Selvhjulpenhet
Min grunnvoll: Vår guddommelige identitet og hensikt


“2: Min grunnvoll: Vår guddommelige identitet og hensikt”, Finn styrke i Herren: Bli følelsesmessig robust (2020)

“2: Min grunnvoll: Vår guddommelige identitet og hensikt”, Finn styrke i Herren: Bli følelsesmessig robust

Min grunnvoll: Vår guddommelige identitet og hensikt – Maksimal varighet: 20 minutter

Overvei:

Hva er min sjels verdi for Gud?

Les:

“Husk at sjeler er av stor verdi i Guds øyne. For se, Herren deres Forløser led døden i kjødet, derfor led han alle menneskers smerte så alle mennesker kunne omvende seg og komme til ham” (Lære og pakter 18:10–11).

Se på:

Our True Identity”, [Vår sanne identitet] tilgjengelig på https://churchofjesuschrist.org/study/video/self-reliance-videos [3:39]. (Ingen video? Les teksten til “Vår sanne identitet”.)

Vår sanne identitet

Hvis du ikke får sett videoen, kan du lese denne teksten.

Bilde
maleri av en svane

President Dieter F. Uchtdorf:

Mye av den forvirring vi opplever i dette liv, kommer ganske enkelt av at vi ikke forstår hvem vi er.

En av de mest avholdte historiefortellere gjennom alle tider er den danske forfatteren Hans Christian Andersen. I en av historiene hans, “Den stygge andungen”, oppdager en andemor at en av hennes nyklekkede kyllinger er uvanlig stor og veldig stygg. De andre andungene kan ikke la den stygge ungen være i fred. De straffer ham nådeløst.

Den stygge andungen finner ut at det ville vært best for alle om han forlot familien, så han rømmer sin vei. Så en dag ser han en flokk majestetiske fugler. Han flyr etter dem til en vakker innsjø. Den stygge andungen ser ned i vannet og ser speilbildet av en praktfull svane. Den stygge andungen innser at speilbildet er hans eget! Han har oppdaget hvem han egentlig er.

Tenk på hvor dere kommer fra. Dere er sønner og døtre av det største, mest praktfulle vesen i hele universet. Han elsker dere med en uendelig kjærlighet. Han ønsker det beste for dere. Denne kunnskapen forandrer alt. Den forandrer deres nåtid. Den kan forandre deres fremtid. Og den kan forandre verden.

Om vi bare forsto hvem vi er og hva vi har i vente, ville vårt hjerte flomme over av så stor takknemlighet og lykke at det ville opplyse selv den mørkeste sorg med Guds lys og kjærlighet.

Det vil selvfølgelig alltid være røster som sier at dere er tåpelige som tror dere er svaner, som insisterer på at dere bare er stygge andunger og ikke kan forvente å bli noe annet. Men dere vet bedre. Dere er ingen alminnelige vesener. Dere er vidunderlige og evige.

Jeg trygler dere – bare se ned i vannet og se deres sanne speilbilde! Det er min bønn og velsignelse at når dere ser deres speilbilde, må dere kunne se forbi ufullkommenheter og usikkerhet, og gjenkjenne den dere egentlig er – strålende sønner og døtre av Den allmektige Gud. I Jesu Kristi hellige navn. Amen.

Les:

Følgende uttalelser av Kirkens ledere:

“Du er et Guds barn. Han er din ånds Far. Åndelig sett er du av edel herkomst, himmelens konges avkom. Befest denne sannhet i ditt sinn, og hold fast på den” (Boyd K. Packer, “Til unge kvinner og menn”, Lys over Norge, juli 1989, 51).

“Vær forsiktig med hvordan du karakteriserer deg selv. Ikke karakteriser eller definer deg selv etter en midlertidig egenskap. Den eneste egenskapen som skulle karakterisere oss, er at vi er en Guds sønn eller datter. Dette faktum overskygger alle andre karakteristikker, inkludert rase, yrke, fysiske egenskaper, utmerkelser, eller til og med religiøs tilhørighet” (Dallin H. Oaks, “Hvordan definere deg selv”, New Era, juni 2013, 48).

“Du er unik. Den eneste av sitt slag, skapt av den evige intelligens som gir deg krav på evig liv.

La det ikke herske noen tvil i din sjel om din verdi som et individ. Selve hensikten med evangeliets plan er å gi hver og en av dere en anledning til å utvikle iboende muligheter fullt ut, hvilket betyr evig fremgang og muligheten til å bli en Gud” (Spencer W. Kimball, “Søstrenes privilegier og ansvarsområder”, Lys over Norge, april 1979, 165).

Drøft:

Hvorfor er det så viktig å huske vår sanne identitet og våre muligheter?

Les:

“Vi kan ikke måle verdien av en annen sjel mer enn vi kan måle universets utstrekning. Enhver person vi møter er viktig for vår himmelske Fader. Når vi forstår det, kan vi begynne å forstå hvordan vi skulle behandle våre medmennesker” (Dieter F. Uchtdorf, “Du er mine hender”, Liahona, mai 2010, 69).

Drøft:

Hvorfor er det viktig å se andre slik Gud ser dem? Hvordan kan vi utvikle denne åndelige gaven?

Forplikt deg:

Jeg skal finne én måte å huske min guddommelige identitet på denne uken.