Seminar
Enhet 4: Dag 1, 1 Nephi 15


Enhet 4: Dag 1

1 Nephi 15

Innledning

I 1 Nephi 15 vil du se kontrasten mellom Nephis flittige innsats for å motta personlig åpenbaring og hans brødres troløse innsats. Når du studerer dette kapitlet, skulle du grunne på innsatsen du gjør for å få svar og veiledning fra Herren.

1 Nephi 15:1-11

Nephis brødre klager over at de ikke kan forstå Lehis syn

Mange aktiviteter krever innsats fra vår side før vi kan nyte resultatet. Tenk på en aktivitet du deltar i – som skolearbeid, spille et instrument eller delta i idrett – og vurder forholdet mellom den innsats du legger i aktiviteten, og resultatene som følger. Se etter et lignende mønster når du studerer 1 Nephi 15. Legg merke til hvordan å gjøre en innsats forholder seg til å lære åndelige sannheter og motta åpenbaring fra Herren.

Etter flittig å ha søkt å forstå sin fars syn og læresetninger og deretter ha mottatt sin egen åpenbaring, vendte Nephi tilbake til sin fars telt. Der fant han sine brødre som trettet med hverandre. Gransk 1 Nephi 15:1-3, og finn ut hva de diskuterte.

Les 1 Nephi 15:6-7, og understrek det som plaget Nephis brødre og forårsaket tretten. Hva sier 1 Nephi 15:3 om hvorfor det var vanskelig for dem å forstå Lehis læresetninger?

Les 1 Nephi 15:8, og understrek spørsmålet Nephi stilte sine brødre. Hvorfor er dette et logisk spørsmål for Nephi å stille etter det han nettopp hadde opplevd?

Understrek brødrenes svar i 1 Nephi 15:9. Ordet for i dette verset betyr fordi. Med andre ord forklarte Nephis brødre: “Vi har ikke spurt Herren fordi han ikke taler til oss.”

  1. Tenk deg at du har en venn som ikke spør Herren om veiledning fordi han eller hun ikke tror han vil svare. Studer 1 Nephi 15:11, og grunn på rådene Nephi ga sine brødre om å motta svar fra Herren. Skriv så i din skriftstudiedagbok et brev for å oppmuntre din venn til å spørre Gud i tro. Meddel Nephis råd og dine egne følelser om bønn i brevet.

Et prinsipp i evangeliet vi kan lære av Nephis og hans brødres handlinger og erfaringer, er at hvis vi spør Herren i tro og adlyder hans bud, vil vi være beredt til å motta større åpenbaring og veiledning fra ham.

  1. Velg ett av spørsmålene nedenfor, og besvar det i din skriftstudiedagbok:

    1. Hva ville du ha sagt for å hjelpe et nytt medlem av Kirken å forstå hva som kreves av oss for å bli undervist og veiledet av Herren?

    2. Hvordan har din innsats for å lære åndelige sannheter og søke Herrens veiledning påvirket din evne til å føle Ånden og forstå evangeliet?

En gang innen neste dag deler du svaret på ovennevnte oppgave med en mor eller far, andre familiemedlemmer eller en leder eller lærer i Kirken. Når du gjør det, kan du be vedkommende dele erfaringer med deg hvor han eller hun har vist innsats og tro for å søke vår himmelske Faders hjelp og veiledning.

1 Nephi 15:12-20

Nephi forklarer Israels adspredelse og innsamling

Nephis brødre var forvirret angående Lehis profeti og lære om oliventreet og hedningene (se 1 Nephi 15:7; se også 1 Nephi 10:12-15). Nephi forklarte at spredningen av oliventreets naturlige grener symboliserte den fysiske og åndelige adspredelsen av Israels hus (Guds paktsfolk) på grunn av deres ulydighet. I sin adspredte tilstand mistet de kunnskapen om evangeliet, så vel som sin identitet som medlemmer av Israels hus. Som en del av innsamlingen av Israels hus i de siste dager, vil folk over hele jorden ta imot det gjengitte evangelium og innse at de er Herrens paktsfolk (se 1 Nephi 15:14-15).

Les 1 Nephi 15:14, og marker hva det adspredte Israel vil forstå i de siste dager.

Nephi forkynte at de som slutter seg til Kirken, er som om de var podet “inn i det sanne oliventre” (1 Nephi 15:16). Han sa også at denne podingen eller innsamlingen, i likhet med Israels adspredelse, ville foregå “ved hedningefolkene” (1 Nephi 15:17). Det kan være nyttig å forstå at “slik ordet hedningefolkene er brukt i Skriftene, har det flere betydninger. Av og til henviser det til folk som ikke tilhører Israels slektslinje, i andre tilfeller til folk som ikke er jøder, men i noen tilfeller også til nasjoner som ikke har evangeliet, selv om det kan være israelittisk blod blant dem. Denne siste måten å bruke ordet på er spesielt karakteristisk for Mormons bok” (Veiledning til Skriftene, “Hedningefolkene”, scriptures.lds.org).

Bilde
en ung kvinne ber

Herren holder sine løfter og husker sine pakter med sine barn. Han ønsker at alle hans barn skal motta det evige evangeliums velsignelser (se 1 Nephi 15:18). Din innsats for å dele evangeliet med venner og familie og din beslutning om å utføre en hederlig misjon, bidrar til å oppfylle Lehis profeti.

1 Nephi 15:21-36

Nephi svarer på sine brødres spørsmål om Lehis syn ut fra egen erfaring

Resten av 1 Nephi 15 dekker spørsmål som Nephis brødre stilte ham om Lehis drøm. De spurte: “Hva betyr jernstangen som vår far så, som ledet til treet?” (1 Nephi 15:23.) Les Nephis svar i 1 Nephi 15:24-25, og finn de velsignelser som loves dem som lytter oppmerksomt til Guds ord. I de følgende uttalelser av president Ezra Taft Benson om kraften i Guds ord, kan du understreke ord eller uttrykk som ligner på det Nephi sa:

  • “Ikke bare vil Guds ord føre oss til den frukt som er mer ønskverdig enn alle andre frukter, men i Guds ord og gjennom det kan vi hente kraft til å motstå fristelse, kraft til å forpurre Satans og hans utsendingers verk.”

  • “Guds ord … har makt til å styrke de hellige og ruste dem med Ånden slik at de kan motstå ondskap, holde fast ved det gode og finne glede i dette liv.”

  • “Rettferdig suksess, evne til å unngå bedrag og motstå fristelse, veiledning i vårt daglige liv, helbredelse av sjelen – dette er bare noen få av de løfter Herren har gitt til dem som vil ta til seg hans ord… Uansett hvor flittige vi måtte være på andre områder, kan visse velsignelser bare hentes i Skriftene, bare ved å komme til Herrens ord og fryde oss over det på veien gjennom mørkets tåke mot livets tre” (“Ordets makt,” Lys over Norge, nr. 6 1986, 83).

Det er viktig at vi holder fast ved Guds ord gjennom skriftstudium, bønn og å lytte til inspirerte ledere.

  1. Lag et flygeblad i din skriftstudiedagbok som fremmer Guds ord. Sørg for å inkludere de velsignelser Nephi lovet dem som holder fast ved Guds ord. Du kan også gjerne nevne kilder for å finne Guds ord.

Bilde
ung mann leser

Vurder å skrive følgende prinsipp i Skriftene nær 1 Nephi 15:24-25: Å studere og følge Guds ord daglig styrker oss mot Satans fristelser.

  1. For å bidra til å styrke ditt vitnesbyrd om dette prinsippet, kan du svare på ett eller begge de følgende spørsmål i din skriftstudiedagbok:

    1. Hvilken erfaring knyttet til ditt personlige skriftstudium, har hjulpet deg å vite at dette prinsippet er sant?

    2. Hvordan kan du finne ut om dette prinsippet er sant?

I Lehis drøm ble de som holdt fast i jernstangen, ledet trygt gjennom den mørke tåken til livets tre. I 1 Nephi 15:26 ba Nephis brødre ham om å forklare betydningen av elven som var i nærheten av livets tre. Se i 1 Nephi 15:27-29, og finn ut hva elven symboliserte.

Les 1 Nephi 15:32-36. Hvorfor skulle Nephis brødre være urolige på grunn av disse læresetningene?

  1. Svar på følgende spørsmål i din skriftstudiedagbok:

    1. Hvilke deler av Lehis drøm og Nephis tydning av drømmen viser Guds kjærlighet og omsorg for Nephis brødre?

    2. Hvordan ser du Guds kjærlighet og omsorg for deg i 1 Nephi 15?

  2. Skriv følgende etter dagens oppgaver i din skriftstudiedagbok:

    Jeg har studert 1 Nephi 15 og fullført denne leksjonen (dato).

    Ytterligere spørsmål, tanker og innsikt jeg ønsker å dele med min lærer: