Algemene conferentie
Bekering is ons doel
Algemene aprilconferentie 2022


Bekering is ons doel

Er is geen vervanging voor de tijd die u in de Schriften doorbrengt, waarbij u de Heilige Geest direct tot u kunt horen spreken.

Ruim drie jaar nu zijn wij als leden van de kerk van de Heer samen op reis. In oktober 2018 nodigden het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen ons uit om op een nieuwe, inspirerende manier over Jezus Christus te leren, namelijk met Kom dan en volg Mij als bron en gids voor onze Schriftstudie.

Op elke reis is het goed als we af en toe stilstaan om onze vooruitgang te beoordelen en te checken of we nog richting ons doel gaan.

Bekering is ons doel

Denk eens na over deze wijze uitspraak uit de inleiding tot Kom dan en volg Mij:

‘Onze bekering tot onze hemelse Vader en Jezus Christus verdiepen, is het doel van al het leren en onderwijzen in het evangelie. […]

‘De evangeliestudie waardoor ons geloof sterker wordt en wij tot het wonder van bekering komen, is geen eenmalige gebeurtenis. Die gaat buiten het klaslokaal door en vindt in ons hart en onze woning plaats. Meer begrip komt alleen als we er dagelijks mee bezig zijn en het evangelie naleven. Voor evangeliestudie die leidt tot ware bekering is de invloed van de Heilige Geest essentieel.’1

Dat is het wonder dat we nastreven: dat iemand een ervaring met de Schriften heeft,2 en bij die ervaring met de invloed van de Heilige Geest wordt gezegend. Dergelijke ervaringen zijn belangrijke bouwstenen voor onze bekering tot de Heiland. President Russell M. Nelson heeft onlangs gezegd dat ons geestelijk fundament voortdurend versterkt moet worden.3 Bekering in stand houden is een levenslang proces.4 Bekering is ons doel.

Uw eigen ervaringen met de Schriften zullen het meest effect hebben.5 Over de ervaringen en inzichten van anderen lezen of horen kan helpen, maar die ervaringen hebben niet hetzelfde bekeringsvermogen. Er is geen vervanging voor de tijd die u in de Schriften doorbrengt, waarbij u de Heilige Geest direct tot u kunt horen spreken.

Wat leert de Heilige Geest mij?

Elke week sla ik Kom dan en volg mij open en schrijf ik bovenaan de bladzijde de vraag: ‘Wat leert de Heilige Geest mij deze week onder het lezen van deze hoofdstukken?’

Bij mijn studie van de Schriften denk ik steeds weer over die vraag na. En zonder uitzondering ontvang ik geestelijke ingevingen, en die noteer ik in mijn lesboek.

Hoe weet ik wanneer de Geest mij onderwijst? Hij spreekt meestal op kleine, eenvoudige manieren tot me. Soms wordt mijn aandacht sterk naar een Schriftgedeelte toegetrokken. Op andere momenten is het alsof mijn verstand door een beter begrip van een evangeliebeginsel wordt verlicht. Ik voel de invloed van de Heilige Geest ook wanneer mijn vrouw, Anne Marie, en ik bespreken wat we lezen. Haar inzichten nodigen de Geest altijd uit.

De profeet en het Pascha

Dit jaar bestuderen we het Oude Testament, een heilig boek dat onze ziel met licht vervult. Wanneer ik het Oude Testament lees, is het net alsof ik tijd doorbreng met betrouwbare gidsen: Adam, Eva, Henoch, Noach, Abraham en veel anderen.

De voorbije week lazen we in Exodus 7–13 hoe de Heer de kinderen van Israël uit eeuwenlange gevangenschap in Egypte bevrijdde. We lazen over negen plagen – negen indrukwekkende manifestaties van Gods macht – waarvan de farao getuige was zonder zijn hart te verzachten.

Toen vertelde de Heer zijn profeet, Mozes, over een tiende plaag. En Hij zei hoe iedere familie in Israël zich erop kon voorbereiden. Als onderdeel van een ritueel dat ze het Pascha noemden, moesten ze een gaaf mannelijk lam offeren. Vervolgens moesten ze de deurposten van hun huis met het bloed van het lam markeren. De Heer beloofde dat alle huizen die met het bloed gemarkeerd waren, tegen de vreselijke plaag die zou komen, beschermd zouden worden.

In de Schriften staat: ‘En [de Israëlieten] deden zoals de Heere Mozes […] geboden had’ (Exodus 12:28). Er schuilt iets heel krachtigs in die simpele uitspraak over gehoorzaamheid.

Omdat de kinderen van Israël de raad van Mozes opvolgden en in geloof handelden, ging de plaag aan hen voorbij en werden ze uiteindelijk uit hun slavernij bevrijd.

Dus wat leerde de Heilige Geest mij deze week in die hoofdstukken?

Hier zijn enkele gedachten die ik had:

  • De Heer werkt door zijn profeet om zijn volk te beschermen en redden.

  • Het geloof en de nederigheid die nodig zijn om de profeet te volgen, gingen aan het wonder van bescherming en bevrijding vooraf.

  • Het bloed op de deurposten was een uiterlijk teken van innerlijk geloof in Jezus Christus, het Lam van God.

De profeet en de beloften van de Heer

Ik ben onder de indruk van de overeenkomst tussen de manier waarop de Heer zijn volk in het Oude Testament zegende en de manier waarop Hij zijn volk nu zegent.

Toen de levende profeet, president Nelson, Kom dan en volg Mij als studiehulp bij de Schriften bij ons introduceerde, vroeg hij ons om ons huis tot een heiligdom van geloof en een centrum van evangeliestudie om te vormen.

Vervolgens beloofde hij ons vier specifieke zegeningen:

  1. Uw sabbat zal een verlustiging worden.

  2. Uw kinderen zullen maar wat graag de leringen van de Heiland leren en naleven.

  3. De invloed van de tegenstander in uw leven en uw gezin zal afnemen.

  4. De veranderingen in uw gezin zullen indrukwekkend en bestendig zijn.6

We hebben helaas geen dagboeken van de mensen die het Pascha met Mozes in Egypte meemaakten. Maar we hebben veel verklaringen van heiligen met evenveel geloof die nu de raad van president Nelson opvolgen en de beloofde zegeningen ontvangen.

Dit zijn er een paar:

Een moeder van een jong gezin zei: ‘Wij praten thuis over Christus en verheugen ons in Christus. Voor mij is dat de grootste zegen: dat mijn kinderen thuis kunnen opgroeien met evangeliegesprekken die hen dichter tot de Heiland brengen.’7

Een oudere broeder noemde zijn Schriftstudie met Kom dan en volg Mij ‘een kanaal van goddelijk licht waardoor wij evangelieleer kunnen zien die noodzakelijk is voor ons welzijn’.8

Een jonge echtgenote beschreef de zegen voor haar huwelijk: ‘Ik heb een dieper inzicht in het hart van mijn man gekregen en ik ben beter in staat mijn hart voor hem open te stellen doordat we samen studeren.’9

Een moeder van een groot gezin merkte dat haar onderwijs in het gezin veranderde: ‘Als ik terugkijk, dan was het alsof ik piano speelde met wanten aan. Ik deed wat ik doen moest maar de muziek was niet zo mooi. Nu zijn mijn wanten uit, en hoewel mijn muziek niet volmaakt is, hoor ik het verschil. Kom dan en volg Mij heeft me visie gegeven, mogelijkheden, focus en een doel.’10

Een jonge echtgenoot zei: ‘Mijn voornaamste prioriteiten thuis zijn duidelijker geworden sinds ik elke morgen met Kom dan en volg Mij bezig ben. Door de studie denk ik meer na over de dingen die het belangrijkst voor me zijn, zoals de tempel, mijn relatie met mijn vrouw en mijn roeping. Ik ben dankbaar dat mijn huis een heiligdom is waar God op de eerste plaats komt.’11

Een zuster vertelde: ‘Mijn dagelijkse ervaringen met Kom dan en volg Mij zijn niet noemenswaardig, maar na verloop van tijd zag ik dat ik door deze constante gerichte Schriftstudie aan het veranderen was. Deze manier van studeren maakt me nederig, ik leer ervan en ik verander er langzaamaan door.’12

Een teruggekeerde zendeling meldde: ‘Kom dan en volg Mij heeft me dichter tot het niveau van Schriftstudie van mijn zending gebracht. Het is me gelukt om van studie met een afvinkmentaliteit over te gaan naar waarlijk verrijkende studietijd waarin ik God leer kennen.’13

Een broeder zei: ‘Ik sta meer open voor de Heilige Geest en ik voel dat God mij bij beslissingen door openbaring leidt. Ik heb meer diepgaande gesprekken over de schoonheid van de eenvoudige leer van Christus en zijn verzoening.’14

Een 7-jarige vertelde: ‘Ik laat me binnenkort dopen en ik bereid me daar met Kom dan en volg Mij op voor. We praten thuis over mijn doop en ik ben er nu niet zenuwachtig meer over. Kom dan en volg Mij helpt de Heilige Geest om in mijn hart te komen, en ik heb een warm gevoel als ik de Schriften lees.’15

En ten slotte zei een moeder van een groot gezin: ‘Doordat we het woord van God bestudeerden, heeft Hij ons gezin geholpen met een verschuiving van zorgen naar macht, van beproeving en problemen naar bevrijding, van twist en kritiek naar liefde en vrede, en van de invloed van de tegenstander naar Gods invloed.’16

Deze trouwe volgelingen van Christus, en veel anderen, hebben symbolisch het bloed van het Lam van God aan de deurpost van hun huis gestreken. Zij tonen hun innerlijke toewijding om de Heiland te volgen. Hun geloof gaat aan het wonder vooraf. En dit is het wonder: dat iemand een ervaring met de Schriften heeft en bij die ervaring wordt gezegend met de invloed van de Heilige Geest.

Als we de Schriften bestuderen, is er geen geestelijke hongersnood in het land. Met de woorden van Nephi: ‘En wie ook naar het woord van God luisterden en zich eraan vasthielden, zouden nimmer verloren gaan; evenmin konden de verzoekingen en brandende pijlen van de tegenstander hen overweldigen en verblinden om hen weg te voeren naar de ondergang’ (1 Nephi 15:24).

Wanneer de kinderen van Israël in tijden vanouds de aanwijzingen van de Heer bij monde van de profeet Mozes opvolgden, werden ze met veiligheid en vrijheid gezegend. Wanneer wij de aanwijzingen van de Heer bij monde van onze levende profeet, president Nelson, opvolgen, zullen wij in deze tijd evenzeer met een bekeerlijk hart en een veilig thuis gezegend worden.

Ik getuig dat Jezus Christus leeft. Dit is zijn kerk, op aarde hersteld door middel van de profeet Joseph Smith. President Russell M. Nelson is de hedendaagse profeet van de Heer. Ik heb hem lief en steun hem. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022, VII.

  2. ‘Wij zijn zelf verantwoordelijk voor onze eigen geestelijke groei.’ (Russell M. Nelson, ‘Openingswoord’, Liahona, november 2018, 8.)

  3. Zie Russell M. Nelson, ‘De tempel en uw geestelijke fundament’, Liahona, november 2021, 93–96.

  4. Dat is een belangrijke reden waarom president Nelson ervoor pleit dat wij ‘tijd voor de Heer […] maken! Zorg ervoor dat uw geestelijke fundament stevig is en de tand des tijds kan trotseren, doordat u zo leeft dat de Heilige Geest altijd bij u is.’ (‘Maak tijd voor de Heer’, Liahona, november 2021, 120.)

  5. ‘Wat anderen ook zeggen of doen, niemand kan u een getuigenis in uw hart en uw verstand over wat waar is, afnemen.’ (Russell M. Nelson, ‘Openbaring voor de kerk, openbaring voor onszelf’, Liahona, mei 2018, 95.)

  6. Zie Russell M. Nelson, ‘Voorbeeldige heiligen der laatste dagen worden’, Liahona, november 2018, 113–114. President Nelson herhaalde deze uitnodiging in april 2021: ‘Uw inspanningen om van uw woning uw primaire heiligdom van geloof te maken, mogen nooit ophouden. Nu geloof en heiligheid in deze gevallen wereld afnemen, zal uw behoefte aan heilige plaatsen toenemen. Ik dring er bij u op aan om van uw woning een werkelijk heilige plaats te blijven maken. Laat u bij dit essentiële doel “niet aan het wankelen [brengen]” [Leer en Verbonden 87:8; cursivering toegevoegd].’(‘Wat we nu leren en nooit zullen vergeten’, Liahona, mei 2021, 79.)

  7. Privécorrespondentie; zie ook 2 Nephi 25:26.

  8. Privécorrespondentie.

  9. Privécorrespondentie.

  10. Privécorrespondentie.

  11. Privécorrespondentie.

  12. Privécorrespondentie.

  13. Privécorrespondentie.

  14. Privécorrespondentie.

  15. Privécorrespondentie.

  16. Privécorrespondentie.