« i vers 25 betyder?

Påpeg, at vi i Romerne 1:18-32 lærer, at profeter og apostle lærer os om, hvilken adfærd og holdning der er krænkende for Gud.

Forklar, at vendingen »udskiftede den naturlige omgang med den naturstridige« i vers 26 og »opgav … den naturlige omgang med kvinden« i vers 27 henviser til homoseksuel adfærd. Du kan overveje at forklare, at Herren fra begyndelsen af og gennem skrifterne vedvarende har fordømt overtrædelser af kyskhedsloven, herunder homoseksuel adfærd.

Bemærk: Emnet tiltrækning af samme køn kræver stor følsomhed. Når din klasse drøfter dette emne, så sørg for, at der sker med venlighed, medfølelse og høflighed.

Læs følgende udtalelse højt for at hjælpe eleverne til at forstå Kirkens holdning til homoseksuel adfærd:

»Homoseksuel adfærd er en alvorlig synd. Hvis du kæmper med tiltrækning af det samme køn, eller du er blevet overtalt til at deltage i upassende adfærd, så søg råd hos dine forældre og biskop. De vil hjælpe dig« (Til styrke for de unge, 2011, s. 36).

»Kirkens doktrinære holdning er tydelig: Seksuel aktivitet bør kun foregå mellem en mand og en kvinde, der er gift. Dette bør imidlertid aldrig nogensinde bruges til at retfærdiggøre uvenlighed. Jesus Kristus, som vi følger, var tydelig i sin fordømmelse af seksuel umoral, men han var aldrig ubarmhjertig. Han var altid interesseret i at opløfte den enkelte, aldrig at nedbryde …

Kirken skelner mellem homoseksuel tiltrækning og adfærd. Mens det at have følelser og tilbøjelighed til tiltrækning af det samme køn ikke er syndigt i sig selv, så er deltagelse i homoseksuel adfærd i konflikt med det ›doktrinære princip, som er baseret på hellig skrift … om, at ægteskabet mellem mand og kvinde er af afgørende betydning i Skaberens plan for sine børns evige skæbne‹ (›First Presidency Statement on Same-Gender Marriage‹, mormonnewsroom.org)« (»Same-Sex Attraction«, Gospel Topics, lds.org/topics).

  • Hvorfor er det vigtigt for os at forstå Herrens profeters og apostles lærdomme vedrørende homoseksuel adfærd?

  • Hvordan kan vi udvise venlighed og medfølelse over for dem, der er tiltrukket af det samme køn, samtidig med, at vi støtter Kirkens holdning til homoseksuel adfærd?

Sammenfat Romerne 2:1-3:8 ved at forklare, at Paulus belærte, at alle mennesker vil blive dømt i henhold til deres handlinger, og han påviste, at jødernes ugudelighed skyldtes, at de kun udadtil efterlevede Moseloven.

Bed en elev om at læse Romerne 3:9-12, 23 højt, og bed klassen om at se efter, hvem Paulus sagde, der er påvirket af synd.

  • Hvem er, ifølge Paulus, påvirket af synd? Hvilken virkning har vore synder på os? (Når eleverne har svaret, så skriv følgende sandhed på tavlen: Alle ansvarlige mennesker synder og har brug for Guds tilgivelse).

  • Hvordan hjælper denne sandhed os til at få en bedre forståelse af, hvorfor vi har brug for Jesus Kristus?

Romerne 3:24-31

Hele menneskeheden kan blive retfærdiggjort gennem trofast accept af Kristi forsoning

Forklar, at Paulus i de resterende vers af Romerbrevet 3 belærer om, hvordan Jesus Kristus overvinder det problem, som vi står i, nemlig at Gud ikke kan acceptere synd, og at alle ansvarlige mennesker begår synd. For at forstå disse vers må eleverne forstå betydningen af de følgende ord: Retfærdiggøre (»At blive fritaget for straffen for synd og erklæret syndfri« (Guide til skrifterne, »Retfærdiggøre«, scriptures.lds.org)), sonoffer (et sonende offer og en kilde til nåde) og nåde (»denne guddommelige hjælp gives i kraft af Guds barmhjertighed og kærlighed«, Guide til skrifterne, »Nåde«). Overvej at skrive definitionen på disse ord på tavlen inden klassen begynder, eller giv hver elev et stykke papir med disse begreber på.

Bed en elev om at læse Romerne 3:24-26 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvordan vi kan blive værdige til at være i Guds nærhed.

  • Hvordan er vi ifølge Romerne 3:24 retfærdiggjorte eller fundet værdige til at være i Guds nærhed?

Joseph Smiths oversættelse specificerer, at det kun er ved Kristi nåde, at vi bliver frelst. Forklar, at vi, uanset hvor meget godt vi foretager os i dette liv, ikke på egen hånd kan opnå eller gøre os fortjent til frelse, fordi vi, som Paulus belærte, alle har syndet, og derfor mistet herligheden (se Rom 3:23). Det er kun ved Guds nåde, hans guddommelige styrke og bemyndigende kraft, at vi bliver frelst (se også Moro 10:32-33).

  • Hvem gør Gud ifølge vers 26 retfærdig ved nåde? (De, der tror på Jesus).

Mind eleverne om, hvordan Paulus brugte ordene tro og overbevisning som tidligere drøftet i klassen.

  • Hvilket princip om resultatet af trofast at acceptere Jesu Kristi forsoning lærer I af disse vers? (Eleverne finder måske frem til et princip som følgende: Gennem trofast accept af Jesu Kristi forsoning kan hele menneskeheden blive retfærdiggjort og modtage frelse).

  • Hvordan kan vi vise trofast accept af Frelserens forsoning?

Bed eleverne om at tænke over deres behov for Frelseren Jesus Kristus, og hvad de kan gøre for mere trofast at acceptere hans forsoning. Bed eleverne om at nedskrive deres følelser i deres skriftstudiebog. Bed nogle elever om at fortælle, hvad de føler omkring Frelseren og deres vidnesbyrd om ham.

Sammenfat Romerne 3:27-30 ved at forklare, at Paulus atter påpegede, at en person bliver retfærdiggjort ved sin tro på Jesus Kristus snarere end sin overholdelse af moseloven.

Kommentar og baggrundsinformation

Romerne 1:1. »Guds evangelium«

Jesu Kristi evangelium er i realiteten Guds evangelium, i betydningen Gud Faderens evangelium. Det blev kendt som »Jesu Kristi evangelium«, da Kristus blev talsmand og fortaler for Faderens plan.

Romerne 1:16. »For jeg skammer mig ikke ved evangeliet«

Ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt, at vi kan vise, at vi ikke skammer os ved evangeliet ved at fortælle andre om det:

»Endvidere har vi alle mange lejligheder til at fortælle om vores tro til venner og naboer, kolleger og tilfældige bekendte. Jeg håber, at vi vil benytte disse lejligheder til at udtrykke vores kærlighed til vor Frelser, vores vidnesbyrd om hans guddommelige mission og vores beslutsomhed om at tjene ham.

Hvis vi gør alt dette, kan vi som apostlen Paulus sige: ›For jeg skammer mig ikke ved evangeliet, det er Guds kraft til frelse‹ (Rom 1:16)« (»Vidner om Kristus«, Stjernen, jan. 1991, s. 30).

Der er et godt eksempel på en, der ikke skammer sig over Jesu Kristi evangelium, nemlig i beretningen om ældste Richard G. Scott, der bliver interviewet af kaptajn Hyman G. Rickover (Marvin K. Gardner, »Den virkelig styrke kommer fra Herren«, Stjernen, feb. 1990, s. 20).

Romerne 1:26-32. Homoseksuel adfærd er en alvorlig synd

Find mere information om Kirkens holdning til homoseksuel adfærd og tiltrækning af det samme køn på »Same-Sex Attraction« på lds.org/topics.

Romerne 3:24. »Gøres [ufortjent] … retfærdige ved hans nåde«

Ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt følgende om ordet retfærdiggørelse:

»På grund af den ›uendelige storhed i Jesu Kristi store sonoffer‹ kan han tilfredsstille eller ›opfylde lovens formål‹ på vore vegne. Tilgivelse kommer ved hans nåde, ham, der har tilfredsstillet retfærdighedens krav ved sin egen lidelse … Han ophæver vor fordømmelse uden at ophæve loven. Vi bliver tilgivet og er sammen med ham i en tilstand af retfærdighed. Vi bliver ligesom ham, syndfri. Vi bliver opretholdt og beskyttet af loven, af retfærdigheden. Vi bliver med andre ord retfærdiggjort.

Derfor kan vi passende tale om en person, der er retfærdiggjort, som tilgivet, uden synd eller skyldfri« (»Justification and Sanctification«, Ensign, juni 2001, s. 20).