Bibliotek
Lektion 28: Matthæus 25:1-13


Lektion 28

Matthæus 25:1-13

Indledning

Da Jesus Kristus underviste sine disciple på Oliebjerget om sit andet komme, underviste han dem i lignelsen om de ti brudepiger.

Forslag til undervisningen

Matthæus 25:1-13

Jesus Kristus underviser i lignelsen om de ti brudepiger

Bed en elev om at læse følgende beretning fra ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum højt om en ung hjemvendt missionær, der delte en personlig oplevelse ved et vidnesbyrdmøde. Bed dem om at forestille sig, hvordan de ville føle, hvis de var den unge mand i denne beretning.

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»Han fortalte … at han var kommet hjem fra en date, kort tid efter at han var blevet ordineret som ældste som 18-årig. Der var sket noget på den date, som han ikke var stolt af. Han gik ikke i detaljer, og det burde han heller ikke gøre offentligt. Den dag i dag ved jeg ikke, hvad han havde gjort, men for ham var det af tilstrækkelig betydning til, at det havde påvirket hans ånd og hans selvværdsfølelse.

Mens han sad nogle minutter i sin bil i indkørslen til sit hjem og gennemgik, hvad der var sket, og følte oprigtig sorg for det, kom hans mor, der ikke var medlem, ophidset løbende fra huset direkte hen til hans bil. På et øjeblik fortalte hun, at hans lillebror lige var faldet i huset, havde ramt noget skarpt med hovedet og havde en form for krampeanfald. Faderen, der heller ikke var medlem, havde straks ringet efter en ambulance, men selv hvis alt gik godt, ville det tage hjælpen nogen tid at komme.

›Kom og gør noget,‹ bad hun. ›Er der ikke noget, I gør i din kirke i sådanne situationer? Du har deres præstedømme. Kom og gør noget‹ …

Men denne aften, hvor én, som han elskede højt, havde brug for hans tro og hans styrke, kunne denne unge mand ikke hjælpe. På grund af de følelser, som han netop havde kæmpet med, og den overtrædelse, han følte, han lige havde begået – uanset hvad det var – kunne han ikke få sig selv til at gå til Herren og bede om den velsignelse, der var behov for« (»Selvtilliden ved værdighed«, Liahona, apr. 2014, s. 58-59).

  • Hvad ville I tænke, hvis I var den unge mand i denne situation? Hvorfor er det så vigtigt altid at være beredt?

Billede
Lignelsen om de ti brudepiger

Vis billedet Lignelsen om de ti brudepiger, (Evangelisk kunst, 2009, nr. 53; se også LDS.org). Mind dem om, at da Jesus Kristus var på Oliebjerget med sine disciple, underviste han dem om sit andet komme (se Matt 24). Han fortalte derefter lignelsen om de ti brudepiger for at vise, hvordan man skal berede sig på hans andet komme.

Bed en om at læse Matthæus 25:1-4 højt. Bed klassen om at følge med og se efter hovedpunkterne i lignelsen. Lad dem fortælle, hvad de har fundet frem til. Skriv følgende sætninger på tavlen:

Gommen

Kloge og tåbelige brudepiger

Lamper og olie

Forklar, at brudgommen ifølge den jødiske bryllupstradition ville følges med hans bedste venner hen til brudens hus til bryllupsceremonien. Efter brylluppet ville selskabet gå hen til gommens hus for at spise. Det blev forventet af de bryllupsgæster, der deltog i følget, at de havde deres egne lamper eller fakler for at vise, at de var en del af et bryllupsselskab og for at føje deres lys og skønhed til begivenheden.

Bed nogle om skiftevis at læse højt fra Matthæus 25:5-13. Lad klassen følge med og se efter det, de fem kloge brudepiger gjorde, og det, de fem tåbelige gjorde.

  • Hvad gjorde de fem kloge brudepiger? Hvad gjorde de fem tåbelige brudepiger?

Henvis til de dele af lignelsen, der står på tavlen. Bed klassen om at foreslå, hvad de tror, hver del repræsenterer.

Skriv Jesus Kristus ved Gommen på tavlen. Forklar, at vendingen »da brudgommen lod vente på sig« (vers 5) og »ved midnat lød råbet« (vers 6) henviser til Jesu Kristi andet komme.

  • Hvad kan vi lære om Jesu Kristi andet komme af disse vendinger?

Forklar, at både de kloge og de tåbelige brudepiger, der blev inviteret med til festen, repræsenterer Kirkens medlemmer (se Dallin H. Oaks, »Forberedelse til Kristi andet komme«, Liahona, maj 2004, s. 8). Skriv medlemmer af Kirken ved siden af Kloge og tåbelige brudepiger på tavlen.

Bed eleverne om at gennemgå Matthæus 25:8-9 og tænke over, hvorfor de kloge brudepiger ikke kunne dele deres olie med de tåbelige brudepiger. Lad en læse følgende udtalelse af præsident Spencer W. Kimball højt. Bed klassen om at lytte efter, hvad olien kan repræsentere, og hvorfor den ikke kunne deles.

Billede
Præsident Spencer W. Kimball

»Det var ikke egoistisk eller uvenligt. Den slags olie, som er nødvendig for at lyse vejen op og for at oplyse mørket, kan ikke deles. Hvordan kan man dele lydighed mod tiendeprincippet eller fred i sindet ved retskaffen levevis eller en erhvervet viden? Hvordan kan man dele tro eller vidnesbyrd? Hvordan kan man dele holdninger eller kyskhed eller erfaringen fra en mission? Hvordan kan man dele templets privilegier? Vi må hver især skaffe os denne slags olie selv …

I denne lignelse kan olie ikke købes på markedspladsen. I vores tilværelse oplagres forberedelsens olie dråbe for dråbe ved retskaffen levevis … Hver handling i hengivenhed og lydighed er en dråbe, der bliver føjet til vores lager« (Faith Precedes the Miracle, 1972, s. 255-256).

  • Hvad repræsenterer olien i denne lignelse? (Skriv deres svar såsom åndelig forberedelse, vidnesbyrd, tro, omvendelse og erfaring ved siden af Lamper og olie på tavlen. Giv dem yderligere indsigt i symbolikken ved olien ved eventuelt at foreslå, at de læser Lære og Pagter 45:56-57 og laver en krydshenvisning til Matthæus 25:8).

  • Hvilken sandhed kan vi lære af lignelsen og præsident Kimballs kommentar om at låne åndelig forberedelse? (Når de har svaret, skriver du følgende sandhed på tavlen: Vi kan ikke låne åndelig forberedelse af andre).

  • Hvilken sandhed lærer vi af lignelsen om, hvordan vi forbereder os på det andet komme? (De bruger måske andre ord, men sørg for, at de kommer frem til følgende sandhed: Vi forbereder os på det andet komme ved at styrke vores vidnesbyrd og omvende os gennem daglig retskaffenhed. Skriv denne sandhed på tavlen).

Giv alle en kopi af det medfølgende uddelingsark. Bed dem om på uddelingsarket at skrive, hvordan vi kan opnå den åndelige forberedelsens »olie«.

Billede
uddelingsark, Forberedelse på Herrens andet komme

Forberedelse på Herrens andet komme

Det Nye Testamente – Seminar – Lærerens hæfte – Lektion 28

For at forberede mig til Herrens andet komme vil jeg føje »olie« til min »lampe« ved at

Billede
oil lamp

Bed efter en passende tid et par af eleverne om at dele nogle af deres ideer med klassen.

Bed en om at læse Matthæus 25:10-12 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad gommen sagde til de tåbelige brudepiger. Lad dem fortælle, hvad de har fundet frem til.

Forklar, at det i Joseph Smiths oversættelse af Matthæus 25:11 bliver tydeliggjort, at brudgommen siger: »I kender mig ikke« (kun på engelsk i Matt 25:12, fodnote a).

  • Hvad fortæller udtalelsen »I kender mig ikke« om de fem tåbelige brudepiger? Hvilken forskel er der på at kende Herren og blot at kende til ham?

  • Hvad kan vi lære af dette vers om, hvad vi skal gøre for at være beredt til Herrens komme? (Hjælp dem med at finde følgende princip: For at være beredt til Herrens komme og være værdig til at forblive i hans nærhed skal vi lære ham at kende).

  • Hvordan har I for nyligt lært Frelseren bedre at kende?

Mind dem om beretningen fra begyndelsen af lektionen om den unge præstedømmebærer, der var uforberedt til at hjælpe en i en nødsituation. Forklar, at den unge mand skyndte sig hen til en ældre mand i menigheden, som boede længere nede ad vejen. Den ældre mand gav den yngre bror en velsignelse, der stabiliserede hans tilstand, indtil ambulancen kom. Bed en om at læse den unge mands vidnesbyrd højt, som ældste Holland genfortalte:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»›Ingen, som ikke har oplevet det, jeg oplevede den aften, vil nogensinde kende den skam, som jeg følte, og den sorg, jeg oplevede ved ikke at føle mig værdig til at bruge det præstedømme, som jeg bar. Det er et endnu mere smertefuldt minde for mig, for det var min egen lillebror, der havde brug for mig, og mine elskede forældre, som ikke var medlemmer, som var så bange, og som havde ret til at forvente mere af mig. Men nu, hvor jeg står foran jer i dag, kan jeg love jer dette,‹ sagde han. ›Jeg er ikke fuldkommen, men siden den aften har jeg aldrig gjort noget, der ville hindre mig i at gå tillidsfuldt til Herren og bede om hans hjælp, når det var nødvendigt. Personlig værdighed er en kamp i denne verden, som vi lever i,‹ erkendte han, ›men det er en kamp, jeg vil vinde. Jeg har oplevet en fordømmende finger pege på mig en gang i mit liv, og jeg ønsker ikke nogensinde at opleve det igen, hvis jeg kan gøre noget ved det. Og selvfølgelig,‹ konkluderede han, ›kan jeg gøre alt ved det‹« (»Selvtilliden ved værdighed«, s. 59).

Bed dem overveje, hvad de skal gøre for at være åndeligt beredt til Herrens komme og for at være værdig til at forblive i hans nærhed. Du kan opfordre dem til at sætte en cirkel om en eller to af de handlinger, de har skrevet på uddelingsarket, og sætte sig et mål om at handle på en måde, som styrker deres åndelige beredthed. Bed dem om at tage deres uddelingsark med hjem som en påmindelse om deres mål.

Kommentar og baggrundsinformation

Matthæus 25:1-4. Kloge og tåbelige brudepiger

Ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt, hvem de ti brudepiger repræsenterer:

»De ti brudepiger symboliserer tydeligvis medlemmerne af Kristi kirke, for alle blev budt med til bryllupsfesten, og alle vidste, hvad der krævedes for at kunne komme ind, da brudgommen kom. Men kun halvdelen var rede, da han kom« (»Forberedelse til Kristi andet komme«, Liahona, maj 2004, s. 8).

Matthæus 25:1-13. Lignelsen om de ti brudepiger og vores vidnesbyrd

Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret:

»Jeg ønsker nu at benytte mig af en af mange mulige udlægninger af lignelsen om de ti brudepiger for at tydeliggøre forholdet mellem vidnesbyrd og omvendelse. Ti brudepiger, fem der var kloge, og fem der var tåbelige, tog deres lamper og gik hen for at møde brudgommen. Tænk på de lamper, brudepigerne brugte, som vidnesbyrdets lamper. De tåbelige brudepiger tog deres vidnesbyrdslamper med, men tog ikke noget olie med. Tænk på den olie som omvendelsens olie …

Var de fem kloge brudepiger selviske og uvillige til at dele, eller angav de korrekt nok, at omvendelsens olie ikke kan lånes ud? Kan den åndelige styrke, der følger af fortsat lydighed mod befalingerne, gives til en anden person? Kan den kundskab, der er opnået ved flittigt studium og overvejelse af skrifterne, overdrages til en, der har brug for den? Kan den fred, som evangeliet giver en trofast sidste dages hellig, overdrages til en person, der oplever modgang eller store udfordringer? Det klare svar på hvert af disse spørgsmål er nej.

Som de kloge brudepiger på passende vis fremhævede, må vi hver især ›selv købe‹. Disse inspirerede kvinder beskrev ikke en forretningstransaktion. De fremhævede snarere vores individuelle ansvar for at holde vores vidnesbyrds lampe tændt og tilegne os en rigelig mængde af omvendelsens olie. Denne dyrebare olie erhverves dråbe for dråbe – ›linje på linje [og] forskrift på forskrift‹ (2 Ne 28:30), tålmodigt og vedholdende. Der findes ingen genvej, ingen sidste øjebliks forberedelse i hastværk er mulig.

›Vær derfor trofaste, bed altid og hold jeres lamper i god stand og tændt, og hav olie med jer, så I kan være rede, når Brudgommen kommer‹ (L&P 33:17)« (»Omvendt til Herren«, Liahona, nov. 2012, s. 109).

Ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum beskrev de ti brudepiger:

»Fem er ivrige og hengivne, mens fem er inaktive og lunkne. Ti har et vidnesbyrd om Jesus, men kun fem er tapre i det« (Doctrinal New Testament Commentary, 3 bd., 1965-1973, 1:685).

Matthæus 25:6. Betydningen af, at brudgommen kom ved midnat

Jesus Kristus kommer, når vi ikke venter det. Præsident Spencer W. Kimball har forklaret:

»De fem tåbelige brudepiger var ikke uvillige til at købe mere olie. De vidste, at de skulle have olie. De udsatte det blot, da de ikke vidste, hvornår brudgommen ville komme …

Midnat er for sent for dem, der har udsat det« (Faith Precedes the Miracle, 1972, s. 256).

Matthæus 25:7. Brudepigerne »vågnede … og gjorde deres lamper i stand«

Vendingen »gjorde deres lamper i stand« (Matt 25:7) betyder, at brudepigerne skar vægen på deres lampe, så de fik en klarere flamme.