2023
15 manieren waarop u vreugde schept als u eenzaam bent
September 2023


Digitaal thema-artikel

15 manieren waarop u vreugde schept als u eenzaam bent

Voelt u zich eenzaam? Onze hemelse Vader heeft ons veel manieren gegeven om zijn licht en liefde te voelen en ons door moeilijke tijden heen te helpen.

Afbeelding
droevige en gelukkige vrouwen

Jaren geleden zei een vriendin dat ze, als ze een moeilijke dag (of week) heeft en meer licht nodig heeft, een gebod zoekt om na te leven. Uiteraard streeft ze er uit liefde voor God naar om de geboden altijd na te leven. Ze heeft gewoon ontdekt dat ze – precies op dat moment – nog meer licht kan voelen door bewust iemand te zoeken die ze kan dienen, meer familiegeschiedenis te doen, meer in de Schriften te lezen, of meer dankbaarheid voor de zegeningen van haar hemelse Vader te uiten. De woorden van mijn vriendin zijn me bijgebleven en herinneren me eraan dat ‘wanneer wij enige zegening van God ontvangen, het door gehoorzaamheid [is] aan die wet waarop zij is gegrond’ (Leer en Verbonden 130:21). Ik denk hier nu altijd aan als ik meer hoop, troost, gemoedsrust of vreugde nodig heb.

Als we meer vreugde willen proeven1 omdat we eenzaam zijn (of wanneer dan ook!), kunnen we gehoor aan de uitnodigingen en beloften van de Heer geven. Hier zijn vijftien uitnodigingen van zijn apostelen die mij meer vreugde hebben gebracht en u ook meer vreugde kunnen brengen!2

1. Richt u op de banden die u wel hebt

We zijn vaak eenzaam omdat we een specifieke band missen. Maar bedenk dat we altijd contact met iemand kunnen opnemen. Dat kunnen familieleden, vrienden, collega’s, dienende broeders en zusters of andere leidinggevenden in de kerk zijn. Bedenk wie de Heer u heeft gegeven die u kunnen verheffen en zegenen, en bouw een band met ze op.

President Dallin H. Oaks heeft gezegd: ‘Koester en versterk uw familiebanden. […] En waardeer uw vrienden en vriendinnen en de gelegenheden om te leren en te dienen, want die inspanningen kunnen ook tot eeuwige vreugde leiden.’3 En ouderling Quentin L. Cook van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft ons deze uitnodiging gegeven: ‘Ik moedig u aan om u niet te richten op de banden die u niet hebt, maar u te richten op de familiebanden die u wél hebt. Als u dat doet, zult u met een hechtere band en meer vreugde met uw dierbaren worden gezegend.’4

2. Reik de helpende hand en dien uw medemens

Als we ons op anderen richten, kunnen we eenzaamheid achter ons laten. Het kan moeilijk zijn om op die momenten de helpende hand te reiken, of misschien vragen we ons af of mensen onze hulp wel willen. Maar we kunnen onze hemelse Vader in gebed vragen wie onze hulp nodig heeft. Dan leidt Hij ons naar de mensen die wij tot zegen kunnen zijn (waardoor ook wij zegen ontvangen), want er is altijd iemand die onze helpende handen nodig heeft.

President M. Russell Ballard, waarnemend president van het Quorum der Twaalf Apostelen, heeft gezegd:

‘We leven in een onzekere, ingewikkelde en verwarrende wereld. De eisen van het dagelijks leven putten ons soms uit. Ik geloof dat er één eenvoudig maar diepzinnig beginsel is waarmee we onszelf kunnen bevrijden uit dit verwarrende web van moeilijkheden om gemoedsrust en geluk te vinden: elkaar dienen.

‘Er zijn veel kleine en eenvoudige manieren en omstandigheden om anderen thuis, in de kerk en in de samenleving te dienen en lief te hebben.

‘Grote dingen worden door eenvoudige en kleine daden van vriendelijkheid en dienstbaarheid tot stand gebracht. Ze zullen uitmonden in een leven vol liefde voor onze hemelse Vader, toewijding aan het werk van Jezus Christus, en een gevoel van vreugde en vrede wanneer we elkaar de helpende hand bieden.’5

3. Getuig van onze hemelse Vader en Jezus Christus

We kunnen persoonlijk, op sociale media, of zelfs in dagboeken of op FamilySearch Herinneringen tot toekomstige generaties, getuigen van onze hemelse Vader en Jezus Christus. Dat kan ons hetzelfde gevoel geven als ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen, die heeft gezegd: ‘Een van de grootste vreugden van mijn leven is van onze Verlosser getuigen en anderen uitnodigen om Hem te volgen. Ik nodig iedereen uit om van Jezus Christus te leren en tot Hem te komen.’6

Alma schreef over een vergelijkbare ervaring: ‘Wellicht [mag ik] een werktuig in de handen van God zijn om de een of andere ziel tot bekering te brengen; en dat is mijn vreugde’ (Alma 29:9).

4. Zing een lofzang

Het Eerste Presidium heeft gezegd:

‘De lofzangen [hebben] een zeer positieve invloed op ons persoonlijk. Lofzangen kunnen ons opbeuren, ons een hart onder de riem steken en ons tot goede werken aanzetten. Ze kunnen onze ziel met hemelse gedachten en gemoedsrust vullen. […]

‘Laten we ze uit het hoofd leren en overdenken, citeren en zingen, en ons vergasten aan hun geestelijk voedsel.’7

We kennen ook de grote belofte in Leer en Verbonden 25:12: ‘Want mijn ziel schept genoegen in het gezang van het hart; ja, het gezang van de rechtvaardigen is Mij een gebed, en het zal verhoord worden met een zegen op hun hoofd.’

In de sectie ‘Muziek’ in de Evangeliebibliotheek vindt u een scala aan opbouwende muziek.

5. Vertrouw op God want Hij weet hoe u zich voelt

Onze eenzaamheid kan misschien van langdurige aard zijn, maar onze hemelse Vader en Jezus Christus zijn altijd bij ons. En met Hen aan onze zijde hoeven we ons nooit echt alleen te voelen. Als we erop vertrouwen dat Zij ons kennen en weten hoe we ons voelen, kan dat ons opbeuren. President Henry B. Eyring, tweede raadgever in het Eerste Presidium, heeft gezegd:

‘Als we het moeilijk hebben kunnen we ons door de duisternis geïsoleerd en alleen voelen. Maar toen Jezus Christus in de hof van Gethsémané verzoening voor ons deed, deed Hij dat niet alleen voor onze zonden. Hij voelde ook de pijn en eenzaamheid die wij voelen als we beproevingen moeten doorstaan. Hoe onbekend het pad dat voor ons ligt ook is, er is altijd Iemand die hetzelfde pad heeft bewandeld en ons daarop kan leiden.

‘Als we dat weten, beloof ik dat we in onze beproevingen zowel vreugdevol als optimistisch kunnen zijn – niet alleen omdat we betere of makkelijkere tijden verwachten, maar omdat we op Hem vertrouwen. We vertrouwen Hem genoeg om te bidden en om hulp te vragen. We vertrouwen erop dat Hij volkomen begrijpt hoe we ons op die momenten voelen. Dit geeft ons het vertrouwen dat alles op de een of andere manier goed zal komen.’8

Ouderling Bednar heeft een soortgelijke belofte gedaan: ‘De Heiland begrijpt ons lijden volkomen. Omdat Hij onze teleurstellingen, zwakten en smarten op Zich heeft genomen, kan Hij ons steunen en sterken. Hij sterkt ons verstand en onze geest. Hij sterkt ons lichamelijk en op iedere manier die nodig is zodat we kunnen doen wat we moeten doen. Als we ons tot Hem wenden, zijn we nooit alleen.’9

6. Streef naar verandering en groei

Soms is nieuwe dingen leren en doen een probaat middel om onze eenzaamheid te vergeten. Dat omvat ook wat president Russell M. Nelson ‘de vreugde van dagelijkse bekering’10 heeft genoemd en het levenslang leren van nieuwe vaardigheden.

President Nelson heeft gezegd: ‘Laten we Gods volmaakte en kostbare gave aanvaarden. Laten we onze lasten en zonden aan de voeten van de Heiland leggen en de vreugde ervaren die uit bekering en verandering voortvloeit.’11

Ouderling Cook heeft eveneens aangegeven dat aan onszelf werken nog andere voordelen met zich meebrengt:

‘Toen de Heiland voor onze zonden boette, nam Hij niet onze eigen verantwoordelijkheid om goed te leven weg. De waarde van hard werken, ijver, onze talenten verbeteren, en ons gezin onderhouden worden overal in de Schriften sinds het begin verkondigd.

‘Mijn uitdaging aan u is om uw doelen tegen het licht te houden en vast te stellen met welke daarvan u aan uw gezinsverplichtingen voldoet, op het verbondspad blijft en de vreugde ontvangt die de Heer u toewenst. Bedenk dat u tijd en moeite bespaart als u een doel hebt, door te plannen en geen belangrijke vereisten en deadlines mis te lopen.’12

Zelfs de Heiland toonde ons hoe belangrijk voortdurende ontwikkeling is, want Hij ‘nam toe in wijsheid en in grootte en in genade bij God en de mensen’ (Lukas 2:52).

7. Richt u op uw verbonden

Zelfs in de moeilijkste tijden kunnen we ons door onze verbonden richten op onze eeuwige zegeningen, die zoveel mensen in de wereld nog niet hebben. Denk eens na over de zegeningen en priesterschapsmacht die we kunnen gebruiken, waaronder wekelijkse deelname aan het avondmaal en de macht die we in het huis van de Heer hebben ontvangen (of kunnen ontvangen). Ouderling Bednar heeft over deze grote zegen en vreugde gezegd:

‘Verbondsverplichtingen nakomen en waarderen schept een band met de Heer die uiterst persoonlijk en geestelijk stimulerend is. Als we ons aan de voorwaarden van heilige verbonden en verordeningen houden, komen wij stapje voor stapje dichter tot Hem en ondervinden wij in ons dagelijks leven de uitwerking van zijn goddelijkheid en levende realiteit.

‘Ik getuig dat we echt een verbondsrelatie met de herrezen en levende Zoon van God kunnen hebben, en dat het de ultieme bron is van geruststelling, gemoedsrust, vreugde en de geestelijke kracht die ons in staat stelt “nimmer rechtsomkeert [te gaan], wat de tegenpartijder ook doet of beweert”.’13

Ouderling Stevenson heeft verder gezegd: ‘De “parel van grote waarde” bestaat uit de verordeningen, verbonden, beloften en instructie die we [in de tempel] ontvangen. Het is het geluk en de vreugde die de mensen aan beide zijden van de sluier voelen wanneer ze de zegeningen van de tempel ontvangen en tot Christus komen.’ En hij heeft ons uitgenodigd om ‘na te denken over de vrede die uit tempelbezoek en tempelwerk voortvloeit.’14

8. Bestudeer de woorden van de Heiland om dichter tot Hem te komen

President Eyring heeft gezegd:

‘Als ik de woorden en het leven van de Heiland bestudeer, leer ik Hem kennen en heb ik Hem lief om wat Hij voor ieder van ons heeft gedaan. […]

“Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft” (Johannes 3:16).

‘Het geschenk van de Zoon van God is een geschenk van onschatbare waarde. Hij is het geschenk dat onze weg verlicht en ons verheft. Hij is het geschenk dat ons in de moeilijke dagen van onze levensreis staande houdt. Hij is het geschenk dat goddelijke liefde, blijvende hoop en ware vreugde biedt.’15

Hoe meer we van de Heiland leren en hoe dichter we tot Hem komen, hoe meer we zijn ware vreugde kunnen ondervinden. Lehi vertelde hoe dat hem tot zegen was toen hij onder het lezen van de Schriften ‘vervuld werd met de Geest van de Heer’ (1 Nephi 1:12).

Wij hebben dezelfde belofte als we het Boek van Mormon lezen. Ouderling Ronald A. Rasband van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Ik spoor u aan om het Boek van Mormon te lezen en de leringen van Jezus Christus in dit heilige boek op te volgen. Als u dat doet, kunt u meer vreugde en vrede in dit leven en in de komende wereld vinden. Ik weet dat dit waar is.’16

9. Spreek goed over anderen

Als we goede dingen over anderen zeggen, voelen we ons zelf ook beter! President Eyring heeft gezegd: ‘Ik beloof u een gevoel van vrede en vreugde als u in het Licht van Christus mild over anderen spreekt.’17

10. Wees dankbaar

Een dankbare houding kan uw hele dag veranderen! Ouderling Dieter F. Uchtdorf van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

‘Wat onze situatie, ons probleem of beproeving ook is, we kunnen uit elke dag iets halen wat we kunnen koesteren. Elke dag heeft wel iets wat ons dankbaar stemt of blij maakt, als we het maar zien en waarderen.

Misschien moeten we meer met ons hart dan onze ogen kijken. Ik vind dit een geweldig citaat: “Alleen met het hart kun je goed zien. Alles van wezenlijk belang is onzichtbaar voor het oog.” [Antoine de Saint-Exupéry, De kleine prins, vertaald door Laetitia de Beaufort-van Hamel (1951), 8, 70.]

‘Ons is geboden “voor alles te danken” [Mosiah 26:39]. Is het daarom niet beter om zelfs de kleinste dingen waar we dankbaar voor kunnen zijn met onze ogen en ons hart te zien, in plaats van het negatieve in onze huidige situatie uit te vergroten?’18

11. Wees één

Misschien bent u eenzaam omdat u denkt dat anderen uw gedachten en ideeën niet begrijpen. Als dat zo is, denk dan aan deze belofte van president Eyring:

‘Wij weten uit ervaring dat we vreugde ontvangen als we gezegend worden met eenheid. Als geestkinderen van onze hemelse Vader verlangen wij hevig naar de vreugde die we ooit hadden toen we vóór dit leven bij Hem waren. Uit liefde voor ons wil Hij die heilige wens van eenheid voor ons vervullen.

‘Hij kan ons die zegen niet individueel geven. De vreugde uit eensgezindheid die Hij ons graag wil geven, is niet individueel. We moeten er samen met anderen naar streven en ervoor in aanmerking komen. Het is dan ook niet verbazend dat God ons aanspoort om bij elkaar te komen, zodat Hij ons kan zegenen. Hij wil ons bijeenbrengen in gezinsverband. Hij heeft ook klassen, wijken en gemeenten ingesteld en ons geboden om vaak bijeen te komen. In die bijeenkomsten die God voor ons heeft opgezet, ligt onze grote kans. We kunnen bidden en werken aan die eenheid die ons vreugde zal geven en onze kracht om de Heer te dienen zal vermenigvuldigen.

‘De Heiland beloofde de drie Nephieten vreugde in eensgezindheid met Hem als beloning voor hun trouwe dienst. Hij zei: “U [zult] een volheid van vreugde hebben; en u zult in het koninkrijk van mijn Vader aanzitten; ja, uw vreugde zal overvloedig zijn, zoals de Vader Mij een volheid van vreugde heeft gegeven; en u zult zijn zoals Ik ben, en Ik ben zoals de Vader; en de Vader en Ik zijn één” [3 Nephi 28:10].’19

Blijf gelegenheden zoeken om thuis, in de kerk en in andere verbanden bij elkaar te rade te gaan. En overweeg de beginselen voor doeltreffend overleg in Algemeen handboek: dienen in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, 4.4.

12. Schep iets

Zoek iets dat u kunt scheppen, zoals een glimlach, kunstwerk, een meubelstuk of een schone ruimte. Sta eens stil bij de woorden van ouderling Uchtdorf: ‘Wat is volgens u het grootst mogelijke geluk? Voor mij is het antwoord op deze vraag: Gods geluk. Dat leidt tot een volgende vraag: “Waar bestaat het geluk van onze hemelse Vader uit?” […] Scheppen en liefhebben zijn twee doelen die bijdragen tot het volmaakte geluk van onze hemelse Vader. […] Scheppen geeft enorme voldoening.’20

13. Nodig de Heilige Geest uit

De Heilige Geest brengt ons vreugde. Die vreugde kunnen we ondervinden in alles wat we doen om Hem uit te nodigen. In de Schriften staat: ‘De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof’ (Galaten 5:22). En in Leer en Verbonden 11:13 belooft de Heiland ons: ‘Ik zal u van mijn Geest meedelen, die uw verstand zal verlichten, die uw ziel met vreugde zal vervullen.’

14. Wees gehoorzaam

Vreugde is ‘een toestand van grote blijdschap die voortvloeit uit een rechtschapen levenswandel. De bedoeling van het aardse leven is dat alle mensen vreugde zullen hebben (2 Nephi 2:22–25). Volmaakte vreugde is alleen in en door Jezus Christus te bemachtigen (John 15:[10–]11; Leer en Verbonden 93:33–34; 101:36).’21

Hoewel gehoorzaamheid ons niet verzekert van een wereld zonder moeilijkheden, kan het ons de kracht en vreugde geven om er doorheen te komen. Ouderling Benjamín De Hoyos van de Zeventig heeft gezegd: ‘Geluk is een gesteldheid van de ziel. Deze vreugdevolle gesteldheid is het resultaat van een rechtschapen leven.’22

En in Mosiah 2:41 worden we uitgenodigd om na te denken ‘over de gezegende en gelukkige toestand van hen die de geboden van God onderhouden. Want zie, zij worden gezegend in alle dingen, zowel stoffelijke als geestelijke’.

15. Bid

Onze hemelse Vader houdt van ons allemaal, omdat we zijn kinderen zijn. Hij wil dat we, als zijn geliefde zonen en dochters, de vreugde daarvan voelen. Hij is er altijd voor ons en wij kunnen ons altijd tot Hem wenden. In Leer en Verbonden 136:29 staat: ‘Indien u bedroefd bent, roep de Heer, uw God, met een smeekgebed aan, opdat uw ziel vreugdevol zal zijn.’

Ouderling Rasband heeft gezegd: ‘Onze hemelse Vader en Jezus Christus houden heel veel van ons. Wij zijn Gods kinderen. We moeten deze belangrijke waarheid met iedereen delen die we kennen. We zijn nooit echt alleen. Bij onze hemelse Vader en Jezus Christus vinden we voortdurende vriendschap en steun.’23

Altijd: Volg Jezus Christus

Bovenal ondervinden we onze allerbelangrijkste en eeuwigdurende vreugde door in alles het voorbeeld van de Heiland te volgen! President Ballard heeft gezegd: ‘Ik dank God, onze Vader, dat Hij zijn Zoon, Jezus Christus, naar de aarde heeft gezonden. De Heiland heeft de dood en zonde overwonnen. Als we Hem volgen, kunnen we eeuwige vreugde ervaren.’24

Ouderling Cook heeft iets vergelijkbaars gezegd: ‘We verheugen ons in alles wat de Heiland voor ons heeft gedaan. Als plaatsvervangende verzoening heeft Hij zijn leven gegeven, de dood overwonnen en de verlossing van de hele mensheid mogelijk gemaakt. Ik beloof u dat u meer vreugde, geluk en vrede zult hebben als u zijn licht en voorbeeld volgt.’25

En ten slotte heeft ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen heel welsprekend gezegd dat ‘de hoop, gemoedsrust en vreugde die voortvloeien uit het volgen van Jezus Christus kunnen niet worden overschat. Het betekent alles.’26

President Nelson heeft terecht gezegd: ‘Jezus Christus [is] vreugde.’27 En hij vervolgde dat met een geweldige belofte: ‘Heiligen kunnen onder alle omstandigheden gelukkig zijn. We kunnen vreugde voelen, zelfs als we een slechte dag, een slechte week of zelfs een slecht jaar hebben! Geliefde broeders en zusters, de vreugde die we voelen, heeft weinig te maken met onze omstandigheden in het leven en alles met waar we ons in het leven op richten. Als ons leven gericht is op Gods heilsplan […] en Jezus Christus en zijn evangelie, kunnen we vreugde voelen ongeacht wat er in ons leven gebeurt – of niet gebeurt. Vreugde komt van en door Hem. Hij is de bron van alle vreugde. We voelen het met Kerstmis als we zingen: “Juich, wereld, juich, de Heer ’s nabij.” [Juich, wereld, juich!, Lofzangen, nr. 138.] En we kunnen ons het hele jaar zo voelen.’28