2023
Deelnemen aan het werk van heil en verhoging – recente boodschappen van profeten, apostelen en andere kerkleiders
September 2023


Digitaal thema-artikel

Deelnemen aan het werk van heil en verhoging – recente boodschappen van profeten, apostelen en andere kerkleiders

Lees wat leidinggevenden in de kerk onlangs op sociale media over het werk van heil en verhoging hebben gezegd.

Afbeelding
vrouw raakt de zoom Christus’ bovenkleed aan

Vrouw raakt de zoom van het bovenkleed van de Heiland aan, Judith Mehr

President Dallin H. Oaks, eerste raadgever in het Eerste Presidium, heeft gezegd: ‘Het doel van de leer en beleidsregels van deze herstelde kerk is Gods kinderen op het heil en de verhoging in de hoogste graad van de celestiale heerlijkheid voor te bereiden.’1 We hebben het vaak over dit werk – het werk van heil en verhoging – maar wat houdt het in?

‘Als we tot Christus komen en anderen daar tevens bij helpen, nemen we aan Gods werk van heil en verhoging deel. Aan dit werk liggen de twee grote geboden ten grondslag: God liefhebben en onze naasten liefhebben (zie Mattheüs 22:37–39). […]

‘Het werk van heil en verhoging richt zich op vier door God voorgeschreven taken. […]

  • Het evangelie van Jezus Christus naleven.

  • Voor behoeftigen zorgen.

  • Allen uitnodigen om het evangelie te ontvangen.

  • Families voor eeuwig verenigen.’2

Lees wat kerkleiders onlangs op sociale media hebben gezegd over manieren waarop we kunnen naleven, zorgen, uitnodigen en verenigen.

Bidden om behoeftigen goed te helpen

Afbeelding
President Russell M. Nelson

‘Op deze National Day of Prayer [dag van nationaal gebed] heb ik nagedacht over de veranderende betekenis in onze [Amerikaanse] samenleving van de uitdrukking ‘thoughts and prayers’ [gedachten en gebeden]. Voor velen is dit nog steeds een oprechte uiting van condoleance en zorg. Anderen zien het als een vermeend gebrek aan actie bij een tragisch voorval.

‘Ik ben ervan overtuigd dat bidden voor behoeftigen God welgevallig is; Hij gebiedt ons zelfs om ons tot Hem te wenden en voor anderen te bidden! Ik heb zelf echter ervaren dat ik, als ik God in gebed vraag wat ik kan doen om behoeftigen te dienen, verheffen, liefhebben en steunen, Hij mijn gebeden beantwoordt met specifieke en eenvoudige dingen die ik daadwerkelijk kan doen om een van zijn kinderen tot zegen te zijn.

‘Ik nodig u uit om te bedenken hoe uw gedachten en gebeden een katalysator voor God kunnen zijn om u te inspireren vriendelijk, meelevend en vrijgevig te handelen. Bedenk hoeveel goeds u in de wereld – en in uw eigen gezin en op school en het werk – kunt doen. Als we ernaar streven om zijn genezende en helpende handen te zijn, zullen we de Heer zeker verheffen.’

President Russell M. Nelson, Facebook, 5 mei 2022, facebook.com/russell.m.nelson

Anderen vergeven en hen als broeders en zusters zien

Afbeelding
President Russell M. Nelson

“‘Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen’ (Lukas 23:34).

‘Deze woorden, die de Heiland Jezus Christus aan het kruis sprak, geven ons een patroon voor ons eigen leven. Hij leerde ons om onze vijanden lief te hebben, goed te doen aan hen die ons haten, en zelfs te bidden voor hen die ons belasteren.

‘Als we ervoor kiezen anderen te vergeven, laten we de Heer het vergif uit onze ziel wegnemen. We laten Hem ons hart troosten en verzachten, zodat we anderen – vooral hen die ons onrecht hebben aangedaan – als kinderen van God en als onze broeders en zusters kunnen zien. […]

‘Ik nodig u uit om onder gebed te overwegen of er iemand is die u dient te vergeven of iemand die u moet vragen om u te vergeven. Ik beloof u dat de Heiland u van boosheid, wrok en pijn zal verlossen. De Vredevorst zal u vrede brengen. […]

‘Mogen wij ons tot de herrezen Heer wenden, zodat Hij ons de vreugde en het wonder van vergeving kan geven.’

President Russell M. Nelson, Facebook, 2 april 2023, facebook.com/russell.m.nelson

Uw licht laten schijnen

Afbeelding
Ouderling Dieter F. Uchtdorf

‘Als jongvolwassen lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen vraag je je soms misschien af hoe je een verandering ten goede in de wereld teweeg te brengen. Ik leerde al vroeg dat je, als je de wereld wilt veranderen, eerst jezelf moet veranderen.

‘Ik vind het geweldig dat de vader van Gordon B. Hinckley, toen hij een jonge zendeling was, tegen hem zei: “Vergeet jezelf en ga aan het werk.” De wereld heeft jouw enthousiasme, jouw energie, jouw geloof en jouw getuigenis nodig. Er zijn veel manieren om je licht te laten schijnen en de wereld een betere plek te maken. […]

‘Hoe jij je licht ook laat schijnen, jouw ervaringen zullen andere mensen helpen. Je komt dichter tot de Heiland als je aan opbouwende activiteiten meedoet en anderen dient. Ik beloof je dat het jou en de wereld zal verbeteren.’

Ouderling Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 3 februari 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Weten wat onze taken zijn

Afbeelding
Ouderling Dieter F. Uchtdorf

‘Mijn familie is twee keer gevlucht. De eerste keer was ik nog maar 4 jaar; de tweede keer 11 jaar. Daar dacht ik aan toen ik het voorrecht had om geestelijk verzorgers van de kerk uit de hele wereld toe te spreken. […] 

‘Mijn hart is vol droefenis als ik denk aan de wereldwijde stroom vluchtelingen en emigranten en het lijden van zoveel families en onschuldige kinderen. Zij zijn onze broeders en zusters. We moeten ons van onze verantwoordelijkheid als christenen bewust zijn. 

‘We moeten de wetten van het land gehoorzamen, en de wetten moeten ook onze bereidheid als christenen weerspiegelen om de armen en behoeftigen te helpen, met hen te treuren, hen te troosten, met hen te bidden, onze middelen en mogelijkheden vrijgevig met hen te delen, en zeker om hun vrienden te zijn. 

‘Onze toewijding aan dit soort hulp is de beste uiting aan onze medemens van de reine liefde van Christus. Christelijk medeleven en empathie voor onze medemens zullen ons veranderen. Het zal een positieve verandering in de toekomst van de wereld teweegbrengen. Zowel ons verlangen als ons handelen om iemand te helpen die ziek is, hongerig is of het moeilijk heeft, zal ons vrede geven. Dat zal uw gemeenschap tot zegen zijn en de vrede van Christus in de landen van de wereld brengen. Daarom kan en moet elke dag een nieuw begin zijn.’

Ouderling Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 10 oktober 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Door liefde worden gemotiveerd

Afbeelding
Ouderling David A. Bednar

‘Als we het evangelie delen, richt het eenvoudige patroon van “liefhebben, delen en uitnodigen” ons meer op alle aspecten van het werk van de Heer. Als we deze fundamentele evangeliebeginselen op natuurlijke wijze naleven, kunnen we anderen helpen om tot Christus te komen door verbonden te sluiten en na te komen. We beseffen misschien niet eens dat we het evangelie delen, want delen en uitnodigen zijn een natuurlijke uiting van onze oprechte liefde voor anderen. Het maakt gewoon deel uit van wie we zijn! 

‘In de Schriften staat dat “de liefde geduldig [is]” en “alle dingen [verdraagt]” (1 Korinthe 13:4, 7). Liefde heeft geen tijdschema of vervaldatum. Als we gemotiveerd door liefde delen en uitnodigen, worden we niet ongeduldig. We blijven het proberen en vertrouwen op de Heer als we anderen de hand reiken.’

Ouderling David A. Bednar, Facebook, 2 augustus 2021, facebook.com/davida.bednar.

Het plan van geluk van de Vader bevorderen

Afbeelding
Ouderling Quentin L. Cook

Velen van jullie die dit lezen, maken deel uit van generatie Z. Jullie zijn opgegroeid met een natuurlijke kennis van het internet, elektronische apparaten, sociale media en andere vergelijkbare technologieën die wij oudere generaties met meer moeite moesten leren. ‘Liken’, ‘delen’ en ‘direct messages’ zijn net zo normaal als bellen, kloppen en brieven schrijven voor de generaties vóór jullie was. Maar naast jullie enorme kennis van de digitale wereld om jullie heen, hebben jullie nog iets belangrijkers – jullie hebben het fundament om de bekwaamste generatie ooit te zijn om het plan van geluk van onze hemelse Vader voor al zijn kinderen te bevorderen. En wij hebben jullie hulp nodig.

‘Ik nodig je uit […]: denk eraan dat je keuzes belangrijk zijn. Als je er dagelijks voor kiest om het voorbeeld van Jezus Christus te volgen, zul je succes, geluk en een doel vinden dat je op onvoorstelbare manieren tot zegen zal zijn.’

Ouderling Quentin L. Cook, Facebook, 26 januari 2023, facebook.com/quentin.lcook.

Voorbereid naar het huis van de Heer

Afbeelding
Ouderling D. Todd Christofferson

‘De bouw van de [Monroviatempel (Liberia)] is nog niet begonnen, maar ik vertelde een grote groep mensen in Liberia dat de tijd voor persoonlijke voorbereiding op de tempel nu al begint. 

‘In het verleden vroegen mensen die zich op aanbidding in het huis van de Heer voorbereidden zich misschien af welk offer ze moesten brengen om dit heilige huis binnen te gaan.

‘Maar tegenwoordig moeten de leden van de kerk in Liberia – en heiligen der laatste dagen over de hele wereld – het voorbeeld van Jezus Christus volgen en “een gebroken hart en een verslagen geest” aanbieden (3 Nephi 9:20). Diegenen onder ons die zich op die manier voorbereiden, zullen een heiliger volk zijn als we de kans krijgen om aan tempelwerk deel te nemen.’

Ouderling D. Todd Christofferson, Facebook, 10 maart 2023, facebook.com/dtodd.christofferson.

Groot geloof en moed

Afbeelding
Ouderling Neil L. Andersen

‘Ik ben erg onder de indruk van de jongvolwassenen en jongeren die ik hier [in Tokio] heb ontmoet. Japan is een land met 125 miljoen inwoners. Slechts één procent van de bevolking is christen en minder dan tien procent van de christenen is lid van de kerk. Er is groot geloof en moed voor nodig om een volgeling van Jezus Christus te zijn en anderen over hun geloof te vertellen.

‘Ik moedigde hen aan om openlijk te vertellen dat ze in Jezus Christus geloven en Hem volgen. Ik uitte onze liefde voor hen en voor wie ze zijn. Ik zei dat de Heer ze nodig heeft omdat Hij toegewijde discipelen van Jezus Christus onder dit prachtige en indrukwekkende volk nodig heeft.’

Ouderling Neil L. Andersen, 27 mei 2022, facebook.com/neill.andersen.

God liefhebben

Afbeelding
Ouderling Ronald A. Rasband

‘In Jozua 22:5 staan vier stappen om God lief te hebben en het eerste grote gebod te onderhouden:

  • Bewandel al zijn wegen. We bewandelen zijn wegen als we om dingen geven waar Hij om geeft. Hij geeft om u, dus waarom zouden wij niet ook voor zijn kinderen zorgen?

  • Onderhoud zijn geboden. President Russell M. Nelson heeft gezegd: “Gods wetten zijn volledig ingegeven door zijn oneindige liefde voor ons en door zijn verlangen dat we ons potentieel volledig ontwikkelen.” (“The Love and Laws of God” [devotional aan de Brigham Young University, 17 september 2019], speeches.byu.edu).

  • Houd u vast aan God. Als u zich aan God vasthoudt, blijft u dicht bij Hem en kunt u Hem beter horen.

  • Dien Hem met heel uw hart en heel uw ziel. Dienen in mijn gezin en de kerk is een van de grootste zegeningen die mij heeft gevormd.

‘Neem u nu vast voor om God lief te hebben. Ik beloof u dat al het andere op zijn plek zal vallen als u Hem op de eerste plaats zet. God liefhebben is de sleutel tot geluk en bereidt u voor op alles wat er op uw pad komt.’

Ouderling Ronald A. Rasband, Facebook, 13 februari 2022, facebook.com/ronaldarasband.

Weten dat Jezus Christus bij zijn werk is betrokken

Afbeelding
Ouderling Dale G. Renlund

‘Een van de belangrijkste beginselen van de herstelling van het evangelie van Jezus Christus is dat Hij nauw betrokken is bij het heilswerk.’

Ouderling Dale G. Renlund, Facebook, 2 maart 2021, facebook.com/DaleGRenlund.

Rondgaan en goeddoen

Afbeelding
Ouderling Dale G. Renlund

‘Hoe we met voordelen en nadelen omgaan, maakt deel uit van de levenstoets. We worden niet zozeer geoordeeld naar wat we zeggen, maar naar de manier waarop wij de kwetsbaren en benadeelden behandelen. Wij heiligen der laatste dagen streven ernaar het voorbeeld van de Heiland te volgen, die rondging om goed te doen. We bewijzen onze liefde voor onze medemens, door ons in te zetten voor een menswaardig bestaan voor alle kinderen van onze hemelse Vader. Zo ontwikkelen we meer empathie, begrip en naastenliefde, en gaan we meer op de Heiland lijken.’

Ouderling Dale G. Renlund, Facebook, 19 juli 2021, facebook.com/DaleGRenlund.

Een verbindende schakel in familiegeneraties worden

Afbeelding
Ouderling Gerrit W. Gong

‘Mogen wij door ons geloof in Jezus Christus een verbindende schakel in onze generaties worden. Mogen we met onze voorouders worden verbonden en ons huidige en ons toekomstige gezin tot zegen zijn – het gezin dat we hebben en het gezin dat we willen hebben.’

Ouderling Gerrit W. Gong, Facebook, 21 maart 2023, facebook.com/gerritw.gong.

Zij aan zij met de Heer werken

Afbeelding
Ouderling Gerrit W. Gong

‘Vorige maand heb ik jullie tijdens de wereldwijde devotional uitgenodigd om een betere versie van jezelf te worden door zij aan zij met de Heer te werken.

‘Als discipelen van Jezus Christus worden we door onze verbondsrelatie met God en met elkaar aangemoedigd om goed te zijn en goed te doen. Zoals jullie weten, biedt onze kerk humanitaire hulp zonder acht te slaan op ras, godsdienst of nationaliteit. We werken samen met partners van allerlei kerken, of niet-kerkelijke instanties. We komen in actie als er onmiddellijke hulp of langetermijnhulp nodig is. We voelen de zegen van de hemel als we onze liefde voor God betuigen door al het mogelijke voor onze broeders en zusters te doen, zijn zoons en dochters, overal en op alle mogelijke manieren.

‘Als je op zoek bent naar manieren om een betere versie van jezelf te worden, kun je de app van JustServe.org downloaden om mogelijkheden bij jou in de buurt te zoeken.’

Ouderling Gerrit W. Gong, Facebook, 12 februari 2021, facebook.com/gerritw.gong.

Weten wie u bent

Afbeelding
Ouderling Ulisses Soares

‘Als u probeert te ontdekken en over te brengen wie u bent, waar u vandaan komt en van wie u afstamt, zult u te weten komen wie Hij is – uw Heiland, Jezus Christus. Ik beloof u dat u reinheid en gemoedsrust, perspectief en zingeving zult vinden, en dat u kracht en een plek in de familie van God zult vinden.’

Ouderling Ulisses Soares, Facebook, 5 maart 2022, facebook.com/soares.u.

Familieverhalen ontdekken

Afbeelding
Ouderling Ulisses Soares

‘Welke familieverhalen geven u kracht? Welke tradities houdt u in stand? Raak niet ontmoedigd als u niets te binnen schiet. Wij moedigen u aan om ze te ontdekken; en onthoud dat familiegeschiedenis niet alleen om het verre verleden draait. U bent uniek vanwege de combinatie van uw verleden en heden.’

Ouderling Ulisses Soares, Facebook, 2 maart 2022, facebook.com/soares.u.

Samen overleggen over het werk van heil en verhoging

Afbeelding
Presidente Camille N. Johnson

‘De ZHV moet een veilige plek zijn waar zusters over hun ervaringen kunnen vertellen, met elkaar kunnen overleggen, kunnen bijdragen aan zinvol evangelie-onderricht en de liefde van onze hemelse Vader en de Heiland kunnen voelen. […]

‘In het Algemeen handboek worden we uitgenodigd om tijdens elke ZHV-bijeenkomst samen te overleggen over onderwerpen die met het werk van heil en verhoging hebben te maken. Dat kan van alles zijn, van samen dienen in onze gemeenschap tot begrip van een evangelie-onderwerp of worstelen met een specifiek probleem – altijd gericht op onze Heiland.

‘We hopen dat elk plaatselijk ZHV-presidium onder gebed onderwerpen zal kiezen die de vrouwen voor wie zij zorgen, kunnen helpen. Dit kan een waardevol moment zijn om van elkaar te leren en elkaar te dienen zoals Jezus Christus dat zou doen.’

Presidente Camille N. Johnson, Facebook, 8 januari 2023, facebook.com/RSGeneralPresident.

Toegang tot en gebruik van priesterschapsmacht

Afbeelding
Presidente Camille N. Johnson

‘Zusters, u hebt toegang tot priesterschapsmacht! De zegeningen die uit priesterschapsmacht voortvloeien, staan alle kerkleden ter beschikking die hun verbonden nakomen – vrouwen, mannen en kinderen.

‘Ik leer dat ik, om een beroep op priesterschapsmacht te doen, meer moet doen dan alleen de geboden onderhouden. Ik moet de dingen van deze wereld terzijde schuiven en mijn talenten, tijd en middelen aan God toewijden. Door de toewijding van mijn hart, macht, verstand en kracht aan het werk van heil en verhoging – de vergadering van Israël – kan ik een beroep doen op de priesterschapsmacht waarmee ik ben begiftigd.

‘President Russell M. Nelson heeft beloofd dat “wie in het huis des Heren worden begiftigd, krachtens hun verbond een gave van Gods priesterschapsmacht [ontvangen], samen met een gave van kennis om een beroep op die macht te kunnen doen.” (“Geestelijke schatten”, algemene oktoberconferentie 2019.)

Naar aanleiding van zijn belofte heb ik mijn leven onder de loep genomen. Ik heb een lijstje gemaakt: “Wat doe ik dagelijks/wekelijks/maandelijks?” Toen stelde ik mezelf met een gebedsvol hart de vraag: “Wat is mijn tijd en energie niet meer waard?” Zoals de profeet zei, werden dingen die ooit belangrijk leken steeds minder belangrijk en kon ik sommige dingen helemaal van mijn lijstje afstrepen. Ook al leken ze onschuldig, ze leidden me af.

‘Mijn zelfevaluatie was geen eenmalige oefening. Ik leer dat een nauwkeurige evaluatie van mijn tijd en energie, zoals president Nelson heeft gezegd, een “levenslang proces van toewijding aan de Heer” is. (“Geestelijke schatten”, algemene oktoberconferentie 2019.) Ik kijk nu anders naar wat ik moet doen om gebruik te maken van de priesterschapsmacht waartoe ik toegang heb als ik mijn verbonden nakom.

‘Wilt u er samen met mij naar streven om toegang tot priesterschapsmacht te krijgen en die te gebruiken?’

President Camille N. Johnson, Facebook, 13 november 2022, facebook.com/RSGeneralPresident.

Bidden en luisteren

Afbeelding
Zuster Kristin M. Yee

‘De Heiland doet zijn werk door ieder van ons. Laten we dus voor elkaar bidden en luisteren hoe Hij wil dat we de mensen om ons heen tot zegen zijn. Hij zal u antwoorden omdat Hij uw goede hart en de mensen op uw pad liefheeft. Moge u zijn liefde voor u voelen als u anderen ziet en zegent zoals Hij dat zou doen.’

Zuster Kristin M. Yee, Facebook, 8 februari 2023, facebook.com/RS2ndCounselor.

Kinderen aan het werk van heil en verhoging laten deelnemen

Afbeelding
Zuster Susan H. Porter

‘Als ik over de hele wereld verschillende jeugdwerkgroepen bezoek, word ik altijd geïnspireerd door de bereidwillige en bekwame deelname van kinderen aan het werk van heil en verhoging. Kinderen die zich hebben laten dopen, leven hun doopverbond na!

‘Als presidium hopen we dat alle kinderen de verbonden die ze bij hun doop sluiten, begrijpen en naleven – en zich ook op andere verordeningen op het verbondspad van de Heiland voorbereiden.

‘We vinden het geweldig om nieuwe hulpbronnen voor ouders en jeugdwerkleidsters aan te dragen om kinderen en jongeren de zegeningen en de voorrechten van het sluiten en nakomen van heilige verbonden duidelijk te maken. Ik hoop dat u deze hulpbronnen in Kom dan en volg Mij in de app Evangeliebibliotheek of op ChurchofJesusChrist.org doorneemt.’

Presidente Susan H. Porter, Facebook, 28 oktober 2022, facebook.com/PrimaryPresident.

‘Zie uw kleinen’

Afbeelding
Zuster Amy A. Wright

‘Toen de Heiland het volk in het oude Amerika aanspoorde om hun kleinen te zien (3 Nephi 17:23), nodigde Hij ze niet enkel uit om naar ze te kijken, maar om ze echt te zien. Kijk in hun ogen en zie hun goddelijke waarde, bekwaamheid en potentieel. Wij hebben vandaag dezelfde uitnodiging gekregen om onze dierbare kleinen te zien. Onze kinderen zijn door een profeet van God uitgenodigd om Israël te helpen vergaderen. Ik getuig dat zij daartoe in staat zijn. Ik was zo geïnspireerd door de kinderen die ik onlangs in de Filipijnen ontmoette toen ze vertelden hoe zij het koninkrijk van God kunnen opbouwen.

‘Hoe hebt u in uw invloedssfeer gezien dat kinderen het evangelie van Jezus Christus naleven, voor behoeftigen zorgen, allen uitnodigen om het evangelie te ontvangen, en gezinnen voor eeuwig verenigen?’

Zuster Amy A. Wright, Facebook, 18 januari 2023, facebook.com/Primary1stCounselor.