Algemene conferentie
Het verbondspad: de weg naar het eeuwige leven
Algemene aprilconferentie 2022


Het verbondspad: de weg naar het eeuwige leven

Het pad naar vervolmaking is het verbondspad, en Jezus Christus staat in alle verordeningen en verbonden centraal.

Een machtige koning wilde dat zijn zoon over een van zijn koninkrijken regeerde. De prins moest leren en in wijsheid toenemen om de troon te mogen bestijgen. Op een dag sprak de koning met de prins over zijn plan. Ze spraken af dat de prins naar een andere stad zou gaan om ervaring op te doen. Hij zou er met moeilijkheden moeten omgaan, maar ook veel goede dingen meemaken. De koning stuurde hem vervolgens naar de stad, waar de prins zijn trouw aan de koning moest bewijzen en aantonen dat hij de voorrechten en verantwoordelijkheid verdiende die de koning voor hem in petto had. De prins kon zelf voor die voorrechten en verantwoordelijkheid kiezen. Alles hing van zijn verlangens en getrouwheid af. U wilt ongetwijfeld weten hoe het met de prins is afgelopen. Beërfde hij uiteindelijk het koninkrijk?

Geliefde broeders en zusters, ieder van ons is een prins of prinses. We zijn door een liefdevolle hemelse Vader naar het sterfelijk leven gestuurd om een lichaam te ontvangen dat door de verzoening en opstanding van Jezus Christus onsterfelijk zal worden. Er wordt van ons verwacht dat wij ons op onze terugkeer bij God voorbereiden door te bewijzen dat we ‘alles zullen doen wat de Heer, [onze] God, [ons] ook zal gebieden’ (Abraham 3:25).

De Heiland is gekomen om ons te verlossen en ons het pad terug naar God te tonen. God nodigt zijn kinderen uit om tot de Heiland te komen en in Hem vervolmaakt te worden. In de Schriften staat de uitnodiging om tot de Heer te komen ruim negentig keer, waarvan meer dan de helft persoonlijke uitnodigingen van de Heer zijn. We aanvaarden de uitnodiging van de Heiland door zijn verordeningen te ontvangen en onze verbonden met Hem na te komen. Jezus Christus is ‘de Weg, de Waarheid en het Leven’ (Johannes 14:6). ‘Hij nodigt [ons] allen uit om tot Hem te komen en deel te hebben aan zijn goedheid; en Hij verwerpt niemand die tot Hem komt’ (2 Nephi 26:33).

Door evangeliestudie en -onderwijs verdiepen we onze bekering tot onze hemelse Vader en Jezus Christus en gaan we meer op Hen lijken. Hoewel de details over ‘wanneer en hoe de zegening van de verhoging precies wordt verleend’ niet zijn geopenbaard, zijn we er toch van verzekerd. (M. Russell Ballard, ‘Hoop in Christus’, Liahona, mei 2021, 55.)

De hogepriester Alma sprak in Zarahemla over een diepzinnige uitnodiging van Jezus Christus:

‘Zie, Hij nodigt alle mensen uit, want de armen van barmhartigheid zijn naar hen uitgestrekt, en Hij zegt: Bekeer u, en Ik zal u aannemen.

‘Ja, Hij zegt: Kom tot Mij en u zult nemen van de vrucht van de boom des levens’ (Alma 5:33–34).

De Heiland nodigt ons zelf uit om tot Hem te komen en zijn juk op ons te nemen, zodat we in deze roerige wereld tot rust kunnen komen (zie Mattheüs 11:28–29). We komen tot Christus als we geloof in Hem oefenen, ons dagelijks bekeren, verbonden met God sluiten door de verordeningen van heil en verhoging te ontvangen, en tot het einde volharden door die verbonden na te komen. (Zie Algemeen handboek: dienen in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, 1.2.1, ChurchofJesusChrist.org.) Het pad naar vervolmaking is het verbondspad, en Jezus Christus staat in alle verordeningen en verbonden centraal.

Koning Benjamin zegt dat we wegens de verbonden die we sluiten zonen en dochters van Christus worden, die ons geestelijk heeft verwekt, en dat we onder zijn hoofd vrijgemaakt zijn, want ‘er is geen andere naam gegeven waardoor redding komt’ (zie Mosiah 5:7–8). We worden gered als we tot het einde volharden ‘in het volgen van het voorbeeld van de Zoon van de levende God’ (2 Nephi 31:16). Nephi legt uit dat ons werk er nog niet op zit wanneer we het nauwe en smalle pad betreden; we moeten ‘standvastig in Christus voorwaarts streven, met volmaakt stralende hoop, en liefde voor God en voor alle mensen’ (zie 2 Nephi 31:19–20).

De leer van Christus helpt ons om het verbondspad te vinden en erop te blijven. En het evangelie zit zo in elkaar dat we de beloofde zegeningen van de Heer door heilige verordeningen en verbonden ontvangen. Gods profeet, president Russell M. Nelson, heeft ons tijdens een uitzending op 16 januari 2018 aangespoord: ‘Blijf op het verbondspad. Uw toewijding aan het volgen van de Heiland, door verbonden met Hem te sluiten en u daaraan te houden, zal de deur opendoen naar elk geestelijk voorrecht en elke zegen die mannen, vrouwen en kinderen overal ter beschikking staan. […] De uitkomst waar ieder van ons naar streeft, is begiftigd te worden met macht in een huis van de Heer, als gezin aan elkaar verzegeld te worden – trouw aan verbonden die in een tempel zijn gesloten – waardoor wij in aanmerking komen voor de grootste gave van God, het eeuwige leven.’ (‘Nu we samen verdergaan’, Liahona, april 2018, 7.)

God veronachtzaamt zijn relatie met ons niet, en onthoudt niemand die zijn of haar verbonden trouw nakomt zijn beloofde zegeningen of het eeuwige leven. En door heilige verbonden te eren, komen we dichter tot de Heiland. Ouderling David A. Bednar onderwees ons gisteren dat evangelieverbonden en -verordeningen als een kompas zijn dat ons de richting wijst om tot Christus te komen en meer zoals Hij te worden.

Verbonden markeren het pad terug naar God. De doop, het ontvangen van de gave van de Heilige Geest, priesterschapsordening en het avondmaal leiden ons naar de tempel van de Heer, waar we zijn verordeningen van verhoging ontvangen.

Ik wil graag twee dingen noemen die onze Heiland beklemtoonde om ons bij het nakomen van onze verbonden te helpen:

  1. De Heilige Geest kan ons onderwijzen, ons aan de leringen van de Heiland herinneren en altijd bij ons blijven (zie Johannes 14:16, 26). Hij kan onze constante metgezel zijn en ons op het verbondspad leiden. President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘In de komende tijd kunnen wij geestelijk niet overleven zonder de leidende, troostende en voortdurende invloed van de Heilige Geest.’ (‘Openbaring voor de kerk, openbaring voor onszelf’, Liahona, mei 2018, 96.)

  2. De Heiland heeft de verordening van het avondmaal ingesteld, opdat we Hem altijd indachtig zouden zijn en zijn Geest altijd bij ons mogen hebben. De doop opent de poort naar het eeuwige leven en het avondmaal helpt ons standvastig op het verbondspad voorwaarts te streven. Onze deelname aan het avondmaal is een getuigenis tot de Vader dat we zijn Zoon altijd indachtig zijn. En als we Hem altijd indachtig zijn en zijn geboden onderhouden, hebben we zijn Geest altijd bij ons. Bovendien hernieuwt de Heer zijn belofte dat Hij ons vergeving schenkt als wij ons nederig van onze zonden bekeren.

We streven ernaar onze verbonden na te komen en de Geest altijd bij ons te hebben, zodat we waardig aan het avondmaal kunnen deelnemen. En we nemen geregeld aan het avondmaal deel om de Geest altijd bij ons te hebben.

Toen onze dochter 5 jaar was, had ze een autootje op batterijen, waarmee ze thuis rondreed. Op een avond kwam ze naar me toe en zei: ‘Papa, mijn auto rijdt niet meer. Kunnen we wat benzine uit jouw auto in mijn autootje gieten, zodat het weer kan rijden? Misschien heeft het ook benzine nodig om te rijden.’

Later zag ik dat de batterij leeg was en vertelde haar dat ze over een uur weer zou kunnen rijden. Ze zei enthousiast: ‘Joepie! Laten we ermee naar het tankstation gaan.’ Ik sloot de batterij gewoon op het stopcontact aan, en na een uur kon mijn dochtertje dankzij de opgeladen batterij weer met het autootje rijden. Zo leerde ze dat het belangrijk was om de batterij weer op te laden door die op het stopcontact aan te sluiten.

Net zoals onze dochter het verband leerde tussen de batterij en het vermogen om met haar speelgoedauto te rijden, zo leren wij over Jezus Christus, het avondmaal en de Geest. We hebben de Geest nodig om ons een weg door het sterfelijk leven te banen terwijl we onze verbonden nakomen, en we hebben het avondmaal nodig om onze geest te verkwikken. Het hernieuwen van ons doopverbond en onze deelname aan het avondmaal helpen ons om alle andere verbonden na te komen. Alles komt goed als we de uitnodiging van de Heiland onder gebed bestuderen en aannemen. Dan zullen we zijn beloofde zegeningen ontvangen. Hij heeft gezegd: ‘En opdat u zichzelf beter onbesmet van de wereld zult kunnen bewaren, zult u naar het huis van gebed gaan en uw offeranden offeren op mijn heilige dag’ (Leer en Verbonden 59:9).

Ik getuig dat mensen die zich aan hun verbonden houden de belofte van ‘vrede in deze wereld, en het eeuwige leven in de toekomende wereld’ ontvangen (Leer en Verbonden 59:23). Ik getuig dat, als u geregeld aan de zinnebeelden van het avondmaal deelneemt, de Geest u op het verbondspad zal leiden en u zal helpen om uw verbonden na te komen. In de naam van Jezus Christus. Amen.