2023
Evangelievreugde ervaren en kunnen delen in tijden van beproeving
Oktober 2023


Regionaal Nieuws

Evangelievreugde ervaren en kunnen delen in tijden van beproeving

Ik ben geboren in Brazilië en ik heb mij 4 jaar geleden in Griekenland laten dopen. En 5 maanden geleden ben ik thuisgekomen van mijn zending in Kaapverdië. Pas als je op Google Maps heel ver inzoomt in de Atlantische Oceaan, aan de westkust van Afrika, zie je 10 eilanden liggen die samen Kaapverdië vormen. Iedereen zegt dat zijn zending de beste is, maar er kan er maar één de beste zijn, en dat was mijn zending! Ik ben zo gezegend met mijn zendingspresident en zijn vrouw, met de vriendschappen die ik daar heb gesloten en met mijn zendingservaringen.

Natuurlijk is het niet fijn als je moeilijke collega’s hebt, of als je zonder elektriciteit en wifi moet leven of koude douches moet nemen. Er waren veel momenten dat we eerder naar huis moesten, omdat het onveilig was of omdat we bang waren dat iemand ons op straat zou overvallen om onze telefoon te stelen. Ondanks deze ervaringen was het een zegen om mensen te dienen, hen thuis te bezoeken en over Christus te praten. Ik kon ze een nieuwe kijk geven op de wereld. Ik kon ze hoop geven en hun horizon verbreden. Ik diende niet alleen hen, maar hun gehele huishouden, want als één mens wordt opgebouwd, dan straalt hij licht uit waardoor anderen worden verlicht.

We weten allemaal dat we vreugde en blijdschap zullen ervaren wanneer we het voorbeeld van Jezus Christus volgen. We weten allemaal dat we rijkelijk gezegend worden wanneer we ons dienstbaar opstellen, anderen tot zegen zijn en getuigen van het evangelie van Christus. Het blijft echter lastig om het vol te houden, om niet ontmoedigd te raken wanneer het even tegenzit, of te blijven vertrouwen op de wijsheid van de Heer als de stormen op ons inbeuken. Hoe kunnen we de vreugde behouden als dingen niet direct gaan zoals we willen?

Er was een moment op mijn zending dat ik huilend bij mijn zendingspresident zat. Na een lang gesprek kwamen we terug op het volgende: de focus van ons leven, oftewel het eeuwige perspectief in acht nemen. President Russell M. Nelson zei het volgende hierover: ‘De vreugde die we voelen heeft weinig te maken met onze omstandigheden […] en alles met waar we ons in het leven op richten.’1

Jezus Christus richt Zich op ieder van ons afzonderlijk, en het is aan ons om ons naar Hem toe te keren. Het is een verandering van focus. In plaats van ons op Netflix, Tiktok en meisjes of jongens te richten, richten we ons op Christus. We bidden, bestuderen de Schriften en gaan naar de tempel. Soms kan dat ons te zwaar vallen, en dan moeten we er meer dan ooit de Heer bij betrekken. In Mattheüs 11 zegt Jezus Christus het volgende: ‘Kom naar Mij toe, allen die vermoeid of belast zijn, en Ik zal u rust geven […] want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.’

Elke keuze die ik maak is een last; of ik nu kies om te studeren of om op de zending te gaan, het is allebei zwaar. Alleen wanneer ik het samen met de Heer doe, geeft Hij mij kracht en wijsheid om mijn lasten te dragen. Bijvoorbeeld wanneer ik tiende betaal, dan geeft de Heer mij openbaringen zodat ik weet hoe ik het beste met mijn geld kan omgaan. Het kan dan wel de wil van de Heer zijn, maar als ik niet bid of de Schriften bestudeer, kan Hij mij nooit de kracht en wijsheid geven om mijn doelen te bereiken. Dat komt doordat ik het niet vraag en er ook geen moeite voor doe om de Heer bij mijn leven te betrekken. Het is daarom belangrijk om goede keuzes te maken, want elke keuze heeft gevolgen. Ik moet de keuze maken die mij leidt tot het eeuwige geluk. Iedereen wil eeuwige vreugde ervaren, maar ben je bereid om er op de lange termijn opofferingen ervoor te doen?

Tijdens mijn zending vroegen heel veel zendelingen zich af of waarom we om 6.30 uur moesten opstaan. Mijn zendingspresident zei het volgende hierover: ‘Ik weet niet waarom je om 6.30 uur moet opstaan, maar brengt het je dichter tot de Heer? Bereidt het je voor om de Geest te voelen?’ Dat is de vraag die we onszelf iedere keer moeten stellen: Brengt deze keuze mij dichter tot Christus?

Dat betekent niet dat er geen moeilijke tijden meer zullen komen. De moeilijke tijden laten ons juist ons potentieel zien. En dat is een zegen. De uitdagingen helpen ons om ons karakter te ontwikkelen, zodat we klaar zijn om de zegeningen te ontvangen. Beproevingen zijn er om de mens te zuiveren, zodat hij de goede kant op groeit.

Alma vergeleek het woord met een zaadje dat opgroeit tot een boom. Die vergelijking kunnen we ook toepassen op de mens: als je de boom (oftewel de mens) verwaarloost en geen aandacht besteedt aan zijn verzorging, dan zal hij geen wortel schieten. Dat is niet omdat het zaadje niet goed was, maar als je de boom (de mens dus) wél verzorgt, begint hij te groeien door geloof, ijver en geduld tot het eeuwige leven. En dan zul je de kostbare, witte, zoete vrucht plukken.2

Het lijden van Christus hielp Hem om gehoorzaamheid te leren tot Hij volmaakt was geworden.3 Met andere woorden, de pijn die we voelen maakt het mogelijk dat we groeien tot we volmaakt zijn, en tegelijk is die pijn ook een teken dat we groeien. Tegen Joseph Smith zei de Heer dat al zijn beproevingen hem ervaring en kennis zouden opleveren, en dat ze voor zijn bestwil zouden zijn.4 Het is daarom belangrijk om in onze problemen het eeuwige perspectief in acht te nemen. Het is net zoals met autorijden: je moet altijd ver vooruit kijken.

Tijdens mijn zending gebeurde het weleens dat de elektriciteit uitviel. Het werd dan erg warm in huis, omdat we geen ventilator konden gebruiken. Dan gingen we op het dak slapen onder de sterrenhemel, of hielden we gezinsavond bij de enige lantaarnpaal die het deed. Als we ons op Christus richten, zal onze emmer overlopen van vreugde. Gods discipline is liefde, en Jezus wil het beste voor jou!

Noten

  1. Russell M. Nelson, ‘Vreugde en geestelijk overleven’, Liahona, november 2016, 82.

  2. Alma 32:38–42

  3. Hebreeën 5:8-9 ‘gehoorzaamheid leren’ is hier meer bedoeld in de betekenis van ervaren ofwel het proces ondergaan om uiteindelijk compleet te zijn ( volmaakt in vers 9)

  4. Leer en Verbonden 122:7