Seminar
Enhet 16: Dag 4, Alma 14-16


Enhet 16: Dag 4

Alma 14-16

Innledning

Etter å ha hørt Alma og Amulek forkynne, var det noen av Ammonihahs innbyggere som trodde og omvendte seg, heriblant Zeezrom. Andre ble sinte og forårsaket at Alma og Amulek ble fengslet. Ammonihahs ugudelige innbyggere kastet ut de menn som trodde, og brant deres hustruer og barn. Etter mange dager befridde Herren Alma og Amulek fra fengselet og drepte de ugudelige lederne i Ammonihah. I Sidom led Zeezrom fysisk og åndelig. Han bekjente sin tro på Jesus Kristus til Alma, og ble helbredet. Som oppfyllelse av profeti, ødela en lamanittisk hærstyrke byen Ammonihah. Almas profetiske veiledning gjorde nephittenes hærstyrker i stand til å stanse lamanittenes angrep. Alma, Amulek og mange andre styrket Kirken over hele nephittenes land.

Bilde
Alma og Amulek i fengsel

Alma 14

Alma og Amulek blir fengslet, og de troende blir kastet ut eller brent

Tenk på en gang du så eller hørte om en som var uskyldig, som led på grunn av en annen – da noen for eksempel ble forfulgt for sin tro. Grunn på følgende spørsmål:

  • Hvilke følelser hadde du for personen som led?

  • Hva følte du overfor personen som påførte lidelsen?

  • Hvorfor tror du vonde ting noen ganger skjer med uskyldige og rettferdige mennesker?

Når du leser Alma 14, kan du anvende disse spørsmålene på Alma og Amuleks opplevelser.

Les Alma 14:1-10, og se etter hvem som led og hvordan de led. Fyll så ut følgende oversikt:

Hvem led?

Hvordan led de?

Hva sier Alma 14:10 om hva Amulek ønsket å gjøre? Les Alma 14:11, og finn en sannhet som kan hjelpe noen som sliter med å forstå hvorfor de ugudelige noen ganger får lov til å skade dem som er uskyldig eller rettferdige.

En måte å formidle en sannhet fra Alma 14:11 på, er: Herren tillater at de rettferdige lider som følge av ugudelige menneskers handlinger, slik at hans dommer kan være rettferdige. Legg merke til at det ble åpenbart for Alma at de som døde, ble mottatt av Herren “i herlighet” (Alma 14:11). Da han underviste om denne hendelsen i et evig perspektiv, sa president Henry B. Eyring i Det første presidentskap: “Amulek ble velsignet med å se Guds godhet og rettferdighet, selv i en så fryktelig tragedie” (“Amulek: The Blessings of Obedience,” i Heroes from the Book of Mormon [1995], 110).

Les Alma 60:12-13, og krysshenvis det med Alma 14:10-11. Vi lærer at noen av grunnene til at de rettferdige tillates å lide, er så de kan besegle sitt vitnesbyrd med sitt liv (se L&p 135:3) og stå som vitner mot de ugudelige.

At Gud tillater de rettferdige å lide kan være et vanskelig prinsipp for oss å forstå. Reflekter over følgende uttalelse av president Spencer W. Kimball for bedre å forstå hvorfor Gud lar folk utøve sin handlefrihet, selv om de gjør gale valg:

Bilde
President Spencer W. Kimball

“Hvis vi så på jordelivet som hele vår eksistens, ville smerte, sorg, fiasko og et kort liv være katastrofalt. Men om vi anser livet som noe evig som strekker seg langt inn i den førjordiske fortid og inn i den evige fremtid etter døden, da kan alle hendelser settes i riktig perspektiv…

… Hvis alle de rettferdige ble beskyttet og de ugudelige utryddet, ville hele Faderens plan bli opphevet, og evangeliets grunnprinsipp, handlefrihet, ville opphøre. Intet menneske måtte da leve ved tro” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Spencer W. Kimball [2006], 15).

  1. Skriv i skriftstudiedagboken din hvordan de sannheter du lærte i Alma 14:11 og president Kimball uttalelse, hjelper deg å forstå hvorfor Gud noen ganger lar de rettferdige lide som følge av ugudelige menneskers handlinger.

Les Alma 14:12-13, og se etter hva Alma lærte Amulek for å hjelpe ham å utholde prøvelsene de opplevde. Hvorfor tror du Alma var i stand til å handle med en slik trygghet?

Les følgende uttalelse av eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum for å forstå det Alma lærte Amulek om å stole på Herren: “Dette liv er en erfaring i dyp tillit – tillit til Jesus Kristus, tillit hans læresetninger, tillit til vår evne til, ved Den hellige ånds veiledning, å adlyde disse læresetningene for lykke nå og for en meningsfylt, ytterst lykkelig tilværelse i evigheten. Når vi har tillit, adlyder vi villig uten å kjenne enden fra begynnelsen (se Ordspråkene 3:5-7). For å frembringe frukt, må din tillit til Herren være sterkere og mer utholdende enn din tillit til egne personlige følelser og erfaringer” (“Stol på Herren,” Lys over Norge, jan. 1996, 16).

Det kan være nyttig å understreke denne sannheten ved å skrive ved siden av Alma 14:12-13 i Skriftene: Når vi stoler på Herren, styrker han oss under våre prøvelser.

  1. Velg en eller flere av følgende situasjoner, og forklar i skriftstudiedagboken din hvordan prinsippet du nettopp skrev i Skriftene, kunne ha hjulpet personene som er beskrevet:

    1. Flere spillere på en ung manns idrettslag skyr ham og gjør åpent narr av ham eller erter ham fordi han overholder evangeliets normer. De synes bevisst å planlegge aktiviteter sammen utenfor treningen som de vet at han ikke vil delta i på grunn av sin overbevisning.

    2. En ung kvinne søker jobb i en butikk hvor en god venninne arbeider. Hun får ikke jobben, og venninnen forteller henne senere at eieren av butikken sa at han aldri ville ansette en mormon.

    3. Når en ung mann ber en gruppe andre unge menn på skolen slutte å bruke stygt språk i nærheten av ham, dytter de ham rundt og truer med å skade ham mer hvis han forteller hvordan de skal snakke igjen.

Les Alma 14:14-17, og tenk på hvordan Almas og Amuleks tro hjalp dem da de fortsatte å lide på grunn av de ugudelige lederne i Ammonihah. Hvorfor tror du det å ikke svare i den situasjonen, var den beste responsen? (Se også Matteus 27:11-14.)

Alma 14:18-28 forteller hvordan Alma og Amulek led mange ting før Gud befridde dem og drepte mange av de ugudelige lederne i Ammonihah. Formuleringen “skar tenner” (vers 21) er et uttrykk for sinne eller raseri.

  1. Skriv i skriftstudiedagboken din hvilke av de tingene Alma og Amulek led, i Alma 14:18-25, som ville ha vært vanskeligst for deg, og forklar hvorfor. Skriv deretter om noe du selv eller noen du kjenner har opplevd, som gjorde sitt beste for å leve rettferdig, men likevel opplevde prøvelser.

Hva står det i Alma 14:25 om hva som gjorde Alma og Amulek i stand til å stå oppreist? Les Alma 14:26-29, og marker setninger og ord du føler best bekrefter denne sannheten: Hvis vi kaller på Herren i tro, vil han styrke oss i våre lidelser og befri oss på sin måte og i sin egen beleilige tid.

Herren kan bruke sin makt og befri deg fra prøvelser og lidelser på sin egen måte og i sin egen tid. Når vi lærer å stole på Herrens vilje, vil vi finne større styrke og evne til å tåle vanskeligheter gjennom hele livet.

Alma 15-16

Zeezrom blir helbredet, en lamanittisk hærstyrke ødelegger Ammonihah, og Alma og Amulek fortsetter å forkynne for nephittene

Etter å ha forlatt Ammonihah, dro Alma og Amulek til den nærliggende byen Sidom, hvor de fant de troende fra Ammonihah, heriblant Zeezrom. Les Alma 15:3-5 for å finne ut hvilken tilstand Zeezrom var i.

Tenk over følgende: Hva forårsaket Zeezroms sykdom? Hva gjorde Zeezrom for å få lindring og fred?

Les nøye Alma 15:6-10, og understrek to eller tre setninger som viser at Alma hjalp Zeezrom å fokusere på Jesus Kristus og hans forsoning. For å forstå en måte prestedømsledere kan hjelpe oss å motta barmhjertighet ved forsoningen på, kan du lese følgende opplevelse som eldste Jay E. Jensen i De syttis presidentskap fortalte om:

“Som biskop så jeg forsoningens velsignelser hos medlemmer av Kirken som hadde begått alvorlige overtredelser…

En ung enslig voksen i menigheten hadde stevnemøter med en ung kvinne. De lot følelsene ta overhånd. Han kom til meg for å få råd og hjelp. På grunnlag av det han bekjente og de tilskyndelser Ånden ga meg, fikk han blant annet ikke lov til å ta del i nadverden på en stund. Vi møttes regelmessig så jeg kunne forvisse meg om at han hadde omvendt seg, og etter en passende tid, ga jeg ham igjen lov til å ta del i nadverden.

Da jeg satt på forhøyningen på det nadverdsmøtet, ble blikket mitt trukket til ham, idet han nå verdig tok del i nadverden. Jeg var vitne til at barmhjertighetens, kjærlighetens og trygghetens armer omsluttet ham, idet forsoningens helbredelse varmet hans sjel og løftet av ham hans byrde, og han fikk den lovede tilgivelse, fred og lykke” (“Trygghetens armer,” Ensign eller Liahona, nov. 2008, 49).

Bilde
kvinne berører Kristi kjortel

Biskoper og andre prestedømsledere kan hjelpe oss å få den barmhjertighet og styrke vi trenger gjennom Jesu Kristi forsoning. Hvilke tegn finner du i Alma 15:11-12 på at Zeezrom omvendte seg og mottok Herrens barmhjertighet?

Ett prinsipp du kan skrive i Skriftene eller skriftstudiedagboken for Alma 15:6-12, er: Gjennom vår tro på Jesus Kristus kan vi bli helbredet og styrket.Hva sier Alma 15:16, 18 om hvordan dette prinsippet er tydelig i Amuleks liv?

Alma og Amulek opprettet Kirken blant Sidoms innbyggere, og vendte så tilbake til Zarahemla.

I Alma 16 leser vi at en lamanittisk hærstyrke invaderte nephittenes land og ødela byen Ammonihah, noe som oppfylte Alma og Amuleks profeti om at hvis folket ikke omvendte seg, ville de bli ødelagt (se Alma 9:12). Når du leser Alma 16, kan du se etter hvem nephittene søkte hjelp hos, slik at de kunne beseire lamanittenes hærstyrke. Sammenlign denne erfaringen med dine egne kamper og fiender du møter.

  1. Skriv følgende etter dagens oppgaver i skriftstudiedagboken din:

    Jeg har studert Alma 14-16 og fullført denne leksjonen (dato).

    Ytterligere spørsmål, tanker og innsikt jeg ønsker å dele med min lærer: