Selvhjulpenhet
Min grunnvoll: Kroppen er en gave fra Gud


“3: Min grunnvoll: Kroppen er en gave fra Gud”, Finn styrke i Herren: Bli følelsesmessig robust (2020)

“3: Min grunnvoll: Kroppen er en gave fra Gud”, Finn styrke i Herren: Bli følelsesmessig robust

Min grunnvoll: Kroppen er en gave fra Gud – Maksimal varighet: 20 minutter

Overvei:

Hvilke velsignelser har du mottatt ved å ha en kropp?

Se på:

God’s Greatest Creation”, [Guds største skaperverk], tilgjengelig på https://churchofjesuschrist.org/study/video/self-reliance-videos [2:51]. (Ingen video? Les teksten til “Guds største skaperverk”.)

Guds største skaperverk

Hvis du ikke får sett videoen, kan du lese denne teksten.

President Russell M. Nelson:

Bilde
to jenter som ligger og ser mot himmelen

Alle som studerer menneskekroppens funksjon, har visselig “sett Gud bevege seg i sin velde og kraft” [Lære og pakter 88:47].

Hvert øye har en autofokuslinse. Nerver og muskler kontrollerer to øyne så de ser ett enkelt tredimensjonalt bilde. Hvert øre er koblet til kompakt utstyr designet for å omdanne lydbølger til hørbare toner.

Hjertet er en fantastisk pumpe. Det har fire følsomme klaffer som åpner og lukker seg over 100 000 ganger i døgnet. Tenk på kroppens forsvarsverk. Den registrerer smerte. Den utvikler antistoffer. Kroppen fornyer sine egne utdaterte celler og regulerer nivåene på sine egne livsviktige ingredienser.

Kroppens mange fantastiske egenskaper vitner om din egen “guddommelige natur” [2 Peter 1:4]. Apostelen Paulus beskrev den som et “Guds tempel” [1 Korinterbrev 3:16]. Hvordan kunne dette ha seg? Fordi kroppen er åndens tempel. Og hvordan du bruker kroppen, påvirker din ånd. Gud er vår ånds Far. Vi er en del av hans guddommelige hensikt. Og da han skapte oss fysisk, ble vi skapt i Guds bilde.

Utvikling av ånden har evig betydning. Når vi virkelig kjenner vår guddommelige natur, vil vi kontrollere våre lyster. Vi vil rette vårt blikk mot ting, våre ører mot lyder og vårt sinn mot tanker som ærer vår fysiske skapelse som et Guds tempel. For disse fysiske gaver, Gud være lovet!

Drøft:

Hvordan forbereder det å ha en fysisk kropp oss til å bli som vår himmelske Fader?

Les:

Følgende uttalelser av Kirkens ledere:

“Fordi et fysisk legeme er så sentralt i Faderens plan for lykke og vår åndelige utvikling, søker Lucifer å forpurre vår fremgang ved å friste oss til å bruke vårt legeme på uriktig måte” (David A. Bednar, “Vær stadig på vakt og hengi dere til bønn”, Liahona, nov. 2019, 34).

“Din sikreste trygghet [ligger] til syvende og sist i aldri å ta det første fristende skrittet dit du ikke burde gå og gjøre det du ikke burde gjøre … [Som mennesker har vi alle fysisk appetitt som er nødvendig for vår overlevelse.] Denne appetitten er absolutt nødvendig for fortsettelsen av livet. Så hva gjør motstanderen? … Han angriper oss gjennom vår appetitt. Han frister oss til å spise ting vi ikke burde spise, drikke ting vi ikke burde drikke og elske slik vi ikke burde elske!” (Russell M. Nelson, i “Advice from the Prophet of the Church to Millennials Living in a Hectic World,” 18. feb. 2018, newsroom.ChurchofJesusChrist.org).

Drøft:

Hvordan kan misbruk av kroppen påvirke vår følelsesmessige robusthet?

Les:

Skriftstedene:

“Sjelen skal føres tilbake til legemet og legemet til sjelen, ja, og hvert lem og ledd skal føres tilbake til sitt legeme. Ja, ikke et eneste hår på hodet skal gå tapt, men alle ting skal føres tilbake til sin rette og fullkomne skikkelse” (Alma 40:23).

“Og [Jesus Kristus] skal gå ut, ha smerter og lidelser og fristelser av alle slag, og dette for at det ord kunne bli oppfylt som sier at han vil påta seg sitt folks smerter og sykdommer … Han vil påta seg deres skrøpeligheter, så hans indre kan fylles med barmhjertighet i kjødet, så han i kjødet kan vite hvordan han skal hjelpe sitt folk i forhold til deres skrøpeligheter” (Alma 7:11–12).

Drøft:

Hvordan kan Jesus Kristus styrke oss til å holde ut eller til og med overvinne fysiske begrensninger vi måtte ha?

Forplikt deg:

Jeg skal velge én måte jeg vil behandle kroppen min mer som et tempel på.