2023
Verwijzingen in de gevangenis
September 2023


‘Verwijzingen in de gevangenis’, Liahona, september 2023.

Geloofsportret

Verwijzingen in de gevangenis

Zuster Llanos verloor in de gevangenis haar doel als vertegenwoordigster van Jezus Christus nooit uit het oog, en leerde haar celgenoten over hun goddelijke identiteit en hoe ze kunnen bidden.

Afbeelding
zendelingzuster met zendingspresident en zijn vrouw

Foto’s, Amelia Lyon

Zuster Aketzaly Llanos was een voorbeeldige zendelinge met een rotsvast getuigenis. Ze werd oorspronkelijk naar het zendingsgebied San José-Oost (Costa Rica) gestuurd, maar diende een jaar lang met mijn vrouw, Janeen, en mij in het zendingsgebied Aguascalientes (Mexico), voordat ze haar visum voor Costa Rica kreeg.

In april 2022 namen we afscheid van zuster Llanos toen ze in het vliegtuig naar Mexico-Stad stapte, waar ze een aansluitende vlucht naar Costa Rica zou nemen. Nog geen 24 uur na ons afscheid werden we echter door de politie in Mexico-Stad gebeld.

‘We hebben Aketzaly Llanos op het vliegveld gearresteerd, omdat ze een militaire kogel in haar bezit had’, zeiden ze. ‘Dit is een federaal misdrijf, waarvoor ze zal worden vervolgd.’

Ik nam onmiddellijk contact op met het kantoor van de gebiedsjurist, en zij huurden een advocaat in om zuster Llanos vrij te krijgen. Deze advocaat was geen lid van de kerk. Hij beloofde ons te helpen, maar was niet hoopvol. Hij legde uit dat het bezit van militaire kogels door niet-militair personeel een ernstig misdrijf is, wat iemands bedoeling ook is.

Zuster Llanos vertelde ons later dat ze de kogel in haar laatste gebied op straat had gevonden. Ze zag hem als souvenir. De kogel leek immers op de sleutelhangers die buiten een oude zilvermijn in een van haar vorige gebieden als souvenir verkocht worden. Maar de overheidsfunctionarissen behandelden haar echter als terrorist. Binnen enkele dagen werd zuster Llanos van de gevangenis op het vliegveld overgeplaatst naar een gevangenis met hoge beveiliging, waar de zwaarste vrouwelijke criminelen werden gehuisvest.

Gelovige gebeden

Er werd onmiddellijk gebeden voor de snelle vrijlating van zuster Llanos. Janeen en ik nodigden de 115 zendelingen in ons zendingsgebied uit om geloof te oefenen dat we, als het de wil van de Heer was, een wonder zouden zien. Ik nam contact op met de zendingspresidenten in Mexico-Stad, het zendingsgebied San José-Oost (Costa Rica) en het opleidingscentrum voor zendelingen in Mexico, en zij vroegen hun zendelingen om met ons mee te bidden.

Afbeelding
zendelingzuster

Zuster Aketzaly Llanos verloor in de gevangenis haar doel als vertegenwoordigster van Jezus Christus nooit uit het oog.

Zuster Llanos verloor in de gevangenis haar doel als vertegenwoordigster van Jezus Christus nooit uit het oog. Ze leerde haar negen celgenoten bidden door elke ochtend en avond een groepsgebed te doen. Ze leerde ze ook over hun goddelijke identiteit.

Een van haar celgenoten zei: ‘Ik ben echt een slecht mens door wat ik heb gedaan. Daardoor ben ik nu hier, en God haat me.’ Zuster Llanos keek haar in de ogen en zei: ‘Nee. Je bent geen slecht mens. Je bent iemand die iets slechts heeft gedaan. Maar je bent een dochter van God, en Hij houdt van je!’

Een andere celgenoot vertelde over een droom die ze een paar weken voor de arrestatie van zuster Llanos had gehad. De celgenoot droomde dat een quetzal de gevangenis was binnengevlogen om haar te helpen. Voordat zuster Llanos lid van de kerk was, had ze een afbeelding van een quetzal op haar rug laten tatoeëren. Toen de celgenoot de tatoeage zag, wist ze dat ze naar de boodschap van zuster Llanos moest luisteren.

Zuster Llanos vertelde haar over de herstelling van het evangelie van Jezus Christus en gaf haar het exemplaar van het Boek van Mormon dat ze had meegenomen – hetzelfde exemplaar dat de zendelingzusters vijf jaar eerder aan zuster Llanos hadden gegeven, toen zij de kerk onderzocht.

Er werd snel een voorlopige rechtszitting ingepland in Mexico-Stad. Janeen en ik waren daar aanwezig om te getuigen. Toen we het juridische team buiten het gerechtsgebouw ontmoetten, was de advocaat zichtbaar zenuwachtig en liep hij op de stoep heen en weer.

Ik nam hem terzijde en zei: ‘Vandaag zult u zich kalmer en vrediger voelen dan u zich ooit in een rechtszaal hebt gevoeld. Ik zal u vertellen waarom. Ruim 500 zendelingen en hun families bidden vandaag voor u en uw succes. Ze bidden ook dat het hart van de rechter zal worden verzacht en dat hij zuster Llanos uit de gevangenis zal vrijlaten.’

De advocaat kreeg tranen in zijn ogen en uitte zijn waardering voor het geloof en de gebeden van zoveel mensen voor hem.

Om 10 uur begon de zitting, maar ik moest buiten wachten tot ik moest getuigen. Er gingen twee lange uren voorbij. Toen kwam de gerechtelijke bewaker naar buiten en zei dat de rechter mijn getuigenis niet nodig had – hij had al een beslissing genomen.

Ik liep gespannen de rechtszaal in, en de rechter begon te spreken. Hij sprak over de wet die zuster Llanos had overtreden en over de ernstige feiten waarvan zij werd beschuldigd.

‘Ondanks dat alles’, vervolgde hij, ‘geloof ik het bewijs van het goede karakter van zuster Llanos.’ Toen citeerde hij een vage rechtsregel op grond waarvan hij barmhartig kon zijn, en liet hij haar onmiddellijk vrij.

Afbeelding
zendelingzuster en echtgenote van zendingspresident

Zuster Llanos met zuster Janeen Redd, in wier armen zuster Llanos viel toen ze uit de gevangenis was vrijgelaten.

‘God aan mijn zijde’

Dat was het wonder waarnaar we op zoek waren! In plaats van tot minstens vier jaar gevangenisstraf te worden veroordeeld, mocht zuster Llanos gaan. Na de zitting zei haar advocaat dat die dag een van de belangrijkste dagen van zijn carrière was.

‘Ik voelde God werkelijk aan mijn zijde’, zei hij. ‘Ik wil meer over jullie geloof weten.’

Ik nodigde hem uit voor het bezoekerscentrum van de Mexico-Stadtempel. ‘U zult daar andere zendelingen tegenkomen, die net zo goed als zuster Llanos zijn’, zei ik tegen hem. ‘U zult de glinstering in hun ogen zien en u zult uzelf afvragen hoe dat komt.’

Twaalf uur later werd zuster Llanos vrijgelaten, nog steeds in gevangeniskleding gekleed. Ze viel in Janeens armen. Toen we allemaal uitgehuild waren en weer konden spreken, riep zuster Llanos uit: ‘President, ik heb wat verwijzingen in de gevangenis gekregen!’

Deze hele ervaring bevestigde dat ‘God niet [is] opgehouden een God van wonderen te zijn’ (Mormon 9:15). Ik twijfel er niet aan dat het geloof en de gebeden van veel goede mensen een advocaat hielpen om zijn zaak te bepleiten en het hart van de rechter verzachtten.

Door de arrestatie van zuster Llanos kregen verscheidene vrouwen in de gevangenis hoop door het evangelie van Jezus Christus, ontsproot er in een advocaat een zaadje van geloof, en werd onze overtuiging versterkt dat God ons kan gebruiken om zijn werk te bevorderen, waar we ook zijn.

Afbeelding
zendelingzuster voor de tempel

Zuster Llanos bij de Tijuanatempel (Mexico).