2023
Utvikle “urokkelig tro” på Jesus Kristus – og hans profeter
Mars 2023


Bare digitalt: Unge voksne

Utvikle “urokkelig tro” på Jesus Kristus – og hans profeter

(2 Nephi 31:19)

Er det mulig å finne fred i urolige tider?

Bilde
et seniormisjonærektepar som ber

Illustrasjonsfoto

I februar 2010 virket min mann og jeg som misjonsledere i Chile Santiago øst misjon. Sammen med våre misjonærer og det chilenske folk opplevde vi den rystende skrekken i forbindelse med et jordskjelv med styrke på 8,8.

Det var en av de mest skremmende opplevelsene vi noensinne har hatt. Det rystet hjemmet vårt, men det rystet ikke vår tro på Jesus Kristus og hans profeter. Det styrket faktisk vår overbevisning om at levende profeter kan forberede oss på alt.

Ni måneder tidligere hadde Herren forberedt oss gjennom en av sine utvalgte profeter, eldste Richard G. Scott. Da han beskikket oss til å virke som misjonsledere, ga han oss inspirerte råd. Han sa at mange ganger på vår misjon ville Ånden vekke oss tidlig om morgenen. Han oppfordret oss til å skrive ned og handle ifølge budskapene Ånden underviste oss, og han lovet oss at hvis vi gjorde det, ville vi oppleve mirakler.

Disse ordene ble oppfylt da Ånden vekket meg bare to uker før jordskjelvet, og åpenbarte for meg at vi trengte å forberede våre misjonærer på et jordskjelv. Vi fulgte denne tilskyndelsen, og da jordskjelvet kom, opplevde vi mirakler i form av den fred og sikkerhet som eldste Scott hadde lovet oss.

Velg å følge profeten

Denne opplevelsen minnet oss om at vi kan finne fred i en urolig verden når vi velger å følge våre profeters inspirerte råd.

Overvei disse øyeblikkene da Nephi fant fred ved å velge å tro på sin far, profeten Lehi:

  • Når Lehi sier at Gud har bedt ham ta sin familie og flykte fra den stadig mer ugudelige byen Jerusalem, velger Nephi å utøve “urokkelig tro” (2 Nephi 31:19) og “[rope] til Herren” (1 Nephi 2:16). Som svar på Nephis bønn, bløtgjør Herren Nephis hjerte. Men Nephi må likevel velge å tro at Gud talte til Lehi. Nephi handler i tro og er i stand til å følge sin profet-far ut i villmarken med fred i sitt hjerte.

  • Når Lehi forklarer for Nephi og hans brødre at Gud ønsker at de skal vende tilbake til Jerusalem for å få tak i messingplatene, velger Nephi igjen villig å tro at hans profet-far taler Guds vilje. Nephi husker svaret han tidligere har mottatt. Han erklærer med urokkelig tillit: “Jeg vil gå og gjøre det som Herren har befalt” (1 Nephi 3:7).

Når jeg leser og grunner på Nephi, spør jeg meg selv: “Har jeg urokkelig tro tilstrekkelig til å velge å følge profeten, selv om han ber meg om å gjøre vanskelige ting? Hvilket åndelig arbeid må jeg utføre for å utvikle urokkelig tro?”

Velg å utføre det åndelige arbeidet

Tre åndelige vaner har hjulpet meg å øke min tro på Gud og stole på at han taler til oss gjennom sin profet:

  1. Jeg ber. Jeg går til et fredelig sted, kneler ned og ber Gud hjelpe meg å forstå og være mer troende. Jeg stiller oppriktige spørsmål og ber om hjelp til å ydmyke mitt hjerte og huske at jeg ikke ser det evige bildet av mitt liv, slik han gjør.

  2. Jeg studerer Skriftene mine, spesielt Mormons bok, fordi den har stor kraft til å innby Den hellige ånd i mitt liv. Jeg slår opp ord og uttrykk som gjelder emnet som jeg ber om. Jeg studerer levende profeters ord. Jeg leser min patriarkalske velsignelse. Jeg grunner. Jeg lærer ting utenat. Jeg leste til og med høyt.

  3. Jeg lytter. Jeg slår av verden ved å slå av telefonen, Internett og enhver annen konkurrerende lyd. Jeg lytter til mitt sinn og mitt hjerte fordi det er der Den hellige ånd taler til meg (se Lære og pakter 8:2–3).

Når jeg gjør det nødvendige åndelige arbeidet, får jeg alltid en fredelig forsikring om at profeten taler sannhet. Noen ganger kommer bekreftelsene mine raskt. Noen ganger tar det tid. Men jeg vitner om at svarene alltid kommer.

Etter Nephis død fortsetter hans yngre bror Jakob å oppfordre oss til å velge å gjøre det åndelige arbeidet for å utvikle urokkelig tro på våre profeter.

Jakob lover: “Derfor gransker vi profetene, og vi har mange åpenbaringer og profetiens ånd. Og når vi har alle disse vitnesbyrd, får vi et håp, og vår tro blir urokkelig, så vi i sannhet kan befale i Jesu navn, og selv trærne adlyder oss eller fjellene eller havets bølger” (Jakobs bok 4:6; uthevelse tilføyd).

Vi kan velge å gjøre det åndelige arbeidet som er nødvendig for å utvikle urokkelig tro på Jesus Kristus og våre levende profeter. Når vi gjør det, kan vi bli belønnet med gode, evige velsignelser som vil lyse opp disippelens paktssti og gi oss den fred og det mot vi trenger for å motstå enhver turbulens i vårt liv.