Seminar
Enhet 6: Dag 1, 2 Nephi 4-5


Enhet 6: Dag 1

2 Nephi 4-5

Innledning

I 2 Nephi 4 vil du lese om at Lehi kalte sine etterkommere sammen for å gi dem sine siste råd og sin velsignelse før han døde. Etter Lehis død, ble Laman og Lemuel sinte på Nephi fordi han forkynte “Herrens formaninger” for dem (se 2 Nephi 4:13-14). Plaget av sine brødres holdninger og handlinger og av sine egne svakheter og synder, nedtegnet Nephi sine følelser i uttrykksfull og poetisk språkdrakt (se 2 Nephi 4:15-35). Slik det står i 2 Nephi 5, advarte Herren Nephi og dem som støttet ham, og sa de måtte flykte fra Laman, Lemuel og Ismaels sønner. Etter denne adskillelsen levde nephittene i rettferdighet og lykke, mens de som var sammen med Laman og Lemuel, isolerte seg fra Herren i åndelig forstand. Nephis hengivenhet til Herren styrket ham til å overvinne synd og motløshet. Nephi skrev så at han og hans folk “levde på en måte som bragte lykke” (2 Nephi 5:27).

2 Nephi 4:3-11

Lehi gir råd til og velsigner sin familie

Tenk på en gang da du fikk råd eller veiledning fra din mor, far eller ledere. Fulgte du rådene? Hvorfor fulgte du rådene, eller hvorfor gjorde du det ikke? Angrer du på noe? I 2 Nephi 4:1-11 nedtegnet Nephi Lehis siste råd og velsignelser til sin familie. Les 2 Nephi 4:4-5, og finn de råd Lehi ga sine barn som også kan gjelde deg. Har dine foreldre, familiemedlemmer eller ledere noen gang gitt deg lignende råd?

Bilde
Lehi holder messingplater
  1. Lag en liste i skriftstudiedagboken din over noen av de velsignelser som har blitt deg til del, fordi du har lyttet til råd fra dem som bryr seg om deg. Hvilke velsignelser har kommet ved å være lydig mot Herrens bud?

2 Nephi 4:12-35

Nephi uttrykker sin tillit til Herren og erkjenner sine svakheter

I 2 Nephi 4:12-35 skrev Nephi “det som [bodde i hans] sjel” (2 Nephi 4:15). Les 2 Nephi 4:15-16, og legg merke til hva Nephi frydet seg over.

Tenk på de gode tingene som gir deg stor glede. Fullfør følgende setning med flere svar: Min sjel fryder seg over .

  1. Skriv i skriftstudiedagboken din hva du tror det innebærer å fryde seg over de ting som er av Herren.

Nephi nevnte at hans “hjerte fordyper seg i” (2 Nephi 4:15) Skriftene. Å fordype seg betyr ikke bare å meditere og tenke dypt på Skriftene, men også å åpne vårt hjerte for åpenbaring og forståelse.

Nephi opplevde øyeblikk med stor glede i sitt liv, men han hadde også vanskelige øyeblikk. Se tilbake på 2 Nephi 4:12-13 for å se noen av de vanskelige utfordringene Nephi opplevde i sitt liv.

Les 2 Nephi 4:17-18, og finn ut hva annet som gjorde Nephi sørgmodig. Mens du leser, bør du ha følgende definisjoner i tankene: Elendig betyr ulykkelig eller verdiløs. Kjød brukes om svakhet i vår jordiske tilstand. Selv om Nephi følte sorg for sine synder, skulle ikke dette misforstås dit hen at han var skyldig i noen store overtredelser.

Tenk på en gang da du kunne forstå hvordan Nephi følte seg (for eksempel når du har mistet en av dine nærmeste, når andre har vært sinte på deg fordi du har fulgt Herren, når du har opplevd motgang eller skuffelse, eller når du har følt sorg på grunn av dine synder, svakheter og fristelser). Les 2 Nephi 4:19, og finn setningen som uttrykker Nephis håp til tross for hans sorger. Hva tror du Nephi mente da han sa: “[Jeg vet] hvem jeg har satt min lit til”? Hvordan kan du sette større lit til Gud?

Når du fortsetter ditt studium, kan du se etter tegn på prinsippet i evangeliet som sier at Gud støtter dem som setter sin lit til ham.

  1. Besvar spørsmålene i følgende oversikt i skriftstudiedagboken din:

Skriftstedhenvisning

Hvordan disse versene angikk Nephi

Hvordan disse versene kan angå deg

2 Nephi 4:20-25

  1. Hvordan hadde Herren tidligere velsignet Nephi fordi han hadde satt sin lit til ham?

  1. Hvordan har Herren velsignet deg når du har satt din lit til ham?

2 Nephi 4:26-30

  1. Hvordan påvirket det at han husket sine velsignelser, Nephis ønske om å være rettskaffen?

  1. Hvordan har Herrens velsignelser påvirket ditt ønske om å være rettskaffen?

2 Nephi 4:31-33

  1. Hva ba Nephi om?

  1. Hvordan kan du anvende disse versene på dine bønner?

Les 2 Nephi 4:34-35, og marker ord eller uttrykk som viser Nephis tillit til Herren.

  1. Skriv i skriftstudiedagboken din hva du har lært av å studere 2 Nephi 4:17-35 og hvordan du ønsker å øke din tillit til Herren.

2 Nephi 5:1-8

Herren skiller nephittene fra lamanittene

Når du studerer 2 Nephi 5, kan du tenke på vanskelige problemer og avgjørelser du har stått overfor eller står overfor nå. I dette kapitlet forklarte Nephi at hans brødre “forsøkte å ta mitt liv” (2 Nephi 5:2). Legg merke til hva Nephi gjorde i 2 Nephi 5:1 for å finne en løsning på problemet. Marker så i Skriftene hva Herren gjorde for å hjelpe Nephi i 2 Nephi 5:5.

Bilde
gruppe nephitter

Som følge av denne advarselen, forlot Nephi og “alle … de som trodde på Guds advarsler og åpenbaringer” (2 Nephi 5:6), sitt første arveland. De reiste “i mange dager” (2 Nephi 5:7) og bosatte seg på et sted de kalte Nephi. Denne erfaringen viser at sikkerhet kommer ved å adlyde Guds åpenbaringer.

Les følgende vitnesbyrd av eldste Paul V. Johnson i De sytti: “Det er ikke overraskende at Herren, når vi møter enorm ondskap og fristelse, ikke overlater oss til oss selv for å finne veien på egen hånd. Det finnes faktisk mer enn nok veiledning for hver av oss om vi bare vil lytte. Dere har mottatt Den hellige ånds gave som kan veilede og inspirere dere. Dere har Skriftene, foreldre og Kirkens ledere og lærere. Dere har også ordene til de profeter, seere og åpenbarere som lever i vår tid. Det finnes faktisk så mye veiledning og rettledning at dere ikke vil kunne gjøre større feil i livet om dere ikke bevisst ignorerer den veiledning dere får” (“Generalkonferansens velsignelser,” Liahona, nov. 2005, 51).

  1. Skriv i skriftstudiedagboken din en advarsel du har mottatt fra Herren, hans profeter eller andre ledere i Kirken. Hva gjør du for å gi akt på denne advarselen? Hvordan har det å gi akt på denne advarselen hjulpet deg, og hvordan vil det hjelpe deg i fremtiden?

2 Nephi 5:9-18, 26-27

Nephittene lever på en måte som bringer lykke

Etter å ha fortalt om omstendighetene som førte til splittelsen av Lehis familie, beskrev Nephi hvordan livet var blant “Nephis folk” (2 Nephi 5:9). Les 2 Nephi 5:27, og marker setningen som viser hvordan nephittene levde. Hva tror du det vil si å leve “på en måte som bragte lykke”?

  1. Les 2 Nephi 5:10-18, 26, og marker i Skriftene hva nephittene hadde eller gjorde som bidro til deres lykke. Velg en av disse tingene, og skriv i skriftstudiedagboken din hvordan denne handlingen eller holdningen har bidratt til din lykke. Hvis du for eksempel valgte det faktum at nephittene bygget et tempel (se 2 Nephi 5:16), kan du skrive hvordan templet har gitt deg eller din familie større lykke.

De handlinger og holdninger du har fremhevet, er en del av det å etterleve Jesu Kristi evangelium. Du kan gjerne skrive følgende prinsipp i Skriftene ved siden av 2 Nephi 5:27: Når Jesu Kristi evangelium blir vår måte å leve på, blir vi lykkeligere. Slik var det for nephittene, også i en tid med store vanskeligheter. Gransk ditt liv og bestem deg for noe du vil gjøre for i større grad å leve på en måte som bringer lykke. Skriv det ned i din personlige dagbok eller i Skriftene. Prinsippene du har studert i dag, fører til lykke.

  1. Skriv følgende etter dagens oppgaver i skriftstudiedagboken din:

    Jeg har studert 2 Nephi 4-5 og fullført denne leksjonen (dato).

    Ytterligere spørsmål, tanker og innsikt jeg ønsker å dele med min lærer: