Bibliotek
Lektion 27: Joseph Smith – Matthæus; Matthæus 24


Lektion 27

Joseph Smith – Matthæus; Matthæus 24

Indledning

Jesus Kristus profeterede om ødelæggelsen af Jerusalem og templet. Han afslørede tegnene på sit andet komme og belærte de trofaste om at holde øje med og berede sig på den dag.

Forslag til undervisningen

Joseph Smith – Matthæus 1:1–20

Jesus profeterer om ødelæggelsen af Jerusalem og templet

Billede
Det andet komme

Vis billedet Det andet komme (Evangelisk kunst, 2009, nr. 66; se også LDS.org). Bed eleverne om at tænke over de spørgsmål, de har angående Jesu Kristi andet komme, og skrive de spørgsmål i deres skriftstudiebog. Prøv ikke at besvare disse spørgsmål på dette tidspunkt. Bed dem om at se efter svar, når de studerer Joseph Smith – Matthæus.

Påpeg, at Joseph Smith – Matthæus er Joseph Smiths oversættelse af Matthæus 23:39 og Matthæus 24. Sammenfat Joseph Smith – Matthæus 1:1-3 ved at forklare, at da Jesus Kristus underviste i templet i Jerusalem, forstod hans disciple, at han ville vende tilbage til jorden. Jesus forlod da templet, og hans disciple kom hen til ham og ville vide mere om, hvornår templet skulle ødelægges.

Bed en om at læse Joseph Smith – Matthæus 1:4 højt. Lad klassen følge med og se efter de to spørgsmål, som disciplene stillede Jesus på Oliebjerget. Bed dem fortælle, hvad de har fundet ud af, og skriv følgende spørgsmål på tavlen:

  1. Hvornår vil Jerusalem og templet blive ødelagt?

  2. Hvad er tegnet på Jesu Kristi andet komme og tilintetgørelsen af de ugudelige?

Forklar, at Jesus Kristus besvarede det første spørgsmål i vers 5-21 og det andet spørgsmål i vers 21-55. Del eleverne op parvis. Få dem til at læse Joseph Smith – Matthæus 1:5-21 højt med deres partner og se efter tegn på ødelæggelsen af Jerusalem og templet. Lad eleverne fortælle, hvad de har fundet frem til.

  • Selvom Jesus sagde, at hans disciple ville lide, når det skete, hvad sagde han så om dem, der »holder ud til enden og ikke bliver overvundet«? (Vers 11).

  • Hvilket princip kan vi lære af vers 11? (De kan bruge andre ord, men de bør finde frem til følgende princip: Hvis vi holder ud til enden og ikke bliver overvundet, vil vi blive frelst. Skriv ved hjælp af deres ord dette princip på tavlen).

  • Hvad vil det sige at holde ud til enden og ikke blive overvundet?(At holde ud til enden antyder, at man ikke er flytbar, er urokkelig, fast og uovervindelig).

Hjælp eleverne til at forstå betydningen af ordet frelst i vers 11 ved at forklare, at når vi holder ud til enden, slipper vi ikke for alt det svære, men i sidste ende bliver vi frelst i Guds rige.

Bed en om at læse følgende afsnit højt. Bed klassen om at lytte efter, hvordan de, der holder ud til enden for at adlyde Frelserens råd, bliver frelst fra tilintetgørelse:

I Joseph Smith – Matthæus 1:13-18 står der, at Jesus advarede sine disciple om at være beredte til at flygte over bjergene og ikke vende tilbage til deres hjem, fordi Jerusalem ville blive angrebet og ødelagt. Han profeterede, at trængslen ville blive den værste, Israel nogensinde havde set. I 70 e.Kr., ca. 40 år efter Jesus udtalte disse ord, belejrede romerne Jerusalem og dræbte mere end en million jøder. Templet blev ødelagt, og ikke en eneste sten stod – lige som Frelseren havde forudsagt (se Matt 24:2). Men de, som gav agt på Jesu advarsel, kom sikkert frem til Pella, en by ca. 80 km nordøst for Jerusalem (se Bible Dictionary »Pella«).

  • Hvordan viser jødernes oplevelse vigtigheden af at holde ud til enden ved at adlyde Frelserens ord?

  • Hvornår er I blevet velsignet ved at holde ud til enden og adlyde befalingerne?

Sammenfat Joseph Smith – Matthæus 1:19-20 ved at forklare, at Jesus profeterede, at selvom jøderne ville undergå store prøvelser, ville de blive bevaret på grund af Guds pagt med dem.

Joseph Smith – Matthæus 1:21-37

Jesus profeterer om tegnene på sit andet komme

Forklar, at Frelseren udover at forklare tegnene, der ville advare om Jerusalems ødelæggelse, besvarede sine disciples andet spørgsmål ved at profetere om tegnene angående sit andet komme.

Bed en om at læse Joseph Smith – Matthæus 1:21-23 højt. Lad klassen følge med og lægge mærke til, hvorfor Herren åbenbarede tegnene på sit andet komme.

  • Hvorfor er det nyttigt for Jesu Kristi disciple at kende tegnene på Kristi andet komme?

Bed en om at læse Joseph Smith – Matthæus 1:24-26 højt. Lad klassen se efter, hvordan Frelseren vil vise sig ved sit andet komme.

  • Hvordan vil Frelseren vise sig ved sit andet komme?

  • Hvordan kan kundskab om dette hjælpe de udvalgte til at undgå at blive bedraget?

Bed eleverne om at læse Joseph Smith – Matthæus 1:27-31 for sig selv og lægge mærke til tegnene inden det andet komme.

  • Hvilke vanskeligheder vil folk møde inden det andet komme?

  • Hvilke tegn kommer ifølge vers 27 og 31 inden det andet komme? (De bruger måske andre ord, men de bør komme frem til følgende sandhed: Før Jesu Kristi andet komme vil Herrens udvalgte blive indsamlet, og evangeliet vil blive forkyndt til hele verden).

  • Hvordan ser vi den profeti blive opfyldt?

Forklar, at Joseph Smith – Matthæus 1:32-36 beskriver yderligere tegn i forbindelse med det andet komme.

Mind dem om Frelserens advarsel om, at falske Kristus’er og falske profeter i de sidste dage vil søge at »føre selv de udvalgte vild« (se v. 22). Bed en om at læse Joseph Smith – Matthæus 1:37 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvordan de udvalgte kan undgå at blive bedraget.

  • Hvordan kan de udvalgte undgå at blive bedraget?

  • Hvilket princip kan vi lære af dette vers? (De kan bruge andre ord, men de bør finde frem til følgende princip: Hvis vi bevarer Herrens ord, vil vi ikke blive bedraget. Skriv dette princip på tavlen).

Hjælp eleverne til at forstå dette princip ved at bede en elev om at læse følgende beretning fra ældste M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste M. Russell Ballard

»En af mine gode missionærer, der tjente sammen med mig, da jeg var missionspræsident i Toronto [i Canada], besøgte mig nogle år senere. Jeg spurgte ham: ›Ældste, hvad kan jeg gøre for dig?‹

›Præsident,‹ sagde han, ›Jeg tror, jeg er ved at miste mit vidnesbyrd.‹

Jeg kunne ikke tro det. Jeg spurgte ham, hvordan det var muligt.

›For første gang har jeg læst noget anti-mormonsk materiale,‹ sagde han. ›Jeg har nogle spørgsmål, og ingen kan besvare dem for mig. Jeg er forvirret og tror, at jeg er ved at miste mit vidnesbyrd‹« (»When Shall These Things Be?«, Ensign, dec. 1996, s. 60).

Få eleverne til at tænke på, om de eller nogen, de kender, har oplevet noget lignende det, denne tidligere missionær oplevede.

  • Hvilket råd ville I give en person i denne situation? Hvorfor?

Bed en om at fortsætte med at læse ældste Ballards beretning højt:

»Jeg spurgte ham, hvad hans spørgsmål var, og han fortalte mig det. Det var almindelige anti-kirke emner, men jeg ønskede lidt tid til at indsamle materialer, så jeg kunne give ordentlige svar. Så vi aftalte at mødes 10 dage senere, hvorefter jeg fortalte ham, at jeg ville besvare alle hans spørgsmål. Da han skulle til at gå, stoppede jeg ham.

›Ældste, du stillede mig adskillige spørgsmål her i dag,‹ sagde jeg. ›Nu har jeg et til dig.‹

›Ja, præsident?‹

›Hvor længe er det siden, at du læste i Mormons Bog?,‹ spurgte jeg.

Han så ned. Han kiggede ned i gulvet i en tid. Så så han på mig. ›Det er noget tid siden, præsident,‹ indrømmede han.

›OK,‹ sagde jeg. ›Du har givet mig en opgave. Det er kun rimeligt , at jeg giver dig en. Jeg vil have, at du lover mig, at du vil læse mindst en time dagligt i Mormons Bog fra nu og til vores næste møde.‹ Det lovede han at gøre.

Ti dage senere vendte han tilbage til mit kontor, og jeg var parat. Jeg tog mine papirer frem og skulle til at besvare hans spørgsmål, men han stoppede mig.

›Præsident,‹ sagde han, ›det er ikke nødvendigt.‹ Så forklarede han: ›Jeg ved, at Mormons Bog er sand. Jeg ved, at Joseph Smith er Guds profet.‹

›Jamen, det er godt,‹ sagde jeg. ›Men du får alligevel svarene på dine spørgsmål. Jeg har arbejdet længe på det her, så du må bare sidde pænt og lytte.‹

Derpå besvarede jeg alle hans spørgsmål og spurgte så: ›Ældste, hvad har du lært af det her?‹

Og han sagde: ›Giv Herren lige så meget tid‹« (»When Shall These Things Be?«, s. 60).

  • Hvordan illustrerer denne oplevelse det princip, vi fandt i vers 37?

  • Hvordan er I blevet velsignet, når I har bevaret Herrens ord?

Joseph Smith – Matthæus 1:38-55

Jesus Kristus instruerer sine disciple i at være beredt på sit andet komme

Forklar, at Jesus Kristus ved hjælp af lignelser instruerede sine disciple i, hvordan de skulle bevare hans ord og være beredt på hans andet komme.

Del eleverne op parvis. Bed den ene i hvert par om at studere Joseph Smith – Matthæus 1:38-46 og den anden om at studere Joseph Smith – Matthæus 1:47-54. Lad dem se efter læresætninger og principper i deres tildelte vers og skrive dem ned.

Efter passende tid beder du eleverne om at sammenfatte de lignelser, de læste for deres partner, og drøfte følgende spørgsmål:

  • Hvilke sandheder fandt I frem til?

  • Hvordan illustrerede Frelseren disse sandheder i de vers, I studerede?

Få flere til at referere de sandheder, de fandt, som kan omfatte følgende: Kun vor himmelske Fader ved, hvornår Frelserens andet komme finder sted. Hvis vi ser efter tegnene og adlyder Herrens befalinger, er vi beredte til Frelserens andet komme.

Gennemgå de sandheder, I har fundet i Joseph Smith – Matthæus, og bed eleverne om at overveje, hvordan disse sandheder hjælper dem med at besvare de spørgsmål, de skrev ned i begyndelsen af lektionen. Lad dem vidne om de sandheder, de har lært.

Bed en om at læse følgende udtalelse af ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum højt (giv dem om muligt hver en kopi af udtalelsen):

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

»Hvad hvis dagen for hans komme var i morgen? Hvis vi vidste, at vi skulle møde Herren i morgen – fordi vi kunne se, at vi skulle dø en tidlig død, eller fordi han kom uventet – hvad ville vi da gøre i dag? Hvilke bekendelser ville vi aflægge? Hvilke vaner ville vi lægge fra os? Hvilke regnskaber ville vi gøre op? Hvilken tilgivelse ville vi vise? Hvilke vidnesbyrd ville vi aflægge?

Hvis vi ville gøre dette til den tid, hvorfor så ikke nu?« (»Forberedelse til Kristi andet komme«, Liahona, maj 2004, s. 9).

Bed dem skrive et svar på følgende spørgsmål: Hvis jeg vidste, at jeg skulle møde Frelseren i morgen, hvad ville jeg da ændre i dag? Opfordr dem til at anvende det, de skrev ned.

Kommentar og baggrundsinformation

Joseph Smith – Matthæus 1:11. »Den, der holder ud til enden og ikke bliver overvundet«

Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret, hvad det betyder at være standhaftig og holde ud til enden:

»Ordet ›standhaftig‹ bruges om at stå fast på en beslutning, ikke give efter for fx fristelser, vanskeligheder eller modgang; urokkelig (Den Danske Ordbog, bind 5, 1. udg., 2005, »standhaftig«) … Således er en person, der er standhaftig og urokkelig, beslutsom, fast forankret og kan ikke afledes fra et hovedformål eller en opgave« (»Steadfast and Immovable, Always Abounding in Good Works«, New Era, jan. 2008, s. 2).

Frelseren sagde: »Den, der holder ud til enden og ikke bliver overvundet, han skal blive frelst« (Joseph Smith – Matthæus 1:11). At blive frelst betyder ikke at blive skånet for alle prøvelser. Profeten Joseph Smith forklarede:

»Det er en falsk idé og tanke, at de hellige vil undgå alle straffedommene, mens de ugudelige lider, for alt kød er underkastet lidelser, og ›de retfærdige skal undslippe med nød og næppe; dog skal mange af de retfærdige blive et bytte for sygdom, for pest etc. på grund af kødets skrøbelighed og dog blive frelst i Guds rige« (i Profeten Joseph Smiths lærdomme, s. 192; se også Journals, Volume 1: 1832-1839, bd. 1 af serien Journal i The Joseph Smith Papers, red. Dean C. Jessee, Ronald K. Esplin og Richard Lyman Bushman, 2008, s. 352-353).

Joseph Smith – Matthæus 1:22. »Der [skal] også fremstå falske kristus’er og falske profeter«

Udtrykkene »falske kristus’er« og »falske profeter« henviser til alle – i og uden for Kirken – som påstår at tale for Herren uden myndighed eller som fremmer lærdomme, som er i modstrid med de levende profeters ord. Falske tilbedelsesmetoder kan også være falske kristus’er (se Bruce R. McConkie, The Millennial Messiah, 1982, s. 48). Vendingen »de udvalgte efter pagten« i vers 22 henviser til medlemmer af Jesu Kristi kirke.

Ældste M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret udtrykkene »falske kristus’er« og »falske profeter«:

»Når vi tænker på falske profeter og falske lærere, har vi tendens til at tænke på dem, der gør sig til talsmænd for helt tydeligt falske lærdomme eller foregiver at have myndighed til at undervise i Kristi sande evangelium i overensstemmelse med deres egen tolkning. Vi antager ofte, at sådanne personer har forbindelse med små, radikale grupper i samfundets yderkant. Men, jeg gentager: Der er falske profeter og falske lærere, som er eller i det mindste hævder at være medlemmer af Kirken. Der er dem, som uden myndighed hævder at have Kirkens godkendelse af deres produkter og adfærd. Tag jer i agt for sådanne mennesker« (»Tag jer i agt for falske profeter og falske lærere«, Liahona, jan. 2000, s. 74).

Joseph Smith – Matthæus 1:22. »De [skal], om muligt … føre selv de udvalgte vild«

Præsident Joseph F. Smith advarede Kirkens medlemmer:

»Vi kan ikke antage andet som værende bemyndiget end det, der kommer direkte gennem den udpegede kanal, som er præstedømmets indstiftede organisationer, hvilket er den kanal, hvorigennem Gud har bestemt at bekendtgøre sin vilje og sin hensigt for verden.

… I det øjeblik nogen søger en anden kilde, kaster de sig i armene på Satans forførende indflydelse og udsætter sig for at blive djævelens tjenere; de har ikke den sande orden for øje, gennem hvilken præstedømmets velsignelser nydes, og de træder ud af Guds riges område og befinder sig på farlig grund. Når som helst I ser en mand rejse sig op og påstå, at han har modtaget direkte åbenbaring fra Herren til Kirken, uafhængigt af præstedømmets orden eller kanal, kan I fastslå ham som værende en bedrager« (Gospel Doctrine, 5. udg., 1939, s. 42).