Seminar
Enhet 9: Dag 1, 2 Nephi 32


Enhet 9: Dag 1

2 Nephi 32

Innledning

Etter å ha undervist om den “snevre og smale sti som fører til evig liv” (2 Nephi 31:18), skjønte Nephi at hans folk lurte på hva de skulle gjøre etter at de hadde tatt fatt på denne stien. Han svarte på deres spørsmål ved å oppmuntre dem til å “nyt[e] Kristi ord” og “be alltid” (2 Nephi 32:3, 9). Han forsikret dem om at hvis de ville gjøre disse tingene, ville Den hellige ånd hjelpe dem å vite hva de skulle gjøre.

2 Nephi 32:1-7

Nephi råder oss til å søke guddommelig veiledning gjennom Jesu Kristi ord

Tenk på en gang da noen forklarte hvordan du skulle komme fra ett sted til et annet. Var det lett eller vanskelig å forstå disse instruksjonene? Hvorfor er det viktig at noen gir klare instruksjoner?

I forrige leksjon studerte du noen instruksjoner Nephi ga sitt folk. Etter å ha gitt dem denne rettledningen, sa han: “Dette er veien” (2 Nephi 31:21). Se raskt gjennom 2 Nephi 31:17-18, og repeter hvordan man begynner på veien til evig liv. Les så 2 Nephi 32:1, og se etter et spørsmål folket hadde med hensyn til det Nephi hadde lært dem. Beskriv folkets spørsmål med egne ord:

Les 2 Nephi 32:2-3, og se etter hva Nephi sa vi må gjøre etter at vi har kommet inn på veien. Det kan være nyttig å vite at det å tale med englers tunge, ifølge president Boyd K. Packer, president for De tolv apostlers quorum, “ganske enkelt betyr at du kan tale med Den hellige ånds kraft” (“Den hellige ånds gave: Hva ethvert medlem skulle vite”, Liahona, aug. 2006, 18).

Det kan være lurt å markere uttrykket “nyt Kristi ord” i 2 Nephi 32:3 (dette verset er et Kjenn Skriftene-skriftsted). Nephi brukte uttrykket “Kristi ord” til å beskrive lære som er inspirert av Den hellige ånd. Lag en liste over noen måter eller steder du kan lese, høre eller motta lære som er inspirert av Den hellige ånd.

Kristi ord innbefatter Skriftene og ordene til vår tids profeter. For å hjelpe deg tenke over hva det kan bety å “nyte Kristi ord”, kan du lese følgende sitater:

Bilde
Eldste Russell M. Nelson

Eldste Russell M. Nelson i De tolv apostlers quorum har sagt: “Å nyte er noe mer enn å ta en smakebit. Å nyte betyr å kjenne etter. Vi kjenner på Skriftene ved å studere dem i en ånd av frydefull oppdagelse og trofast lydighet. Når vi nyter Kristi ord, blir de … en integrert del av vår natur” (“Lev ifølge Skriftens veiledning,” Liahona, jan. 2001, 19).

Eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum har sagt: “Hvis du og jeg skal nyte Kristi ord, må vi studere Skriftene og absorbere hans ord ved å meditere over dem og gjøre dem til en del av alle våre tanker og handlinger” (“Helbred sjel og legeme,” Liahona, jan. 1999, 16).

  1. Skriv i skriftstudiedagboken din med egne ord hva du tror det betyr å nyte Kristi ord.

Grunn på forskjellen mellom ordene nyte, smake og sulte. Tenk på hvordan noen mindre effektive måter å studere Kristi ord på kan sammenlignes med å smake eller sulte.

Fyll ut resten av følgende prinsipp i henhold til 2 Nephi 32:3: Når vi nyter Kristi ord, vil Kristi ord .

  1. Skriv i skriftstudiedagboken din enten om en gang da det å nyte Kristi ord hjalp deg å vite hva du skulle gjøre i livet, eller beskriv en situasjon du nå står overfor hvor det å nyte Kristi ord kan hjelpe deg.

Fyll ut feltene nedenfor for å vurdere hvor godt du nyter Kristi ord og hvordan du kan bli bedre. I hvert av eksemplene nedenfor skriver du det ordet – nyte, smake eller sulte – som best beskriver hvor godt du søker kunnskap om Kristi ord i denne sammenhengen. Du kan for eksempel nyte Skriftene i ditt personlige studium, men bare smake på Kristi ord på generalkonferansen.

Personlig skriftstudium:

Nadverdsmøtet:

Generalkonferansen:

Familiens skriftstudium:

Seminar:

Familiens hjemmeaften:

Det aronske prestedømmes quorumsmøte eller Unge kvinners klasse:

Søndagsskolen:

Personlig bønn:

  1. Ta deg tid til å velge en av aktivitetene som du skrev at du for tiden “smaker” på, eller hvor du “sulter”. Skriv i skriftstudiedagboken din hvordan du vil bli bedre til å nyte Kristi ord i denne sammenhengen. Følg så opp og gjør det.

Les 2 Nephi 32:4-7, og grunn på svarene på følgende spørsmål (du skal skrive svaret på et av spørsmålene i oppgave 4):

  • Hva tror du det innebærer å be eller banke på i vers 4? Hvordan kan bønn være et godt eksempel på å be eller banke på?

  • Hva sier Nephi også i vers 4 er konsekvensene for dem som ikke vil be eller banke på?

  • Hvilken velsignelse lover Nephi i vers 5 at vi kan få når vi mottar Den hellige ånd?

  • Hva sier Nephi i vers 7 om hvilke holdninger hans folk hadde som gjorde at han sørget over dem? Hvorfor tror du disse holdningene hindret folket i søke og forstå “stor kunnskap”?

  1. Skriv i skriftstudiedagboken din en sannhet du har lært av 2 Nephi 32:4-7, og forklar hvorfor denne sannheten er viktig for deg.

Bilde
Kjenn Skriftene-ikon
Kjenn Skriftene – 2 Nephi 32:3

  1. Hvor lang tid tror du det vil ta deg å lære 2 Nephi 32:3 utenat hvis du fremsier det hver gang du spiser mat? Skriv verset på et kort eller en lapp som du har med deg. I dagene som kommer, kan du nyte Kristi ord ved å prøve å lære 2 Nephi 32:3 før og etter hvert måltid du spiser. Rapporter i skriftstudiedagboken din om hvor mange måltider du trengte til å lære skriftstedet utenat.

2 Nephi 32:8-9

Nephi råder oss til alltid å be

Mange sier at etter at de har syndet, ønsker de ikke å be til vår himmelske Fader. Tenk over hvorfor det er slik. Hvem ønsker at du aldri skal be, spesielt etter at du har syndet? Hvorfor? Se i 2 Nephi 32:8 etter hva Den hellige ånd lærer oss å gjøre med hensyn til bønn. Grunn på følgende spørsmål: Hvorfor tror du Herren vil at du skal be? Hvorfor tror du Satan ikke vil at du skal be?

Les 2 Nephi 32:9, og se etter hvor ofte vi skulle be og hvilke velsignelser Herren lover oss hvis vi ber. Når du leser dette verset, kan det være nyttig å vite at hellige betyr å vie til tjeneste for Gud eller å gjøre hellig.

I 2 Nephi 32:9 lærer vi dette prinsippet: Når vi ber alltid, vil vi være i stand til å gjøre alt som Herren vil vi skal gjøre til gavn for vår sjel. (Legg merke til at 2 Nephi 32:8-9 er et Kjenn Skriftene-skriftsted. Det kan være lurt å markere det på en særegen måte, slik at du kan finne det igjen i fremtiden.)

Bilde
en ung kvinne ber

Grunn på hva det vil si å be alltid? Mens du leser følgende uttalelse av eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum, kan du understreke en eller flere måter vi kan oppfylle budet om å “be alltid” på:

Bilde
Eldste David A. Bednar

“Det kan være ting i vår karakter, i vår oppførsel eller noe som angår vår åndelige vekst, som vi trenger å snakke med vår himmelske Fader om i morgenbønn. Etter å ha gitt behørig uttrykk for takk for mottatte velsignelser, ber vi om forståelse, rettledning og hjelp til å gjøre det vi ikke kan gjøre ved egen styrke alene…

I dagens løp har vi en bønn i vårt hjerte om fortsatt hjelp og rettledning…

Vi merker oss i løpet av nettopp denne dagen at det oppstår situasjoner da vi normalt ville ha vært tilbøyelige til å opptre strengt, men gjør det ikke, eller vi kan lett bli sinte, men blir det ikke. Vi forstår at det er hjelp og styrke fra himmelen og erkjenner ydmykt at det er svar på bønn. Selv i erkjennelsens øyeblikk oppsender vi en stille takkens bønn.

På slutten av dagen kneler vi ned igjen og avlegger rapport til vår Fader. Vi gjennomgår dagens hendelser og uttrykker en dypfølt takk for velsignelsene og hjelpen vi fikk. Vi omvender oss, og med hjelp fra Herrens ånd ser vi hvordan vi kan gjøre det bedre og bli bedre i morgen. Slik bygger vår aftenbønn på, og blir en fortsettelse av, vår morgenbønn. Og vår aftenbønn er også en forberedelse til en meningsfylt morgenbønn.

Morgen- og aftenbønn – og alle bønner mellom disse – er ikke ubeslektede, separate foreteelser, men knyttes sammen for hver dag og i dagevis, ukevis, måneder og til og med år. Det er delvis slik vi oppfyller Skriftenes formaning om å ‘be alltid’ (Lukas 21:36; 3 Nephi 18:15, 18; L&p 31:12). Slike meningsfylte bønner er medvirkende til at vi oppnår de høyeste velsignelser Gud har til sine trofaste barn” (“Be alltid,” Ensign eller Liahona, nov. 2008, 41-42).

  1. Skriv i skriftstudiedagboken din hvordan du tror det å følge eldste Bednars instruksjoner om å “be alltid”, kan hjelpe deg.

For å runde av denne leksjonen, kan du lese følgende vitnesbyrd av eldste Spencer J. Condie, som da var medlem av De sytti, om å nyte Kristi ord: “Dere står kanskje overfor avgjørelser om misjon, fremtidig yrke og med tiden ekteskap. Når dere leser i Skriftene og ber om veiledning, vil dere kanskje ikke se svaret i form av trykte ord på siden, men mens dere leser, vil dere motta klare inntrykk og tilskyndelser, og som lovet vil Den hellige ånd ‘vise dere alt dere skal gjøre’ [2 Nephi 32:5]” (“Hvordan bli til stor nytte for våre medmennesker,” Liahona, juli 2002, 48).

Bilde
Kjenn Skriftene-ikon
Kjenn Skriftene – 2 Nephi 32:8-9

  1. I løpet av de neste 24 timene skulle du prøve å innlemme det du har lært om å “be alltid”, i livet ditt. I begynnelsen av neste leksjon vil du bli bedt om å uttrykke dine tanker og følelser om denne erfaringen. Skriv i skriftstudiedagboken din om hvordan det å strebe etter å “be alltid” kan påvirke dine bønner.

  2. Skriv følgende etter dagens oppgaver i skriftstudiedagboken din:

    Jeg har studert 2 Nephi 32 og fullført denne leksjonen (dato).

    Ytterligere spørsmål, tanker og innsikt jeg ønsker å dele med min lærer: