Seminar
Enhet 18: Dag 3, Alma 31


Enhet 18: Dag 3

Alma 31

Innledning

Alma oppdaget at en gruppe nephittiske dissentere kalt zoramitter hadde kommet bort fra evangeliets sannhet. Bedrøvet over disse rapportene om ugudelighet, tok Alma andre med seg for å undervise zoramittenes i Guds ord. De ble vitne til zoramittenes frafalne gudsdyrkelse og stolthet. Alma ba innstendig om at han og hans ledsagere måtte finne trøst og fremgang med å bringe zoramittene tilbake til Herren.

Alma 31:1-7

Alma og hans ledsagere forkynner Guds ord for de frafalne zoramittene

Tenk deg at du har en venn eller et familiemedlem som er i ferd med å fjerne seg fra evangeliet, eller som ikke etterlever evangeliet så fullstendig som han eller hun kan. Tenk ut svar på følgende spørsmål:

  • Hva kunne du ha gjort for å hjelpe vedkommende å vende tilbake til Kirken og ønske å holde budene?

  • Hvem kan du søke hjelp hos for å håndtere vedkommendes problemer og misforståelser?

Denne leksjonen understreker hvordan Alma og andre forsøkte å hjelpe en gruppe mennesker som hadde kommet bort fra evangeliets sannheter. Les Alma 31:1-2. Hva følte Alma da han hørte om hva zoramittene gjorde?

Les Alma 31:3-4, og finn ut hvorfor nephittene begynte å frykte på grunn av zoramittenes handlinger.

Når du tenker på det du har lært i løpet av ditt studium av Mormons bok, hva tror du ville bidra til å oppmuntre zoramittene til å omvende seg og vende tilbake til evangeliets sannheter? Les Alma 31:5, og finn ut hva Alma visste ville være den mest effektive måten å gjenvinne zoramittene på.

  1. Skriv i skriftstudiedagboken din hvorfor du tror Guds ord er mer effektive for å hjelpe folk å forandre seg, enn å bruke makt eller noe annet.

Grunn på følgende uttalelse av president Boyd K. Packer, president for De tolv apostlers quorum, om kraften i Guds ord:

“Sann lære som forstås, forandrer ens holdninger og atferd.

Bilde
President Boyd K. Packer

Studiet av evangeliets læresetninger vil endre adferd raskere enn et studium av adferd vil forbedre adferden. Hvis vi er opptatt av uverdig adferd, kan det føre til uverdig adferd. Det er grunnen til at vi legger så stor vekt på at alle skal studere evangeliet” (“Små barn”, Lys over Norge, jan. 1987, 12).

Basert på Alma 31:5 og president Packers uttalelse, kan du fullføre følgende prinsipp: Når jeg studerer Guds ord, vil det få meg til å .

Du kan for eksempel fullføre ovennevnte prinsipp på denne måten: Når jeg studerer Guds ord, vil det få meg til å gjøre det som er rett.

  1. Grunn på dine erfaringer med Skriftene og å høre Guds ord. Skriv om en gang da Guds ord fikk deg, din familie eller venner til å gjøre det som var rett.

Alma 31:8-23

Zoramittene ber og utøver sin religion på en falsk måte

Alma og syv andre dro for å forkynne Guds ord for de frafalne zoramittene. Da de kom dit, så de zoramittene tilbe Gud på en overraskende måte. Hva tenker du på når du tenker på ordet tilbe?

Tilbedelse handler om hvordan vi viser kjærlighet, ærbødighet og hengivenhet til Gud. Tilbedelse omfatter ofte handlinger som å be, faste og delta på Kirkens møter. Sann tilbedelse involverer imidlertid alltid hjertet. Les Alma 31:8-11, og finn og marker ord og setninger som beskriver Zoramittenes gudsdyrkelse.

Det kan være nyttig å vite at “Kirkens påbud” (Alma 31:10) har sammenheng med “ordinanser”, slik som ofringene som krevdes på den tiden som en del av Moseloven, eller nadverden i vår tid. Det kan være lurt å markere i Alma 31:10 en av grunnene til at vi skulle tilbe og be daglig.

Bilde
familie som ber

Vurder å skrive dette prinsippet i margen i Skriftene ved siden av Alma 31:9-11: Vår daglige innsats for å be og holde budene styrker oss mot fristelse.

Eldste Rulon G. Craven understreket, da han var medlem av De sytti, viktigheten av daglig personlig tilbedelse som en beskyttelse mot fristelse og feiltrinn: “I de senere år har jeg til tider blitt bedt av Brødrene om å møte angrende medlemmer av Kirken og intervjue dem for at de kan få gjengitt sine tempelvelsignelser. Det har alltid vært en åndelig gripende erfaring å gjengi velsignelsene til disse fantastiske menneskene som har omvendt seg. Jeg har stilt noen av dem spørsmålet: ‘Hva skjedde i livet ditt som fikk deg til midlertidig å miste ditt medlemskap i Kirken?’ Med tårevåte øyne svarte de: ‘Jeg fulgte ikke evangeliets grunnleggende prinsipper: å be, gå i kirken regelmessig, utføre tjeneste i kirken og studere evangeliet. Jeg ga så etter for fristelser og mistet Den hellige ånds veiledning’” (“Fristelse,” Lys over Norge, juli 1996, 77).

Hvordan understøtter eldste Cravens uttalelse sannheten som finnes i Alma 31:9-11?

Les Alma 31:12-23, og forestill deg hvordan det måtte være å høre zoramittene be fra tårnet sitt. Tenk ut svar på følgende spørsmål:

  • Hvilke betenkeligheter ville du hatt hvis du hørte noen be på denne måten?

  • Hva er noen falske læresetninger zoramittene regnet opp i bønnen sin?

  • Hvilken holdning hadde de overfor andre mennesker? (Legg merke til hvor mange ganger ordene vi og oss forekommer i zoramittenes bønn.)

Da hver av dem hadde gjentatt den samme bønnen, “vendte de tilbake til sine hjem og nevnte ikke Gud mer før de igjen kom sammen ved den hellige forhøyning” (Alma 31:23).

  1. Svar på følgende spørsmål i skriftstudiedagboken din:

    1. Hva er noen farer ved å tilbe, be og snakke om Gud bare én gang i uken?

    2. På hvilke måter kan vi tilbe Gud gjennom hele uken?

Holdningen vår er også viktig når vi tilber. Les følgende uttalelse av eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum om hvordan vår holdning påvirker vår tilbedelse:

“Gudsdyrkelse inkluderer ofte handling, men sann gudsdyrkelse innebærer alltid en spesiell sinnets holdning.

Bilde
Eldste Dallin H. Oaks

Vår holdning med hensyn til gudsdyrkelse vekker den største troskap, tilbedelse og ærefrykt. Gudsdyrkelse kombinerer kjærlighet og ærbødighet i en tilstand av hengivenhet som trekker vår ånd nærmere Gud” (Pure in Heart [1988], 125).

  1. Skriv i skriftstudiedagboken din om hvor godt du tror du gjør det med hensyn til din tilbedelse, herunder din holdning, i følgende kategorier: (a) daglig personlig bønn, (b) daglig personlig skriftstudium, (c) lydighet mot budene og (d) deltagelse på Kirkens møter og i nadverden hver uke. Sett deg som mål å forbedre din egen daglige tilbedelse. Du kan også gjerne fortelle mor eller far, en leder eller en venn om målet ditt slik at han eller hun kan gi deg oppmuntring i ukene som kommer.

Alma 31:24-38

Alma ber om styrke og fremgang for misjonærene med hensyn til å bringe zoramittene tilbake til Herren

Etter å ha vært vitne til zoramittenes frafalne tilbedelse, ba Alma til Herren. Les Alma 31:30-35, og se etter hvordan Almas bønn skilte seg ut fra zoramittenes bønn.

  1. Skriv i skriftstudiedagboken din hva du har lært om hvordan man skal be, av å sammenligne Almas bønn med zoramittenes bønn. Skriv også hvordan Almas eksempel på en rettferdig bønn kan påvirke dine personlige bønner.

Les Alma 31:36-38, på jakt etter de velsignelser Alma og hans ledsagere mottok da de fikk prestedømsvelsignelser og forkynte evangeliet.

Alma og hans ledsageres erfaring lærer oss prinsippet: Hvis vi ber og handler i tro, vil vi motta guddommelig hjelp i våre prøvelser.

Bilde
Alma og andre ber

Etter hans bønn viste Alma og hans ledsagere sin tro ved å begynne å arbeide og stole på at Herren ville sørge for dem hvis de tjente ham og hans barn. Se etter hvordan du kan følge Almas eksempel på å be i tro.

  1. Skriv følgende etter dagens oppgaver i skriftstudiedagboken din:

    Jeg har studert Alma 31 og fullført denne leksjonen (dato).

    Ytterligere spørsmål, tanker og innsikt jeg ønsker å dele med min lærer: