Algemene conferentie
Christus geneest alles wat gebroken is
Algemene aprilconferentie 2022


Christus geneest alles wat gebroken is

Hij kan gebroken relaties met God en anderen herstellen, en alles wat aan ons gebroken is.

Enkele jaren geleden vroeg mijn 8-jarige neefje William tijdens een familieactiviteit of onze oudste zoon, Briton, zin had om samen een bal over te gooien. Briton antwoordde enthousiast: ‘Ja! Leuk!’ Ze speelden een poosje met de bal. Toen miste Briton de bal en brak daardoor per ongeluk een antieke bloempot van zijn grootouders.

Briton voelde zich vreselijk. Toen hij de gebroken stukken opraapte, kwam de jonge William naar zijn neef toe en gaf hem een vriendelijk schouderklopje. Bemoedigend zei hij: ‘Maak je geen zorgen, Briton. Ik heb eens iets in het huis van opa en oma gebroken. Oma sloeg haar arm om me heen en zei: “Het geeft niet, William. Je bent pas 5.”’

Waarop Briton antwoordde: ‘Maar William, ik ben 23!’

In de Schriften staat veel geschreven over de manier waarop onze Heiland, Jezus Christus, ons, ongeacht onze leeftijd, helpt omgaan met alles wat in ons leven gebroken is. Hij kan gebroken relaties met God en anderen herstellen, en alles wat aan ons gebroken is.

Gebroken relatie met God

Terwijl de Heiland in de tempel onderricht gaf, brachten de Schriftgeleerden en Farizeeën een vrouw bij Hem. We kennen niet het hele verhaal, maar we weten dat ze was ‘betrapt bij het plegen van overspel’.1 In de Schriften staat vaak maar een klein gedeelte van iemands leven, en we hebben soms de neiging om die persoon op basis daarvan op te hemelen of te veroordelen. We krijgen geen volledig beeld van iemands leven door in te zoomen op één hoogtepunt of één openbare misstap. Het doel van deze verhalen is ons laten inzien dat Jezus Christus toen en nu het antwoord is. Hij kent ons volledige verhaal, de details van ons leed, onze talenten en onze kwetsbaarheden.

Christus zei tegen deze dierbare dochter van God: ‘Ook Ik veroordeel u niet; ga heen en zondig niet meer.’2 We zouden in plaats van ‘ga heen en zondig niet meer’ ook ‘ga heen en verander’ kunnen zeggen. De Heiland nodigde haar uit zich te bekeren en haar gedrag, haar relaties, haar zelfbeeld en haar hart te veranderen.

Dankzij Christus kan ons besluit om heen te gaan en te veranderen ook omgezet worden in ‘ga heen en genees’. Hij is de bron van genezing voor alles wat in ons leven gebroken is. Als de grote Middelaar en Voorspraak bij de Vader, heiligt en herstelt Christus gebroken relaties, vooral onze relatie met God.

In de Bijbelvertaling van Joseph Smith lezen we dat de vrouw daadwerkelijk de raad van de Heiland opvolgde en veranderde: ‘En de vrouw verheerlijkte God vanaf dat uur, en geloofde in zijn naam.’3 Helaas hebben we geen naam of verdere details over haar na dit voorval. Aan haar bekering en verandering moet veel vastberadenheid, nederigheid en geloof in Jezus Christus ten grondslag hebben gelegen. We weten wel dat ze ‘in zijn naam’ geloofde en inzag dat ze niet buiten het bereik van zijn oneindige en eeuwige offer was.

Gebroken relaties met anderen

In Lukas 15 staat een gelijkenis van een man met twee zonen. De jongste zoon vroeg zijn vader om zijn erfenis, reisde weg naar een ver land, en verkwistte zijn vermogen door losbandig te leven.4

‘En toen hij er alles doorgebracht had, kwam er een zware hongersnood in dat land en begon hij gebrek te lijden.

‘En hij ging heen en voegde zich bij één van de burgers van dat land, en die stuurde hem naar zijn akkers om de varkens te weiden.

‘En hij verlangde ernaar zijn buik te vullen met de schillen, die de varkens aten, maar niemand gaf hem die.

‘En nadat hij tot zichzelf gekomen was, zei hij: Hoeveel dagloners van mijn vader hebben brood in overvloed en ik kom om van honger.

‘Ik zal opstaan en naar mijn vader gaan en tegen hem zeggen: Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en tegenover u.

‘En ik ben het niet meer waard uw zoon genoemd te worden. Maak mij als één van uw dagloners.

‘En hij stond op en ging naar zijn vader. En toen hij nog ver van hem verwijderd was, zag zijn vader hem en deze was met innerlijke ontferming bewogen en hij snelde hem tegemoet, viel hem om de hals en kuste hem.’5

Het is denk ik noemenswaardig dat de vader zijn zoon tegemoet snelde. De zoon had zijn vader ongetwijfeld heel diep gekwetst. Ook schaamde de vader zich wellicht diep voor de daden van zijn zoon.

Dus waarom wachtte de vader niet tot zijn zoon zijn excuses aanbood? Waarom wachtte hij niet op een boetedoening voordat hij zijn vergiffenis en liefde schonk? Ik vraag me dat vaak af.

De Heer leert ons dat vergeven een universeel gebod is: ‘Ik, de Heer, zal vergeven wie Ik wil, maar van u wordt het vereist alle mensen te vergeven.’6 Vergeven kan enorme moed en nederigheid vergen. Soms heeft het tijd nodig. Het vergt geloof en vertrouwen in de Heer wanneer we verantwoordelijkheid nemen voor de toestand van ons hart. We zien hierbij het belang en de kracht van onze keuzevrijheid.

Met deze schets van de vader in de gelijkenis van de verloren zoon benadrukte de Heiland dat vergeving een van de nobelste gaven is die we anderen en vooral onszelf kunnen schenken. Het is niet altijd makkelijk onze last te verlichten door te vergeven, maar de instaatstellende kracht van Jezus Christus maakt het mogelijk.

Alles wat aan ons gebroken is

In Handelingen 3 lezen we over een kreupelgeborene. ‘Men zette hem dagelijks bij de tempelpoort die de Schone genoemd wordt, om een liefdegave te vragen aan hen die de tempel binnengingen.’7

De kreupele bedelaar was ouder dan 40 jaar8 en zijn hele leven leek uit eindeloos verlangen en wachten te bestaan, aangezien hij afhankelijk was van de vrijgevigheid van anderen.

Op een dag ‘toen hij Petrus en Johannes zag op het moment dat zij de tempel zouden binnengaan, vroeg hij of hij een liefdegave mocht ontvangen.

‘En Petrus keek hem met Johannes doordringend aan en zei: Kijk ons aan!

‘En hij hield de ogen op hen gericht, omdat hij verwachtte iets van hen te ontvangen.

‘Petrus zei echter: Zilver en goud heb ik niet, maar wat ik heb, dat geef ik u: in de Naam van Jezus Christus de Nazarener, sta op en ga lopen!

‘En hij greep hem bij de rechterhand en richtte hem op, en onmiddellijk werden zijn voeten en enkels vast.

‘En met een sprong stond hij overeind en liep rond, en hij ging met hen de tempel in, lopend en springend en God lovend.’9

Bij tijden verwachten wij de Heer10 geduldig en soms ongeduldig, net als de kreupele bedelaar bij de tempelpoort. We verwachten lichamelijke of emotionele genezing. We verwachten antwoorden die diep in ons hart doordringen. We verwachten een wonder.

De Heer verwachten kan een heilig proces zijn. Een louterend en polijstend proces waarin we de Heiland heel persoonlijk leren kennen. Wanneer we de Heer verwachten, zullen we onszelf misschien soms afvragen: ‘O God, waar bent U?’11 Tijdens dat proces is geestelijke volharding nodig om geloof in Jezus Christus te oefenen door bewust steeds weer voor Hem te kiezen, elke keer weer. Ik ken dit proces en begrijp wat het is om zo de Heer te verwachten.

Ik heb ontelbare uren in een kankercentrum doorgebracht, waar ik samen met veel anderen leed en naar genezing snakte. Sommigen overleefden het, anderen niet. Ik heb ondervonden dat verlossing van onze beproevingen voor iedereen anders is. Onze focus zou daarom minder op de wijze van verlossing moeten liggen en juist meer op de Verlosser. We dienen ons altijd op Jezus Christus te richten!

Geloof in Christus oefenen houdt in dat we niet alleen op Gods wil maar ook op zijn timing vertrouwen. Want Hij weet precies wat we nodig hebben en wanneer we het nodig hebben. Wanneer we ons aan de wil van de Heer onderwerpen, ontvangen we uiteindelijk aanzienlijk meer dan we verlangden.

Geliefde vrienden, we leven allemaal met iets wat gebroken is, en wat herstel, oplossing of genezing behoeft. Wanneer we ons tot de Heiland wenden, en bij onze bekering ons hart en onze gedachten op Hem afstemmen, zal Hij ons ‘met genezing onder zijn vleugels’12 tegemoetkomen, zijn armen liefdevol om ons heen slaan en zeggen: ‘Het geeft niet. Je bent pas 5, of 16, 23, 48, 64, 91. We lossen dit samen op!’

Ik getuig dat Jezus Christus met zijn genezende, verlossende en instaatstellende macht alles wat in uw leven gebroken is, kan herstellen. In de heilige naam van Hem die machtig is om te genezen, Jezus Christus. Amen.