2022
”En tiedä kaiken tarkoitusta”, eikä se haittaa
Huhtikuu 2022


Nuorille aikuisille

”En tiedä kaiken tarkoitusta”, eikä se haittaa

Kun emme tiedä kaikkia vastauksia, on uskon vuoro.

Kuva
kallionkielekkeellä seisova nainen katsoo auringonlaskua

En koskaan unohda opetusta, jonka sain eräältä nuorelta naiselta lähetystyössäni.

Hän kyseli jatkuvasti fyysisiä tai käsinkosketeltavia todisteita siitä, että Mormonin kirja on totta. Istuin paikallani epävarmana siitä, miten vastata hänen kysymyksiinsä ja syytöksiinsä. Olin nuori, kirkassilmäinen lähetyssaarnaaja, enkä tiennyt muuta kuin että Mormonin kirja on totta. Minua lannisti se, etten tiennyt kaikkia vastauksia hänen kysymyksiinsä. Ymmärsin kuitenkin, ettei sillä, oliko minulla fyysisiä todisteita osoittaa Mormonin kirjan olevan totta, olisi merkitystä. Todisteet eivät antaisi hänelle uskoa.

Vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”Usko ei tule muinaisten tekstien tutkimisesta pelkästään akateemisena harrastuksena. Se ei tule arkeologisista kaivauksista ja löydöistä. Se ei tule tieteellisistä kokeista. Se ei tule edes ihmeiden näkemisestä. Nämä asiat voivat vahvistaa uskoa tai toisinaan olla sille haasteena, mutta ne eivät luo uskoa.” 1

Kuinka helppoa olisikaan, jos voisimme näyttää kultalevyt koko maailmalle. Jotkut ihmiset liittyisivät varmasti kirkkoon, mutta toiset ehkä eivät, koska fyysiset todisteet eivät ole kaikki, mitä vaaditaan uskon kasvattamiseksi Jeesukseen Kristukseen ja Hänen evankeliumiinsa. Sanoihan Vapahtajakin Tuomaalle: ”Autuaita ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe” (Joh. 20:29).

Mitä usko siis on?

Usko ei ole vain toivomista – se on toiminnan periaate. ”Usko Kristukseen johtaa tekoihin. Se johtaa vilpittömään ja kestävään parannukseen.” 2 Ja vaikka maailma sanookin, että usko on sokeaa seuraamista, olen oppinut ymmärtämään, että usko on luottamista siihen, että kun toimin, Jumala antaa minulle vahvistuksia totuudesta.

”Usko Jeesukseen Kristukseen merkitsee täydellistä luottamista Häneen – turvaamista Hänen rajattomaan voimaansa, tietoonsa ja rakkauteensa. Siihen sisältyy usko Hänen opetuksiinsa. Se merkitsee uskoa siihen, että vaikka sinä et ymmärräkään kaikkea, Hän ymmärtää.” 3

Meillä ei ole kaikkia vastauksia, mutta kun luotamme kaikkitietävään taivaalliseen Isäämme, Hän johdattaa meidät siihen, mikä on totta (ks. Morm. s. 1:7).

Keskity siihen, mitä tiedät

Voi tuntua ylivoimaiselta kuulla neuvoja horjumattoman uskon kasvattamiseksi maailmassa, joka yrittää jatkuvasti horjuttaa meitä. Mutta horjumattoman uskon kasvattaminen on mahdollista. Usko on valinta. Kun teemme valinnan elää johdonmukaisesti ja tietoisesti uskossa joka päivä, rakennamme vahvan perustan ja kallionlujan todistuksen.

Kuningas Benjamin opetti kansalleen, kuinka horjumaton usko luodaan: ”Uskokaa Jumalaan; uskokaa, että hän on ja että hän on luonut kaiken sekä taivaassa että maan päällä; uskokaa, että hänellä on kaikki viisaus ja kaikki valta sekä taivaassa että maan päällä; uskokaa, että ihminen ei käsitä kaikkea, minkä Herra voi käsittää” (Moosia 4:9).

Kun hyväksyn sen, että on asioita, joita en ehkä koskaan täysin ymmärrä tässä elämässä, ja keskityn siihen, mitä tiedän, muut asiat eivät horjuta todistustani Jumalan rakkaudesta minua kohtaan eivätkä siitä, että tämä kirkko on totta.

Toistan kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin David A. Bednarin sanat:

”En tiedä kaikkia syitä, kaikkia tarkoituksia, enkä tiedä kaikkea Herran ajoituksesta. Nefin tavoin te ja minä voimme sanoa: ’En tiedä kaiken tarkoitusta’ (1. Nefi 11:17).

Mutta jotkin asiat minä tiedän ehdottomasti. Tiedän, että me olemme rakastavan taivaallisen Isän henkipoikia ja -tyttäriä. Tiedän, että iankaikkinen Isä on onnensuunnitelman laatija. Tiedän, että Jeesus Kristus on meidän Vapahtajamme ja Lunastajamme.” 4

Nämä perusperiaatteet ovat elintärkeä osa omaa todistustani. Jumala on ilmoittanut monia suuria ja tärkeitä asioita; älä jumiudu niihin salaisuuksiin, joita Hän ei ole vielä paljastanut (ks. UK 1:9).

On monia asioita, joita emme vielä tiedä. Mutta se ei haittaa!

Vanhin Neal A. Maxwell [1926–2004] kahdentoista apostolin koorumista sanoi: ”Emme tietenkään voi täysin käsittää tätä kaikkea juuri nyt! Emme tietenkään voi tietää kaiken tarkoitusta juuri nyt. Mutta me voimme tietää juuri nyt, että Jumala tuntee meidät ja rakastaa meitä yksilöinä!” 5

Toimi uskossa epäilyksen sijaan

Monet uskolliset jäsenet eksyvät, kun he antavat epäilystensä puhua kovempaa kuin uskonsa. Epäilykseen keskittyminen voi saada meidät ”[katsomaan] ohi maalin” (MK Jaak. 4:14).

Se nuori nainen, jota opetin lähetystyössäni, uskoisi kirkon olevan totta vain, jos minä ja toverini voisimme kumota kaikki hänen syytöksensä. Mutta ainoa asia, jonka pystyisin koskaan todistamaan hänelle, oli se, että hän löytäisi vastaukset vain saamalla henkilökohtaista ilmoitusta. 6

Voin todistaa Pyhän Hengen voimallisesta todistuksesta elämässäni. Tiedän, että Mormonin kirja on totta, en siksi, että tietäisin kaikki vastaukset, vaan siksi, että Henki on todistanut minulle, että se on kiistatta totta. Todistukseni ei ole tullut ihmeellisenä ilmestyksenä vaan ajan myötä johdonmukaisen tutkimisen ja rukouksen avulla. Toisin sanoen todistukseni ei ole tullut fyysisten todisteiden vuoksi vaan sen johdosta, että olen toiminut uskossa ja tulen jatkossakin toimimaan niin.

Mitä me siis teemme, jos emme pysty löytämään vastauksia kysymyksiimme? Sisar Camilla Kimball, presidentti Spencer W. Kimballin vaimo, kertoi omasta toimintatavastaan odottaa vastauksia vaikeisiin kysymyksiin. Hänellä oli vertauskuvallinen hylly asioille, joihin hän ei tiennyt vastauksia. Ja kun hän piti kiinni siitä, mitä tiesi, ja samalla tutki kysymyksiään ja rukoili niiden johdosta, hän pystyi saamaan lisää ymmärrystä.

Hän sanoi: ”Minulla on yhä kysymyksiä sillä hyllyllä, mutta olen oppinut ymmärtämään niin monia muita asioita elämässäni, että olen valmis odottamaan otollista hetkeä saadakseni loput vastauksista.” 7

Palaa perusasioihin

On ollut tilanteita, jolloin en ole ymmärtänyt tiettyjä käskyjä. Hetkiä, jolloin minulla on ollut kysymyksiä moniavioisuudesta, samaan sukupuoleen kohdistuvasta viehtymyksestä tai muista asioista.

Olen kuitenkin saanut suuren opetuksen tavasta, jolla Jumala opetti Aadamia ja Eevaa.

Meille opetetaan, että ”ilmaistuaan heille lunastussuunnitelman Jumala antoi heille käskyjä” (Alma 12:32, kursivointi lisätty).

En ihmettelisi, jos Aadamilla ja Eevalla olisi ollut paljon kysymyksiä niistä käskyistä, joita heitä pyydettiin noudattamaan. Mutta ennen kuin he pystyivät ymmärtämään käskyt, heidän piti ensin saada tietoa pelastussuunnitelmasta.

Kuinka hyvin sinä ymmärrät pelastussuunnitelman? Kun sinulla on kysymyksiä, palaatko Jumalan suunnitelman perusperiaatteisiin? Etsiessäni vastauksia kysymyksiini pelastussuunnitelman tutkiminen on auttanut minua saamaan välähdyksiä Jumalan vastauksista.

Kun keskityn tuntemiini perustotuuksiin, pystyn seisomaan vakaalla perustalla. En anna tyhjänpäiväisten asioiden horjuttaa uskoani. En tiedä kaikkea, mutta tiedän tarpeeksi. 8

Voimme aina valita uskon

Päätin oppiaiheen tuon nuoren naisen kanssa lähetystyössä todistamalla rohkeasti Mormonin kirjasta. Sanoin hänelle, että ainoa keino, jolla hän voisi todella löytää vastauksia kaikkiin kysymyksiinsä, oli kysyä taivaalliselta Isältä, onko Mormonin kirja totta. Kunnes hän ymmärtäisi Jeesuksen Kristuksen evankeliumin perusasiat, hän voisi panna muut kysymyksensä hyllylle ja palata niihin myöhemmin suuremman ymmärryksen ja uskon turvin. Mutta rehellisesti sanottuna eikö tuo sovellu meihin kaikkiin? Voimme todellakin vahvistaa uskoamme toimimalla uskossa.

Minua on siunattu joka kerta, kun olen valinnut uskon kohdatessani tuntemattomia asioita. Ja kun luotan siihen, että taivaallinen Isä ilmoittaa vastaukset omana aikanaan, tiedän, että tunnen onnea ja iloa eläessäni evankeliumin mukaan – vaikka en tietäisikään kaikkia vastauksia.

Viitteet

  1. D. Todd Christofferson, ”Pyhien kirjoitusten siunaus”, Liahona, toukokuu 2010, s. 34–35.

  2. Saarnatkaa minun evankeliumiani – lähetystyöpalvelun opas, 2005, s. 62.

  3. Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos , 2005, s. 179.

  4. David A. Bednar, ”Ettemme kavahtaisi (ks. OL 19:18)”, kirkon koululaitoksen hartaustilaisuus nuorille aikuisille, 3. maaliskuuta 2013, broadcasts.churchofjesuschrist.org.

  5. Neal A. Maxwell, ”Ympäröidyt Hänen rakkautensa käsivarsilla”, Liahona, marraskuu 2002, s. 18.

  6. Ks. Lawrence E. Corbridge, ”Pysykää ilmoituksen kalliolla”, Liahona, lokakuu 2020, s. 24–29.

  7. Ks. Camilla Kimball, julkaisussa Lavina Fielding, ”Camilla Kimball – sisar joka janoaa tietoa”, Valkeus, helmikuu 1976, s. 6.

  8. Ks. Rihna Mak, ”I Don’t Know All the Answers, but I Know Enough” (vain sähköisenä julkaistu artikkeli), Ensign, syyskuu 2018.