Bibliotek
Hjemmestudielektion: Apostlenes Gerninger 1-5 (Del 17)


Hjemmeseminarlektion

Apostlenes Gerninger 1-5 (Del 17)

Forberedelsesmateriale for hjemmeseminarlæreren

Opsummering af de daglige hjemmeseminarlektioner

Følgende resume af begivenheder, læresætninger og principper, som eleverne lærte om, da de studerede Apostlenes Gerninger 1-5 (del 17), er ikke beregnet til at være en del af din lektion. Den lektion, du underviser i, er kun koncentreret om få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens inspiration, idet du overvejer dine elevers behov.

Dag 1 (Apostlenes Gerninger 1:1-8)

Eleverne begyndte deres studium af Apostlenes Gerninger ved at lære, at Jesus Kristus leder sin kirke ved at åbenbare sin vilje til sine apostle gennem Helligånden, og at apostlene er vidner om Jesus Kristus og vidner om ham over hele jorden. Eleverne lærte derefter, at vi gennem Helligåndens kraft også kan blive Jesu Kristi vidner. Materialet i denne lektion gav også eleverne et overblik over den anden halvdel af Det Nye Testamente.

Dag 2 (Apostlenes Gerninger 1:9-26)

Da eleverne studerede beretningen om Jesu Kristi himmelfart, lærte de, at Frelseren ved sit andet komme vil komme ned fra himlen i herlighed. Da eleverne læste om, hvordan apostlene udvalgte Judas‘ efterfølger, lærte de, at Jesu Kristi apostle kaldes gennem inspiration.

Dag 3 (Apostlenes Gerninger 2)

Da eleverne studerede begivenhederne i pinsen, opdagede de følgende sandheder: Når vi er fyldt af Helligånden, vil han hjælpe os til at undervise og bære vidnesbyrd for andre. Når vi modtager Guds ord ved Helligåndens kraft, vil vores hjerte ændre sig, og vi vil blive omvendt til Jesus Kristus. Når vi har tro på Jesus Kristus, omvender os og bliver døbt, er vi forberedt til at modtage Helligåndsgaven.

Dag 4 (Apostlenes Gerninger 3-5)

Da Peter og Johannes helbredte en lam mand ved templet, lærte eleverne, at vor himmelske Fader måske ikke besvarer vore bønner på de måder, som vi forventer, men hans svar er altid til vores allerbedste. Andre principper, de lærte i denne lektion, omfatter følgende: Jesu Kristi tjenere kan udføre mirakler i hans navn gennem tro. Profeter i alle tidsaldre har forudsagt gengivelsen af evangeliet i de sidste dage. Hvis vi lyver for Guds tjenere, er det det samme som at lyve for ham.

Indledning

Denne lektion kan hjælpe eleverne til at vide, hvordan de kan reagere med frimodighed, når de får muligheder for at fortælle om eller forsvare evangeliet.

Forslag til undervisningen

Apostlenes Gerninger 4:1-31

Medlemmer af synedriet befaler, at Peter og Johannes skal holde op med at undervise i Jesu navn.

Bed eleverne om at tænke over, hvad de kunne gøre i følgende situationer (overvej at skrive disse scenarier på tavlen, før klassen begynder):

  1. En ven poster noget forkert om Kirken på de sociale medier.

  2. En træner planlægger en turnering, der kræver, at jeres hold skal spille en søndag.

  3. Dine venner beder om din mening om et socialt emne, der er almindeligt accepteret og støttet, men som er i modstrid med Kirkens lære.

Når du har givet eleverne tid til at tænke over scenarierne, så spørg dem:

  • På hvilke tidspunkter kan vi have brug for at fortælle om eller forsvare vores tro?

Bed eleverne om at se efter sandheder, når de studerer Apostlenes Gerninger 4-5, der kan vejlede dem, når de befinder sig i den slags situationer.

Hjælp eleverne til at forstå baggrunden for Apostlenes Gerninger 4 ved at bede dem om at sammenfatte det, de husker om begivenhederne og lærdommene i Apostlenes Gerninger 3. (Ved templet helbredte Peter og Johannes en mand, der havde været lam siden fødslen, og underviste om Jesus).

Sammenfat Apostlenes Gerninger 4:1-6 ved at forklare, at Peter og Johannes blev arresteret for disse handlinger og blev ført for synedriet, som var det jødiske ledende råd. Mind eleverne om, at mange af medlemmerne af synedriet tidligere havde været medvirkende til Frelserens korsfæstelse.

Bed en elev om at læse Apostlenes Gerninger 4:7 højt. Lad klassen følge med og se efter de spørgsmål, som de jødiske ledere stillede Peter og Johannes.

  • Hvad spurgte de jødiske ledere Peter og Johannes om?

  • Hvad kunne der ske med Peter og Johannes, hvis de antydede, at de var Jesu Kristi tilhængere?

Bed eleverne om at tænke over, hvordan de ville have haft det, hvis de havde været i Peters eller Johannes’ sted, og hvad de ville have sagt til rådet.

Bed nogle elever om på skift at læse højt fra Apostlenes Gerninger 4:8-21. Lad klassen følge med og se efter, hvad Peter sagde til rådet.

I stedet for at få eleverne til at læse Apostlenes Gerninger 4:8-21 kan du overveje at vise videoen »Peter and John Are Judged« (Peter og Johannes bliver dømt) (2:51) fra videoserien The Life of Jesus Christ Bible Videos. Denne video viser begivenheder fra Apostlenes Gerninger 4:8-21. Den er tilgængelig på LDS.org.

Bed eleverne om gennemgå Apostlenes Gerninger 4:8 for sig selv og se efter, hvad der påvirkede Peter og hjalp ham til at tale frimodigt for rådet.

  • Hvordan tror I, at det påvirkede Peters evne til at undervise i evangeliet med frimodighed, at han var fyldt med Helligånden?

  • Hvilket princip kan vi lære af Peters eksempel i vers 8 og 13? (Eleverne kan bruge deres egne ord, men sørg for, at de finder frem til et princip lig det følgende: Når vi er fyldt af Helligånden, kan vi fortælle om evangeliet med frimodighed. Skriv dette princip på tavlen).

  • Hvad befalede rådet ifølge Apostlenes Gerninger 4:18 Peter og Johannes, at de skulle gøre?

  • Hvad svarede Peter og Johannes ifølge vers 19-20 på rådets ordre?

Sammenfat Apostlenes Gerninger 4:23-30 ved at forklare, at efter at Peter og Johannes blev løsladt, samledes de med andre troende og bad sammen med dem.

Bed en elev om at læse Apostlenes Gerninger 4:31 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad der skete efter deres bøn.

  • Hvad skete der, da folket havde bedt?

  • Hvad kan vi ud fra det, vi har lært i disse vers, gøre for at indbyde Helligånden til at hjælpe os til at fortælle om Guds ord med frimodighed?

Henvis til nogle af de situationer, der blev nævnt i begyndelsen af denne lektion.

  • Hvordan kan vi være frimodige, når vi skal fortælle om evangeliet i sådanne situationer, og samtidig være respektfulde og høflige? (Se Alma 38:12; du kan eventuelt forklare, at når man fortæller frimodigt om evangeliet, betyder det, at vi fortrøstningsfuldt fortæller om det, som vi ved er sandt, men vi gør det med ydmyghed og respekt for andre, der måske tænker eller føler på anden måde).

  • Hvornår har Helligånden hjulpet jer til at tale om Guds ord med frimodighed?

  • Hvordan indså I, at Helligånden hjalp jer?

Apostlenes Gerninger 5:12-42

Apostlene kommer i fængsel for at helbrede i Jesu Kristi navn

Bed eleverne om at forestille sig, at de lever på samme tid som Peter og Johannes og er journalister for Jerusalem Tidende. Forklar, at de vil blive inviteret til at studere dele af Apostlenes Gerninger 5:12-32 og derefter lave en overskrift, der sammenfatter, hvad der er sket. (Giv en kontekst til disse passager ved at minde eleverne om, at synedriet havde befalet Peter og Johannes, at de skulle holde op med at tale i Jesu Kristi navn). Følg instruktionerne for hver skriftstedsblok.

  1. Apostlenes Gerninger 5:12-16 (Læs dette skriftsted som klasse og skriv en overskrift sammen).

  2. Apostlenes Gerninger 5:17-23 (Bed eleverne om at læse skriftstedet med en makker og sammen skrive en overskrift. Bed nogle af parrene om at fortælle om, hvad de har skrevet som overskrift).

  3. Apostlenes Gerninger 5:24-32 (Bed eleverne om hver især at læse skriftstedet og skrive en overskrift. Bed nogle elever om at fortælle, hvad de har skrevet som overskrift).

Når eleverne har fortalt om deres overskrifter, så spørg:

  • Hvorfor sagde Peter og de andre apostle ifølge Apostlenes Gerninger 5:29, at de var fortsat med at forkynde i Jesu navn på trods af befalingen fra rådet?

Skriv følgende ufuldstændige udtalelse på tavlen: Hvis vi vælger at adlyde Gud mere end mennesker, så …

  • Hvordan kan vi ud fra det, I har læst i Apostlenes Gerninger 4-5, færdiggøre udtalelsen? (Når eleverne har svaret, så færdiggør udtalelsen på tavlen til følgende: Hvis vi vælger at adlyde Gud mere end mennesker, så vil han være med os).

  • Hvordan var Gud med Peter og de andre apostle, da de adlød ham i stedet for rådet? (Gud fyldte dem med Helligånden (se ApG 4:8, 31), hvilket gjorde dem i stand til at udføre mirakler (se ApG 5:12-16), og han sendte en engel for at udfri dem af fængslet (se ApG 5:17-20)).

  • Hvornår har I eller nogen, I kender, valgt at adlyde Gud mere end mennesker? Hvordan viste Gud, at han var med jer eller den person?

Lad et par elever på skift læse højt fra Apostlenes Gerninger 5:33-42. Bed klassen om at følge med og se efter yderligere eksempler på, hvordan Herren var med Peter og de andre apostle.

I stedet for at få eleverne til at læse Apostlenes Gerninger 5:33-42 kan du gennemgå og sammenfatte indholdet i Apostlenes Gerninger 5:12-42 ved at vise videoen »Peter and John Continue Preaching the Gospel« (Peter og Johannes fortsætter med at forkynde evangeliet) (5:38). Videoen findes på LDS.org.

Gør opmærksom på, at vi i Apostlenes Gerninger 5:33 lærer, at rådet søgte at slå Peter og Johannes ihjel.

  • Hvordan forblev apostlene ifølge vers 41-42 trofaste mod Herren, da de stod over for denne trussel? Hvordan var Herren med dem på det tidspunkt?

  • Hvordan kan de sandheder, vi har fundet frem til i denne lektion, hjælpe os, når vi stræber efter at efterleve evangeliet og dele det med dem omkring os?

Bær dit vidnesbyrd om de sandheder, der er blevet undervist om i dag, og tilskynd eleverne til at anvende disse sandheder.

Næste del (Apostlenes Gerninger 6-12)

Spørg eleverne om, hvor mange mennesker de tror, der er døde som martyr for evangeliets sag. Forklar, at når de studerer Apostlenes Gerninger 6-12 i den kommende uge, så vil de lære om to tapre mænd, der led martyrdøden for Jesus Kristus: En var halvfjerdser, en anden var apostel. Bed eleverne om at tænke over følgende spørgsmål: Hvorfor er Peters syn om Cornelius så vigtigt for kirken? Hvad skete der med Saulus (også kendt som Paulus), der ændrede hans liv? Hvordan blev han blind, og hvem befalede Herren skulle give ham hans syn tilbage?