Bibliotek
Lektion 160: Johannes’ Åbenbaring 21-22


Lektion 160

Johannes’ Åbenbaring 21-22

Indledning

Johannes så en ny himmel og en ny jord og Det Ny Jerusalem komme ned fra himlen. Han så også, at Gud vil bo sammen med og trøste sit folk, og at Guds celestiale by vil blive oprettet på jorden. Johannes så, at de, hvis navne er skrevet i livets bog, vil træde ind i byen og bo sammen med Gud i herlighed. Johannes afsluttede sit syn med en bøn til Herren om at vende tilbage til jorden.

Forslag til undervisningen

Johannes’ Åbenbaring 21

Johannes så en ny himmel og en ny jord og Guds celestiale by

Lad eleverne tænke på en gang, hvor de oplevede stor sorg eller smerte.

  • Hvilke ting kan I nævne, der kan bringe os stor sorg eller smerte i livet? (Skriv deres svar på tavlen).

Bed dem om at se efter en sandhed, når de studerer Johannes’ Åbenbaring 21, der kan bringe dem trøst i svære tider.

Forklar, at Johannes’ Åbenbaring 21-22 er en fortsættelse at Johannes’ syn om de begivenheder, der vil forekomme efter Jesu Kristi andet komme.

Bed en om at læse Johannes 21:1-2 højt. Bed klassen om at følge med og finde det, som Johannes så, der vil ske.

  • Hvad så han, der vil ske?

Bed to om at læse følgende udtalelser højt:

Udtalelse nr. 1

Når Jesus Kristus kommer igen og tusindårsriget begynder, vil jorden blive forandret til den tilstand, den havde inden Adam og Evas fald. Inden faldet var jorden i en terrestrial eller paradisisk tilstand. Efter tusindårsriget vil jorden ændre sig til en celestial tilstand som forberedelse til Guds tilstedeværelse. Disse ændringer kan være det, som Johannes så, da han »så en ny himmel og en ny jord« (Åb 21:2).

Udtalelse nr. 2

Det ny Jerusalem, som Johannes så komme ned fra himlen, er Guds celestiale by. Byen vil sandsynligvis inkludere Enoks by, der blev forvandlet og taget op til himlen. Denne »hellige by« vil komme ned og forene sig med Det Ny Jerusalem eller Zion, som de hellige har opbygget på jorden (se Moses 7:62-64).

  • Hvad tror I, at Johannes følte, da han så dette, mens han var forvist for sin tro på Jesus Kristus?

Bed en om at læse Johannes’ Åbenbaring 21:3-4 højt. Bed klassen om at følge med og se, hvad Gud vil gøre for sit folk.

  • Hvad vil Gud gøre for sit folk? (De kan finde frem til sandheder som følgende: Gud vil bo sammen med og trøste sit folk, og de vil ikke længere opleve død, sorg eller smerte. Skriv denne sandhed på tavlen).

Henvis til listen på tavlen med det, der kan bringe os sorg eller smerte.

  • Hvordan kan det hjælpe os at vide, at Gud vil trøste sit folk og fjerne deres sorger og smerter, når vi har udfordringer nu?

Du kan eventuelt også bære dit vidnesbyrd om Guds evne til at trøste os.

Bed en om at læse Johannes’ Åbenbaring 21:7 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Herren lovede dem, som sejrer i trofasthed.

  • Hvad lover Herren dem, der sejrer?

  • Baseret på, hvad vi har lært om de udfordringer, der findes og vil være frem til det andet komme, hvad vil disse folk skulle sejre over?

Bed den samme om at læse Johannes’ Åbenbaring 21:8 højt. Du kan eventuelt forklare, at en troldmand er en, der deltager i aktiviteter for at invitere onde ånders indflydelse, og en utugtig er en person, der begår utugt eller ægteskabsbrud.

  • Hvad vil de personer, som bliver beskrevet i vers 8, opleve? (Den anden død).

Forklar, at den anden død er en åndelig død eller adskillelse fra Gud, som de, der bevidst gør oprør mod lys og sandhed, vil opleve efter den endelige dom (se Hel 14:16:19).

Sammenfat Johannes’ Åbenbaring 21:9-21 ved at forklare, at Johannes beskrev Guds celestiale by. Han så, at byen havde en stor mur, som havde 12 porte, der blev vogtet af 12 engle.

Bed nogle om at skiftes til at læse højt fra Johannes 21:22-27. Bed klassen om at følge med og se efter det, som Johannes lærte angående denne celestiale by.

  • Hvad lærte Johannes om denne by?

  • Hvem vil ifølge vers 27 få lov til at gå ind? (Kun de, hvis navne står skrevet i Lammets livets bog).

Johannes’ Åbenbaring 22

Johannes afslutter sit syn

Bed eleverne, når de studerer Johannes’ Åbenbaring 22, om at se efter en sandhed, der kan hjælpe dem til at forstå, hvordan de kan få deres navn skrevet i Lammets livets bog og få lov til at træde ind i den celestiale by.

Billede
Tegning, trone

Overvej at vise dem et billede af en trone, eller tegn en på tavlen.

Bed en om at komme op til tavlen og tegne det, som Johannes så udover tronen, mens en anden læser Johannes’ Åbenbaring 22:1-2 højt.

  • Hvad så Johannes ellers i Guds celestiale by?

Bed den frivillige om at sætte sig ned igen.

  • Hvordan beskrev Johannes livets træ ifølge vers 2? (Træet producerede et væld af frugt til alle tider, og dets blade kunne hele folkeslagene).

Mind dem om, at i Mormons Bog ser både Lehi og Nefi et syn om livets træ. Nefi lærte, at både træet og kilden til de levende vande repræsenterer Guds kærlighed (se 1 Ne 11:25). Skriv Guds kærlighed ved siden af træet og floden på elevens tegning.

  • Hvad er den største tilkendegivelse på Guds kærlighed? (Jesu Kristi forsoning (se Joh 3:16; 1 Joh 4:9). Træets frugt kan også symbolisere velsignelserne ved forsoningen).

Sammenfat Johannes’ Åbenbaring 22:3-10 ved at forklare, at Johannes udover at have set den celestiale by også modtog et vidnesbyrd fra den engel, som fortalte ham, at det, han havde set, var sandt.

Bed en om at læse Johannes’ Åbenbaring 22:11-13 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Herren vil gøre, når han kommer igen.

  • Hvad vil Herren gøre, når han kommer igen?

Bed en om at læse Johannes’ Åbenbaring 22:14 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad vi skal gøre for at få lov til at komme i det celestiale rige.

  • Hvad må vi gøre for at få lov til at komme i det celestiale rige?

Forklar, at »får ret til livets træ« betyder at være værdig til at modtage alle velsignelserne ved Jesu Kristi forsoning, herunder evigt liv.

  • Hvilket princip kan vi finde i vers 14? (De kan bruge andre ord, men de bør finde frem til et princip som følgende: Hvis vi holder Herrens befalinger, kan vi modtage alle velsignelserne ved Jesu Kristi forsoning og træde ind i det celestiale rige. Forklar, at det at holde befalingerne inkluderer at modtage alle de nødvendige ordinancer for at træde ind i det celestiale rige).

Forklar, at selvom nogle af forsoningens velsignelser – såsom opstandelsens gave – frit bliver givet til alle Guds børn, er andre velsignelser – såsom evigt liv – kun tilgængelige for dem, som flittigt har stræbt efter at udøve tro på Jesus Kristus, omvende sig og følge hans befalinger.

Skriv følgende spørgsmål på tavlen:

Hvilke befalinger og lærdomme har I lært i jeres studium af Det Nye Testamente og forsøgt at anvende i jeres liv?

Hvordan har jeres indsats for at anvende disse befalinger hjulpet jer til at modtage Herrens velsignelser og forberedt jer til at komme i vor himmelske Faders nærvær?

Bed eleverne om at overveje, hvordan de ville svare på disse to spørgsmål ved at gennemgå det, de har skrevet i deres skriftstudiebog, det de har markeret eller skrevet i deres skrifter og de mesterskriftsteder, de har studeret i år. Lad dem derpå skrive deres svar på disse to spørgsmål i deres skriftstudiebog.

Når de har haft tilstrækkelig tid, så bed et par af dem om at fortælle klassen, hvad de har skrevet. (Mind dem om, at de ikke skal fortælle noget, der er for personligt eller privat).

Sammenfat Johannes’ Åbenbaring 22:15-19 ved at forklare, at de, som ikke holder Herrens befalinger, ikke vil være i stand til at gå ind i den celestiale by. Jesus Kristus vidnede om, at han gav denne åbenbaring til Johannes, og Johannes opfordrede alle til at komme til livets vand og frit drikke deraf. Johannes advarede sine læsere om ikke at ændre budskabet i den bog, som han har skrevet.

Bed en om at læse Johannes’ Åbenbaring 22:20 højt. Bed klassen om at følge med og se efter Johannes’ bøn.

  • Hvad er Johannes’ bøn?

  • Hvorfor tror I, baseret på det vi har lært af Johannes’ Åbenbaring, at Johannes var ivrig efter, at Herren skulle komme?

Afslut med at bære vidnesbyrd om de sandheder, som de har fundet frem til i Johannes’ Åbenbaring 21-22.

Kommentar og baggrundsinformation

Johannes’ Åbenbaring 20:4. »Gud vil tørre hver tåre bort«

Ældste Joseph B. Wirthlin fra De Tolv Apostles Kvorum sagde, at de trofastes sorger i Herrens egen tid vil blive erstattet med glæde:

»Herren kompenserer den trofaste for hvert et tab. Det, som bliver taget fra dem, som elsker Herren, vil han give dem igen på sin egen måde. Selvom det måske ikke lige kommer, når vi ønsker det, kan den trofaste vide, at hver en tåre, der falder i dag, skal falde hundredfold som glædes- og lykkestårer senere« (»Tag livet, som det kommer, og elsk det«, Liahona, nov. 2008, s. 28).

Johannes’ Åbenbaring 22:18. »Føjer nogen noget til dem«

Nogle mennesker afviser Mormons Bog og andre skrifter, fordi de tror, at Herren er færdig med at åbenbare skrifter for sine børn. Mange bruger fejlagtigt Johannes’ Åbenbaring 22:18 til at erklære, at Herren aldrig vil give yderligere skrifter udover Bibelen, og at enhver, som påstår at have modtaget flere skrifter, vil lide de straffedomme, som Johannes advarede mod. Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har angående denne misforståelse sagt:

»Der er … nu overvældende enighed blandt næsten alle skriftlærde om, at dette vers kun går på selve Johannes Åbenbaring og ikke på hele Bibelen. De lærde i vore dage anser en række »bøger« i Det Nye Testamente for med overvejende sandsynlighed at være skrevet, efter Johannes fik sin åbenbaring på øen Patmos. Til denne kategori regnes i hvert fald Judas, Johannes’ tre breve og sandsynligvis også hele Johannesevangeliet. Måske er der tilmed flere end disse.

Men der er et enklere svar på, hvorfor dette vers i den sidste bog i Det nuværende Nye Testamente ikke kan anvendes på hele Bibelen. Det er, fordi hele Bibelen, som vi kender den – en samling af tekster samlet i et bind – ikke eksisterede, da dette vers blev skrevet. I århundreder efter, at Johannes nedfældede sine skrivelser, var de enkelte bøger i Det Nye Testamente for eksempel i cirkulation som enkeltstående værker eller måske sammen med nogle få andre tekster, men næsten aldrig som en komplet samling. Af hele samlingen på 5.366 kendte nytestamentlige manuskripter på græsk udgør indeholder kun 35 af dem hele Det Nye Testamente, som vi kender det, og 34 af dem blev kompileret efter år 1000 e.Kr.« (»Mine ord … ophører aldrig«, Liahona, maj 2008, s. 91-92).