2022
Noudata presidentti Nelsonin viittä vinkkiä uskon vahvistamiseen
Huhtikuu 2022


Julkaistaan vain sähköisenä: nuorille aikuisille

Noudata presidentti Nelsonin viittä vinkkiä uskon vahvistamiseen

Jos sinusta tuntuu, että uskosi horjuu, noudata näitä viittä profeetan ehdotusta.

Kuva
yhdistelmäkuva Vapahtajasta ja muista ihmisistä rukoilemassa ja lukemassa

Me kaikki kohtaamme joka päivä koettelemuksia ja paineita, jotka koettelevat uskoamme. Joskus nämä haasteet voivat tuntua aivan ylivoimaisilta. Mutta saanen vakuuttaa teille, että itse asiassa meillä jokaisella voi olla uskoa.

Presidentti Russell M. Nelson on äskettäin kannustanut meitä tunnistamaan sen uskon, joka meillä jo on, ja olemaan vähättelemättä sitä. 1 Hän sanoi:

”Uskon osoittaminen voi tuntua lannistavalta. Toisinaan saatamme miettiä, pystymmekö me mitenkään keräämään riittävästi uskoa saadaksemme siunaukset, joita niin kipeästi kaipaamme. – –

Herra ymmärtää meidän kuolevaisuuden heikkoutemme. Aika ajoin me kaikki horjumme. Mutta Hän tietää myös meidän suuret mahdollisuutemme. – –

Herra ei vaadi meiltä täydellistä uskoa, jotta voimme päästä osallisiksi Hänen täydellisestä voimastaan. Mutta Hän kyllä pyytää meitä uskomaan.” 2

Tämä totuus mielessäsi mieti näitä presidentti Nelsonin viittä suositusta siihen, kuinka voimme lisätä uskoamme Jeesukseen Kristukseen hieman enemmän joka päivä.

1. ”Tutki.”

Me nuoret aikuiset elämme hyvin kiireistä elämää. Mutta elämä tulee aina olemaan kiireistä, ja voimme silti löytää aikaa Herralle ja tutkia Hänen evankeliumiaan. Presidentti Nelson on opettanut: ”Mitä enemmän opit Vapahtajasta, sitä helpompi on luottaa Hänen armoonsa, Hänen äärettömään rakkauteensa sekä Hänen vahvistavaan, parantavaan ja lunastavaan voimaansa.” 3

Pyhien kirjoitusten tutkiminen ei välttämättä tarkoita sitä, että luet niitä tuntikausia. Tutkiminen voi olla sitä, että 20, 10 tai vain 5 minuutin ajan syvennyt johonkin aiheeseen. Olipa aikasitoumuksemme mikä tahansa, niin jos avaamme sydämemme pyhien kirjoitusten sanomille päivittäin, meidän uskomme Jeesukseen Kristukseen kasvaa.

Pyhät kirjoitukset ovat täynnä todellisia ihmisiä, joilla oli riittävästi uskoa Jeesukseen Kristukseen, jotta he pystyivät siirtämään vuoria tai kokemaan muita ihmeitä. Uppoutuminen niihin kertomuksiin auttaa sinua ymmärtämään paremmin, miten tärkeää usko on, millaista usko on, millaisia ihmeitä koituu uskoa osoittamalla ja kuinka voit alkaa tehdä uskostasi järkkymättömän.

Kristuksen palvelutyön, tehtävän ja opin tutkiminen pyhistä kirjoituksista auttaa sinua ymmärtämään, millaista voimaa usko Häneen tuo elämääsi ja kuinka Hänen sovituksensa soveltuu sinuun. 4

2. ”Päätä uskoa Jeesukseen Kristukseen.”

Sinulla saa olla kysymyksiä. Muista, että kirkko palautettiin, koska eräällä pojalla oli kysymyksiä ja hän kysyi taivaalliselta Isältä saadakseen tietää totuuden.

Jos meillä on kysymyksiä tai meiltä puuttuu viisautta (ks. Jaak. 1:5–6), tutki pyhiä kirjoituksia, etsi luotettavia lähteitä ja esitä ne kysymykset taivaalliselle Isälle rukouksessa. Hän haluaa, että me etsimme totuutta ja tunnemme sen, eikä Hän johda meitä harhaan.

Niistäkin kysymyksistä tai epäilyksistä huolimatta, joita meillä saattaa olla, presidentti Nelson on silti pyytänyt meitä: ”Päätä uskoa ja pysy uskollisena. Käänny kysymyksinesi Herran ja muiden luotettavien lähteiden puoleen. Tutki haluten uskoa, sen sijaan että toivot löytäväsi virheen profeetan elämän kudoksesta tai epäjohdonmukaisuuden pyhistä kirjoituksista.” 5

Saatamme ajatella: ”Mutta kuinka voin pysyä uskollisena, kun minulla on kysymyksiä tai epäilyksiä, joihin en löydä vastauksia?”

Ensinnäkin voimme jatkaa totuuden etsimistä haluten uskoa, sen sijaan että etsisimme toivoen löytävämme valheita tai puutteita. Ja toiseksi, me voimme noudattaa presidentti Nelsonin neuvoa: ”Lakkaa kasvattamasta epäilyksiäsi kertaamalla niitä muiden epäilijöiden kanssa. Anna Herran johdattaa sinua hengellisen löytämisen matkallasi.” 6

Kun toteutamme näitä asioita käytännössä, Pyhä Henki todistaa meille lupauksesta, että me voimme ”tietää totuuden kaikesta” (Moroni 10:5).

3. ”Toimi uskossa.”

Opimme pyhistä kirjoituksista, että uskoa ei voi olla ilman tekoja (ks. JSR Jaak. 2:17).

Presidentti Nelson on sanonut: ”Mitä tekisit, jos sinulla olisi enemmän uskoa? Mieti sitä. Kirjoita siitä. Sitten vastaanota enemmän uskoa tekemällä jotakin, mikä vaatii enemmän uskoa.” 7

Uskossa toimimisen ei tarvitse olla monimutkaista. Yksinkertaisesti se, että otat joka päivä pyhät kirjoitukset esiin ja luotat siihen, että voit löytää opastusta, se, että rukoilet uskoen, että taivaallinen Isä opastaa sinua, ja se, että päätät noudattaa käskyjä joka päivä maailman houkutuksista huolimatta, ovat kaikki uskon tekoja. Ja mitä enemmän teemme näitä pieniä uskon täyttämiä tekoja, sitä enemmän saamme lisää uskoa.

4. ”Osallistu pyhiin toimituksiin kelvollisena.”

Sitoumuksesi osallistua pyhiin toimituksiin kelvollisena, mukaan lukien viikoittainen sakramentti, avaa presidentti Nelsonin opetuksen mukaan ”mahdollisuuden Jumalan voimaan elämässäsi” 8 .

Vanhin Taniela B. Wakolo seitsemänkymmenen koorumista on sanonut: ”Toimituksiin osallistuminen ja niihin liittyvien liittojen kunnioittaminen tuo teille ihmeellistä valoa ja suojelusta tässä yhä pimenevässä maailmassa.” 9

Taivaallinen Isä haluaa meidän jokaisen saavan temppelitoimituksiin osallistumisen tuomia siunauksia. Jos haluat osallistua näihin toimituksiin mutta et ole varma, mistä aloittaa, älä pelkää pyytää piispaltasi apua, jotta tiedät, kuinka valmistautua näihin toimituksiin ja olla kelvollinen niihin.

5. ”Pyydä apua taivaalliselta Isältäsi Jeesuksen Kristuksen nimessä.”

Presidentti Nelson on sanonut: ”Usko vaatii työtä. Ilmoituksen saaminen vaatii työtä. Mutta ’jokainen pyytävä saa ja jokainen etsijä löytää, ja jokaiselle, joka kolkuttaa, avataan’ [Matt. 7:8]. Jumala tietää, mikä auttaa uskoasi kasvamaan. Pyydä, ja pyydä sitten uudelleen.” 10

Kuten presidentti Nelson todisti, taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus ovat valmiita auttamaan meitä. He rakastavat meitä. Voimme aina rukoilla taivaalliselta Isältämme apua, jotta tietäisimme, kuinka kasvattaa uskoamme. Ja kun uskomme Jeesukseen Kristukseen kasvaa, meidän uskomme siirtää ahdingon vuoria elämässämme ja ”auttaa [meitä] kääntämään haasteet ennennäkemättömäksi kasvuksi ja mahdollisuuksiksi” 11 .

Jos sinusta siis tuntuu, että uskosi on heikentymässä, noudata näitä voimallisia askelia ja ala vahvistaa uskoasi Jeesukseen Kristukseen ja Hänen evankeliumiinsa sen sijaan, että antaisit sen hiipua. Kun teet niin, Herra tekee ”sen, mikä on heikkoa, [sinussa] vahvaksi” (Et. 12:27) ja huomaat, että uskostasi tulee todella kyllin vahva, jotta voit siirtää hengellisiä vuoriasi.