2022
Anna uskolle mahdollisuus epäilyksen sijaan
Huhtikuu 2022


Nuorille aikuisille

Anna uskolle mahdollisuus epäilyksen sijaan

Kun meillä on vastausta vailla olevia kysymyksiä, voimme valita uskon.

Kuva
nuori nainen lukee pyhiä kirjoituksia ulkosalla

Valokuva Judith Ann Beck

Muutama vuosi sitten polvistuin rukoilemaan ensimmäisen kerran elämässäni. Aiemmin sinä päivänä olin tavannut lähetyssaarnaajat ensimmäisen kerran, ja he olivat kertoneet sanoman Jeesuksen Kristuksen evankeliumin palautuksesta ja antaneet minulle Mormonin kirjan.

Kun sain ensimmäisen tilaisuuden kysyä taivaalliselta Isältäni mitä tahansa, en kysynyt, oliko mikään kuulemastani tai lukemastani totta. En myöskään kysynyt Häneltä niistä hämmentävistä ja huolestuttavista huhuista, joita olin kuullut kirkosta populaarikulttuurin ansiosta.

Sen sijaan pyysin taivaallista Isää siunaamaan minua halulla tietää, että lähetyssaarnaajien kertomat asiat olivat totta.

Ja tuossa rukouksessa minut johdettiin totuuteen – että evankeliumi ja Jeesuksen Kristuksen kirkko oli todella palautettu jälleen maan päälle.

Syvenevä usko

Presidentti Russell M. Nelson on kuvaillut uskon olevan ”suurin voima, mikä meillä on käytettävissämme tässä elämässä” 1 . Riippumatta siitä, milloin olemme liittyneet Jeesuksen Kristuksen kirkkoon, on todennäköistä, että meillä on ollut kysymyksiä tai epäilyksen aavistuksia, jotka ovat haitanneet kykyämme käyttää tuota uskon voimaa, jota presidentti Nelson kuvaili.

Mutta kysymysten ei tarvitse rajoittaa uskoamme. Kysymyksistä voi tulla suurenmoisia hengellisiä rakennuspalikoita, jotka vahvistavat todistustamme, jos otamme ne vastaan mahdollisuutena syventää ja harjoittaa uskoamme.

Seuraavassa on viisi askelta, jotka ovat auttaneet minua antamaan uskolle mahdollisuuden epäilyksen sijaan, kun minulla on kysymyksiä:

1. Aloita halusta

Rukous, jonka pidin tavattuani lähetyssaarnaajat, oli ensimmäiseni, mutta se ei todellakaan ollut viimeiseni. Kysymys, jonka esitin, vaikutti ratkaisevasti siihen, miten pyrin saamaan uskoa – se alkoi yksinkertaisesta halustani uskoa. Kun rukoilemme halua uskoa, se lisää uskoamme siihen, että kysymyksiimme voidaan vastata ja että niihin vastataan (ks. Alma 32:27).

2. Ymmärrä identiteettisi

Tärkein totuus, minkä voimme tietää etsiessämme vastauksia ja suurempaa uskoa, on se, että me olemme taivaallisten vanhempien syvästi rakastettuja lapsia. Jumalan sydämenasiana on meidän parhaamme. Hän haluaa opastaa meitä. Suhteemme ymmärtäminen taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen auttaa meitä haluamaan yhdistää tahtomme Heidän tahtonsa ja tietämään, mitä kysymyksiä esittää.

3. Ole kärsivällinen

Olen esittänyt todella monia kysymyksiä rukouksessa, ja olen saanut vastauksia jokaiseen niistä – vaikka vastaukset olisivat olleet vain Hengeltä saamiani yksinkertaisia, lohduttavia viestejä, joissa minua kehotettiin olemaan kärsivällinen. Meille ei ehkä vastata välittömästi tai edes tämän elämän aikana. Toisinaan saatamme tarvita aikaa kasvaa, ennen kuin olemme valmiita kuulemaan vastaukset. ”Meidän ei [kuitenkaan] tarvitse löytää vastauksia jokaiseen kysymykseen saadaksemme todistuksen ja todistaaksemme totuudesta.” 2 Taivaallinen Isä antaa vastaukset täydellisen ajoituksensa mukaan.

4. Anna voimaa uskolle – älä epäilykselle

Niinä kuukausina, jotka seurasivat ensimmäistä tapaamistani lähetyssaarnaajien kanssa, kohtasin vastustusta ja kysymyksiä, jotka uhkasivat orastavaa todistustani. Rukoilin paitsi halua uskoa Jumalaan myös uskoa Häntä. Sen sijaan että keskittyisimme epäilyksiimme tai kysymyksiimme, taivaallinen Isä voi antaa meille tilaisuuksia ”[osoittaa] vähäsen uskoa” (Alma 32:27). Näitä mahdollisuuksia voi tulla vain, jos meillä on uskoa ja halukkuutta luottaa Häneen sen sijaan että etsisimme syitä epäillä Häntä. Kuten vanhin Dieter F. Uchtdorf kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”Epäilettehän ensin epäilyksiänne ennen kuin epäilette uskoanne.” 3

5. Päätä uskoa

Jos sinulla on kysymyksiä, jotka askarruttavat mieltäsi, älä jätä huoliasi hyllylle äläkä anna niiden hautua. Toimi uskossa. Etsi aktiivisesti vastauksia. Presidentti Nelson on neuvonut: ”Jos sinulla on epäilyksiä, – – päätä uskoa ja pysy uskollisena. Käänny kysymyksinesi Herran ja muiden luotettavien lähteiden puoleen. Tutki haluten uskoa – –. Lakkaa kasvattamasta epäilyksiäsi kertaamalla niitä muiden epäilijöiden kanssa. Anna Herran johdattaa sinua hengellisen löytämisen matkallasi.” 4

Ole halukas antamaan Hänen opastaa sinua. Saatat joutua odottamaan vastauksia tai hyväksymään taivaallisen Isän vastauksia, jotka eivät ole aivan sitä, mitä odotit. Mutta riippumatta siitä, missä vaiheessa uskonmatkaasi oletkaan, taivaallinen Isä opastaa sinua ja antaa sinulle iloa, kun jatkuvasti päätät uskoa.