2023
Geduldig dienen
September 2023


‘Geduldig dienen’, Liahona, september 2023.

Beginselen voor uw bediening

Geduldig dienen

We kunnen het vermogen ontwikkelen om geduldiger te zijn met onszelf en wanneer we anderen dienen.

Afbeelding
drie vrouwen wandelen samen

In 2 Korinthe 12:7–8 zegt Paulus dat hij drie keer had gebeden om ‘een doorn in het vlees’ weg te laten nemen. Maar zijn gebed werd niet verhoord. De moeilijkheid verdween niet. In plaats daarvan zei de Heer tegen hem: ‘Mijn genade is voor u genoeg.’ De reactie van Paulus getuigt van geduld en geloof: ‘Daarom zal ik veel liever roemen in mijn zwakheden, opdat de kracht van Christus in mij komt wonen’ (vers 9).

De Heer zei ook tegen Moroni dat we door de genade van Jezus Christus kunnen leren en in kracht toenemen: ‘Indien de mensen tot Mij komen, zal Ik hun hun zwakheid tonen. Ik geef de mensen zwakheid, opdat zij ootmoedig zullen zijn; en mijn genade is genoeg voor alle mensen die zich voor mijn aangezicht verootmoedigen; want indien zij zich voor mijn aangezicht verootmoedigen en geloof hebben in Mij, zal Ik maken dat zwakke dingen sterk voor hen worden’ (Ether 12:27).

Geduldig dienen

Net als Paulus hebben de meesten van ons vaak om verlichting gebeden – soms veel vaker dan drie keer. Soms is het precies de goede tijd om die zegen te ontvangen, en soms worden wij, net als Paulus, onderwezen en gesterkt. Op die momenten kunnen we geduld ontwikkelen en leren wachten op de timing van de Heer.

We hebben de christelijke eigenschap geduld ook nodig als we dienen. We kunnen mensen dienen met uiteenlopende moeilijkheden en niveaus van evangeliebegrip, en het vergt geduld en liefde om mensen te dienen die er misschien niet voor open staan.

Afbeelding
vrouw met opgeheven hoofd

Foto, Getty Images

Geduld ontwikkelen

Als we de Heiland leren kennen, zullen we beter weten hoe Hij in onze plaats zou dienen. Hoe kunnen we de christelijke eigenschap geduld ontwikkelen?

  • Zie in dat ons geduld vaak wordt beproefd en dat het normaal is om soms gefrustreerd te zijn. Bedenk dat we door te oefenen en door geloof in de Heer onze reactie op stressvolle situaties kunnen verbeteren. Wees geduldig met uw inspanningen om geduldiger te zijn!

  • Vraag God om hulp als u het moeilijk vindt om geduldig te zijn. Een diepe zucht en een gebed kunnen u rust en vrede geven.

  • Als u naar geestelijk opbouwende muziek luistert die u in een vredige stemming brengt, kunnen gevoelens van ongeduld wegzakken.

  • Erken de timing van de Heer. We moeten onze wil en verlangens aan zijn tijdschema aanpassen.

  • Geduld is een houding. Bedenk dat ons leven er zelden beter op wordt als we wanhopig of voortdurend gehaast zijn.

Ideeën om geduldig te dienen

Soms is het onze bedieningstaak om anderen geduldig beproevingen te helpen doorstaan. We kunnen daarbij op de volgende manieren helpen:

  • Laat de persoon of het gezin zien dat we van hen houden en om hen geven, ondanks alle moeilijkheden die ze hebben, zelfs als ze om welke reden dan ook denken dat ze die liefde niet waard zijn.

  • Vertel over een situatie waarin u geduld moest leren en dat u weet hoe moeilijk dat kan zijn. Geef ze het gevoel dat ze er niet alleen voor staan als ze ongeduldig of gefrustreerd zijn.

  • Bid dat ze moeilijke beproevingen geduldig kunnen doorstaan en vertel ze dat hun hemelse Vader hun gebeden zal horen, zodat ze die kracht kunnen voelen.

  • Bied een luisterend oor als ze met iemand willen praten. Een van de beste manieren om een moeilijke beproeving of situatie te doorstaan is met een begripvolle vriend(in).