2022
MS-tauti ja todistukseni Jeesuksesta Kristuksesta
Huhtikuu 2022


Julkaistaan vain sähköisenä

MS-tauti ja todistukseni Jeesuksesta Kristuksesta

Kirjoittaja asuu Washingtonissa Yhdysvalloissa.

Toivoin Vapahtajalta ihmettä. Huomasin, että olin jo saanut niitä kaksi.

Kuva
Jeesus parantamassa sairastunutta miestä

Olen ollut vuosikausia innokas golfin pelaaja. Useita vuosia sitten golfkentällä kävelemisestä tuli haastavaa. Jatkoin golfin pelaamista, mutta minun oli pakko alkaa käyttää golfkärryä. Kun haasteeni pahenivat, päätin, että oli aika käydä lääkärissä. Vuonna 2017 tehtyjen tutkimusten jälkeen minulla lopulta todettiin primaarisesti etenevä multippeliskleroosi, autoimmuunisairaus, joka vaikuttaa aivoihin ja selkäytimeen.

Tuon diagnoosin jälkeen olen käyttänyt melkoisesti aikaa miettien Vapahtajan ihmeitä, etenkin Hänen parantamisen ihmeitään. Olen usein ajatellut, että tarvitsen yhden Hänen ihmeistään. Minulla on uskoa, joten miksi en voi saada ihmettä, jotta paranisin sairaudestani?

Koin hengellisen parantumisen

Tutkimalla Vapahtajan parantamisen ihmeitä olen oppinut ymmärtämään paremmin erityisesti yhtä niistä ja arvostamaan sitä.

Kuultuaan Jeesuksen paluusta Kapernaumiin suuri joukko ihmisiä kerääntyi yhteen kenties siksi, että he olivat kuulleet Hänen aiemmista parantamisistaan. Neljä ihmistä kantoi halvaantunutta miestä paarien kaltaisella vuoteella Vapahtajan luo. Väkijoukko oli niin suuri, etteivät he päässeet ovesta sisään ja huoneeseen Hänen luokseen. Mitä he siis tekivät? He nousivat katolle, purkivat siihen reiän ja laskivat miehen köyden varassa alas. (Ks. Mark. 2:1–4.) Miten hyviä ystäviä tällä miehellä olikaan.

Jeesus näki heidän uskonsa ja sanoi: ”Poikani, sinun syntisi annetaan anteeksi” (Mark. 2:5).

Kuultuaan tämän lainopettajat syyttivät Vapahtajaa jumalanpilkasta sanoen: ”Kuka muu kuin Jumala voi antaa syntejä anteeksi?” (Mark. 2:7.)

Kristus vastasi: ”Kumpi on helpompaa, sanoa halvaantuneelle: ’Sinun syntisi annetaan anteeksi’, vai sanoa: ’Nouse, ota vuoteesi ja kävele’?” (Mark. 2:9.) Mutta jotta he tietäisivät, että Hänellä oli myös valta antaa syntejä anteeksi Jumalan Poikana ja maailman Vapahtajana, niin sitten Hän paransi halvaantuneen miehen (ks. Mark. 2:10–11).

Olen pohtinut paljon tätä kokemusta. Tässä tämä mies tuodaan Vapahtajan luo, jotta hän oletettavasti parantuisi fyysisestä sairaudestaan, ja mitä Vapahtaja tekee ensin? Hän julistaa miehen saaneen syntinsä anteeksi. Vapahtaja parantaa hänet hengellisesti. Vaikka emme tiedäkään, mistä synneistä tämä mies tarvitsi anteeksiantoa tai kuinka paljon tämä mies oli ponnistellut syntiensä ja sairautensa vuoksi, niin mielestäni on kuvaavaa, että ensimmäisenä Vapahtaja parantaa tämän miehen hengellisesti.

Kun olen pohtinut tätä, olen saanut seuraavan vaikutelman: Olen jo saanut yhden Jeesuksen Kristuksen ihmeistä – parantamisen ihmeen, jonka Hänen sovituksensa on tehnyt mahdolliseksi. Meillä kaikilla on hengellinen sairaus. Me kaikki tarvitsemme hengellistä parantamista. Vapahtaja on tehnyt sovitustyönsä ihmeen meidän kaikkien hyväksi, jotta voimme tehdä parannuksen ja palata taivaallisen Isän luo. Meillä täytyy vain olla uskoa vastaanottaa ne siunaukset, jotka Hän on jo suonut meidän ulottuvillemme. Tämä hengellinen ihme on tärkeämpi kuin mikään fyysinen parantamisen ihme voisi koskaan olla.

Tunnen ylösnousemuksen tuomaa toivoa

Haluan yhä parantua myös fyysisesti.

Ja olen oppinut ymmärtämään, että taivaallinen Isä ja Vapahtaja ovat huolehtineet siitäkin. Tiedän, että Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen ansiosta minäkin nousen kuolleista ja saan iankaikkisen, täydellisen ruumiin. Parannun kaikista sairauksista, jotka tällä hetkellä vaivaavat minua. Vaikka tuon ihmeen on määrä tapahtua jossakin vaiheessa tulevaisuudessa ja voin innolla sitä odottaa, niin mielestäni se ei ole yhtään vähäisempi ihme kuin välitön fyysinen parantuminen.

Tässä kuolevaisuuden olemassaolossa saamme kulkea uskon varassa tietämättä, mitä edessä on. Kuinka kiitollinen olenkaan uskostani ja tiedostani, että Jeesus on Kristus, elävän Jumalan Poika, maailman Vapahtaja. Hän on antanut meille hyvin suuria lahjoja. Tunnen usein Hänen rakkautensa. Rukoilen, että sinäkin tunnet Hänen rakkautensa.

Pysyköön uskomme Häneen ja tietomme Hänestä aina vahvana.