Nieuwe Testament 2023
Aanhangsel: Uw kinderen voorbereiden om hun leven lang op Gods verbondspad te blijven


‘Aanhangsel: Uw kinderen voorbereiden om hun leven lang op Gods verbondspad te blijven’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘Aanhangsel’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2023

Aanhangsel

Uw kinderen voorbereiden om hun leven lang op Gods verbondspad te blijven

Omdat uw hemelse Vader u liefheeft, u vertrouwt en uw potentieel ziet, laat Hij het aan u over om uw kinderen te helpen om hun eerste stappen te zetten op het verbondspad, het pad naar het eeuwig leven, en er vooruitgang op te maken (zie Leer en Verbonden 68:25–28). Dat houdt in dat u ze voorbereidt op het sluiten en nakomen van heilige verbonden, zoals het doopverbond en de tempelverbonden. Door die verbonden binden uw kinderen zich aan de Heiland, Jezus Christus.

Er zijn veel manieren om uw kinderen op deze reis op het verbondspad voor te bereiden. Uw hemelse Vader zal u helpen om de beste manier te vinden. Streef naar inspiratie en bedenk dat uw kinderen niet alleen tijdens geplande lessen leren. Thuis leren is erg doeltreffend omdat ze van uw voorbeeld kunnen leren, en door kleine, eenvoudige momenten – de gebeurtenissen van het alledaagse leven. Net zoals het verbondspad bewandelen een levenslang proces is, is erover leren dat ook. (Zie ‘Ons thuis en gezin’, Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland [2022], 30–31.)

Afbeelding
moeder en kind

Er zijn veel manieren om uw kinderen op hun reis op Gods verbondspad voor te bereiden.

Hieronder staan enkele ideeën waar u inspiratie uit kunt putten. In ‘Kinderen voorbereiden om hun leven lang op Gods verbondspad te blijven’ in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk vindt u nog meer ideeën om jeugdwerkkinderen te onderwijzen.

Doop en bevestiging

Nephi zegt dat de poort tot het verbondspad ‘bekering en doop met water’ is (2 Nephi 31:17). Door uw kinderen op de doop en bevestiging voor te bereiden, plaatst u hun voeten stevig op dat pad. Leer ze allereerst over geloof in Jezus Christus en bekering. Leer ze ook dat we ons doopverbond hernieuwen door wekelijks aan het avondmaal deel te nemen.

U hebt wellicht iets aan deze bronnen: 2 Nephi 31; Gospel Topics, ‘Baptism’, topics.ChurchofJesusChrist.org.

  • Maakt u iets mee wat uw geloof in onze hemelse Vader en Jezus Christus versterkt, vertel uw kind er dan over. Maak hem of haar duidelijk dat geloof in de loop van het leven steeds sterker kan worden. Wat kan uw kind zoal doen om vóór zijn of haar doop een sterker geloof in Christus te ontwikkelen?

  • Maakt uw kind een verkeerde keuze, praat dan met vreugde over de gave van bekering. En als u een verkeerde keuze maakt, vertel dan over de vreugde die u ontvangt als u zich bekeert. Getuig dat Jezus Christus ons de macht heeft gegeven om te veranderen, doordat Hij voor onze zonden heeft geleden en is gestorven. Als uw kind u om vergeving vraagt, vergeef hem of haar dan meteen en vreugdevol.

  • Vertel uw kind over uw doop. Laat er foto’s van zien en vertel wat u er nog van weet. Vertel hoe u zich voelde, dat u door uw doopverbond Jezus Christus beter hebt leren kennen, en wat u er nu nog aan hebt. Moedig uw kind aan om vragen te stellen.

  • Woon samen met uw kind een doopdienst in uw familie of wijk bij. Bespreek wat u en uw kind hebben gezien en gevoeld. Praat zo mogelijk met de dopeling en stel vragen als: ‘Hoe hebt u deze beslissing genomen? Hoe hebt u zich voorbereid?’

  • Doet uw kind iets wat hij of zij had beloofd, geef hem of haar dan een oprecht complimentje. Wijs erop dat we ons door onze beloftes na te komen, voorbereiden om het verbond na te leven dat we bij onze doop sluiten. Wat beloven we God als we ons laten dopen? Wat belooft Hij ons? (Zie Mosiah 18:8–10, 13.)

  • Als u en uw kind samen een geestelijke ervaring hebben (bijvoorbeeld in de kerk, tijdens Schriftstudie of wanneer u iemand dient), vertel hem of haar dan over uw geestelijke gevoelens of indrukken. Vraag uw kind hoe hij of zij zich voelt. Leg uit dat de Geest op verschillende manieren tot ons kan spreken, en noem manieren waarop Hij tot u spreekt. Help uw kind om momenten te herkennen waarop hij of zij de invloed van de Heilige Geest ervaart.

  • Bekijk samen enkele video’s in de collectie ‘Hear Him!’ in de Engelstalige Evangeliebibliotheek. Bespreek de verschillende manieren waarop de dienstknechten van de Heer zijn stem horen. Laat uw kind een tekening of video maken over de manier waarop hij of zij de stem van de Heiland hoort.

  • Vertel wat u aan uw lidmaatschap van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen hebt. Hoe bent u dichter tot uw hemelse Vader en Jezus Christus gekomen toen u anderen diende en anderen u dienden? Bedenk samen manieren waarop uw kind als lid van de kerk andere mensen kan dienen en sterken.

  • Maak van het avondmaal een heilige, vreugdevolle gebeurtenis voor uw gezin. Bedenk samen manieren waarop uw kind zich tijdens het avondmaal op Jezus Christus kan concentreren. Hoe kunnen we laten zien dat het avondmaal voor ons heilig is?

  • Het tijdschrift de Vriend bevat vaak artikelen, verhalen en activiteiten waarmee kinderen zich op hun doop en bevestiging kunnen voorbereiden. Laat uw kind er enkele uitkiezen, en lees of doe ze dan samen. (Zie ook de collectie ‘Preparing for Baptism’ onder Children in de Engelstalige Evangeliebibliotheek.)

    Afbeelding
    jongen laat zich dopen

    Nephi zegt dat de poort tot het verbondspad ‘bekering en doop met water’ is (2 Nephi 31:17).

Uw kinderen het priesterschap uitleggen

Het priesterschap is de macht en het gezag van God waardoor Hij zijn kinderen zegent. Gods priesterschap is nu op aarde in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. Alle kerkleden die hun verbonden nakomen, worden thuis met Gods priesterschapsmacht gezegend, zodat zij en hun gezin gesterkt worden. (Zie Algemeen handboek: dienen in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, 3.5, ChurchofJesusChrist.org.) Die macht stelt de leden in staat om Gods werk van heil en verhoging persoonlijk en met hun gezin te doen. (Zie Algemeen handboek, 2.2.)

We ontvangen verordeningen door het gezag van het priesterschap. Als mannen en vrouwen een kerkroeping vervullen, doen ze dat met priesterschapsgezag, op aanwijzing van hen die priesterschapssleutels dragen. Alle kinderen van onze hemelse Vader – zijn zoons en dochters – worden gezegend naarmate ze het priesterschap beter begrijpen.

Zie voor meer informatie over het priesterschap: Russell M. Nelson, ‘Geestelijke schatten’, Liahona, november 2019, 76–79; Russell M. Nelson, ‘De prijs van priesterschapsmacht’, Liahona, mei 2016, 66–69; ‘Priesterschapsbeginselen’, hoofdstuk 3 in het Algemeen handboek.

  • Zorg ervoor dat priesterschapsverordeningen deel van uw gezinsleven uitmaken. Help uw kind bijvoorbeeld elke week om zich geestelijk op het avondmaal voor te bereiden. Spoor uw kind aan om een priesterschapszegen te vragen als hij of zij ziek is of troost of leiding nodig heeft. Maak er een gewoonte van om uit te leggen hoe de Heer uw gezin door priesterschapsmacht zegent.

  • Grijp tijdens uw Schriftstudie in gezinsverband gelegenheden aan om te bespreken hoe God mensen door zijn macht zegent. Vertel hoe God u door zijn priesterschap heeft gezegend. Zie Algemeen handboek, 3.2 en 3.5 voor voorbeelden van zegeningen die we door het priesterschap van God ontvangen.

  • Bekijk de priesterschapslijn van iemand in uw familie. (Melchizedeks-priesterschapsdragers kunnen hun gezagslijn opvragen door een e-mail te sturen naar LineofAuthority@ChurchofJesusChrist.org; zie ook ‘Request a Priesthood Line of Authority’ in het Helpcentrum op ChurchofJesusChrist.org.) Bespreek waarom het belangrijk is om te weten dat het priesterschapsgezag van Jezus Christus komt. Waarom heeft Hij het aan ons gegeven?

  • Leer uw kind dat hij of zij na de doop priesterschapsmacht kan ontvangen door het doopverbond na te komen. Neem samen president Russell M. Nelsons toespraak ‘Geestelijke schatten’ door (Liahona, november 2019, 76–79). Vertel uw kind dat u door priesterschapsverordeningen Gods macht hebt ontvangen. Zie Algemeen handboek, 3.5 voor een lijst met manieren waarop priesterschapsmacht ons tot zegen is.

  • Bespreek de vraag ‘Wat voor iemand is een dienstknecht van de Heer?’ Lees samen Leer en Verbonden 121:36–42 en zoek naar antwoorden. Merkt u dat uw kind (of iemand anders) een van de beginselen of eigenschappen in deze verzen toepast, wijs hem of haar er dan op.

  • Als u of uw kind sleutels gebruikt om een deur te openen of een auto te starten, vergelijk die sleutels dan met de sleutels die priesterschapsleiders dragen. (Zie Algemeen handboek, 3.4.1 voor een definitie van priesterschapssleutels.) Wat ‘ontsluiten’ of ‘starten’ priesterschapssleutels voor ons? Zie ook Gary E. Stevenson, ‘Waar zijn de sleutels en het gezag van het priesterschap?’, Liahona, mei 2016, 29–32; ‘Where Are the Keys?’ (video), ChurchofJesusChrist.org.

  • Vraag uw kind aanwezig te zijn als u voor een roeping wordt aangesteld. Laat uw kind zien dat u uw roeping vervult. U kunt zelfs manieren bedenken waarop hij of zij u kan helpen. Beschrijf hoe u de macht van de Heer in uw roeping voelt.

Tempelbezoek – doop en bevestiging voor de doden

Tempels maken deel uit van het plan van onze hemelse Vader voor zijn kinderen. In de tempel sluiten we heilige verbonden met onze hemelse Vader. Dat doen we door deel te nemen aan heilige verordeningen die ons tot Jezus Christus richten. Onze hemelse Vader heeft ervoor gezorgd dat al zijn kinderen verbonden kunnen sluiten en aan verordeningen kunnen deelnemen, ook mensen die ze in dit leven niet hebben ontvangen. Aan het begin van het jaar waarin hij of zij 12 wordt, is uw kind oud genoeg om zich in de tempel voor overleden voorouders te laten dopen en bevestigen.

Voor meer informatie over de doop en bevestiging voor de doden raadpleegt u ‘About Proxy Baptism and Confirmation’, temples.ChurchofJesusChrist.org.

  • Ga zo vaak naar de tempel als uw omstandigheden dat toelaten. Bespreek met uw kind waarom u gaat, en vertel dat u zich in de tempel dichter bij uw hemelse Vader en Jezus Christus voelt.

  • Bespreek samen de tempelaanbevelingsvragen. Vertel uw kind hoe een tempelaanbevelingsgesprek verloopt. Leg uit waarom u het belangrijk vindt om een tempelaanbeveling te hebben.

  • Lees samen Maleachi 4:6. Bespreek hoe uw hart zich tot uw voorouders kan wenden. Kom meer over uw voorouders te weten door samen uw familiegeschiedenis te bekijken op FamilySearch.org. Zoek naar voorouders die de doop en bevestiging nodig hebben. Een consulent tempelwerk en familiegeschiedenis kan u daarmee helpen.

  • Neem samen enkele informatiebronnen in de collectie ‘Temple’ onder Children in de Engelstalige Evangeliebibliotheek door. (Zie ook ‘Preparing Your Child for Temple Baptisms and Confirmations’ op ChurchofJesusChrist.org.)

Een patriarchale zegen ontvangen

Een patriarchale zegen kan een bron van leiding, troost en inspiratie zijn. Een patriarchale zegen bevat persoonlijke raad van onze hemelse Vader aan ons en geeft ons inzicht in onze eeuwige identiteit en bestemming. Bereid uw kind op een patriarchale zegen voor door hem of haar het belang en de heilige aard van patriarchale zegens bij te brengen.

Zie voor meer informatie Gospel Topics, ‘Patriarchal Blessings’, topics.ChurchofJesusChrist.org.

  • Vertel uw kind hoe het voor u was om uw patriarchale zegen te ontvangen. U kunt bijvoorbeeld vertellen hoe u zich erop hebt voorbereid, hoe u erdoor dichter tot God bent gekomen, en hoe u de zegen gebruikt. U kunt uw kind vragen om met andere familieleden te praten die hun patriarchale zegen hebben ontvangen.

  • Neem samen enkele informatiebronnen in Gospel Topics, ‘Patriarchal Blessings’ door. Zie Algemeen handboek, 18.17 voor meer informatie over het proces om een patriarchale zegen te ontvangen.

  • Hebt u voorouders die een patriarchale zegen hebben ontvangen, dan kan het inspirerend zijn om er enkele met uw kind te lezen. Om een zegen van een overleden voorouder op te vragen, logt u in op ChurchofJesusChrist.org. Klik vervolgens in de rechterbovenhoek op het accountpictogram en selecteer ‘Patriarchale zegen’.

  • Als uw kind een patriarchale zegen heeft ontvangen, vraagt u de aanwezige familieleden om hun gevoelens op te schrijven en ze met uw kind te bespreken.

Tempelbezoek – begiftiging

God wil al zijn kinderen begiftigen, ofwel zegenen, met ‘macht van omhoog’ (Leer en Verbonden 95:8). Onze eigen begiftiging ontvangen we maar één keer in de tempel, maar de verbonden die we dan met God sluiten en de geestelijke kracht die Hij ons als onderdeel van de begiftiging geeft, kunnen ons elke dag tot zegen zijn.

Voor meer informatie over de tempelbegiftiging raadpleegt u ‘About the Temple Endowment’, temples.ChurchofJesusChrist.org; Russell M. Nelson, ‘Ons op de zegeningen van de tempel voorbereiden’, Liahona, oktober 2010, 41–51.

  • Hang thuis een afbeelding van de tempel op. Vertel uw kind hoe u zich in de tempel voelt. Praat vaak over uw liefde voor de Heer en zijn huis, en over de verbonden die u daar hebt gesloten.

  • Verken samen temples.ChurchofJesusChrist.org. Lees samen artikelen zoals ‘About the Temple Endowment’ en ‘Prepare for the House of the Lord’. Geef uw kind de kans om vragen over de tempel te stellen. Voor meer informatie over wat u buiten de tempel kunt bespreken, raadpleegt u ouderling David A. Bednars toespraak ‘Toebereid om alle noodzakelijke dingen te verkrijgen’ (Liahona, mei 2019, 101–104; zie vooral ‘Thuisgerichte en kerkgesteunde studie en tempelvoorbereiding’).

  • Als u en uw kind aan andere verordeningen deelnemen of er getuige van zijn (zoals het avondmaal of een zalving), neem dan even de tijd om de symboliek in de verordening te bespreken. Waarvoor staan de symbolen? Hoe getuigen die van Jezus Christus? Dit kan uw kind erop voorbereiden om na te denken over de symboliek van de tempelverordeningen, die ook van Jezus Christus getuigen.

  • Wijs uw kind erop wanneer hij of zij zich aan het doopverbond in Mosiah 18:8–10, 13 houdt. Wijs uw kind er ook op dat de Heer hem of haar zegent. Bouw het vertrouwen van uw kind op dat het de verbonden kan nakomen.

  • Vertel openlijk en vaak dat uw tempelverbonden u helpen om goede keuzes te maken, en dat u erdoor dichter tot Jezus Christus komt. Neem aan de hand van Algemeen handboek, 27.2 de tempelverbonden door.

Op zending gaan

Ouderling David A. Bednar heeft gezegd: ‘Het allerbelangrijkste wat je kunt doen om je voor te bereiden op een zendingsoproep is lang voordat je op zending gaat al een zendeling te worden. […] Het draait er niet om dat we op zending gaan. Nee, het gaat erom dat we een zendeling worden en ons hele leven lang met heel ons hart, macht, verstand en kracht dienen. […] Je bereidt je voor op een leven van zendingswerk.’ (‘Een zendeling worden’, Liahona, november 2005, 45–46.) De ervaringen die uw kind opdoet bij het worden van een zendeling, zijn hem of haar voor eeuwig tot zegen, niet alleen tijdens een eventuele zending.

Zie voor meer informatie Russell M. Nelson, ‘Het evangelie van vrede verkondigen’, Liahona, mei 2022, 6–7; M. Russell Ballard, ‘Mijn zending is mij voor eeuwig tot zegen’, Liahona, mei 2022, 8–10; Voorbereiding op een zending: Wennen aan het zendingsleven, ChurchofJesusChrist.org.

  • Laat zien hoe het evangelie ongedwongen kan worden uitgedragen. Grijp altijd gelegenheden aan om te vertellen wat onze hemelse Vader en de Heiland voor u betekenen, en welke zegeningen u als lid van hun kerk ontvangt. Nodig mensen uit om met uw gezin aan kerk- en gezinsactiviteiten deel te nemen.

  • Zoek naar gelegenheden waarbij uw gezin met de zendelingen kan omgaan. Nodig ze uit om uw vrienden te onderwijzen, of laat ze mensen bij u thuis lesgeven. Vraag de zendelingen naar hun belevenissen en hoe ze door hun zending dichter tot Jezus Christus komen. Vraag ook hoe ze zich op hun zending hebben voorbereid, en hoe ze zich nog beter hadden kunnen voorbereiden.

  • Bent u zelf op zending geweest, praat dan openlijk en vaak over uw ervaringen. Of nodig vrienden of familieleden die op zending zijn geweest uit om over hun ervaringen te vertellen. U kunt ook bespreken hoe u anderen gedurende uw leven over het evangelie hebt verteld. Help uw kind om manieren te bedenken waarop hij of zij het evangelie kan uitdragen.

  • Geef uw kind kansen om thuis in evangeliebeginselen te onderwijzen. Uw kind kan ook oefenen om anderen over zijn of haar geloofsovertuiging te vertellen. Bespreek bijvoorbeeld vragen als: ‘Hoe kunnen we over het Boek van Mormon vertellen aan iemand die er nog nooit van heeft gehoord?’ of ‘Hoe kunnen we uitleggen waarom we de Heiland nodig hebben aan iemand die geen christen is?’

  • Leer uw kind met andere mensen praten. Op welke manieren kun je zoal een gesprek aanknopen? Spoor uw kind aan om te leren luisteren naar wat anderen zeggen, te begrijpen hoe ze zich voelen, en evangeliewaarheden te bespreken die hen tot zegen kunnen zijn.

  • Stel uw kind bloot aan andere culturen en geloofsrichtingen. Help hem of haar om de goede, ware beginselen in andere godsdiensten te herkennen en te respecteren.

Tempelbezoek – verzegeling

In de tempel kunnen man en vrouw voor de eeuwigheid huwen. Die verordening noemen we de verzegeling. Zelfs als uw zoon of dochter nog klein is, kunt u nu al samen kleine, eenvoudige dingen doen die hem of haar na verloop van tijd op deze geweldige zegening voorbereiden.

Zie voor meer informatie Gospel Topics, ‘Sealing’, topics.ChurchofJesusChrist.org.

  • Lees samen ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’ op ChurchofJesusChrist.org. Wat staat er in deze proclamatie over een gelukkig gezinsleven en over een geslaagd huwelijk? Bespreek samen met uw kind een van de beginselen in de proclamatie. Zoek eventueel in de Gids bij de Schriften Schriftteksten over dat beginsel op. U kunt ook doelen stellen om dat beginsel beter in uw gezin toe te passen. Werk aan die doelen en bespreek wat voor uitwerking dat beginsel op uw gezin heeft.

  • Lees met uw kind president Dieter F. Uchtdorfs toespraak ‘Ter ere van hen die behouden’ (Liahona, mei 2016, 77–80). Zoek bij het gedeelte ‘Een wegwerpsamenleving’ thuis naar dingen die wegwerpbaar zijn, en andere die dat niet zijn. Bespreek hoe je dingen anders behandelt als je wilt dat ze lang meegaan. Hoe moeten we dan met ons huwelijk en onze familieleden omgaan? Wat leren we nog meer uit president Uchtdorfs boodschap? Hoe kan de Heiland ons helpen om een sterk huwelijk en gezin op te bouwen?

  • Bent u getrouwd, wees dan openhartig met uw kind over de dingen die u als echtpaar goed doet, de dingen die u nog aan het leren bent, en hoe u zich probeert te verbeteren. Als u en uw huwelijkspartner in de tempel zijn verzegeld, laat uw kind dan door uw voorbeeld zien dat u ernaar streeft om uw verbonden met elkaar en met de Heer na te komen. Vertel uw kind dat u ernaar streeft om uw hemelse Vader en de Heiland in uw relatie centraal te stellen, en dat Zij u helpen.

  • Houd een gezinsraad en -bespreking als u beslissingen voor het gezin moet nemen. Laat alle gezinsleden aan het woord komen en waardeer hun mening. Geef aan de hand van deze gesprekken het goede voorbeeld van gezonde communicatie en vriendelijkheid in het gezin, zelfs als gezinsleden van mening verschillen.

  • Wees geduldig en meelevend bij onenigheid of ruzie in het gezin. Leer uw kind hoe het een ruzie op een christelijke manier kan bijleggen. Dat kan helpen om hem of haar op een gelukkig huwelijk voor te bereiden. Lees samen Leer en Verbonden 121:41–42 en bespreek hoe de beginselen in deze verzen op het huwelijk van toepassing zijn.