2023
Mitt utsyn ovenfra
Mars 2023

“Mitt utsyn ovenfra”, Liahona, mars 2023.

Sagt av siste dagers hellige

Mitt utsyn ovenfra

Jeg kastet nesten bort nettopp det jeg trengte for å nå målet mitt.

Bilde
Roys Peak-området

Foto av Roys Peak-området av forfatteren

Nylig dro jeg på en velkjent fottur til Roy’s Peak i de vakre fjellene på New Zealands sydlige øy. Fordi turen varte i flere timer, tok jeg bare med meg det jeg trengte, litt snacks og mye vann.

Da jeg la i vei, føltes ryggsekken min allerede tung. Etter en halvtime på turen følte jeg vekten av sekken min enda mer på skuldrene og ryggen. Et øyeblikk tenkte jeg på å kaste ut litt av vannet mitt. Men straks visste jeg at jeg ville trenge det.

En og en halv time før jeg nådde fjelltoppen, ble stien brattere og dekket av snø. Jeg begynte å tro at jeg ikke kunne nå toppen, men målet mitt motiverte meg til å fortsette.

Da jeg endelig nådde toppen, føltes ryggsekken min mye lettere. Da hadde jeg spist snacksen og drukket mesteparten av vannet mitt. Mens jeg hvilte og nøt den vakre utsikten ovenfra, reflekterte jeg over min reise, til fjelltoppen og i livet.

I flere timer gikk jeg oppoverbakke og ga næring og vann til kroppen, så jeg hadde styrke til å holde det gående. Det som virket som en byrde i begynnelsen, livreddende vann, velsignet meg med at jeg nådde målet mitt.

Vi opplever alle opp- og nedturer, men Den hellige ånd hjelper oss å ta gode avgjørelser. Jeg helte nesten ut mer enn en halv liter vann på stien, men jeg følte meg tilskyndet til å beholde det.

Med fuktige øyne takket jeg min himmelske Fader for disse refleksjonene. Å være i de snødekte fjellene den dagen inspirerte meg til å analysere mitt liv, mine avgjørelser, mine mål og min personlige ryggsekk.

Før fotturen min var jeg full av usikkerhet med hensyn til mitt liv og mitt arbeid i et fremmed land. Men nå føler jeg at alt vil ordne seg. Jeg vet at Herren vil ta vare på meg.

Sammen med Ånden vet jeg at jeg kan ta riktige avgjørelser som vil løfte meg mentalt, fysisk og åndelig. Og når jeg føler meg nedbøyd, kan jeg vende meg til vår Frelser, kilden til “levende vann” (Johannes 4:10). Jeg vet at han vil gi meg næring og lette min byrde (se Matteus 11:28–30).