2023
Fred i Jesus Kristus – Nylige budskap fra profeter og apostler
Mars 2023


Bare digitalt

Fred i Jesus Kristus – Nylige budskap fra profeter og apostler

Se hva levende profeter nylig har undervist på sosiale medier om den fred vi kan føle gjennom Jesus Kristus.

Bilde
Kristus helbreder Peters svigermor

Illustrasjon: James Johnson

På generalkonferansen i oktober 2022 talte president Russell M. Nelson om Jesu Kristi kraft til å bringe fred, håp og hvile inn i vårt liv: “Du kan overvinne verdens åndelig og følelsesmessig utmattende plager, herunder arroganse, stolthet, sinne, umoral, hat, grådighet, sjalusi og frykt. Til tross for distraksjoner og forvrengninger som virvler rundt oss, kan [du] finne sann hvile – som betyr lindring og fred – selv midt i [dine] mest krevende problemer.”1

Medlemmer av Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum har talt på generalkonferansen om hvordan Jesus Kristus kan gi oss fred, trøst og hvile. De har også delt budskap om disse emnene på sosiale medier, herunder følgende:

Del Jesu Kristi lys

Bilde
President Russell M. Nelson

“Fordi så mange av oss strever med utfordringene som har vært det siste året og mer, kan det være vanskelig å vite hvor vi kan finne fred …

Jeg oppfordrer deg til å dele Frelseren Jesu Kristi lys med menneskene rundt deg. Det er hans lys og hans kjærlighet som vil helbrede vårt hjerte … i alle livets utfordringer.”

President Russell M. Nelson, Facebook, 16. des. 2021, facebook.com/russell.m.nelson.

Følg Jesu Kristi læresetninger

Bilde
President Russell M. Nelson

“[Vi har] alle taklet dramatiske og uventede hendelser.

Midt i en slik usikkerhet finnes det bare én måte å føle fred på, ekte fred som overgår all forstand. Denne freden finnes i tro på Herren Jesus Kristus.

På denne palmesøndagen innbyr jeg deg til å gjøre denne kommende uken virkelig hellig ved å huske – ikke bare palmegrenene som det ble vinket med for å hedre Jesu inngang til Jerusalem – men ved å huske naglegapene i hans hender.

Etter alt Jesus Kristus gjorde for deg, innbyr jeg deg til å gjøre noe denne uken for å følge hans læresetninger. Du kan gjerne gjøre dine bønner mer oppriktige. Du kan tilgi noen eller hjelpe en venn i nød. Du kan begynne i dag med en ny åndelig søken.”

President Russell M. Nelson, Facebook, 28. mars 2021, facebook.com/russell.m.nelson.

Søk den glede som er evig

Bilde
President Dallin H. Oaks

“Vi lever i vanskelige tider: Kriger og rykter om kriger, jordskjelv, tornadoer, tsunamier og utsikter til økonomiske katastrofer. Enda viktigere er det at verdier og normer som er æret i tusenvis av år, nå blir fornektet eller forkastet. Egoisme erstatter tjeneste. Ondt kalles godt, og godt kalles ondt.

Selv om menneskenes hjerter svikter dem, skulle dere være ved godt mot. Det har alltid vært vanskelige tider. Vi, deres forgjengeres generasjoner, har overlevd skremmende utfordringer, og det vil dere også. Svaret på alle disse utfordringene er det samme som det alltid har vært. Vi har en Frelser, og han har lært oss hva vi bør gjøre.

‘Dette har jeg talt til dere for at dere skal ha fred i meg. I verden har dere trengsel. Men vær frimodige! Jeg har overvunnet verden’ (Johannes 16:33).

Mormons bok lærer oss at Gud skapte sine barn så de kunne ha glede (2 Nephi 2:25). Denne store sannheten er grunnleggende for vår livsfilosofi. Den slags glede som omtales i Skriftene, er ikke den lykke vi opplever i flyktige gledesfølelser. Gleden vi ble skapt for, er varig.

Jeg tror at vår største glede finnes gjennom Jesu Kristi evangelium, som forklarer vår opprinnelse som ånder, verdens skapelse, vår hensikt i jordelivet og vår fremtid i evigheten.

Verdsett og utvid dine familieforbindelser. Vern om og bruke dine muligheter til å skape i evig ekteskap. Og verdsett dine vennskap og muligheter til læring og tjeneste, for denne innsatsen kan også føre til den glede som er evig.”

President Dallin H. Oaks, Facebook, 8. feb. 2022, facebook.com/dallin.h.oaks.

Stol på vår himmelske Fader og Jesus Kristus

Bilde
President Dallin H. Oaks

“Jeg ønsker å dele et budskap med de av dere som er unge. Jeg er glad i dere. Jeg ønsker å hjelpe dere. Dette er tider da vi alle trenger kjærlighet og dens ledsagende omtanke for andre. Hvordan håndterer du og dine jevnaldrende de mange utfordringene dere står overfor?

De personlige trusler og konsekvensene covid-19 hadde for utdannelse og økonomi, øker utvilsomt alles angst, og som dere vet, er angsten for andre ting også relativt høy blant unge mennesker.

Uansett årsak til stor økning i angst og tilhørende psykiske helsediagnoser, er vår første forsvarslinje alltid vår tro på Herren Jesus Kristus. Vi stoler på hans løfter om fred og den renselse som hans forsoning gjør mulig. Istedenfor å bli feid med i den angst og frykt som er karakteristisk for deres generasjon, kan dere stol på forsikringene fra en kjærlig himmelske Fader. Profesjonell rådgivning skulle også ledsage denne prosessen når det passer.

Jeg oppfordrer dere til å stole på rådene fra hans kjærlige Sønn, en Frelser som har forsikret oss om at ‘hvis dere er beredt, skal dere ikke frykte’ (Lære og pakter 38:30).”

President Dallin H. Oaks, Facebook, 10. nov. 2020, facebook.com/dallin.h.oaks.

Hold alle budene

Bilde
President Dallin H. Oaks

“Selv i denne vanskelige tiden er prinsippene vi som ledere i Kirken håper dere vil forstå, de samme grunnprinsippene tro på Jesus Kristus og lydighet mot hans evangelium som vi alltid har undervist.

Når vi er lydige mot budene, har Herren lovet oss: ‘Min fred gir jeg dere, ikke som verden gir, jeg gir dere. La ikke deres hjerte forferdes, frykt ikke!’ (Johannes 14:27).

Fred og opphøyelse er de lovede virkningene av å holde budene og stole på Herren.

Veien fremover er ikke til å ta feil av: ‘Sett din lit til Herren av hele ditt hjerte, og stol ikke på din forstand! Kjenn ham på alle dine veier! Så skal han gjøre dine stier rette’ (Salomos ordspråk 3:5–6).

President Dallin H. Oaks, Facebook,10. sept. 2020, facebook.com/dallin.h.oaks.

Tjen hverandre

Bilde
President M. Russell Ballard

“Vi lever i en verden med usikkerhet, kompleksitet og forvirring. Hverdagens krav kan slite oss ut. Jeg tror det finnes ett enkelt, men dyptgripende prinsipp som kan hjelpe oss å frigjøre oss fra dette innviklede nettet av utfordringer for å finne fred i sinnet og lykke: Tjeneste for hverandre.

Det er mange små og enkle måter og omstendigheter der vi kan tjene og vise kjærlighet til andre i hjemmet, i kirken og i vårt lokalsamfunn.

Store ting tilveiebringes ved enkle og små velgjerninger og tjeneste. Til sammen blir de et liv fylt av kjærlighet til vår himmelske Fader, hengivenhet til Jesu Kristi verk og en følelse av fred og glede hver gang vi gjør noe for en annen.”

President M. Russell Ballard, Facebook, 1. sept. 2022, facebook.com/mrussell.ballard.

Vend deg til Herren for å finne tilhørighet

Bilde
President M. Russell Ballard

“Vår Frelser Jesu Kristi oppstandelse gir meg og alle som tror på hans navn evig håp til tross for utfordringene vi står overfor i livet. Som på den første påskemorgenen kan vi stå opp til et nytt liv i Kristus, med nye og fantastiske muligheter og nye realiteter når vi vender oss til Herren for å finne tilhørighet.”

President M. Russell Ballard, Facebook, 17. apr. 2022, facebook.com/mrussell.ballard.

Be ofte

Bilde
President M. Russell Ballard

“Når ting er i opprør, slik som de er i vår tid i dag, ønsker Herren at vi skal vende oss til ham i bønn.

Jeg tenker ofte på dere som lider, er bekymret, redde eller føler dere alene. Jeg forsikrer hver enkelt av dere om at Herren kjenner dere, at han er oppmerksom på deres bekymring og kvaler og at han elsker dere – oppriktig, personlig, dypt og for evig. Vær så snill å be ofte og la din Fader i himmelen få vite hva du føler i ditt hjerte.

Hver kveld når jeg ber, ber jeg Herren velsigne alle som er tynget av sorg, smerte, ensomhet og tristhet. Jeg vet at andre ledere i Kirken gjentar den samme bønnen. Våre hjerter, enkeltvis og samlet, verker for dere, og våre bønner går til Gud på deres vegne.

Slik jeg oppfordret til bønn på generalkonferansen i oktober 2020, lar jeg igjen denne oppfordringen gjenlyde i dag. Uansett hvordan dere ber eller hvem dere ber til, håper jeg dere vil utøve deres tro – uansett hva deres tro måtte være – og be for deres land og for landets ledere. Det finnes ikke noe viktigere akkurat nå enn at folk i alle nasjoner ber om guddommelig inspirasjon og veiledning.”

President M. Russell Ballard, Facebook, 6. mai 2021, facebook.com/mrussell.ballard.

Streb etter å følge Ham

Bilde
President M. Russell Ballard

“Fremfor alt annet er jeg takknemlig for vår Herre Jesus Kristus og hans eksempel for meg. Når vi streber etter å følge ham og bli hans trofaste disipler, kan vi finne fred, glede og lykke til tross for de verdslige problemene som omgir oss.”

President M. Russell Ballard, Facebook, 27. nov. 2020, facebook.com/mrussell.ballard.

Be om velsignelser og veiledning

Bilde
President M. Russell Ballard

“Jeg kjenner bønnens kraft ved egen erfaring. Jeg var nylig alene på kontoret mitt. Jeg hadde nettopp vært gjennom et medisinsk inngrep på hånden. Den var svart og blå, hoven og smertefull. Mens jeg satt ved skrivebordet, kunne jeg ikke konsentrere meg om viktige og avgjørende saker fordi jeg ble distrahert av denne smerten.

Jeg knelte ned i bønn og ba Herren hjelpe meg å konsentrere meg slik at jeg kunne utføre mitt arbeid. Jeg reiste meg og gikk tilbake til papirhaugen på skrivebordet. Nesten umiddelbart klarnet tankene og konsentrasjonen kom, og jeg var i stand til å fullføre de presserende sakene foran meg.

Verdens nåværende kaotiske situasjon kan virke skremmende når vi tenker på de mange problemene og utfordringene. Men det er mitt inderlige vitnesbyrd at hvis vi vil be vår himmelske Fader om nødvendige velsignelser og veiledning, vil vi få vite hvordan vi kan velsigne vår familie, våre naboer, vårt lokalsamfunn og til og med landet vi bor i.”

President M. Russell Ballard, Facebook, 26. okt. 2020, facebook.com/mrussell.ballard.

Gi hverandre støtte

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“Livet kan være utfordrende … men når vi støtter hverandre og når vi stoler på Jesus Kristus, vil han hjelpe oss gjennom livets prøvelser.”

Eldste Jeffrey R. Holland, Twitter, 14. sept. 2022, twitter.com/HollandJeffreyR.

Vend deg til Jesus Kristus

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“Å studere Frelserens liv bringer oss nærmere ham … Jeg innbyr deg til å ta deg tid til å kjenne Fredsfyrsten, hans fødsel, liv, budskap og oppstandelse. Jo mer vi lærer om ham og følger hans eksempel, desto mer fred kan vi føle i urolige tider.”

Eldste Jeffrey R. Holland, Facebook, 20. des. 2021, facebook.com/jeffreyr.holland.

“Siden generalkonferansen har jeg fortsatt å grunne på hvordan vi kan finne guddommelig trøst mens vi er i denne jordiske verden. Vi ser for mye konflikt, sinne og generell uhøflighet rundt oss. Heldigvis har ikke dagens generasjon hatt en tredje verdenskrig å kjempe med, og vi har heller ikke opplevd et globalt økonomisk krakk som det i 1929 som førte til en stor depresjon.

Vi står imidlertid overfor en slags tredje verdenskrig som ikke er en kamp for å knuse våre fiender, men en verneplikt som samler Guds barn til å bry oss mer om hverandre og hjelpe til med å helbrede de sår vi finner i en konfliktfylt verden. Den store depresjonen vi nå opplever, har mindre å gjøre med det ytre tapet av våre sparepenger og mer å gjøre med det indre tapet av vår selvtillit, med virkelige underskudd av tro og håp og nestekjærlighet rundt oss.

Men redskapene vi trenger for å skape en lysere fremtid og utvikle en økonomi av ekte godhet i samfunnet, finnes i rikelig mål i Jesu Kristi evangelium. Så, i en verden ‘som har drevet omkring i uværet og ingen trøst har funnet’, slik Jehova sa det ville være, hvordan kan vi finne det han kalte ‘paktens fred’? Vi finner den ved å vende oss til Ham som sa han ville ha barmhjertighet med oss og ‘med evig godhet’ ville gi våre barn fred (se Jesaja 54:8, 10–11, 13).”

Eldste Jeffrey R. Holland, Facebook, 10. aug. 2021, facebook.com/jeffreyr.holland.

Skap fred på en personlig måte

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“Til tross for skremmende profetier og urovekkende skriftsteder som erklærer at fred vil bli tatt bort fra jorden generelt, har profetene, inklusive vår egen kjære Russell M. Nelson, undervist at det ikke betyr at den må tas bort fra oss individuelt!

Så la oss … prøve å skape fred på en personlig måte, anvende nåden og den helbredende balsam fra Herren Jesu Kristi forsoning på oss selv og vår familie og alle dem vi kan nå rundt oss.

Midt iblant oss er det mange som strever med en eller annen slags utfordring – fysisk eller følelsesmessig, sosialt eller økonomisk, eller en rekke andre slags problemer. Men mange av disse er vi ikke sterke nok til å ta tak i alene, for den hjelp og fred vi trenger, er ikke av det slag som ‘verden gir’ (John 14:27). Nei. For de virkelig vanskelige problemene vi trenger det Skriftene kaller ‘himmelens krefter’ (Lære og pakter 121:36).

Til tross for svik og smerte, mishandling og grusomhet, og bærende på alle de akkumulerte syndene og sorgene til hele den menneskelige familie, så den levende Guds Sønn ned på jordelivets lange sti, så oss denne helgen og sa: ‘Fred etterlater jeg dere. Min fred gir jeg dere. Ikke som verden gir, gir jeg dere. La ikke deres hjerte forferdes, frykt ikke!’ (Johannes 14:27)”.

Eldste Jeffrey R. Holland, Facebook, 3. apr. 2021, facebook.com/jeffreyr.holland.

Sett din fullstendige lit til Jesus Kristus

Bilde
Eldste Dieter F. Uchtdorf

“Jeg sørger over den smertefulle ensomheten og den utmattende frykten du kanskje opplever akkurat nå. Men på grunn av vår elskede Forløsers offer har døden ingen brodd, graven har ingen seier, urett vil bli rettet opp, og Satan har ingen varig makt.

‘Om kvelden kommer gråt som gjest, om morgenen er det frydesang’ (Salmene 30:6).

Kristi fullkomne, dype og evigvarende kjærlighet gir oss selvtillit til å komme oss gjennom vår frykt. På grunn av hans strålende oppstandelse kan vi sette vår fullstendige lit til ham, selv gjennom de tider med store prøvelser.

‘Gud er vår tilflukt og styrke’ (Salmene 46:2).

‘Hold opp, og kjenn at jeg er Gud!’ (Salmene 46:11).

Eldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 17. apr. 2022, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Bli kjent med Frelseren

Bilde
Eldste David A. Bednar

“Noen av dere tror kanskje at Jesus Kristus er Guds Sønn og at han ofret et altomfattende og evig sonoffer. Men dere tror kanskje også at hans forsoning fungerer for alle andre, men ikke dere. Du utøver tro på Frelseren, men tror kanskje ikke at alle hans lovede velsignelser er tilgjengelige for deg eller kan virke i ditt liv. Jeg innbyr deg til ikke bare kjenne til Herren, men også lære Ham å kjenne.

Herren har formant oss om å bli som Ham. Vi blir kjent med Herren når vi, gjennom Hans forsonings kraft, søker å bli Ham lik. Vi lærer Herren å kjenne når vi tjener Ham og virker i Hans rike. Vi blir bedre kjent med Herren når vi ikke bare tror på Ham, men også tror Ham og Hans forsikringer.

Å tro Ham – å akseptere som sanne, Hans kraft og løfter – innbyr perspektiv, fred og glede i vårt liv. Hans forsoning er individuell. Den er personlig. Og den er for hver enkelt av oss.”

Elder David A. Bednar, Facebook, 14. mars 2021, facebook.com/davida.bednar.

Følg Frelserens lys og eksempel

Bilde
Eldste Quentin L. Cook

“Nå i påsken tenker vi over og fryder vi oss over alt Frelseren har gjort for oss. Han ga sitt liv som en stedfortredende forsoning, overvant døden og tilbød forløsning for hele menneskeheten. Jeg lover at å følge hans lys og eksempel vil bringe mer glede, lykke og fred i dette liv enn noe annet.”

Eldste Quentin L. Cook, Facebook, 17. apr. 2022, facebook.com/quentin.lcook.

Ha tillit til Jesus Kristus

Bilde
Eldste Ulisses Soares

“Rosana og jeg var beæret over nylig å snakke med studenter ved BYU–Idaho. Vi brukte litt tid på å drøfte bekymringene mange unge har uttrykt om hvordan man kan føle frimodighet og fred med hensyn til fremtiden når tilstanden i verden ikke ser så lovende ut.

Jeg forsikrer dere om at vår tillit til vår Frelser Jesus Kristus vil styrke oss til å fortsette å gå fremover i livet, til tross for utfordringene vi gjennomgår.

Å komme til ham holder oss ikke nede eller begrenser ikke vår frihet! Det gir oss snarere grunn til sikkert håp og gir oss et solid anker for vår sjel, noe som gir oss en varig indre fred som vi trenger for å leve i disse dager og finne hvile i Ham.

Hvis vi ikke vender oss bort fra lyset vi mottar fra Frelseren, vil vi ikke ha en hul tomhetsfølelse i vårt liv, men en fylde som opptar vår sjels innerste rom.

Det er gjennom Frelseren Jesus Kristus og hans helbredende sonoffer at vi er i stand til å stå rakrygget og sterke, selv i møte med motgang. Frelserens helbredende kraft fyller vår sjel med fred, lys, forståelse, glede og kjærlighet.”

Eldste Ulisses Soares, Facebook, 20. mai 2021, facebook.com/soares.u.