2023
En titt på vår profets stadige advarsler
Mars 2023


Bare digitalt: Unge voksne

En titt på vår profets stadige advarsler

Du kan berike din kommende generalkonferanseopplevelse ved å gjennomgå president Nelsons advarsler som har blitt gjentatt i flere av hans siste taler.

Bilde
en hånd som holder en megafon

Generalkonferansen er rett rundt hjørnet – noe som betyr at åpenbaring gjennom profeter kommer til deg!

Når vi ser frem til nye råd, la oss ikke glemme det vi har lært på de siste konferansene. Herrens ord utløper tross alt ikke på dato hver sjette måned. Det vi hører denne konferansen, vil føye til det vi har lært på tidligere konferanser, fremfor å erstatte disse læresetningene.

Advarsler

Hvis du ser på nylige taler fra vår profet, president Russell M. Nelson, vil du legge merke til at han har gjentatt visse sannheter med presserende betydning. Denne gjentagelsen “skaper en klar og tydelig samklang og et advarselsvolum som langt overgår det soloopptredener noensinne kan frembringe”.1 Og hva advarer han oss mot? “Djevelens voldsomme angrep.”2

Skriftene advarer og sier at “menneskenes hjerter skal svikte dem” (Lære og pakter 45:26) i de siste dager, og falske Kristus’er “skal bedra selv de utvalgte” (Joseph Smith – Matteus 1:22). Dette gjelder for vår tid. Du kjenner sannsynligvis noen som en gang var en Jesu Kristi disippel, men som nå har mistet sitt vitnesbyrd. Djevelen truer virkelig vår tro når vi nærmer oss Kristi annet komme.

Vår profet er som en “vekter” i tårnet (Esekiel 33:2). Han kalles til å “[blåse] i hornet og [advare] folket” (Esekiel 33:3). President Nelsons advarsel er mer enn bare et meddelelse om farer – det er en plan for å hjelpe hver enkelt av oss å forberede oss og motstå åndelige angrep. Og nå er den perfekte tiden til å gjennomgå hans råd!

Handlingsplanen

Styrke din tro på Jesus Kristus

Her er det president Nelson har sagt om å bygge opp og vedlikeholde et vitnesbyrd som vil motstå djevelens angrep:

  • “Jeg ber deg inntrengende om å ta ansvar for ditt vitnesbyrd. Arbeid for det. Ei det. Ta vare på det. Gi det næring slik at det vil vokse.”3

  • “Et vitnesbyrd som ikke gis daglig næring ‘ved Guds gode ord’ [Moroni 6:4] kan smuldre bort … Vi trenger daglige opplevelser med tilbedelse av Herren og studium av hans evangelium.”4

  • “Studer med et ønske om å tro … La Herren lede deg på din reise av åndelige oppdagelser.”5

Sett av tid til Herren

Verden vil ikke roe seg ned nok til at du kan høre Ånden. Du må sette av tid til å være rolig og lytte. Bruker du tid på å prøve å høre ham?

  • “Gi [Herren] en rimelig andel av din tid. Når du gjør det, legg merke til hva som skjer med ditt positive åndelige momentum.”6

  • “Vi setter våre egne prioriteringer og avgjør hvordan vi bruker vår energi, vår tid og våre midler … Motvirke verdens lokking ved å sette av tid til Herren i ditt liv – hver eneste dag.”7

  • “[Vi kan fylle vår tid] … med verdens støy og uro. Eller vi kan bruke tiden til å høre Herrens røst hviske sin veiledning, trøst og fred.”8

Inngå og holde pakter

Når du inngår pakter med vår himmelske Fader, inngår du forenende løfter om hensikt og handling. Og jo mer forenet du er med ham, desto sterkere vil du være i din kamp mot djevelen.

  • “Gud har spesiell kjærlighet til hver enkelt som inngår en pakt med ham i dåpens vann. Og denne guddommelige kjærligheten blir dypere etter hvert som ytterligere pakter inngås og holdes trofast.”9

  • “Med alle mitt hjertes bønner ber jeg dere innstendig om å komme dere på paktens sti og bli der.”10

  • “Hvis du er tro mot dine pakter som du har inngått i tempelet, vil du bli styrket ved hans kraft … [du vil] være i stand til å stå sterkt fordi din åndelige grunnvoll er solid og urokkelig.”11

Løftene

Når de settes sammen, er disse tre budskapene – styrk din tro, ta deg tid til Herren og hold pakter – tegn på en viktig realitet: President Nelson vet at vi er i de siste dager, og han gjør alt han kan for å hjelpe oss å holde oss sterke.

Nå som du har hørt ham og “basunens lyd” (Esekiel 33:4), er det opp til deg å handle! Anvend profetens råd. Gjør endringer i rutinen din for å følge handlingsplanen. Og hvis du gjør det, vil du “bli et sterkere redskap i Herrens hender”.12 Du vil bli “væpnet med prestedømskraft”.13 Du vil kunne “vende utfordringer til enestående vekst og muligheter”.14 Og du vil være rede til å motta ytterligere sannhet, advarsler og forberedelser fra Herren gjennom hans profet på neste generalkonferanse.