Seminar
Enhet 2: Dag 1, 1 Nephi 1


Enhet 2: Dag 1

1 Nephi 1

Innledning

Mormons bok begynner med Nephis beretning om sin far, Lehi, som trofast utfører sine oppgaver som profet og som prestedømsleder i sin familie. Å forstå Lehis tjenestegjerning kan hjelpe deg å bedre forstå profeters rolle i vår tid. Han var en av “mange profeter som profeterte til [jødene] at de måtte omvende seg” (1 Nephi 1:4). Fordi Lehi var lydig mot Gud og profeterte om Jerusalems ødeleggelse, spottet folket ham og ville drepe ham. Likevel gledet Lehi seg over Herrens barmhjertighet og makt til befrielse. Når du studerer 1 Nephi 1, skulle du tenke på hvordan Guds nåde og personlige engasjement har vist seg i ditt eget liv.

1 Nephi 1:1-3

Nephi begynner sin opptegnelse

Les 1 Nephi 1:1, og finn viktige ord og uttrykk som viser hvordan Nephis liv var.

  1. Ut fra det du leser i vers 1, skriver du i din skriftstudiedagbok om minst én måte du føler at ditt liv er likt Nephis liv på.

  2. Svar på følgende spørsmål i din skriftstudiedagbok: Hvordan tror du Nephi kunne ha “opplevd mange lidelser”, men også ha vært “rikt begunstiget av Herren alle [sine] dager”?

1 Nephi 1:4-20

Lehi mottar et syn og advarer folket mot Jerusalems ødeleggelse

Tenk på en gang da dine foreldre eller Kirkens ledere advarte deg mot noe farlig. Hva var deres motiv for å advare deg?

Vår himmelske Fader elsker oss og vil at vi skal være beskyttet mot synd, som skader oss. En av måtene Gud advarer sine barn på, er gjennom profetene. Profeter advarer mot synd og forkynner frelse gjennom Jesus Kristus. Når du studerer 1 Nephi 1, skulle du se etter handlinger som støtter opp om dette prinsippet. Nephi begynte sin opptegnelse ved å fortelle oss at mange profeter forkynte og advarte folk mot hva som ville skje hvis de ikke omvendte seg (se 1 Nephi 1:4). Les 1 Nephi 1:5-7, og marker i Skriftene hvordan Lehi ba og hva han ba om. Lehis bønn til Herren viser at han trodde på det profetene sa.

Les 1 Nephi 1:8-10, og sett ring rundt alt som Lehi så i synet.

  • Gud

  • Jesus Kristus

  • Engler

  • Tolv andre

Bilde
Lehi

Les 1 Nephi 1:11-12, og legg merke til hva som skjedde med Lehi da han leste boken han ble gitt. Ved dette synet forberedte Herren Lehi ytterligere til å virket blant Jerusalems innbyggere. Les 1 Nephi 1:13, og legg merke til hva Lehi lærte angående Jerusalem. Mens du leser, skulle du sette deg i Lehis sted og forestille deg hvordan du ville følt deg hvis Herren fortalte deg at disse tingene ville skje med ditt hjem og din by.

Å bli varslet om ødeleggelsen av sitt folk og sin by må helt klart ha vært svært vanskelig for Lehi. Les imidlertid 1 Nephi 1:14-15, og finn ut hvorfor Lehi gledet seg selv om han så at Jerusalem ville bli ødelagt.

  1. Skriv dine tanker om følgende spørsmål i din skriftstudiedagbok: Hvordan kan Lehis opplevelse i 1 Nephi 1:5-15 ha påvirket hans ønske om å undervise folket og oppfordre dem til å omvende seg?

Etter å ha blitt varslet om Jerusalems ødeleggelse, fortalte Lehi Jerusalems innbyggere hva han hadde fått vite. Han advarte dem og sa at de ville bli ødelagt hvis de ikke omvendte seg. Les 1 Nephi 1:18-20, og finn ut hvordan Jerusalems innbyggere reagerte. Tenk deg at du var redaktør for en avis, og måtte skrive en overskrift for 1 Nephi 1:18-20. Hva ville overskriften din være?

Bilde
Lehi profeterer for Jerusalems innbyggere

Overvei følgende uttalelse:

“I likhet med oldtidens profeter vitner vår tids profeter om Jesus Kristus og forkynner hans evangelium. De tilkjennegir Guds vilje og sanne karakter. De uttaler seg frimodig og tydelig, fordømmer synd og advarer mot dens konsekvenser. Av og til kan de bli inspirert til å profetere om fremtidige hendelser til vårt beste” (Tro mot pakten: En oppslagsbok i evangeliet [2004], 132).

  1. Skriv med egne ord en setning i din skriftstudiedagbok som beskriver en profets ansvar uavhengig av den motstand han måtte møte.

Da Nephi skrev om farens opplevelser i Jerusalem, la han til et budskap til leseren i 1 Nephi 1:20, fra og med ordene “Men se, jeg, Nephi, vil vise dere …” Dette verset introduserer et tema som Nephi understreket gjennom alt det han skrev. Understrek dette temaet i 1 Nephi 1:20, og les så Moroni 10:3, på jakt etter et lignende tema. (Moroni var den siste av profetene i Mormons bok. Tiden mellom Nephi og Moroni var ca 1000 år.)

Legg merke til at Nephi erklærte i første kapittel av Mormons bok at han ville vise oss “Herrens milde barmhjertighet” i sine skrifter (1 Nephi 1:20). I siste kapittel av Mormons bok ba Moroni oss om å huske “hvor barmhjertig Herren har vært” (Moroni 10:3).

Bilde
Eldste David A. Bednar

Nephi ønsket at vi skulle forstå helt fra begynnelsen av sin opptegnelse at Herrens milde barmhjertighet gis dem som utøver tro på ham. Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum forklarte hva Herrens milde barmhjertighet er i vårt liv. Sett ring rundt ord og uttrykk eldste Bednar brukte til å beskrive hva “Herrens milde barmhjertighet” er, mens du leser hans forklaring:

“Herrens milde barmhjertighet er de svært personlige og spesifiserte velsignelser, den styrke, beskyttelse, forsikring, veiledning, kjærlige godhet, trøst, støtte og de åndelige gaver vi mottar fra og på grunn av og gjennom den Herre Jesus Kristus…

… Herrens milde barmhjertighet viser seg ikke tilfeldig eller bare ved et sammentreff. Trofasthet, lydighet og ydmykhet innbyr mild barmhjertighet, og ofte er det Herrens tidspunkt som gjør oss i stand til å gjenkjenne og verdsette disse viktige velsignelsene” (“Herrens milde barmhjertighet,” Ensign eller Liahona, mai 2005, 99-100).

  1. Besvar følgende spørsmål i din skriftstudiedagbok: Hvilket eksempel har du sett på at Herrens viser sin milde barmhjertighet til deg eller noen du kjenner?

Begynn eller fortsett å se etter og skrive i din personlige dagbok om den milde barmhjertighet Herren har vist deg. Når du gjør det, vil du lettere se de velsignelser Gud har gitt deg.

  1. Skriv følgende etter dagens oppgaver i din skriftstudiedagbok:

    Jeg har studert 1 Nephi 1 og fullført denne leksjonen (dato).

    Ytterligere spørsmål, tanker og innsikt jeg ønsker å dele med min lærer: