Algemene conferentie
De kracht van geestelijk momentum
Algemene aprilconferentie 2022


De kracht van geestelijk momentum

Ik doe vijf concrete suggesties om een positief geestelijk momentum vast te houden.

Geliefde broeders en zusters, ik heb u lief. Ik ben dankbaar dat ik u kan toespreken. Ik bid dagelijks dat u tegen de hevige aanvallen van de tegenstander beschermd zult worden en de kracht zult hebben om al uw beproevingen het hoofd te bieden.

Met sommige beproevingen worstelt u in uw binnenkamer. Andere spelen zich op het wereldtoneel af. Het gewapend conflict in Oost-Europa is er zo een. Ik heb Oekraïne en Rusland vaak bezocht. Ik houd van die landen, de mensen en hun talen. Mijn hart bloedt en ik bid voor iedereen die door dit conflict is getroffen. We doen als kerk ons uiterste best om allen te helpen die lijden en proberen te overleven. We nodigen iedereen uit om te blijven vasten en bidden voor alle mensen die door dit onheil zijn getroffen. Oorlog is flagrant in strijd met de waarden en leringen van de Heiland Jezus Christus.

Niemand van ons heeft controle over naties, de daden van anderen of zelfs onze eigen familieleden. Maar we hebben wel controle over onszelf. Ik roep u vandaag op, geliefde broeders en zusters, om een eind te maken aan de conflicten die in uw hart, uw huis en uw leven woeden. Begraaf al uw neigingen om anderen te kwetsen – neigingen zoals een kort lontje, een scherpe tong of wrok jegens iemand die u heeft gekwetst. De Heiland gebiedt ons om de andere wang toe te keren,1 om onze vijanden lief te hebben en te bidden voor hen die ons smadelijk behandelen.2

Het kan pijnlijk en moeilijk zijn om boosheid los te laten die zo gerechtvaardigd aanvoelt. Het kan onmogelijk lijken om mensen te vergeven wier destructieve daden de onschuldigen hebben getroffen. En toch spoort de Heiland ons aan om ‘alle mensen te vergeven’.3

Wij zijn volgelingen van de Vredevorst. We hebben nu meer dan ooit behoefte aan de vrede die alleen Hij ons brengt. Hoe kunnen we wereldvrede verwachten als we zelf niet naar vrede en eendracht streven? Broeders en zusters, ik weet dat ik iets moeilijks van u vraag. Maar volgelingen van Jezus Christus moeten de wereld het goede voorbeeld geven. Ik smeek u: doe uw uiterste best om de persoonlijke conflicten in uw hart en leven te beëindigen.

Laat mij die oproep onderstrepen met iets wat me onlangs tijdens een basketbalwedstrijd opviel.

In de eerste helft van de wedstrijd ging de score gelijk op. Toen maakte een speler van het ene team in de laatste vijf seconden van de eerste helft een prachtige driepunter. Met slechts één seconde op de klok onderschepte zijn teamgenoot een pass en scoorde net voor de zoemer afging! Het team ging met vier punten voorsprong de kleedkamer in, en kreeg daarmee het momentum in handen. Ze hielden dat momentum in de tweede helft vast en wonnen de wedstrijd.

Momentum is iets krachtigs. We hebben het allemaal weleens meegemaakt – bijvoorbeeld in een optrekkende auto of bij een meningsverschil dat plots escaleert.

Dus mijn vraag is: hoe kunnen we geestelijk momentum ontsteken? We hebben voorbeelden gezien van zowel positief als negatief momentum. We kennen volgelingen van Jezus Christus die zich bekeerden en in geloof groeiden. Maar we kennen ook toegewijde gelovigen die zijn weggevallen. Momentum kan twee kanten op.

Er is nog nooit zoveel behoefte aan positief geestelijk momentum geweest als nu, om een rem te zetten op het tempo waarmee het kwaad en de duistere tekenen van de tijden in kracht toenemen. Dankzij positief geestelijk momentum blijven we voorwaarts gaan ondanks de angst en onzekerheid die pandemieën, tsunami’s, vulkaanuitbarstingen en gewapende conflicten teweegbrengen. Door geestelijk momentum kunnen we de aanhoudende, verderfelijke aanvallen van de tegenstander weerstaan en zijn aanslagen op ons geestelijk fundament verijdelen.

Veel eigenschappen kunnen positief geestelijk momentum aanwakkeren. Denk aan gehoorzaamheid, liefde, nederigheid, dienstvaardigheid en dankbaarheid.4

Vandaag doe ik vijf concrete suggesties om een positief geestelijk momentum vast te houden.

Ten eerste: betreed het verbondspad en blijf erop.

Onlangs had ik een droom waarin ik met een grote groep mensen sprak. Ze stelden me veel vragen. De meest voorkomende ging over het verbondspad en waarom het zo belangrijk is.

Ik legde in mijn droom uit dat we het verbondspad betreden door ons te laten dopen en ons eerste verbond met God te sluiten.5 Telkens als we aan het avondmaal deelnemen, beloven we opnieuw om de naam van de Heiland op ons te nemen, Hem indachtig te zijn en zijn geboden te onderhouden.6 God verzekert ons op zijn beurt dat we zijn Geest altijd bij ons zullen hebben.

Later sluiten we ook verbonden in de tempel, waar we nog grotere beloften ontvangen. Verordeningen en verbonden ontsluiten Gods macht. Het verbondspad is het enige pad dat naar de verhoging en het eeuwig leven leidt.

In mijn droom vroeg een vrouw vervolgens hoe we naar dat pad kunnen terugkeren als we verbonden hebben geschonden. Mijn antwoord op haar vraag leidt tot mijn tweede suggestie:

ontdek de vreugde van dagelijkse bekering.

Hoe belangrijk is bekering? Alma zegt dat we niets anders moeten prediken ‘dan bekering en geloof in de Heer’.7 Elke toerekeningsvatbare persoon die eeuwige heerlijkheid verlangt, moet zich bekeren.8 Er zijn geen uitzonderingen. In een openbaring aan de profeet Joseph Smith berispte de Heer toenmalige kerkleiders omdat ze hun kinderen niet in het evangelie hadden onderwezen.9 Bekering is de sleutel tot vooruitgang. Zuiver geloof zorgt ervoor dat we op het verbondspad vooruit blijven gaan.

Wees alstublieft niet bang om u te bekeren, en stel uw bekering niet uit. Satan schept behagen in uw ellende. Maak daar snel een eind aan. Ban zijn invloed uit! Begin nu en ontdek de vreugde die voortvloeit uit het afleggen van de natuurlijke mens.10 De Heiland heeft ons altijd lief, maar meer nog als we ons bekeren. Hij belooft: ‘Want al zouden bergen wijken en heuvels wankelen, Mijn goedertierenheid zal van u niet wijken.’11

Denk niet dat u te ver of te lang van het verbondspad bent afgedwaald en dat er geen terugweg is, want dat is gewoon niet waar.12 Spreek met uw bisschop of gemeentepresident. Hij vertegenwoordigt de Heer en zal u de vreugde en verlichting van bekering helpen ontdekken.

Maar ik moet u wel waarschuwen: uw terugkeer op het verbondspad betekent niet dat uw leven makkelijk zal zijn. Dit pad is zwaar en voelt soms aan als een stevige klim.13 Maar die klim is bedoeld om ons te beproeven en iets bij te brengen, ons te louteren, en heiligen van ons te maken. Het is het enige pad dat naar de verhoging leidt. Een profeet14 heeft de ‘gezegende en gelukkige toestand [beschreven] van hen die de geboden van God onderhouden. Want zie, zij worden gezegend in alle dingen, zowel stoffelijke als geestelijke; en indien zij getrouw volharden tot het einde, worden zij in de hemel ontvangen, waardoor zij bij God kunnen wonen in een staat van nimmer eindigend geluk.’15

Als we het verbondspad bewandelen en ons dagelijks bekeren, neemt ons positieve geestelijke momentum toe.

Mijn derde suggestie: kom meer over God en zijn werkwijze te weten.

Een van onze grootste uitdagingen is Gods waarheden van Satans vervalsingen onderscheiden. Daarom waarschuwt de Heer ons: ‘Bid altijd, […] opdat u Satan zult overwinnen, en […] zult ontkomen aan de handen van de dienstknechten van Satan, die zijn werk steunen.’16

Mozes is een voorbeeld van iemand die onderscheid tussen God en Satan leerde maken. Toen Satan hem verzocht, herkende Mozes de misleiding omdat hij net van aangezicht tot aangezicht met God had gesproken. Mozes besefte snel wie Satan was en gebood hem weg te gaan.17 Toen Satan aandrong, wist Mozes hoe hij God om hulp kon vragen. Mozes ontving kracht van God, berispte de boze opnieuw en zei: ‘Ga van mij heen Satan, want deze ene God alleen wil ik aanbidden.’18

Wij moeten zijn voorbeeld volgen. Ban Satans invloed uit! Volg hem alstublieft niet naar zijn ‘afgrond van ellende en eindeloos wee’.19

Een getuigenis dat niet dagelijks ‘door het goede woord van God’ wordt gevoed,20 kan verbazend snel verwateren. Het tegengif tegen Satans plan is dus duidelijk: we moeten de Heer dagelijks aanbidden en zijn evangelie bestuderen. Ik smeek u: laat God in uw leven zegevieren. Maak tijd vrij voor Hem. En ga vervolgens na welke uitwerking dat op uw positieve geestelijke momentum heeft.

Mijn vierde suggestie: zoek en verwacht wonderen.

Moroni verzekert ons dat ‘God niet [is] opgehouden een God van wonderen te zijn’.21 In elk Schriftuurboek zien we dat de Heer bereid is in te grijpen in het leven van mensen die in Hem geloven.22 Hij scheidde het water van de Rode Zee voor Mozes, hielp Nephi de koperen platen te bemachtigen, en herstelde zijn kerk door de profeet Joseph Smith. Al die wonderen vergden tijd en waren misschien niet precies wat deze mensen oorspronkelijk aan de Heer gevraagd hadden.

De Heer zal ook u zegenen met wonderen als u in Hem gelooft, ‘in geen enkel opzicht twijfelende’.23 Doe het geestelijke werk dat voor wonderen vereist is. Vraag God in gebed om hulp, zodat u dat soort geloof kunt oefenen. Ik beloof dat u zelf kunt ontdekken dat Jezus Christus ‘de vermoeide kracht geeft en Hij vermeerdert de sterkte van wie geen krachten heeft’.24 Er zijn maar weinig dingen die u meer geestelijk momentum geven dan het besef dat de Heer u helpt een berg te verplaatsen.

Mijn vijfde suggestie: beëindig de conflicten in uw leven.

Ik herhaal mijn oproep: beëindig de conflicten in uw leven. Ontwikkel de vereiste nederigheid, moed en kracht om te vergeven en vergeving te vragen. De Heiland belooft dat als wij de mensen hun overtredingen vergeven, onze hemelse Vader ook ons zal vergeven.25

Over twee weken vieren we Pasen. Ik nodig u uit om tussen nu en dan een eind te maken aan een persoonlijk conflict waaronder u gebukt gaat. Bestaat er een geschiktere manier om Jezus Christus voor zijn verzoening te bedanken? Als vergeving momenteel onmogelijk lijkt, smeek dan om kracht en hulp door het zoenbloed van Jezus Christus. Ik beloof u dan persoonlijke vrede en een sterke toename van geestelijk momentum.

Door voor de hele mensheid verzoening te doen, gaf de Heiland zijn volgelingen toegang tot zijn genezende, sterkende en verlossende kracht. Al wie Hem willen horen en volgen, genieten dat geestelijke voorrecht.

Geliefde broeders en zusters, ik smeek u met heel mijn hart om het verbondspad te betreden en erop te blijven. Ontdek de vreugde van dagelijkse bekering. Kom meer over God en zijn werkwijze te weten. Zoek en verwacht wonderen. Streef ernaar de conflicten in uw leven te beëindigen.

Als u hieraan werkt, beloof ik dat u op het verbondspad met meer momentum voorwaarts zult gaan, ondanks de obstakels die u tegenkomt. En ik beloof u meer kracht om verleiding te weerstaan, meer gemoedsrust, minder angst en meer eenheid in uw gezin.

God leeft! Jezus is de Christus! Hij leeft! Hij heeft ons lief en zal ons helpen. Dat getuig ik in de heilige naam van onze Verlosser, Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Zie 3 Nephi 12:39.

  2. Zie 3 Nephi 12:44.

  3. Leer en Verbonden 64:10; zie ook vers 9.

  4. De apostel Paulus heeft gezegd: ‘Dank God in alles’ (1 Thessalonicenzen 5:18). Dankbaarheid is een van de beste middelen tegen wanhoop, ontmoediging en geestelijke lusteloosheid. Waarvoor kunnen we God zoal bedanken? Dank Hem voor onze prachtige aarde, voor de herstelling van het evangelie en voor de ontelbare manieren waarop Hij en zijn Zoon hun macht op aarde beschikbaar stellen. Dank Hem voor de Schriften, voor engelen die onze smeekbeden tot God verhoren, voor openbaring en voor eeuwige gezinnen. En dank God bovenal voor de gave van zijn Zoon en de verzoening van Jezus Christus, waardoor wij onze zending op aarde kunnen vervullen.

  5. Willen we het verbondspad begrijpen, dan moeten we eerst weten dat een verbond een wederzijdse verbintenis tussen God en een van zijn kinderen is. God bepaalt de voorwaarden van het verbond en wij stemmen ermee in. God doet ons op zijn beurt beloften. Veel verbonden gaan gepaard met uiterlijke tekens – of heilige verordeningen – waaraan we in aanwezigheid van getuigen deelnemen. Bijvoorbeeld: de doop is een teken aan de Heer dat de persoon die zich laat dopen een verbond heeft gesloten om Gods geboden te onderhouden.

  6. Zie Moroni 4:3; 5:2; Leer en Verbonden 20:77, 79.

  7. Mosiah 18:20.

  8. Zie Mozes 6:50, 57.

  9. Zie Leer en Verbonden 93:40–48.

  10. Zie Mosiah 3:19.

  11. Jesaja 54:10, cursivering toegevoegd; zie ook 3 Nephi 22:10. Goedertierenheid komt van het Hebreeuwse hesed, een krachtig woord met een diepe betekenis die onder andere vriendelijkheid, barmhartigheid en verbondsliefde omvat.

  12. Voor sommige zonden is schadeloosstelling mogelijk, maar voor andere niet. Als iemand een ander mishandelt of misbruikt, of als iemand een ander het leven beneemt, is volledige schadeloosstelling onmogelijk. In zulke gevallen kan de zondaar slechts weinig doen en blijft er een grote schuld over. Omdat de Heer bereid is een uitstaande schuld kwijt te schelden, kunnen we tot Hem komen, hoe ver we ook zijn afgedwaald. Als we ons oprecht bekeren, vergeeft Hij ons. De schuld die nog uitstaat vanwege onze zonden en ons onvermogen om de schade volledig te herstellen, kan alleen worden vereffend door de verzoening van Jezus Christus toe te passen, want Hij kan een schenking van barmhartigheid doen. Zijn bereidheid om onze schuld kwijt te schelden, is een onbetaalbaar geschenk.

  13. Zie 2 Nephi 31:18–20.

  14. De Nephitische profeet koning Benjamin.

  15. Mosiah 2:41.

  16. Leer en Verbonden 10:5; cursivering toegevoegd.

  17. Zie Mozes 1:16; zie ook vers 1–20.

  18. Mozes 1:20.

  19. Helaman 5:12.

  20. Moroni 6:4.

  21. Mormon 9:15; zie ook vers 19.

  22. De apostel Johannes heeft gezegd dat hij de wonderen van de Heiland opschreef opdat wij zouden geloven dat Jezus de Christus is (zie Johannes 20:31).

  23. Mormon 9:21.

  24. Jesaja 40:29.

  25. Zie Mattheüs 6:14.