Seminar
Enhet 18: Dag 2, Alma 30


Enhet 18: Dag 2

Alma 30

Innledning

Etter et stort slag med lamanittene, begynte det å bli fred i Zarahemlas land. Midt i denne perioden med fred begynte en mann ved navn Korihor å forkynne at det ikke ville komme noen Kristus. Hans falske lære fikk dem som trodde på ham, til å synde. Han talte mot Kirkens ledere og hevdet at de underviste i “tåpelige tradisjoner” (Alma 30:27). Korihor ble ført frem for Alma, som lærte ham at alle ting vitner om Kristus. Til slutt tilsto Korihor at hans handlinger ble veiledet av djevelen.

Alma 30:1-29

Korihor, en antikrist, latterliggjør læren om Kristus

Tenk deg at noen forberedte et måltid til deg. Det så godt ut og luktet deilig, men da du spiste det, ble du svært syk. Tenk etter hvordan falske læresetninger kan være som å bli tilbudt mat som ser deilig ut, men egentlig er giftig.

Tidligere har du studert om antikristene Sherem (se Jakobs bok 7) og Nehor (se Alma 1). Husk at én definisjon av antikrist er “alt og alle som forfalsker evangeliets sanne frelsesplan og som åpenlyst eller i det skjulte går imot Kristus” (Veiledning til Skriftene, “Antikrist”, scriptures.lds.org). I dag skal du lære om en annen mann som var en fiende av Kristus, og hvis falske lære bedro andre og fikk dem til å synde. Mange i dagens samfunn bruker argumenter som ligner på Korihors, mot dem som uttrykker tro på Gud.

Korihor begynte å forkynne blant nephittene. Les Alma 30:6, 12, og se etter setninger som indikerer at Korihor var en antikrist.

Les Alma 30:12-18, og sett Korihors falske læresetninger sammen med deres følger.

Noen av antikristen Korihors falske læresetninger

Mulige tolkninger og følger av de falske læresetningene

  1. Alma 30:13-14

  1. Med mindre du har fysiske bevis på religiøse sannheter, skulle du ikke tro på Jesus Kristus eller hans evangelium. Det finnes ikke noe slikt som personlig åpenbaring gjennom Den hellige ånd.

  1. Alma 30:15

  1. Det finnes ikke noe slikt som synd. Det finnes ingen allmenngyldig norm for hva som er rett eller galt.

  1. Alma 30:16

  1. Man kan bare gjøre det godt i livet ved egen innsats. Det er ikke noe behov for Gud i menneskenes anliggender.

  1. Alma 30:17 (“derfor utviklet hvert menneske seg …”)

  1. Profetenes ord og skrifter er ikke sanne, så du skulle ikke tro på deres profetier.

  1. Alma 30:17 (“uansett hva et menneske gjorde…”)

  1. Det finnes ikke noe slikt som syndsforlatelse. Det er ikke nødvendig å søke hjelp gjennom forsoningen, for det finnes ikke noe slikt som en forsoning.

  1. Alma 30:18

  1. Det er ikke noe liv etter døden, så det er ingen grunn til å bekymre seg for en dom etter dette livet.

(Svarene på denne samsvarsoppgaven finnes på slutten av denne leksjonen.)

Alma 30:18 lærer oss prinsippet: Satan bruker falske læresetninger til å lokke oss til å begå synd.

President Boyd K. Packer, president for De tolv apostlers quorum, har sagt:

Bilde
President Boyd K. Packer

“Vår adferd er ikke helt og holdent styrt av naturlige impulser. Adferd begynner også med tro.

Tro springer frem av livssyn og læresetninger. Læresetninger kan være åndelige eller verdslige, sunne eller tilintetgjørende, sanne eller falske…

Sann lære som forstås, forandrer ens holdninger og adferd” (“Små barn,” Lys over Norge, jan. 1987, 12).

  1. Velg to eller flere av Korihors falske læresetninger som ble oppført i samsvarsoppgaven. Skriv i skriftstudiedagboken din hva de sanne læresetningene er, og fortell hvordan det å kjenne sannheten påvirker dine holdninger og din adferd.

Etter sin fremgang i Zarahemlas land, dro Korihor til Jershons land for å forkynne for Ammons folk. Les Alma 30:19-20, og finn ut om de godtok hans falske lære.

Ammons folk “var klokere enn mange nephitter” og bestemte “at han skulle vises ut av landet” (Alma 30:20-21). Ut fra det du har lært om Ammons folk, hvorfor tror du at de ikke trodde på Korihors falske lære?

Alma 30:21-29 forteller at Korihor så dro til Gideons land, “og her hadde han ikke mye hell med seg” (Alma 30:21). Noen av Korihors argumenter mot Kirken og dens lære finnes i Alma 30:24, 27, og to av dem er: (1) de som tror på Gud, er i trelldom og (2) religion tar bort friheter. Disse argumentene brukes fortsatt av motstanderne av religion i dag.

President Henry B. Eyring i Det første presidentskap har sagt at vår tro på Gud gir oss frihet: “Korihor hevdet, slik menn og kvinner feilaktig har hevdet fra tidens begynnelse, at det å ta imot råd fra Guds tjenere er å gi avkall på sin gudgitte rett til uavhengighet. Men argumentet er feil, for det gir et feilaktig bilde av virkeligheten. Når vi forkaster de råd som kommer fra Gud, velger vi ikke å være uavhengige av ytre påvirkning. Vi velger en annen påvirkning. Vi forkaster beskyttelsen til en fullkomment kjærlig, allmektig, allvitende Fader i himmelen, hvis eneste hensikt er, og som hans elskede Sønns hensikt er, å gi oss evig liv, å gi oss alt han har og bringe oss hjem igjen i familier til hans kjærlighets armer. Når vi forkaster hans råd, velger vi innflytelse fra en annen makt, hvis hensikt er å gjøre oss ulykkelige og hvis motiv er hat. Vi har moralsk handlefrihet som en gave fra Gud. Istedenfor retten til å velge å være fri for påvirkning, er det den uavhendelige rett til å underkaste oss hvilken som helst av disse krefter som vi velger” (“Finn sikkerhet i råd,” Lys over Norge, juli 1997, 25).

  1. Skriv i skriftstudiedagboken din hva du vil anbefale noen å gjøre for å beskytte seg mot å tro på falske læresetninger slik som dem som ble undervist av Korihor.

Alma 30:30-60

Korihor krever et tegn fra Alma og blir gjort stum ved Guds kraft

Til slutt ble Korihor ført frem for Alma. Les Alma 30:30-31, og se etter anklagene Korihor fremsatte mot Alma og andre ledere i Kirken. “Fråtse i folkets arbeide” antyder at Alma og andre ble rike på grunn av sin tjeneste i Kirken. Tenk på svarene på følgende spørsmål:

  • Ut fra din erfaring med ledere i Kirken, hvorfor er disse beskyldningene falske?

  • Hvordan tror du at du ville ha reagert på Korihors anklager om du var Alma?

Les Alma 30:32-35, og finn Almas svar til Korihor. Tenk på hvordan du har sett sannheten i Almas svar i livet til dem som leder din menighet eller gren, eller andre medlemmer av Kirken som du beundrer.

Be om mulig en venn eller et familiemedlem lese Alma 30:37-45 sammen med deg. En av dere kan lese Almas ord, og den andre Korihors ord. Mens dere leser, kan dere se etter hva Alma fremla som bevis på Guds eksistens. (Hvis det ikke er mulig å få noen til å lese sammen med deg, kan du se for deg ordskiftet mellom de to mennene mens du leser.)

  1. Gjør følgende oppgaver i skriftstudiedagboken din:

    1. Skriv hvilke av bevisene Alma nevnte som er et spesielt meningsfylt vitne for deg om Guds eksistens, og hvorfor det er et så sterkt vitne om hans eksistens.

    2. Skriv ned minst tre andre bevis du har sett i ditt liv som “bærer bud om at det finnes en Gud” (Alma 30:44), og forklar kort hvordan hvert av dem har styrket din tro på Gud.

En læresetning som finnes i versene du har studert, er: Alle ting vitner om Gud som høyeste Skaper. Tenk over hva som skjer med troen din når du velger å se etter og huske disse vitnene og vitnesbyrdene.

Legg merke til hva profeten Alma gjorde i sitt møte med Korihor: han korrigerte de falske læresetningene (se Alma 30:32-35), han vitnet om sannheten (se Alma 30:37-39), han la bevisbyrden over på Korihor (se Alma 30:40-42), og han fremla bevis på Guds eksistens (se Alma 30:44). Hva kan du lære av Almas eksempel om hvordan man skal håndtere dem som argumenterer mot sannheten?

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

Noen ganger er vårt eneste forsvar mot dem som angriper vår tro, å bære vårt vitnesbyrd om sannheten. Dette er ingenting å være forlegen for – Alma, en Guds profet, gjorde det samme overfor Korihor. Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum forklarte: “Korihors argumenter høres veldig samtidige ut for dagens leser, men Alma brukte et tidløst og ubestridelig våpen som svar – styrken i et personlig vitnesbyrd” (Christ and the New Covenant [1997], 121).

Bilde
Alma og Korihor

Til tross for de mange bevis, eller tegn, som Alma delte med Korihor for å bevise Guds eksistens, ba Korihor om et annet tegn og ble stum (som betyr at han ikke kunne snakke, se Alma 30:45-50). Les Alma 30:51-53, på jakt etter hvorfor Korihor sa han forkynte det han gjorde.

Da Korihor ikke lenger kunne undervise falske læresetninger, innrømmet han at han hadde undervist i falske forestillinger “fordi de var behagelige for det kjødelige sinn” (Alma 30:53). Å ha et “kjødelig sinn” innebærer at man fokuserer på verdslig nytelse eller å tilfredsstille kroppens lyster. De som trodde på Korihors læresetninger, trodde at de kunne hengi seg til fysisk nytelse og materielle ting uten at det ville være noen konsekvenser. Disse oppfatningene førte til et liv i synd (se Alma 30:18).

Alma 30:54-59 forteller at Korihor ble kastet ut, gikk fra hus til hus og tigget etter mat, og til slutt ble trampet i hjel. Les Alma 30:60, og se etter en viktig sannhet om hva som til slutt skjer med dem som velger å følge Satan. Marker følgende setning i Skriftene: “Djevelen ikke vil støtte sine barn [sine tilhengere] på den siste dag.” (I dette verset betyr barn tilhengere.)

  1. Svar på følgende spørsmål i skriftstudiedagboken din:

    1. Hvordan ble sannheten du markerte i Alma 30:60, tilkjennegitt i Korihors liv?

    2. Sammenlign Alma 30:60 med Alma 36:3. Hvilke bevis har du sett i ditt eller i andres liv som viser at Gud vil fortsette å støtte dem som gjør sitt beste for å følge hans bud?

Repeter de sanne prinsippene og læresetningene du har studert i dag. Tenk på hvordan du kan unngå å bli lurt av falske læresetninger, slik som dem Korihor forkynte.

  1. Skriv følgende etter dagens oppgaver i skriftstudiedagboken din:

    Jeg har studert Alma 30 og fullført denne leksjonen (dato).

    Ytterligere spørsmål, tanker og innsikt jeg ønsker å dele med min lærer:

  • Svar på samsvarsaktiviteten: (1) D, (2) A, (3) E, (4) C, (5) B, (6) F.