Generalkonferanse
Det vi lærer og som vi aldri vil glemme
Generalkonferansen april 2021


Det vi lærer og som vi aldri vil glemme

Hvis du bønnfylt ser på livet ditt, tror jeg du vil se mange måter Herren har veiledet deg på gjennom denne vanskelige tiden.

Mine kjære brødre, jeg har sett frem til dette virtuelle møtet med dere. Forrige gang vi holdt et prestedømsmøte på generalkonferansen var i april 2019. Mye har skjedd de to siste årene. Noen av dere har mistet noen kjære. Andre har mistet jobben, levebrødet eller helsen. Andre igjen har mistet en følelse av fred og håp for fremtiden. Mitt hjerte er vendt mot hver og en av dere som har lidd disse eller andre tap. Jeg ber hele tiden om at Herren vil trøste dere. Når du fortsetter å la Gud råde i ditt liv, vet jeg at han er like optimistisk med tanke på din fremtid som han noensinne har vært.

Midt i tapene vi har opplevd, er det også noen ting vi har funnet. Noen har funnet dypere tro på vår himmelske Fader og hans Sønn Jesus Kristus. Mange har fått et ferskt perspektiv på livet – til og med et evig perspektiv. Du kan ha opplevd sterkere relasjoner med dine kjære og med Herren. Jeg håper du har fått større evne til å høre Ham og motta personlig åpenbaring. Vanskelige prøvelser gir ofte vekstmuligheter som ikke ville ha kommet på noen annen måte.

Tenk tilbake på de to siste årene. Hvordan har du vokst? Hva har du lært? Kanskje du først ønsket å gå tilbake til 2019 og bli værende der? Men hvis du bønnfylt ser på livet ditt, tror jeg du vil se mange måter Herren har veiledet deg på gjennom denne vanskelige tiden, og hjulpet deg å bli en mer hengiven, mer omvendt mann – virkelig en Guds mann.

Jeg vet at Herren har en stor og fantastisk plan for oss, både enkeltvis og samlet. Med medfølelse og tålmodighet sier han:

“Dere er små barn, og dere har ennå ikke forstått hvor store velsignelser Faderen har … beredt for dere,

og dere kan ikke tåle alle ting nå, vær likevel ved godt mot, for jeg vil lede dere.”1

Mine kjære brødre, jeg vitner om at han har ledet, og virkelig leder oss på veien når vi søker å høre ham. Han ønsker at vi skal vokse og lære, selv gjennom – og kanskje spesielt gjennom – motgang.

Motgang er en god lærer. Hva har du lært de to siste årene som du alltid vil ønske å huske? Svarene dine vil være unike for deg, men la meg nevne fire lærdommer jeg håper vi alle har lært, og aldri vil glemme.

Lærdom 1: Hjemmet er troens og tilbedelsens sentrum

Ofte når Herren gir oss forvarsel om farene i de siste dager, gir han råd på denne måten: “Stå på hellige steder og vær urokkelige.”2 Blant disse “hellige stedene” finnes så avgjort Herrens templer og møtehus. Men etterhvert som muligheten til å samles på disse stedene har vært begrenset i varierende grad, har vi fått lære at et av de helligste stedene på jorden er hjemmet – ja, til og med ditt hjem.

Brødre, dere bærer Guds prestedømme. “Prestedømmets rettigheter er uadskillelig forbundet med himmelens krefter.”3 Du og din familie har mottatt prestedømsordinanser. Det er “i [prestedømmets] ordinanser … guddommelighetens kraft [blir] tilkjennegitt”.4 Denne kraften er tilgjengelig for deg og din familie i ditt eget hjem når du holder paktene du har inngått.5

For bare 185 år siden – akkurat på dagen – den 3. april 1836, gjenga Elijah prestedømsnøklene som gjør det mulig for familier å bli beseglet for evig. Det er derfor det føltes så godt å forrette nadverden i ditt hjem. Hvilken innvirkning tror du det hadde på dine familiemedlemmer å se deg – deres far, bestefar, ektemann, sønn eller bror – forrette denne hellige ordinansen? Hva vil du gjøre for å beholde den hellige følelsen i din familie?

Du føler kanskje at det fremdeles er mer du må gjøre for virkelig å gjøre hjemmet ditt til et troens tilfluktssted. Hvis det er slik, så vær vennlig å gjøre det! Hvis du er gift, rådslå med din hustru som din likeverdige partner i dette viktige arbeidet. Det er ikke mange foretagender som er viktigere enn dette. Mellom nå og tiden Herren kommer tilbake, har vi alle behov for at vårt hjem er et sted der ro og trygghet råder.6

Holdninger og handlinger som innbyr Ånden, vil gjøre hjemmet ditt mer hellig. Like sikkert er det faktum at hellighet vil forsvinne hvis det er noe i din adferd eller ditt miljø som krenker Den hellige ånd, for da “trekker himlene seg tilbake”.7

Har du noen gang lurt på hvorfor Herren ønsker at vi gjør hjemmet til sentrum for opplæring i og etterlevelse av evangeliet? Det er ikke bare for å forberede oss på og hjelpe oss gjennom en pandemi. Nåværende restriksjoner på sammenkomster vil med tiden ta slutt. Men din beslutning om å gjøre hjemmet til deres primære troens tilfluktssted skulle aldri ta slutt. Etterhvert som tro og hellighet avtar i denne falne verden, vil ditt behov for hellige steder øke. Jeg oppfordrer deg til å fortsette å gjøre ditt hjem til et virkelig hellig sted “og [hold deg urokkelig]”8 på dette grunnleggende målet.

Lærdom 2: Vi trenger hverandre

Gud ønsker at vi arbeider sammen og hjelper hverandre. Det er derfor han sender oss til jorden i familier og organiserer oss i menigheter og staver. Det er derfor han ber oss yte tjeneste og ha omsorg for hverandre. Det er derfor han ber oss leve i verden, men ikke være av verden.9 Vi kan utrette så mye mer sammen enn vi klarer alene.10 Guds plan for lykke ville bli forpurret hvis hans barn forble adskilt fra hverandre.

Den nylige pandemien har vært unik ved at den har hatt innvirkning på alle i verden på stort sett samme tid. Selv om noen har lidd mer enn andre, har vi alle blitt utfordret på en eller annen måte. På grunn av dette har vår felles prøvelse potensial til å hjelpe til med å forene Guds barn som aldri før. Så jeg spør: Har denne felles prøvelsen trukket deg nærmere dine naboer – til dine brødre og søstre over gaten og rundt om i verden?

I dette henseende kan de to store bud veilede oss: For det første, å elske Gud, og for det annet, å elske vår neste.11 Vi viser vår kjærlighet ved å yte tjeneste.

Hvis du kjenner til noen som er alene, ta kontakt – selv om du også føler deg alene! Du er ikke nødt til å ha en grunn eller et budskap eller ærend som skal utrettes. Bare si hei og vis at du bryr deg om vedkommende. Teknologien kan hjelpe deg. Pandemi eller ei, hvert eneste verdifulle Guds barn har behov for å få vite at han eller hun ikke er alene!

Lærdom 3: Ditt prestedømsquorum er ment for mer enn kun et møte

Under pandemien ble søndagens quorumsmøter avlyst en stund. Noen quorumer kan nå møtes virtuelt. Likevel var det aldri meningen at arbeidet som Herren har gitt til prestedømsquorumer bare skulle finne sted på et møte. Møter er bare en liten del av det som er formålet med et quorum og hva det kan gjøre.

Mine brødre i Det aronske prestedømmes og eldstenes quorumer; utvid deres visjon om hvorfor vi har quorumer. Hvorfor ønsker Herren at dere skal bruke quorumet til å utrette hans verk – nå? Søk åpenbaring fra Herren. Bli mer ydmyk! Spør! Lytt! Hvis du er kalt til å lede, rådfør dere med hverandre som et presidentskap og med quorumsmedlemmene. Uansett hvilket prestedømsembede eller kall du har, la Gud råde i din forpliktelse som medlem av quorumet og i din tjeneste. Gled deg over opplevelsen av den rettferdighet du vil være opphav til ved å “arbeide ivrig for en god sak”.12 Quorumer står i en særskilt posisjon for å fremskynde Israels innsamling på begge sider av sløret.

Lærdom 4: Vi hører Jesus Kristus bedre når vi er stille

Vi lever i en tid som ble profetert om for lenge siden, da “alle ting skal være i forvirring, og menneskenes hjerter skal i sannhet svikte dem, for frykt skal komme over alle folk”.13 Det var sant før pandemien, og det vil være sant etter den. Uroen i verden vil fortsette å tilta. Som kontrast til dette er ikke Herrens røst “en larmende, støyende røst, men … det [er] en lav røst som [er] fullkomment mild likesom en hvisken, og den [trenger] inn i selve sjelen”.14 For å kunne høre denne lave røsten, må også du være stille!15

En stund har pandemien avlyst aktiviteter som normalt ville fylt vårt liv. Snart får vi kanskje mulighet til å velge å fylle denne tiden igjen med verdens støy og uro. Eller vi kan bruke tiden til å høre Herrens røst hviske sin veiledning, trøst og fred. Tid med ro er hellig tid – tid som vil legge til rette for personlig åpenbaring og gi fred.

Vær såpass disiplinert at du avsetter alenetid og tid med dine kjære. Åpne ditt hjerte for Gud i bønn. Sett av tid til å fordype deg i Skriftene og tilbe i tempelet.

Mine kjære brødre, det er mye Herren ønsker at vi skal lære av våre erfaringer under denne pandemien. Jeg har bare oppført fire. Jeg inviterer deg til å sette opp din egen liste, tenke nøye igjennom den og dele den med dem du har kjær.

Fremtiden er lys for Guds paktslojale folk.16 Herren vil i økende grad kalle på sine tjenere som verdig innehar prestedømmet, for å velsigne, trøste og styrke menneskeheten og bidra til å forberede verden og dens mennesker til Hans annet komme. Det sømmer seg for hver av oss å leve opp til den hellige ordinasjonen vi har mottatt. Vi klarer dette! Jeg vitner om dette og uttrykker min kjærlighet til hver av dere, mine elskede brødre, i Jesu Kristi hellige navn. Amen.