Selvhjulpenhet
Lær


“10: Lær”, Finn styrke i Herren: Bli følelsesmessig robust (2020)

“10: Lær”, Finn styrke i Herren: Bli følelsesmessig robust

Lær – Maksimal varighet: 60 minutter

1. Anerkjenne vår fremgang

Les:

I Herrens styrke og gjennom hans nåde kan vi bli velsignet med å utføre, utholde og overvinne alle ting. De siste ukene har vi funnet styrke i Herren og lært mange ferdigheter for å forbedre vår følelsesmessige robusthet.

Drøft:

Del med gruppen noen av tankene du skrev ned i aktiviteten ovenfor. Hva gikk bra?

Hvilke utfordringer møtte du i din innsats for å forandre deg, og hvilken fremgang hadde du gjennom disse utfordringene?

2. Lære av våre tilbakeslag

Les:

Tilbakeslag er en normal del av livet og en forventet del av enhver innsats for å forandre seg. Dine tilbakeslag kan lære deg hvordan du kan fortsette din fremgang. Når du opplever tilbakeslag, er det nyttig å fokusere på forbedring og ikke fullkommenhet. Eldste Kim B. Clark underviste: “Ingen av oss er fullkomne. Noen ganger står vi fast. Vi blir distraherte eller motløse. Vi snubler. Men hvis vi ser hen til Jesus Kristus med et hjerte i omvendelse, vil han løfte oss opp, rense oss fra synd, tilgi oss og helbrede vårt hjerte. Han er tålmodig og vennlig. Hans forløsende kjærlighet tar aldri slutt og svikter aldri” (“Se hen til Jesus Kristus”, Liahona, mai 2019, 56).

Skriftene underviser: “Mange er den rettferdiges ulykker, men Herren utfrir ham av dem alle” (Salmene 34:20).

Ved å vende deg til Frelseren når du opplever tilbakeslag, kan du utvikle et perspektiv på fremgang fremfor fullkommenhet. Én måte å takle tilbakeslag på er å sammenligne dem med å dra på en reise. Tenk deg for eksempel at du reiser til en by i nærheten. På vei punkterer dekket på bilen din. Starter du reisen fra begynnelsen igjen for å reparere dekket? Nei. Du finner en måte å reparere det på der du er og fortsetter reisen. På samme måte, når du opplever et tilbakeslag, kan du føle at all din fremgang blir slettet og du må begynne på nytt, men det er ikke sant. Du kan finne måter å løse problemet der du er og gå videre. I tillegg kan tilbakeslag til og med vise deg områder du kanskje trenger å forbedre deg på.

Drøft:

Hva har du lært av dine egne tilbakeslag?

3. Utholde våre utfordringer på en god måte

Les:

I jordelivet må vi lære å leve med utfordringer og lidelser. Vi ønsker kanskje sterkt å være fri for følelsesmessige utfordringer og strebe etter fullkommenhet, men selv med våre beste anstrengelser blir symptomer på følelsesmessige utfordringer værende. Men vi trenger ikke å gi opp. Vi må lære å leve med disse utfordringene når vi går fremover med tro. Dette vil hjelpe oss å føle fred og bli mer robust.

Eldste Dieter F. Uchtdorf underviste: “Tålmodighet er ikke passiv resignasjon. Det er ikke å la være å handle på grunn av frykt. Tålmodighet innebærer å vente aktivt og holde ut. Det innebærer å fullføre noe og gjøre alt vi kan – jobbe, håpe og utøve tro. Vi må takle motgang med viljestyrke, selv når våre innerste ønsker ikke blir oppfylt med det samme. Tålmodighet er ikke bare å holde ut, men å holde ut på en god måte!” (“Fortsett i tålmodighet”, Liahona, mai 2010, 57).

Se på:

Come What May, and Love It” [La det som måtte komme få komme, og nyt det], tilgjengelig på https://churchofjesuschrist.org/study/video/self-reliance-videos [3:31].

Drøft:

Hvilke råd fra denne videoen kan du anvende i ditt liv?

4. Sette mål for personlig forandring

Les:

Gjennom hele dette kurset lærte du ferdigheter for å hjelpe deg å gjøre forandringer i livet ditt. Du har satt deg mål, arbeidet videre og rapportert om disse målene for å øve på disse ferdighetene. President M. Russell Ballard underviste: “Sett deg kortsiktige mål som du kan nå. Sett deg mål som er godt balanserte – ikke for mange og ikke for få, ikke for høye og ikke for lave. Skriv opp dine oppnåelige mål, og arbeid på dem alt etter hvor viktige de er. Be om guddommelig veiledning når du setter deg mål” (“Balanse mellom livets krav”, Lys over Norge, juli 1987, 10).

President Heber J. Grant sa ofte: “Det vi vedblir å gjøre, blir lettere å utføre – ikke fordi tingenes natur forandres, men fordi vår evne til å gjøre det blir større” (ukjent forfatter og kilde).

Les:

“Vårt mål i livet er ikke å komme foran andre, men å komme foran oss selv. Å slå vår egen rekord, å overgå vår gårsdag i dag, å utholde våre prøvelser på en bedre måte enn vi noensinne hadde drømt om, å gi som vi aldri har gitt, å gjøre vårt arbeid med større kraft og en finere avslutning enn noensinne – dette er det sanne mål” (Thomas S. Monson, “The Lighthouse of the Lord: A Message to the Youth of the Church” [Herrens fyrtårn: Et budskap til Kirkens ungdom] Ensign, feb. 2001, 5).

Drøft:

Hvordan er målsetting en del av Guds plan for oss?

5. Søke hjelp gjennom Frelseren

Les:

Bror Tad R. Callister underviste følgende om Herren:

“Frelserens forsoning [gir] oss liv istedenfor død, ‘hodepryd istedenfor aske’ helbredelse istedenfor smerte og fullkommenhet istedenfor svakhet. Det er himmelens motgift mot denne verdens hindringer og vanskeligheter.

I sin siste uke i jordelivet sa Frelseren: ‘I verden har dere trengsel. Men vær frimodige! Jeg har overvunnet verden’ [Johannes 16:33]. Fordi Frelseren utførte sin forsoning finnes det ingen ytre kraft eller hendelse eller person – ingen synd eller død eller skilsmisse – som kan hindre oss i å oppnå opphøyelse, såfremt vi holder Guds bud. Med den kunnskapen kan vi streve fremover med godt mot og en absolutt forsikring om at Gud er med oss i denne himmelske søken” (“Jesu Kristi forsoning”, Liahona, mai 2019, 87).

Herren ønsker å trøste og støtte oss. Han har lovet: “Vær du ydmyk, og Herren din Gud skal lede deg ved hånden og gi deg svar på dine bønner” (Lære og pakter 112:10). Det følgende er noen måter du kan søke guddommelig hjelp på:

  • Tilgi deg selv og andre.

  • Be med tro, ydmykhet og takknemlighet.

  • Nyt Skriftene og levende profeters ord.

  • Dra til tempelet.

  • Kom hviledagen i hu, og hold den hellig.

  • Ta del i nadverden, og minnes alltid Frelseren.

  • Innse at det å ha og stille spørsmål er en viktig del av å motta åpenbaring.

  • Husk at Frelseren ønsker å hjelpe deg med dine mål.

Drøft:

Hvordan har du blitt styrket i Herren i løpet av dette kurset?

6. Søke hjelp fra andre

Les:

Gud vil ikke at vi skal gjennomgå våre prøvelser alene. Det er ofte gjennom et annet menneske han dekker våre behov. Gud har og vil plassere mennesker inn i vårt liv for å hjelpe og støtte oss i våre prøvelser. Steder vi kan henvende oss til for å få hjelp, er:

  • Familie og betrodde venner.

  • Kirkens ledere og omsorgssøstre eller -brødre.

  • Ressurser i lokalsamfunnet.

  • Profesjonell hjelp.

Drøft:

Hvordan har andre hjulpet deg i løpet av dette kurset?

Søke profesjonell hjelp

Les:

Det er vanskelig å vite om vi skal søke profesjonell hjelp eller ikke. Følgende situasjoner er faresignaler som kan indikere et behov for profesjonell hjelp.

  • Du lider av vedvarende følelser som overveldende sinne, tristhet, frykt, følelsesmessig smerte eller håpløshet. Uansett hva du gjør, blir disse følelsene værende og er ofte psykisk og fysisk ødeleggende.

  • Til tross for følelsene som noen ganger kommer og går, har problemene fortsatt i mange måneder.

  • Du føler deg fysisk uvel, og din appetitt og ditt søvnmønster forandrer seg.

  • Du har en ukontrollerbar følelse av bekymring og angst.

  • Du overveier å skade deg selv eller andre.

  • Din evne til å fungere hver dag blir påvirket, noe som begrenser produktiviteten din.

Hvis du opplever noen av disse faresignalene og er bekymret for helsen din, kan du snakke med helsepersonell eller noen du stoler på.

Merk: Ytterligere informasjon om valg av riktig helsepersonell for deg finnes under “Ressurser” på slutten av dette kapittelet.

7. Konklusjon

Les:

Gratulerer med å ha fullført dette kurset! Mye av det vi har drøftet, kan ikke oppnås på 10 uker. Du har imidlertid kanskje utviklet noen vaner som kan hjelpe deg å utvikle deg til å bli mer følelsesmessig robust. Gjennomgå kapitlene i denne arbeidsboken ofte for å huske og praktisere disse prinsippene og ferdighetene.

Drøft:

Del som gruppe erfaringer fra dette kurset frivillig. Vurder å dele de nyttigste ferdighetene du har lært, åndelige opplevelser du har hatt, måter du har forandret deg på eller hvordan Herren har velsignet deg i løpet av dette kurset.

Les:

Etter å ha fullført dette kurset, velger noen grupper å fortsette å møtes, men ikke like ofte. Noen ser verdien i stadig å lære sammen, støtte hverandre og arbeide for å overvinne utfordringer. Andre har brukt tekstmeldinger eller sosiale medier til regelmessig å gi oppmuntring og dele oppbyggende artikler, videoer og annet innhold.

Drøft:

Drøft som gruppe om dere ønsker å holde kontakten med hverandre. I så fall, hvordan ønsker dere å gjøre det?